Pētījums: elektrotīkls tiks galā ar elektroauto
Lielbritānijā tika veikts vairāku gadu ilgs pētījums, kurā tika pārbaudīts tas, kā esošais elektrotīkls tiktu galā ar elektroauto strauju pieplūdumu.
Lielbritānijā tika veikts vairāku gadu ilgs pētījums, kurā tika pārbaudīts tas, kā esošais elektrotīkls tiktu galā ar elektroauto strauju pieplūdumu.
“The Electric Nation” projekts ilga no 2016. gada līdz 2019. gadam Lielbritānijā. GreenFlux, projekta īstenotāji, šo projektu raksturo kā “lielāko viedās uzlādes projektu pasaulē”.
Projekta ietvaros tika instalētas 673 viedās uzlādes iekārtas dalībnieku mājvietās. Vairāk kā 40 dažādi elektroauto bija iesaistīti projekta gaitā – lādējami hibrīdi (plug-in hybrid, PHEV), palielinātas autonomijas elektromobiļi (range extender, REX) un tīri elektroauto. Uzlādes datu apkopošanai un uzlādes sesiju kontrolei tika izmantota GreenFlux viedā uzlādes sistēma.
Starp iegūtajiem datiem tika iegūti dati par uzlādes vada iespraušanas un izņemšanas laiku, uzlādes procesa laiku un patērēto elektrību. Šādā veidā sistēma bija spējīga pārraudzīt pieprasījumu un informēt indivīdus, lai maina uzlādes paradumus.
Saskaņā ar uzņēmuma paziņojumu, kontrolējot uzlādes, nav nepieciešams atjaunināt esošo tīklu. Tādējādi nav nepieciešas lielas investīcijas tā atjaunošanā. Līdzīgs pētījums tika veikts Vācijā, kurš nonāca pie tāda paša secinājuma.
Kā jau gaidīts, vairums elektroauto tika pieslēgti uzlādes stacijām starp 17:00 un 19:00. PHEV īpašnieki vidēji uzlādējās 0.76 reizes, bet BEV un REX īpašnieki to darīja reizi trīs dienās. Tiem transportlīdzekļiem, kuru bateriju pakas pārsniedza 35 kWh, GreenFlux reģistrēja 0.31 uzlādes sesiju dienā. Janvārī un februārī uzlādes notika biežāk nekā augustā.
Personas, kas piedalījās pētījumā, netika instruētas par to, ka uzlādes iekārtas periodiski samazināja uzlādes jaudas. Pētījuma dalībnieki tikai pieslēdza savas mašīnas vakarā un no rīta tās bija uzlādētas. GreenFlux piezīmē, ka pieslēgšanās agrā vakarā, kad tīkls ir visvairāk noslogots, radīja vajadzību iejaukties uzlādes jaudā. Šādi regulējot, tīkls netika pārslogots.
Tomēr efektīvāk par jaudas samazināšanu bija uzlādes laika pielāgošana. Dalībniekiem tika piedāvāti atalgojumi par to, ka viņi nelika mašīnas lādēties pīķa laikā.
Automašīnas, kurām akumulatoru paka bija zem 35 kWh, gadā patērēja 1’800-1’900 kWh, bet tās ar 35+ kWh patērēja aptuveni 3’500 kWh gadā.
Novirzot pieprasījumu priekš elektroauto uzlādes uz citu laiku, elektrotīkls spēj strādāt efektīvāk. Izlīdzinot slodzi, tās elektroenerģijas sistēmas, kurām, palielinot slodzi, rodas papildu izmeši, piesārņo ievērojami mazāk. Ņemot vērā, ka elektrotīkls tiek būvēts pīķa pieprasījumam nevis nominālajam pieprasījumam, ir vērts izlīdzināt pieprasījumu.
Avots: electrive
E-rallija pieturas punktā Jūrmalā Elektrum pārstāvis pastāstīja, ka arī Latvijas elektrotīklu un piegāžu kapacitāte ir pietiekama, lai spētu nodrošināt ar elektroenerģiju vēl ievērojami lielāku elektroauto skaitu nekā patlaban.
Kā nekā, abi Rīgas TEC spēj nodrošināt visas Latvijas pīķa pieprasījumu. Starp lielajiem mums ir vēl HES un koģenerācijas stacijas un būvēs VES parku.
Lai izlīdzinātu elektroenerģijas diennakts patēriņu, manuprāt, prioritāri ir jāattīsta uzlādes punktus e-auto nakts stāvvietās, piem., pie daudzdzīvokļu ēkām, apsargājamās auto stāvvietās.