Atbalsts elektroauto iegādei palielināts par 11 miljoniem
Labas ziņas visiem, kas grauza nagus par atbalsta būšanu un topošajiem dīzeļnometnes pārbēdzējiem! Valsts lēmusi piešpricēt vēl 11 miljonus eiro elektroauto iegādes atbalstam.

Elektroauto pilsētvidē (ģenerēta bilde)
Labas ziņas visiem, kas grauza nagus par atbalsta būšanu un topošajiem dīzeļnometnes pārbēdzējiem! Valsts lēmusi piešpricēt vēl 11 miljonus EUR elektroauto iegādes atbalstam.
Ilgi gaidījām un pat vienu brīdi baidījāmies, ka Auto Asociācijas iebildums vispār noraus stopkrānu, bet atbalsta piešprice tomēr ir pieņemta. Latvija ar savu vidējo 15 gadus veco autoparku izskatās kā kustīgs muzejs un transporta sektors ir mūsu galvenais grēkāzis emisiju ziņā. Tamdēļ valsts lēmums piemest vēl 11 miljonus EUR elektroauto atbalstam, kas tika neparedzēti ātri izsmelts, ir ļoti apsveicams! Līdz 2025. gada beigām tev un tavai sievasmātei joprojām ir iespēja tikt pie jauna vai lietota elektroauto ar valsts atbalstu.
29. aprīlī Ministru kabinets (MK) apstiprināja šos grozījumus. Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis uzsver, ka programma strādā, un īpaši labi iet goda ģimenēm – 30% auto nopirktas tieši ar šo statusu! Visiem tiem bērniem tagad būs vieglāk elpot.
Atbalsta programma ir sevi pierādījusi – finansējuma pieejamība videi draudzīgu auto iegādei ir sekmējusi augstu sabiedrības interesi. Īpašs gandarījums, ka programmu aktīvi izmanto tieši daudzbērnu ģimenes un kopš izmaiņām atbalsta programmā, kas paredzēja papildu atbalstu iedzīvotājiem, kuriem ir piešķirta Latvijas goda ģimenes apliecība, 30% no videi draudzīgām automašīnām iegādājušās tieši Latvijas goda ģimenes. Vienlaikus ar atbalsta programmas finansējuma palielinājumu, esam samazinājuši elektroauto un ārēji lādējamā hibrīdauto pārdošanas cenas griestus atbalsta saņēmējiem, tādējādi izslēdzot atbalstu luksusa auto segmentam. Tas dos iespēju programmas priekšrocības izmantot plašākam iedzīvotāju lokam.
Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis
Bet tagad pie interesantākās daļas, kas liks dažam turīgākam EV entuziastam nedaudz saraukt pieri. Lai “izslēgtu atbalstu luksusa auto segmentam”, transportlīdzekļa cenas griesti (bāzes komplektācijā, bez PVN ir krietni nolaisti. No iepriekšējiem nesaprotami augstajiem 75 tūkstošiem EUR tagad tie ir… 45 tūkstoši EUR! Sešu vai vairāk cilvēku transportlīdzekļiem griesti ir nedaudz augstāki – 60 tūkstoši EUR. Labā ziņa ir tā, ka tagad piedāvājums ir krietni lielāks nekā tas bija dažus gadus atpakaļ. Tagad var iegādāties 7-vietīgu elektroauto sākot no nepilniem 30 tūkstošiem EUR. Un tas ir pirms atbalsta saņemšanas!
Ko visvairāk ietekmēs griestu samazināšana? Pārsteidzošā kārtā tieši tos, kas vēlējās iegādāties lādējamos iekšdedzes auto! Ja mēs skatāmies vidējo iegādes cenu sadalījumu (nepiemērojot EKII atbalstu), tad redzam, ka vidējais jaunais elektroauto, kas ir saņēmis atbalstu, maksā 36 597 EUR, lietots elektroauto – 22 678 EUR, bet lādējamais iekšdedzes hibrīdauto – 40 871 EUR.
Valsts aktuālākais mērķis 2030. gadam ir 20 000 reģistrētu elektroauto Latvijā. Pašlaik esam pie 10 458, kas ir nedaudz virs puses. Ar 1228 auto, kas iegādāti tikai šī gada pirmajos četros mēnešos (kas, starp citu, ir vairāk nekā VISĀ 2023. gadā!), šķiet, ka dzinulis ir atrasts un mērķis tiks sasniegts.
Tātad, ja esi EV meklējumos un tev nebija plāns pirkt elektroauto, kas maksā tikpat, cik maza māja, šīs ir lieliskas ziņas! Vairāk naudas programmā, zemāki cenu griesti, lai vairāk cilvēku varētu piedalīties, un skaidrs signāls, ka Latvija beidzot sāk nopietni domāt par savu veco auto parku. Tagad atliek tikai izvēlēties – un tādu auto, kas maksā zem 45 tūkstošiem (bez PVN!), ir diezgan daudz!

Šī raksta tapšanas brīdī EKII lapā norādītais pieejamais finansējums ir 10,4 milj. EUR, kas nozīmē, ka krietna daļa no 11 milj. jau ir iztērēti. Finansējums nāk no kaut kā, ko sauc par Emisijas kvotu izsolīšanas instrumentu (EKII). Būtībā tas ir veids, kā nauda no piesārņotājiem nonāk pie tiem, kas cenšas darīt labu. Godīgi, mums nevajag iedziļināties visās niansēs – galvenais, ka nauda ir, un tā ir paredzēta, lai palīdzētu mums uzlabot vidi, samazinot dūmotājus.
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!
Un ar kādu domu tiek atbalstīti tie hibrīdi, no kuriem retu reizi, kāds tiešām arī tiks uzlādēts? Izmest viņus no tās atbalsta programmas, lai piešķirtais budžets aiziet tikai EV
Sakomplektēju savu pirmo elektroauto, kurš būšot gatavs jūlijā vai augustā. Ļoti ceru, ka atbalsta finansējums uz to laiku nebūs iztērēts.