Nesamies autobūves pārmaiņu vilcienā: kāds bijis desmit gadu ceļš?

0

Lai saprastu, cik strauji attīstās transporta nozare, atliek atskatīties uz desmit gadus seniem notikumiem. Tā 2012. gadā, elektrifikācijai uzņemot apgriezienus, visā pasaulē tika pārdoti aptuveni 130 tūkstoši elektroauto. Tagad tik daudz pārdod vienā nedēļā.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 (Publicitātes foto)

Lai saprastu, cik strauji attīstās transporta nozare, atliek atskatīties uz desmit gadus seniem notikumiem. Tā 2012. gadā, elektrifikācijai uzņemot apgriezienus, visā pasaulē tika pārdoti aptuveni 130 tūkstoši elektroauto. Tagad tik daudz pārdod vienā nedēļā.

Šīs pārmaiņas lielākoties virzījusi apņemšanās samazināt ietekmi uz vidi un izskaust oglekļa dioksīda izmešus – Eiropas Komisija un Eiropas Parlaments ir lēmuši, ka no 2035. gada vairs nedrīkstēs tirgot jaunas mašīnas ar iekšdedzes dzinēju.

Konkurenti mina uz papēžiem Tesla

Tomēr liela ietekme, nenoliedzami, bijusi arī pašiem auto ražotājiem. Saskaņā ar Starptautiskās Enerģētikas aģentūras datiem 2023. gada sākumā pa pasaules ceļiem braukā aptuveni 16 miljoni elektroauto – šāds rezultāts nebūtu iespējams bez pašu ražotāju apņēmības. Tesla joprojām tiek uzskatīta par elektroauto avangardisti, taču citi uzņēmumi ļoti īsā laikā ir ievērojami to iedzinuši. Volkswagen, Mercedes-Benz koncerni un Hyundai uzņēmumu grupa ļoti ātri sagatavoja jaunas platformas tieši elektromobiļiem, uz kurām cits pēc cita tiek izstrādāti jauni modeļi.

Tesla Model Y pie Supercharger
Tesla Model Y pie Supercharger. (Ražotāja foto)

Īpaši solīds, pat salīdzinot ar Tesla darbību, izskatās Hyundai grupas modeļu progress. Ioniq 5 ar 800 voltu elektrisko sistēmu ne tikai izpelnījās 2022. gada Pasaules gada auto titulu, bet arī ļauj akumulatoru no 10 līdz 80 procentiem uzlādēt 18 minūtēs. Jaunākais elektroauto Hyundai Ioniq 6, kas jau drīzumā nonāks pārdošanā, ar pilnu uzlādi spēs nobraukt vairāk nekā 600 km.

Elektrifikācija ir nopietns izaicinājums, kas prasa miljardiem lielas investīcijas. Taču jāņem vērā, ka auto ražošana vēl nekad nav bijusi tik vienkārša kā tagad. Arī Ķīnas uzņēmumi ir kļuvuši ievērojami konkurētspējīgāki, ko lielā mērā ietekmējušas to ciešās attiecības ar daudziem tirgus veterāniem.

Auto vēstures pārbaudes servisa autoDNA vadītājs Agris Dulevičs

Šādu rezultātu inženieriem izdevies sasniegt, nevis uzstādot super ietilpīgu akumulatoru, bet gan maksimāli uzlabojot elektrisko piedziņu un izstrādājot īpaši aerodinamisku virsbūvi. Pēc pašreizējās informācijas Ioniq 6 vidējais patēriņš būs vien 14,3 kWh uz 100 km.

Šobrīd ir izveidojusies interesanta situācija, proti – korejieši ir gatavi apmierināt Eiropas elektroauto interesentu vajadzības pat labāk nekā tradicionālie reģiona līderi japāņi. “Lai nostiprinātos Eiropas tirgū, Hyundai grupa ir veikusi lielas investīcijas, un tagad ir šeit uz palikšanu,” piebilst Agris.

Manuālā pārnesumkārba kļūst par reliktu

Auto nozarei samazinot izmaksas un arvien vairāk unificējot ražošanu, dažādu zīmolu modeļi ir kļuvuši līdzīgāki nekā jebkad agrāk. Joprojām ir atšķirības dizainā un ergonomiskajos risinājumos, taču vadības, komforta un lietošanas ērtuma ziņā dažādu zīmolu modeļi ir kļuvuši ja ne identiski, tas stipri līdzīgi.

Aerodinamiskais Hyundai Ioniq 6 (ražotāja foto)
Hyundai Ioniq 6 (Publicitātes foto)

Viena acīm redzama izmaiņa salīdzinājumā ar iepriekšējās paaudzes mašīnām ir tā, ka jaunie modeļi arvien retāk pieejami ar manuālo pārnesumkārbu. Pat eiropieši vairs nevēlas visu vadību ņemt uz sevi un arvien biežāk pārnesumu pārslēgšanu uztic automātiskajai transmisijai.

Braukt kļūst arvien ērtāk – strauji paplašinās savienojamības iespējas, parādās arvien vairāk jaunu funkciju. Vēl pavisam nesen daudzos auto nebija pat Bluetooth saskarnes un brīvroku sistēma tika piedāvāta kā papildaprīkojums. Savukārt tagad gandrīz jebkurā jaunajā modelī dažās sekundēs var aktivizēt Apple CarPlay vai Android Auto.

Auto vēstures pārbaudes servisa autoDNA vadītājs Agris Dulevičs

Ikdienā ārkārtīgi ērtā viedierīču ekrāna replicēšana bez vada beidzot ir kļuvusi pieejama ne tikai tādos prestižos modeļos kā, piemēram, BMW 3. sērijā, Audi A6 un Mercedes-Benz EQS. Hyundai, Kia un Volkswagen zīmolu vadītāji ātri saprata, ka tam nevajadzētu būt luksusa aprīkojumam, un ir ieviesuši tos daudzo jaunajos modeļos.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: