Baltijā ceļošana ar elektroauto ir iespējama, taču infrastruktūra nogurdinoša

3

Plānojot tālākus braucienus ar elektromobili, šā tipa transporta iespējas tiek apšaubītas arvien mazāk un mazāk, taču patērētājus uztrauc cits jautājums – infrastruktūras ērtības. Baltijas valstu iepazīšana pie elektroauto stūres ir vilinoša iespēja, tomēr maršruta precīza plānošana un gaidāmo izmaksu aplēšana joprojām nav viegls uzdevums.

Peugeot e-Expert

Peugeot e-Expert un Vitoldas Milius

Plānojot tālākus braucienus ar elektromobili, šā tipa transporta iespējas tiek apšaubītas arvien mazāk un mazāk, taču patērētājus uztrauc cits jautājums – infrastruktūras ērtības. Baltijas valstu iepazīšana pie elektroauto stūres ir vilinoša iespēja, tomēr maršruta precīza plānošana un gaidāmo izmaksu aplēšana joprojām nav viegls uzdevums.

To var apliecināt labi zināmie lietuviešu ceļotāji Vitolds Miļus un Aidis Bubins, kuri nesen pieveica Ziemassvētku vecīša ceļu no Rovaniemi Somijas ziemeļos līdz pat Viļņai, braucot ar elektrisko minivenu Peugeot e-Expert. Viņi šķērsoja arī Igauniju un Latviju, tāpēc var padalīties iespaidos, kāda ir elektroauto uzlādes infrastruktūra visās šajās valstīs un kā tā darbojas.

Audi Q6 e-tron

Bezmaksas uzlāde – tikai Lietuvā

Daloties atziņās par elektromobiļiem domāto infrastruktūru Baltijā, ceļotāji norāda, ka valstu šķērsošana tranzītā tā īsti nemaz neatklāj patieso situāciju. V. Miļus un A. Bubins uzskata: lai iegūtu detalizētāku salīdzinājumu, pa kaimiņvalstīm būtu jāpaceļo daudz vairāk.

Peugeot e-Expert
Peugeot e-Expert

V. Miļus uzsver, ka Lietuva uz pārējo valstu fona patīkami izceļas, jo tikai šeit tiek nodrošināta elektroauto bezmaksas uzlāde. Latvijā un Igaunijā par pieslēgumu gandrīz visos publiskajos uzlādes punktos nāksies atvērt maciņu.

Mūsu valstī lietotāji ir pieraduši pie bezmaksas uzlādes, taču, ja jūs domājat par došanos aiz Lietuvas robežām, par uzlādi bez maksas varat aizmirst. Nekur citur līdzās valstu galvenajiem autoceļiem nav bezmaksas uzlādes staciju.

Vitolds Miļus

Ceļotāji ir novērojuši, ka sevišķi jau Baltijas valstīs trūkst tiesību aktu, kas regulētu uzlādes staciju uzstādīšanu un apsaimniekošanu. Ja ar vērienīgiem ieguldījumiem saistītās uzlādes iekārtas uzstāda uzņēmumi, viņi nereti aizmirst par ērtu piekļuvi tām, turklāt uzlādes funkciju izmantošana, nesaprotot kaimiņvalsts valodu, var kļūt par īstu mīklu.

Jūs ik reizi saskaraties ar citu izaicinājumu. Piemēram, jums tiek lūgts lejupielādēt mobilo lietotni, taču tajā ir grūti atrast piedāvāto iespēju aprakstu angļu valodā. Pēc tam, kad mūžību esi pavadījis, raugoties telefona ekrānā, tu bieži vien tāpat esi spiests vērsties pēc palīdzības pie vietējiem.

Vitolds Miļus

Ar vienu karti vai lietotni nepietiks

V. Miļus piebilst, ka pat uzlādes staciju lietošanas pamatprincipi, piemēram, aktivizēšanas procedūra, atšķiras. Intuitīvi visērtāk ir tad, ja pakalpojums tiek saņemts no brīža, kad uzlādes spraudnis tiek ievietots elektromobiļa uzlādes ligzdā. Tomēr mēdz gadīties tā, ka staciju ieslēdz tikai tad, kad vads ir pakarināts speciālā turētājā. Svarīgi arī atzīmēt, ka, atšķirībā no degvielas uzpildes stacijām, ne visur ir iespējams par uzlādi samaksāt ar bankas karti.

Audi Q6 e-tron

Pieredzējušais ceļotājs konstatēja, ka ceļojumos Baltijas valstīs ir gandrīz neiespējami prognozēt elektrības izmaksas. Atšķirībā no degvielas uzpildes stacijām neviens no uzlādes punktiem neuzrāda elektrības cenu, turklāt bieži vien norēķinu metodes atšķiras. Ir vietas, kurās jāmaksā par savienojuma ilgumu, citās jāmaksā par patērēto elektroenerģiju, un ir punkti, kur norēķins jāveic par uzlādes reizi.

Cena var atšķirties pat tad, ja baterija identiskā apjomā tiek lādēta atšķirīgās vietās viena operatora tīklā. Bija gadījums, kad par 200 kilometru nobraukšanai nepieciešamo enerģiju vienā vietā samaksājām 9 eiro, bet citā – 16 eiro.

Vitolds Miļus

Elektroauto uzlādes infrastruktūrā trūkst vienotības, tādēļ šobrīd nav īsti iespējams apceļot visas trīs Baltijas valstis, izmantojot tikai vienu mobilo lietotni vai vienu maksājumu karti. Tas saistīts arī ar to, ka vēl nav tāda uzlādes staciju pārvaldnieka, kuram būtu pietiekami plašs tīkls visā reģionā.

Iespējams, kāds uzņēmums ar saukļiem reklamē, ka tā uzlādes stacijas darbojas visās trīs valstīs, tomēr attālums starp tām būs pārāk liels. Ja kaut viena uzlādes stacija Latvijā vai Igaunijā nav īstajā vietā, kur tā ir nepieciešama, tas nozīmē, ka projekts nav līdz galam pārdomāts.

Vitolds Miļus

Vēl aizvien trūkst ātrās uzlādes iespēju

Pēc ceļotāju domām, uzlādes staciju tīkls Baltijas valstīs ir diezgan blīvs, taču būtu labāk, ja būtu vairāk ātrās uzlādes staciju. Tas jo īpaši pamanāms, ja braucat ar jaunākās paaudzes elektromobiļiem, piemēram, Peugeot busiņu e-Expert, kura 75 kWh akumulatoru var lādēt ar 100 kW jaudu.

Peugeot e-Expert
Peugeot e-Expert

Ceļotāji uzskata, ka infrastruktūras ērtību ziņā vispozitīvāk izceļas tieši Lietuva. Šeit ir daudz tādu uzlādes staciju pie galvenajiem ceļiem, kurās citi pakalpojumi netiek sniegti, taču šo trūkumu pagaidām kompensē fakts, ka enerģijas rezerves šādās vietās joprojām var papildināt pilnīgi bez maksas.

Uzlādēts viedoklis

Cik zināms, var gan ar e-mobi kartiņu, gan Eleport kartiņu un aplikāciju lādēties visās 3 Baltijas valstīs un arī Eiropā. Var būt zināmas aizķeršanās un cena par uzlādi dārgāka, bet palikt bez uzlādes ar vienu vai otru nevajadzētu palikt. Ir jāpiekrīt, ka šobrīd Baltijā izteikti dominē 50kW stacijas un jaunām ātrajām uzlādēm vajadzētu būt augstākas jaudas. Nevis zemākas, kā daži dara.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
3 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Valdis
Valdis
Viesis
17/01/2022 20:42

Ar vecāku Eiropā ražotu elektroauto Igaunijā ir pagrūti, jo tur lielākajā daļā ātrās uzlādes stacijās ir tikai CHADEMO spraudņi. Viņi ir apņēmušies visas stacijas modernizēt un uzlikt arī CCS, bet tas būs tikai vairāku gadu laikā.

Pēdējoreiz rediģēja 2 gadi atpakaļ Valdis
Kārlis Mendziņš
Atbilde  Valdis
18/01/2022 14:02

Valsts tīkls – jā
Tikmēr Eleport uzreiz liek CCS

Roamer
Roamer
Viesis
17/01/2022 12:04

Kā elektroauto lietotājs un aktīvs braucējs varu komentēt tā:

  1. Bezmaksas uzlāde ir jauka opcija, tomēr ilgtermiņā tā nav vajadzīga un pat kaitīga, jo kavēs privātās uzlādes infrastruktūras attīstību. Turklāt ir pavisam godīgi maksāt par to, ko patērē, vai tas būtu benzīns vai elektrība.
  2. Labākais un ātrākais veids, kā izvērst uzlādes iespēju tīklu, ir privāta iniciatīva. Tās dēļ būtu jāatsakās no bezmaksas uzlādes (sk.1. punktu), un tālab ir jāpacieš dažas neērtības. Aplikāciju dažādība var būt kaitinoša, tomēr daudz ļaunāks būs monopols, kurš kaitēs infrastruktūras attīstībai un spiedīs uzlādes cenas uz augšu.
  3. Latvijā ir par maz ātro uzlādes staciju, un tās, ko sauc par ātrajām (50 kW), nemaz nav ātrās.
  4. Uzlādes punktu izvietojums bieži ir greizs un neņem vērā elektroauto ekspluatācijas specifiku. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc ir liela skepse par pāreju uz elektroauto. Manuprāt, koncepcijai ir jābūt tādai:
  5. Ātrās uzlādes stacijas (un es uzsveru ātrās, t.i, vismaz 100 kW) jāliek uz tālsatiksmes ceļiem pie infrastruktūras objektiem: restorāniem, DUS, lielveikaliem etc.
  6. Tomēr tikpat un pat vairāk svarīgas ir lēnās uzlādes stacijas, un to jābūt daudz (daudz!) un tās ir jāliek pilsētu centros, autostāvvietās, viesnīcās, pie tūrisma atrakcijām u.tml.

Kopumā, manuprāt, elektrouzlādes tirgus Latvijā un Baltijā kopumā cīnās ar sākotnējām problēmām. Infrastruktūra ir pietiekoša, tomēr vēl ir daudz iespēju to uzlabot. Savukārt pēc tam, kad pirmās kļūdas tiks izlabotas, nāksies saskarties ar citām, nu jau izaugsmes problēmām. Ar tām jau saskaras Rietumeiropa.

3
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: