Elektrotransportlīdzekļu Latvijā

Ātrās uzlādes stacijas

Uzlādēts

Tavs ceļvedis atjaunīgajā enerģijā

Audi S5 elektrisks

Bateriju attīstība var novest pie tehnoloģiju atpalikšanas

2018. gada 7. oktobris

Teju katru nedēļu var atrast kādu jaunu virsrakstu, kas sola, ka ir atrasts labāks bateriju risinājums par pašreizējām sistēmām. Tas ir lētāks vai vieglāks, vai spēj ātrāk uzņemt enerģiju vai arī visi iepriekš minētie. Kas notiks, ja kāds no šiem risinājumiem tiešām būs komerciāli veiksmīgs?

Līdz šim realitāte ir tāda, ka baterijas pēdējo lielo attīstības grūdienu ieguva pateicoties mobilo telefonu attīstībai. Kopš tiem laikiem ir piedzīvotas evolucionāras, bet ne revolucionāras izmaiņas. Piemēram, i3 kopš 2013. gada ir ieguvis teju 2 reizes ietilpīgākas baterijas, saglabājot to pašu formas faktoru, bet uzlādes jauda nav palielinājusies.

bmw i3 bateriju attīstība
BMW i3 2018. g. pret 2016. g. pret 2013. g.

Jauns bateriju tehnoloģijas risinājums, kas spētu būt labāks par esošajām baterijām, piemēram, cietvielu baterijas (solid-state battery), sola investoriem miljardiem lielu peļņu un ļautu cilvēkiem vieglāk pārslēgties uz bezizmešu transportlīdzekļiem. Tanī pašā laikā iepriekšējās tehnoloģijas, kas tagad skaitās modernas un jaudīgas, tiks atstātas bešā. Ekipējums un citas ar tām saistošās specifiskās lietas var nebūt vajadzīgas šim jaunajam risinājumam.

Ja tic Bloomber New Energy Finance ziņojumam, ka 16.7 miljardi dolāri jau ir investēti esošajās rūpnīcās un vēl 42 miljardi dolāru tiks investēti līdz 2022. gadam, var tikai nojaust, ka jaunās tehnoloģijas, kas būs revolucionāras, atstās ievērojamu iespaidu uz tagadējām tehnoloģijām.

Boosted Board pret Tesla
Elektriskais skrituļdēlis Boosted Board un elektromobilis Tesla Model S

Ņemsim par piemēru Fisker, kas sola cietvielu baterijas savam elektromobilim (ETL) EMotion. Ja šis projekts izrādīsies tāds, kā to sola, tad iepriekš minētās teju 60 miljardu dolāru investīcijas kļūs par izniekotu naudu un visi pārmetīsies uz šo jauno tehnoloģiju. Kurš gan pirks ETL ar 40 kWh bateriju paku, kas lādējas ļoti ilgi, ja var par to pašu naudu nopirkt ETL ar 150 kWh lielu bateriju paku, kas uzlādējas vien dažās minūtēs? Ļoti ticams, ka neviens neizdarīs tādu izvēli.

Protams, ne viss ieguldītais būtu zaudēts. Joprojām būtu vajadzība pēc ēkām un zemes. Tomēr piegādes līgumi ar nu jau nevajadzīgajiem minerāliem tiktu atcelti un ieguldītā nauda vecās tehnoloģijas pētniecībā un izstrādē tiktu zaudēta vējā.

Tempus elektriskais velosipēds CR-T1
Tempus elektriskais velosipēds CR-T1

Tanī brīdī, kad visi pārmetas uz cietvielu baterijām, iznirst jauna tehnoloģija, kas sevi pierāda vēl labāku. Kas notiek tad? Atkārtotos iepriekš rakstītais scenārijs ar lieliem zaudējumiem lielajiem investoriem. Tas ir tikai viens no daudzajiem izaicinājumiem, ar ko sastopas mūsdienu uzņēmumi, kas mēģina atrast savu veiksmes stāstu un nest peļņu ar elektroenerģijas uzglabāšanu un izmantošanu.

Avots: InsideEVs

Kārlis Mendziņš

Atrasts pie elektroierīcēm. Mīlestība pret jaunajām lietām izaugusi kopā ar bakalaura grādu elektroinženierzinātnēs. Brauc ar elektromobili kopš 2017. gada bargās ziemas (-30°C) un kopš tā laika ne reizi nav noslāpis.
Kārlis Mendziņš
Patika raksts? Atbalsti Uzlādēts iekš Patreon!
Bateriju attīstība var novest pie tehnoloģiju atpalikšanas 1

Komentāri

avatar
  Pieraksties  
Paziņojums no