Bezmaksas Rīgas stāvvietas elektroauto: politisko spēļu instruments pret ilgtspējīgu nākotni
Tā vietā, lai vēlēšanu kandidāti runātu par ilgtspējīgu labumu pilsētas iedzīvotājiem, daži kandidāti ir pievērsušies centieniem atcelt bezmaksas stāvvietas elektroauto īpašniekiem.

Elektrum Drive uzlādes stacijas Ventspilī (Publicitātes attēls)
Tā vietā, lai vēlēšanu kandidāti runātu par ilgtspējīgu labumu pilsētas iedzīvotājiem, daži kandidāti ir pievērsušies centieniem atcelt bezmaksas stāvvietas elektroauto īpašniekiem.
Rīgā šobrīd tiek piedāvātas bezmaksas stāvvietas elektroauto īpašniekiem Rīgas Satiksmes (RS) stāvvietās. Tas tiek darīts, lai veicinātu bezemisju transportlīdzekļu popularitāti un, aptaujājot elektroauto īpašniekus, var spriest, ka tas ir viens no galvenajiem bonusiem, kad cilvēks ekonomiski pamato savu izvēli par labu elektroauto.
Tomēr šobrīd esam priekšvēlēšanu posmā un daži politiķi redz, ka šīs iniciatīvas atcelšana varētu tikt izmantota kā politisks rīks, lai iegūtu popularitāti pirms vēlēšanām, ignorējot pilsētas ilgtermiņa vīziju par labāku vidi cilvēkiem. Lai gan šobrīd ir grūti spriest par vēlēšanu iznākumu un ietekmi uz šo jautājumu, šīs tēmas aktualizēšana liecina, ka elektroauto skaits Latvijā un Rīgā ir pamanāms un ka Rīgai patiesībā nav skaidras vīzijas, kurā brīdī beigsies “burkānu” periods un kurā brīdī sāksies “pātagu” periods. Vai elektroauto skaits Rīgā ir pietiekami liels, lai RS to izjustu savā budžetā tik sāpīgi, lai lūgtu pašvaldībai mainīt savus politiskos rīkus? Atbilde ir tāda, ka nav datu, tamdēļ uz faktiem balstītu atbildi nevar sniegt.
Ko darīt?
Pirmkārt, politiķiem būtu jākoncentrējas uz to, lai ieviestu mazemisiju zonu Rīgā, kas tai ir jāievieš jau 2027. gadā. Šāda zona ne tikai samazinātu gaisa piesārņojumu, bet arī veicinātu veselīgāku dzīves vidi pilsētas iedzīvotājiem. Mazemisiju zonas ieviešana ir daudz efektīvāks veids, kā veicināt ilgtspējīgu mobilitāti un samazināt transporta radīto piesārņojumu. Būtu tikai saprotami, ka mazemisiju zonā visiem transportlīdzekļiem stāvvietas būtu par maksu.
Otrkārt, šobrīd nav pieejami dati par to, cik daudz un cik ilgi elektroauto izmanto Rīgas stāvvietas. Bez šiem datiem ir grūti novērtēt, vai bezmaksas stāvvietas patiešām rada slogu RS budžetam. Viens risinājums – atstājam bezmaksas, bet stāvvietas izmantošana ir jāreģistrē.
Turklāt jebkādām pārmaiņām ir jābūt laicīgām un rūpīgi plānotām. Vienā dienā ieviest šāda izmēra pārmaiņas nav iespējams, un tas var radīt haosu un neapmierinātību iedzīvotāju vidū, kas veikuši lielu ieguldījumu, rēķinoties ar valsts un tās galvaspilsētas ilgtspējas politiku. Pārmaiņām ir jābūt pakāpeniskām un balstītām uz rūpīgu analīzi un plānošanu.
Bezmaksas stāvvietu atcelšana bez cita veida ilgtspējīgas politiskās darbības aizvietotāja būtu pretrunā ar pilsētas apņemšanos būt klimatneitrālai. Lai sasniegtu klimatneitralitātes mērķus, ir nepieciešams piedāvāt alternatīvus risinājumus, piemēram, uzlabot sabiedriskā transporta infrastruktūru un veicināt velosipēdu izmantošanu. Vai vēl trakāk – uzlikt ierobežojumus piesārņojošām automašīnām, riskējot celt tautas neapmierinātību.
Par laimi, šobrīd pašvaldībā ir cilvēki, kas iestājas pret šādām pārmaiņām un uzsver nepieciešamību pēc rūpīgas plānošanas un ilgtspējīgiem risinājumiem. Vismaz līdz vēlēšanām varam sagaidīt, ka pārmainu nebūs. Bet pēc tām ir cerība, ka tiks atrasts līdzsvars starp politiskajām interesēm un pilsētas ilgtspējīgu attīstību. Varbūt šis ir tikai īstermiņa popularitātes celšanas rīks bez sekām?
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!
Slikti cenšoties, Latvija dabūs štrāfus maksāt EK par CO2 nesamazināšanu. Vēl tuvu nav kritiskā masa, lai atceltu labumus. Nav pareizi, ka EV tiek nolikt Vecrīgā ilgstošai stāvēšanai, vēl vairāk -Vecrīgā vispār nav jābūt auto stāvvietām – atvedi, izlaidi pasažieri, kravu, aidā. A zonā varētu ieviest 1h bez maksas, tālāk maksā kā pārējie, bet to tiešām vismaz 3 gadus iepriekš ir jāpaziņo. B un C zonas var aiztikt, kad EV tur būs 50%+. Nesasniedzot kritisko masu, svārstīgie nepirks EV un mēs tikai skriesim no pakaļas.
Vēl variants ir ieviest kaut vai simbolisku maksu EV. Tas arī atturēs daļu vienkārši nomest savus auto (bez)maksas RS stāvvietās, kur pagadās vai ilgstošai stāvēšanai. Un daļai – tomēr atteikties braukt ar kaut vai EV uz darbu un to visu dienu turdar RS stāvvietās.