Brauciens pa vecpilsētu ar vecu dīzeļa universāli var izmaksāt ļoti dārgi
Laiki, kad ar jebkuru auto, kam bija dzinējs un četri riteņi, varēja braukt, kur vien acis rāda, pamazām tuvojas beigām.
Laiki, kad ar jebkuru auto, kam bija dzinējs un četri riteņi, varēja braukt, kur vien acis rāda, pamazām tuvojas beigām.
Stingras lokālā piesārņojuma kontroles iespaidā Eiropas pilsētās aizvien izplatītākas kļūst zemu izmešu zonas, kurās bez nodevām vai soda var iebraukt tikai videi draudzīgi automobiļi. Barjeras vēl nav uzbūvētas, taču brauciens pa vecpilsētu ar vecu dīzeļa universāli var maksāt ļoti dārgi.
Iebrauc ar vecu dīzeli – maksā
Autovadītāju iecienītā lietotne Google Maps par šādām zonām brīdina jau tagad, un tas ir svarīgi, jo gan tūristi, gan vietējie mēdz saskarties ar problēmu, ka zaļo zonu robežas dabā ne vienmēr ir skaidri atzīmētas. Te ļoti palīdz navigācijas lietotnes, kuru paziņojumi darbojas Amsterdamā, Barselonā, Berlīnē, Londonā un Parīzē.
Īpaši ērti šo funkciju var izmantot autovadītāji, kuru auto multimediju sistēma atbalsta Android Auto un Apple CarPlay. Šāda saderība ir nodrošināta, piemēram, visos jaunajos Peugeot modeļos, un uzlādējamā hibrīda un elektriskās versijas gadījumā tā ir standarta aprīkojumā. Google Maps lietotne un ziņojumi tādā veidā tiek parādīti automašīnas centrālajā ekrānā, un vadītājam nenākas novērsties no ceļa.
Informācija par zonām aiztaupa nevajadzīgus pārsteigumus un izdevumus, jo, piemēram, vienā no Londonas zaļajām zonām par braukšanu ar prasībām neatbilstīgu auto jāmaksā 12,50 sterliņu mārciņu (14,60 eiro) nodeva. Parīzē šādās vietās nepieciešama vējstiklā ielīmēta uzlīme. Ja tās nav, vadītājam jāmaksā 68 eiro sods, bet kravas automašīnu vadītājam nākas atvadīties no 135 eiro.
Padzen no vecpilsētām
Žurnālists, raidījuma TV Auto ziņas veidotājs Aldis Zelmenis norāda, ka daudzi Latvijas autotūristi jau ir informēti, ka vairākas Eiropas valstis, to skaitā Vācija, Francija, Lielbritānija un Beļģija tradicionālajiem iekšdedzes automobiļiem ieviesušas bargus ierobežojumus.
Tas ir dzīves fakts. Pat dīzeļu cienītāju lielvalstis Vācija vai Francija ir “uzgriezušas muguru” vecajiem pašaizdedzes motoru auto. Piemēram, Parīzē, Berlīnē, Hamburgā un Štutgartē veciem dīzeļiem ir aizliegts iebraukt. Nīderlandes pilsētās Amsterdamā, Roterdamā, Hāgā un citviet aizliegums skar ne tikai vecus dīzeļus, bet arī vecus benzīna auto. Grozi, kā gribi, zaļā transporta vilnis aptver arvien vairāk Eiropas valstu, un pirms došanās tālākā ceļojumā būtu prāta darbs izpētīt iespējamos aizliegumus un ierobežojumus, lai to fakts neatklājas pēdējā brīdī. Sodi, starp citu, nav nekādi mazie, un aizbildināšanās ar nezināšanu informācijas laikmetā būs vien neizdevies joks.
TV Auto ziņas veidotājs Aldis Zelmenis
Viņš atzīst, ka pilsētās patiešām ir problemātiskas vietas, kur reljefa un ēku izvietojuma dēļ piesārņojums izkliedējas ļoti lēni. Pārsvarā tās ir šauras ieliņas vecpilsētās, tāpēc Eiropas pilsētas ierobežo vidi piesārņojošo transportlīdzekļu kustību, un dažos gadījumos braukšana ar iekšdedzes auto ir aizliegta pilnībā.
Pēc žurnālista teiktā, autovadītājus no iebraukšanas pilsētas centrā cenšas atturēt ar dažādiem paņēmieniem. Paaugstināta maksa par stāvvietām un ielu sašaurināšana galu galā tiešām liek nopietni pārdomāt, vai ir vērts uz pilsētu braukt ar savu auto.
Kā zināms, Latvijā ierobežojumu iebraukšanai Rīgā vai jebkurā citā pilsētā nav. Pat mūsu kūrortpilsētā Jūrmalā, kur jāmaksā par iebraukšanu, motora tipam un izmešu klasei nav nozīmes. Tomēr agrāk vai vēlāk ierobežojumi nonāks arī līdz mums.
TV Auto ziņas veidotājs Aldis Zelmenis
[Uzlādēts komentārs] Ir gan nozīme motora tipam, iebraucot Jūrmalā. Ja brauc ar iekšdedzes automašīnu, tad ir jāmaksā par iebraukšanu, bet, ja brauc ar bezizmešu (elektroauto), tad nav jāmaksā.
Apbraukšana nav nepieciešama
Pamatojoties uz informāciju no Google Maps, autovadītāji tagad var pielāgot sākotnējo maršrutu vai izvēlēties alternatīvu pārvietošanās veidu, piemēram, sabiedrisko transportu. Tajā pašā laikā lielākajā daļā pilsētu no nodevām un satiksmes ierobežojumiem var izvairīties, braucot ar elektroauto.
Autovadītājiem, kuri joprojām nav apmierināti ar elektroauto sniedzamību, pievilcīgākā alternatīva ir un paliek uzlādējamie hibrīdi. Piemēram, Peugeot 3008 Hybrid4 ir četru riteņu piedziņa, un elektriskajā režīmā tas var nobraukt gandrīz 60 kilometru. Tas ir pilnīgi pietiekami, lai, plānojot apskates maršrutu, apmeklētu jebkuras Eiropas pilsētas vēsturisko daļu.
Uzlādēts komentārs
Rīgā sola izstrādāt bezizmešu vai mazizmešu zonu līdz nākamā gada beigām. Tas nozīmē, ka tā ātrākais spēkā stātos 2025. gadā. Visdrīzāk Vecrīgā vienkārši atgrieztos šlogbaumi. Ogre arī vienubrīd runāja, ka iebraukšana iekšdedzes dzinējiem būs par maksu.
Ja 60 km tīri elektriskajā režīmā apmierina, tad kamdēl neizvēlēties pilnīgi elektrisko automašīnu? Reklamējot PHEV (uzlādējamie/spraudņa hibrīdi) reti kad runā par to efektivitāti, jo tā ir drausmīga elektriskajā režīmā. Piemēram, Mitsubishi Outlander ir tik liela baterija, lai tipisks elektroauto spētu veikt aptuveni 100 km, bet šis PHEV spēj vien 30 km. Nerunā arī par to, ka degvielas patēriņš ir lielāks nekā parastajam hibrīdam un pat tīri iekšdedzes. Nerunā arī par to, ka PHEV īpašnieki reti, kad uzlādē tos, tamdēļ izmeši ir kosmosā.