Ceļošana ar elektroauto Eiropā: kādi ir ieguvumi, braucot cauri Polijai, un kas palīdzēs ietaupīt

8
Peugeot e-208

Peugeot e-208 (Publicitātes foto)

Garo distanču braucieni ar elektroauto jau sen vairs nav tikai sapnis vai piedzīvojums tehnikas entuziastiem. Lai gan pirms došanās tālākā braucienā, nepieciešams mazliet vairāk laika tā plānošanai, pūles, kā rāda pieredze, atmaksājas.

Eksperti norāda, ka vienīgā barjera ceļošanai ar elektroauto ir psiholoģiskas dabas. Automašīna neapstāsies ar tukšu bateriju ceļa vidū, jo katrā intensīvas satiksmes ceļa posmā ir izvietotas vairākas uzlādes stacijas.

Ja joprojām uztraucaties par elektromobiļa spējām vai gaitas rezervi reālos apstākļos, varat veikt vienkāršu aprēķinu. Piemēram, Peugeot e-208 uzstādītās 50 kWh baterijas faktiskā kapacitāte ir 45 kWh, un, lai nobrauktu 300 km, jums jānodrošina, lai vidējais enerģijas patēriņš turētos ap 15 kWh/100 km.

Biežākas apstāšanās ir tikai priekšrocība

Elektroauto eksperts un interneta vietnes “100 procentu elektrisks” veidotājs Daiņus Jaks ar savu piemēru ir apliecinājis, ka ar elektroauto iespējams doties tādos braucienos, par kuriem neizšķirtos pat kurš katrs iekšdedzes auto īpašnieks. Nesen viņš pabija Spānijā, ceļā no Lietuvas uz dienvidvalsti un atpakaļ mērojot 3000 kilometru.

Pirms gadumijas, kad Lietuvā plānoja pastiprināt karantīnu, radās ideja doties pāris nedēļu ilgā atvaļinājumā. Mums ar ģimeni patīk Spānija, bet tobrīd nebija lidojumu, tāpēc kāpām automašīnā un devāmies Francijas virzienā. Klīda runas, ka nokļūt Spānijā nebūs iespējams, tāpēc sākumā to pat neplānojām, tomēr viss izdevās.

Daiņus Jaks, 100ProcentuElektrinis.lt veidotājs

Pēc D. Jaka teiktā, elektromobiļu īpašnieki, kuriem nācies braukt no Viļņas uz Palangu vai Šauļiem, zina, kā tas notiek. Parasti iespējams nobraukt aptuveni 200 km, un tad jātaisa pietura, lai uzlādētu bateriju.

Uzlādēšanās laikā var iedzert kafiju vai apēst sviestmaizi un tad atkal turpināt ceļu. Eksperts šādas apstāšanās sauc par elektromobiļa priekšrocībām – mazāk nogurst ne vien vadītājs, bet arī viņa līdzbraucēji.

Jo biežāki iznāk pārtraukumi baterijas uzlādēšanai, jo klusāks brauciens un mazāka jezga. Ceļojot kopā ar bērniem un visiem ilgstoši esot vienā telpā, kašķi ir tikai laika jautājums. Līdz ar to katra šāda pusstundu gara apstāšanās ir ļoti efektīva. Jāsaka, ka mūsu ģimene ātri pierada pie ilgākām pieturām un neviens vairs negrib nekur steigties.

Daiņus Jaks, 100ProcentuElektrinis.lt veidotājs

Kuras lietotnes visnoderīgākās

Garākā e-braucienā palīgā nāk viedierīcēs pieejamās lietotnes. D. Jakam telefonā uzstādīts ap 40 aplikāciju, jo katrā valstī nepieciešama cita. Eksperts gan norāda uz dažām aplikācijām, bez kurām viņš nevar iztikt nevienā ceļojumā.

Lietotne PlugShare tiek izmantota kā uzlādes staciju karte, kurā lietotāji var atzīmēt veiksmīgu uzlādi. Tādā veidā citi ceļotāji var uzzināt, vai konkrētais lādētājs patiešām darbojas.

Ceļojumu plānošanai ir pieejama Better Route Planner, kas darbojas gan kā lietotne, gan interneta vietne. Tajā ievada ne tikai brauciena sākumpunktu, galamērķi un apstāšanās punktus, bet arī sava elektromobiļa modeli, baterijas kapacitāti, optimālo attālumu starp uzlādes punktiem, vēlamās ērtības līdzās uzlādes stacijām u.c.

Virta un Plugsurfing pakalpojumi būs noderīgi tiem, kuri nevēlas uztraukties par uzlādes apmaksu dažādās valstīs. Šie uzņēmumi nodrošina, ka katrā staciju tīklā nav nepieciešama sava karte, taču tie par savu starpniecību ietur maksu, tālab uzlāde iznāk nedaudz dārgāka.

D. Jaks norāda, ka uzlāde būs lētāka, izmantojot katra tīkla lietotni vai maksājumu karti. Piemēram, braucot cauri Polijai, ieteicams izmantot lietotni Greenway, Vācijā – E.ON vai IONITY lietotni, bet Spānijā noderēs operatora Iberola pakalpojumi.

Pēc elektroauto entuziasta teiktā, iedziļinoties pakalpojuma noteikumu niansēs, iespējami papildu ieguvumi. Piemēram, viens no lielākajiem elektroenerģijas piegādātājiem Vācijā Maingau saviem klientiem piedāvā lētāku uzlādi E.ON tīkla stacijās.

Katrā valstī pastāv unikālas iespējas, un, tiklīdz tās atklātas, elektroauto var uzlādēt pat lētāk, nekā izmantojot noteikta tīkla standarta pakalpojumus.

Daiņus Jaks, 100ProcentuElektrinis.lt veidotājs

Peugeot savu elektroauto īpašniekiem piedāvā Free2Move pakalpojuma abonementu, kas nodrošina piekļuvi plašam publisko uzlādes staciju tīklam Eiropā. Pakalpojuma pakotnē iekļautais Charge My Car piedāvājums ļauj izmantot vairāk nekā 150 tūkstošu uzlādes staciju.

Bezmaksas ceļošana joprojām ir iespējama

Parasti ceļošana ar elektroauto, izmantojot visvieglāk pieejamos pakalpojumu punktus, nebūs īpaši lēta. Piemēram, IONITY tīklā lietotājs bez papildu privilēģijām maksā 79 centus par vienu kWh. Vācijā elektrības cena ir 60–70 centu par kWh, tāpēc ekonomiska elektriskā krosovera, teiksim, Peugeot e-2008, vadīšana aizvien maksās aptuveni 10 eiro uz 100 km ceļa.

Lai ietaupītu, elektromobiļu entuziastiem jābūt gataviem pielikt pūles. D. Jaks norāda, ka dažu uzlādes staciju operatoru kartes pēc došanās uz citu valsti jāizņem pašiem. Vienmēr ir vērts jautāt padomu līdzīgi domājošiem cilvēkiem – varbūt kādam jau ir pieredze ar konkrētā uzņēmuma pakalpojumiem.

Nosacījumi ir ļoti atšķirīgi. Vienā tīklā par jaunu lietotāju var kļūt pilnīgi bez maksas, citviet par karti būs jāmaksā daži eiro, un dažos gadījumos pat nāksies doties uz biroju ārzemēs tā darba laikā. Jāpatur prātā, ka daži operatori, aktivizējot uzlādi, jūsu kontā var rezervēt ievērojamu naudas summu.

Daiņus Jaks, 100ProcentuElektrinis.lt veidotājs

Ar jebkuru elektroauto joprojām ir iespējams ceļot, nemaksājot par elektrību, taču tad jums būs jāvelta daudz laika plānošanai. Bezmaksas uzlāde ir pieejama lielveikalu autostāvvietās, taču tas nozīmē, ka būs jānobrauc no šosejas. Daudzas no šīm stacijām darbojas tikai dienas laikā.

Tas ir līdzīgi, kā ceļojot ar parastu auto. Vācijā autostrādes uzpildes stacijā benzīns vai dīzeļdegviela būs dārgāki nekā ciematā, kas atrodas piecus kilometrus tālāk. Nogriežoties no galvenā ceļa, elektroauto var uzlādēt lētāk un dažkārt – pilnīgi bez maksas.

Daiņus Jaks, 100ProcentuElektrinis.lt veidotājs

Autors: Velocita

Uzlādēts viedoklis

Ir viens aspekts, par kuru šis raksts klusē – Tesla. Nesen viens Tesla Model 3 īpašnieks padalījās savā pieredzē ar braucienu uz Itāliju un atpakaļ. Braucot cauri Lietuvai, izmantoja bezmaksas ātro uzlādes staciju, bet tālāk ceļā izmantoja Tesla Supercharger tīklu. Ceļojums turp un atpakaļ bija 5’123 km un izmaksāja 248 €, t.i., 4.84 €/100 km.

Pilnīgi piekrītam D. Jakam, ka barjera ceļošanai ir psiholoģiskas dabas, ja var mierīgi veikt rakstā minētos 200 km. Noteikti varam piekrist par noguruma faktoru, jo, veicot 1’000 km ar Citroen C-Zero, nogurums nebija izteikts.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 1 balsojums
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
8 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Ivars
Ivars
Viesis
04/10/2023 12:54

Vai var uzlādēt bez aplikācijām? Tas šķiet tik lūzerīgi – pie katras uzlādes rakties pa telefonu un cerēt, ka atradīsi vajadzīgo aplikāciju šai uzlādes ķēdei. Un ja man pēkšņi izbeidzas telefons (vai vietējam operatoram noklājas tornis un pazūd internets, utt, utt) – tad palieku uz ceļa ar tukšu bateriju?

Kārlis Mendziņš
Atbilde  Ivars
04/10/2023 13:37

Ir agregatori, piemēram, Elli un Chargemap, kas piedāvā dārgāk nekā vietēji reģistrētam, bet nav “jāmokās” ar aplikācijām.
Abiem arī nāk RFID kartiņa, ar ko aktivizēt uzlādi.

Pēdējoreiz rediģēja 1 gads atpakaļ Kārlis Mendziņš
Leo
Leo
Viesis
Atbilde  Ivars
06/10/2023 14:04

Tagat daudzi elektroauto ražotāji piedāvā Plung@Charge uzlādes iespējas , kur ir tik jāievieto uzlādes kabelis un ja mašīnā ir aktivizēta šī funkcija uzlāde sākas bez jebkādām citām darbībām. Diemžēl mums LV. to piedāvā tikai Jonity (citus vairāk nezinu). Bet eiropā tas ir diezgan izplatīti , pats par to šogad braucot pāliecinājos.

Haralds
Atbilde  Ivars
06/10/2023 21:11

Jā diemžēl ir daudzas uzlādes, kuras grib rezēt tikai savas aplikācijas…
Šovasar biju braucu ceļojumā uz Vāciju un bez aplikāciju gūzmu neiztiku. Polijai jau senāk biju pasūtījis Greenway (viņiem ir arī aplikācija) kartiņu. Reizēm noderēja.
Droši vien lielā mērā daudz kas ir atkarīgs arī no izvēlētā maršruta. Es izvēlējos braukt pa Polijas ziemeļu daļu un pārsvarā lādējos pilsētās.
Olsztyn mani pārsteidza ar to, ka pilsēta ir pilna ar uzlādes stacijām, bet praktiski visas ORLEN. Nez kapēc man aplikācijai nepievienoja kredītkarti un meklēju tuvāko Greenway.

Tai pašā laikā Vācijā daudzās aplikācijas atkal parādīja cik lielu starpību cenā var būt tajā pašā stacijā izmantojot citu aplikāciju vienā uzlādē aiz neko darīt paskatījos alternatīvas un no 0.58+0.84Eur/kWh (uzlādes operatora aplikācija) cena nokrita uz 0.59Eur/kWh (PlugSurfing).

Ja Tu lādējies uz lielceļa, tad varbūt tāda problēma nav tik izteikta, bet Vācijā pilsētās lādējoties man radās priekštats, ka daudzās pilsētās ir kāds “vietējais” uzlādes serviss ar saviem notiekumiem (bieži populāras aplikācijas tur negāja)…

PAV
PAV
Viesis
07/08/2021 08:17

Būtībā – elektroceļojumu var uzskatīt par savdabīgu geocaching spēli. Vari neko nepētīt – izmantot ionity – būs dārgāk, bet ātrāk. Ja meklējam lētāk – būs lēnāk, bet ieraudzīsi vairāk no apkārtnes – pastaigāsies pa maziem ciematiņiem utml.

Vankel
Vankel
Viesis
06/08/2021 08:56

Doties uz ārzemēm ar 40 aplikācijām – tas ir īstu entuziastu pasākums. Ar Teslu labāk mūs nekaitināt. Mūsu situācijā, kad nav ne servisa, ne Superchargera, arī jābūt Teslas entuziastam lai to iegādātos.
Iesaku ik pa brīdim iemest acis vācu lapā “Nextmove”, ja vācu valoda nav sveša. Te viena titulbilde, kurā lādētājs ar 12 vietām. Visas vietas aizņemtas un blakus vēl vairāk gribētāju. Ok, tas ir Vācijas atvaļnāuma laiks, bet tomēr.

https://nextmove.de/beitrag/nextnews-164-halbjahresbilanz-ladestau-offene-supercharger-und-e-wohnwagen/

Kārlis Mendziņš
Atbilde  Vankel
06/08/2021 09:55

Vari nīst Tesla, cik vēlies, bet nevajag noniecināt tos, kas izvēlas šīs mašīnas (10% no visiem LV reģistrētajiem EV ir Tesla).

Atrodot bildi no izņēmuma gadījumiem, neko nepierādi. Mēs varam ātri atrast arī bildi no DUSiem tepat Rīgā, kur cilvēki stāv ievērojamās rindās, jo degviela ir par centu lētāka nekā krustojumu tālāk (pārspīlēju par cenas starpību).

Vankel
Vankel
Viesis
Atbilde  Kārlis Mendziņš
06/08/2021 12:15

Hmmm – vai tad nīstu? Un vai noniecinu? Priecājos ka ir tādi entuziasti. Varbūt viņi būs tie, kuri kādreiz izprovocēs Teslu uztaisīt te kādu servisu.

8
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: