Cik tālu esam no e-smagajiem uz Latvijas ceļiem?
Tagad, kad pasažieru automašīnas ir elektrificētas uz neatgriešanos, ir laiks uzdot smago jautājumu – kad sekos kravas transportlīdzekļi?
Tagad, kad pasažieru automašīnas ir elektrificētas uz neatgriešanos, ir laiks uzdot smago jautājumu – kad sekos kravas transportlīdzekļi?
Gribu iesākt šo rakstu par smagajiem ar trīs citātiem, kas varētu likt aizdomāties: “Pārmaiņas notiek lēni, līdz tās jau ir notikušas”, “Nākotne jau ir klāt, bet tā ir nevienlīdzīgi izplatīta pa pasauli” un “Pēdējā desmitgadē esam piedzīvojuši to, ka Tesla ir kļuvusi no mašīnas ļoti bagātajiem līdz mašīnai, kas pieejama ikvienam uz katra stūra”.
Pārmaiņas notiek lēni
Ļoti ilgi Latvijā nebija reģistrēta neviena elektriskā smagā kravas mašīna. Mums jau izsenis ir pieredze ar tramvajiem un trolejbusiem un jau vairākus gadus arī ar elektriskajiem autobusiem, bet tieši kravas mašīnas mums nebija. Pagājušā gada sākumā Scania lepni prezentēja Baltijā pirmo elektrisko kravinieku, kas ikdienā pievedīs alu Igaunijā. Šogad Scania un Volvo Trucks arī Latvijā reģistrēja pirmās kravas mašīnas.
Šobrīd abi Latvijas e-kravinieki kalpo kā demo vienības, ko uzņēmumiem izbaudīt uz savas ādas. Lai gan abi šie ir domāti mazākiem ikdienas maršrutiem, solot aptuveni 300 km ar vienu uzlādi, ar to pilnībā pietiek, lai apkalpotu Rīgas un Pierīgas veikalu piegādes maršrutus.
Nākotne jau ir klāt
Pirms divām nedēļām Lidl uzaicināja mani uzdod viņiem visus jautājumus, kas vien man ienāk prātā, pirms viņi paši veic nedēļas garu testu ar mazo kravinieku. Man par prieku, viņi nekautrējās atbildēt godīgi uz maniem jautājumiem – lielākās raizes viņiem bija par veiktspēju ziemā. Pēc ziemas testa, iespējams, tieši Lidl būs pirmie Latvijā, kas veiks piegādes ar e-smago.
Šādi testi ir ļoti nozīmīgi, jo nozīmē, ka uzņēmumi jau ir gatavi pārejai. Tiem vajag tikai nelielu grūdienu. Vai tas ir ziemas veiktspējas tests? Vai kāds finansiāls atbalsts no valsts puses? Tomēr viens ir skaidrs – no tā neizmukt.
Tesla brīdis
Kamēr Latvijā vēl domā, citviet jau dara. DPD jau pirms laba laika sāka kravas e-mašīnu pārvadājumus. Tikmēr DPD vieglie kravinieki arī vērojami traucoties pa Rīgas ielām. Tomēr visa uzmanība tiek, protams, pievērsta Tesla Semi, kura pirmās vienības nesen nodotas Pepsi rīcībā. Pirmie rezultāti ir fantastiski, pierādot, ka ar kravu var veikt vairāk nekā 1700 km vienā dienā.
Tieši tāpat kā ar vieglajām mašīnām – ne viss ir tikai par un ap Tesla, kad runa ir par iespaidīgiem rādītājiem. Oktobra sākumā Designwerks piegādāja pirmās kravas mašīnas ar 1000 kWh bateriju, kas ļautu ar vienu uzlādi veikt teju 600 km. Ja vidējais ātrums ir 85 km/h, tad tās ir aptuveni 7h nepārtrauktas braukšanas, t.i., ar nepieciešamo pauzi un iekraušanu/izkraušanu brauciena sākumā/beigās, tā ir pilna darba diena.
Kad nākotne būs Latvijā?
Elektriskie kravinieki jau ir šeit. Ņemot vērā jau tā drūmo kravas transportlīdzekļu situāciju valstī, ka mums dominē Euro 1-4 transportlīdzekļi, tie ir vienradži. Tomēr Lidl piemērs liecina, ka ir cerība, ka vismaz jaunās kravas mašīnas varētu mūs vest uz nākotni, kurā mūs no rītiem nemodinās rēcošs atkritumu mašīnas motors, kurā mūsu preces tiktu piegādātas videi un cilvēkiem draudzīgākā veidā.
Šobrīd pieprasījums ir mazs, bet kravas automašīnas ir tajā pozīcijā Eiropā, kur vieglās automašīnas bija pirms 10 gadiem – piedāvājums ir salīdzinoši mazs, industrija skatās slīpi uz to, bet ir viena milzīga atšķirība. Šoreiz ir skaidrs, ka tā ir nākotne. Jautājums ir “kad” nevis “vai”. Kaut vai tamdēļ, ka Volvo, Daimler un Traton ir apvienojušies, lai izveidotu smagajiem līdzīgu tīklu kā Ionity to darīja vieglajiem.
Latvijā ir netikai Scania un Volvo bet ir arī ĶĪNAS lielākais komerctransporta ražotājs FOTON kurš ir gatavs piedāvāt daudz efektīvākas elektro piedziņas kravas automašīnas. SIA Auto Truck Studio ir FOTON Baltija pārstāvis.
Lieliski! Labprāt papildinātu rakstu, bet nevaru atrast informāciju par piedāvājumu Latvijā
Varat sazināties ar rikarda.ats@gmail.com viņa atsūtīs sīkāku informāciju un fotontruck.lv