Elektroauto baterijas mūžs: ko pēc 200 000 km patiesība stāsta par bateriju mūžu

7

Elektroauto skaits Latvijā aug eksponenciāli, tomēr daudzi baidās, ka lietota elektroauto baterija “nomirs” pirms auto sasniegs pensijas vecumu.

Tesla Model 3 battery after 200k km

Tesla Model 3 baterija pēc 200 000 km

Elektroauto skaits Latvijā aug eksponenciāli, tomēr daudzi baidās, ka lietota elektroauto baterija “nomirs” pirms auto sasniegs pensijas vecumu.

Kad ieguvu savu lietoto Tesla Model 3 ar 200 000 km uz ekrāna, mana mazākā baile bija baterijas veselība. Komentētājiem bija tieši pretējais – ja nu baterijas dēļ nāksies vēl pamatīgi ieguldīties? Ja arī jums šķiet, ka elektroauto baterija kalpo īsāk nekā Rīgas ielu remonts, es saprotu – telefonu baterijas nav izcils piemērs.

Tagad, pēc 10 000 km kopā ar savu lietoto Tesla Model 3, man ir faktiska atbilde, cik tad ir baterijas atlikums pēc vairāk nekā 200 000 km. Man arī ir dati no draugiem ar līdzīgiem noskrējieniem, lai nevarētu teikt, ka esmu vienradzis bēdu ielejā.

Elektroauto ieskrējiens

Latvijā elektroauto skaits turpina strauji augt. Šī gada sākumā CSDD uzskaitē bija reģistrēti 9234 elektroauto, kas ir vairāk nekā divas reizes vairāk nekā pirms 2 gadiem. Pēdējā laikā tieši lietotie elektroauto uzrāda straujāko kāpumu, kas liecina, ka Latvijas autoparks veselīgi elektrificējas. Kā jau ierasts, Latvijas jauno automašīnu tirdzniecības rādītāji uzrāda ainu, kāda bija Eiropā aktuāla pirms pāris gadiem, un mums starp jaunajām automašīnām gada pirmajā ceturksnī vien 6% bija pilnīgi elektriskās, bet 10% bija spraudņu hibrīdi. Tomēr ir Eiropas ainā (ACEA dati) šobrīd elektriskie ir 15%, bet spraudņu hibrīdi 8%.

Elektroauto Reģistrācijas Latvijā Laika Gaitā
Elektroauto reģistrācijas Latvijā laika gaitā (Avots: Eleport, atsaucoties uz CSDD)

Tomēr būsim godīgi, Latvijā pārsvars auto ienāk lietotas. Tamdēļ esam pieraduši, nopērkot automašīnu, to uzreiz vest uz servisu. Iegādājoties elektroauto, rodas jautājumi – ko darīt ar tām daļām, kas nav tipiskas iekšdedzes mašīnām, piemēram, vilces akumulatoru jeb lielo bateriju (jo 12V baterija elektroauto joprojām ir).

Baterijas paredzētais mūžs

Ne visi ražotāji dalās ar savu elektroauto baterijas degradācijas datiem, bet Tesla to dara. 2023. gada “Impact report” atskaitē Tesla dalījās ar Tesla Model 3/Y baterijas veselības stāvokļa noturēšanas grafiku (zemāk). Tajā var novērot, ka pirmie 10% baterijas veselības zūd pirmajās ~50 000 jūdzēs (~80 000 km), bet pēc tam saucamā degradācija ir ievērojami lēnāka, jo pie 200 000 jūdzēm (320 000 km) baterijas veselības stāvoklis ir joprojām ievērojami virs 80% atzīmes.

Tesla Model 3 Un Model Y Bateriju Veselības Stāvoklis Pret Nobraukumu
Tesla Model 3 un Model Y bateriju veselības stāvoklis pret nobraukumu (Avots: Tesla)

Te laikam būtu vērts pieminēt, ka vidējais automašīnas mūžs Eiropā ir 230 000 km… Vismaz ICCT tā uzskata pēc vidējiem Eiropas statistikas rādītājiem, kas liecina, ka vidēji viena mašīna veic aptuveni 11 500 km gadā un to dara vidēji 20 gadus. Pieņemot, ka vidējais latvietis brauc 14 500 km gadā un mašīna izdzīvo tos pašu 20 gadus (atgādinu, ka tas ir vidējais), tad Latvijā mašīnas laiks doties uz metāllūžņiem ir pie nobrauktiem 300 000 km, kas pēc augstāk esošā grafika nozīmētu, ka baterijai ir vēl aptuveni 85% no oriģinālās kapacitātes… Pilnīgi cita veida problēma…

Un ne tikai Tesla paši pēta un dalās ar baterijas ilgstpējas pārbaudēm, bet ir vairāki neatkarīgie pētījumi. Piemēram, Recurrent Auto veiktajā pētījumā ar 13 000 Tesla automašīnām neatklāja būtisku degradācijas atšķirību starp tām automašīnām, kas ikdienā vairāk veica ātro uzlādi nekā lēno (70+% uzlāžu veiktas pie ātrās uzlādes stacijas). Ņemot vērā, ka Latvijā izteikts vairums dzīvo daudzdzīvokļu namos, šāda veida statistika ir būtiska sirdsmieram.

Manas baterijas stāvoklis

Bet tagad galvenā stāsta sāls. Esmu jau 10 000 km kopā ar savu lietoto Tesla Model 3, kas jau pirkšanas brīdī bija noripinājusi 200 000 km. Cik tad ir tajā palicis? Ja paskatās pēc augstāk esošā grafika, tad vajadzētu būt aptuveni starp 82% un 90% pie šāda noskrējiena.

Lai veiktu baterijas pārbaudi Tesla automašīnā ir jāseko vienkāršiem norādījumiem:

  • Zem auto izvēlnes, jāizvēlas sadaļa “Service”
  • Jānospiež “Battery Health”
  • Tur izleks paziņojums, kurā garākā tekstā saka, ka “baterija ir sagaidāmajā veselības stāvoklī, bet, ja vēlies vari veikt testu”
  • Spiežam “Battery Health Test” un pēc tam “Start Test”
  • Atstājam mašīnu uz vairākām stundām.

Pirms paša testa gan ir jānodrošina vairāki priekšnosacījumi:

  • Mašīna ir noparkota
  • Uzlādes līmenis ir 20% vai zemāks
  • Automašīnai ir piekļuve internetam
  • Nav ieplānots programmatūras atjauninājums
  • Nav ar bateriju vai termo elementiem saistītu brīdinājumu/kļūdu
  • Automašīna ir pieslēgta AC (lēnajai) uzlādes stacijai
  • AC uzlādes stacija var nodrošināt vismaz 5kW jaudu

Kad es pirmo reizi vēlējos veikt šo testu, man uzlādes līmenis bija 22%… Atliekam… Otrajā reizē, kad vēlējos šo testu veikt, pa nakti bija atnācis atjauninājums, bet nebija instalēts… Atliekam… Toties trešajā reizē es pie lādētāja piebraucu ar 0% uz paneļa un svaigākais atjauninājums bija uzlikts iepriekšējā dienā.

Tesla Battery Health Test activated screen
Tesla Battery Health Test process

Tests ir gaužām vienkāršs – mašīna izlādējas līdz teju pēdējam un uzlādējas “līdz lūpai”. Procesā piefiksē, cik ir ielādēts. Kā redzam, man uz ekrāna solīja, ka tests aizņems 7 stundas. Nodomāju, ka baigi forši, jo tieši testu veicu pie darba. Tātad, darba dienu noslēdzot, man būs testa rezultāti un 100% uzlādēta mašīna. Tomēr tests prasīja ilgāku laiku… Pēc 9h man rādīja, ka mašīna ir 100% uzlādēta, bet nepieciešama vēl stunda…

Tesla Battery Health Test activated screen
Tesla Battery Health Test process

Jau izdomāju, ka iešu uz mājām ar kājām un nākamajā dienā savākšu. Kā nekā mājās jau arī gribas tikt. Kad biju nogājis aptuveni 5 minūtes, man atnāca paziņojums, ka mašīna ir pabeigusi testu. Tātad bija nepieciešamas teju precīzas 9h, lai veiktu šo testu, kad tas bija uzsākts ar 0% uzlādes līmeni. Jāpiebilst, ka tas ir “mazajai” 49 kWh (neto) baterijai. Lielākām tas var prasīt vairāk laika.

Tesla Battery Health Test concluded screen
Tesla Battery Health Test noslēguma ekrāns

Pirmais, ko pamanu – 82 % sākotnējās kapacitātes. Baterijas ierakstās normas robežās. Garlaicīgi. Es vēl pajautāju draugiem ar Tesla, kas veikuši baterijas testus, lai padalās ar saviem rezultātiem. Varbūt kaut kas interesants būs novērojams. Vienam ir tā pati gada un bateriju izmēra, bet ar 140 000 km nobraukumu, un viņam rezultāts bija 85%. Kamēr otram ir tā pati gada, bet “lielā baterija” (74 kWh neto) ar 200 000 km nobraukumu, un viņam rezultāts ir 87%. Vismaz trīs rezultāti, kur viss ir normas robežās. Vai bažas par “mirušu” bateriju ir tikpat pārspīlētas kā benzīngalvu pieprasījums pēc 1000 km bez apstāšanās?

Citi aspekti

Vai tas attieksies līdzīgi visiem elektroauto? Lai gan ne visām automašīnām ērti var veikt līdzīgus testus, iegūtajiem rezultātiem vajadzētu būt līdzīgiem visiem elektroauto ar līdzvērtīgu vai lielāku baterijas energoietilpību, ja elektroauto ir aprīkots ar baterijas termoregulāciju, kas neļauj tai pārkarst (Nissan Leaf nebija aprīkoti ar tādu). Vai šeit gūtās atziņas var piemērot arī spraudņu hibrīdiem (PHICEV jeb PHEV)? Nē, jo 1) tiem tipiski ir gaužām maza baterija, kas pie scenārija, kurā tiek braukt maksimāla ar elektrisko piedziņu, baterijas nokauj daudz ātrāk (energoietilpība pret slodzi attiecība) un 2) ja netiek braukts maksimāli ar elektrisko ir grūti prognozēt, kāds ir noslogojums baterijai.

Vēl viena lieta, ko nepieminēju augstāk rakstā, bet ko varbūt pamanījāt – lielākas baterijas kalpo ilgāk, jo relatīvi tām ir mazāka slodze pret energoietilpību. Augstāk esošais grafiks pie Baterijas mūža sadaļas ir Tesla Model 3 ar lielo bateriju.

Cik maksā nomainīt bateriju? Ja nu tomēr tie 80+% liekas pārāk baisi un gribas mainīt bateriju, tad te sākas interesanta spēle, jo bateriju var mainīti visu (dārgi) vai pa daļām, nomainot tikai sliktāko daļu (ne tik dārgi). Konkrētu cenu nevaru pateikt, jo man, godīgi sakot, nav ne jausmas. Dažādi avoti ar dažādu uzticamības pakāpi norāda dažādas cenas. Viens gan ir skaidrs no maniem novērojumiem – spraudņu hibrīdiem tās baterijas ir ne tikai mazākas, bet arī par kārtu vai divām dārgākas.

Šis tests tika veikts optimālā temperatūrā, kad āra temperatūra ir aptuveni +15 C. Nav zināms, vai šādi apstākļi ietekmētu rezultātu.

Būtu interesanti, ja Latvijas Elektroauto biedrība (LEAB) sadarbojoties ar CSDD vai citu Latvijā uzticamu avotu, izveidotu bateriju veselības stāvokļu (SoH) datu bāzi. Tas varētu mazināt bailes no sagaidāmajiem riskiem un celtu lietoto elektroauto vērtību pircēju acīs.

Secinājums

Mana pieredze un citu pētījumi pierāda jau atkal, ka baterijas kalpo ilgāk nekā tiek prognozēts auto mūžs. Pirmie 10% no baterijas veselības stāvokļa zūd krietni ātrāk nekā nākamie. Bailēm no “miruša” vai “drīzumā miruša” akumulatora īsti neredzu pamatojumu. Protams, var būt atsevišķi ekstremāli gadījumi un es tomēr ieteiktu jel kādu pārbaudi veikt, ja ir doma pirkt lietotu elektroauto, lai samazinātu nezināmos, pērkot “kaķi maisā”.

Ja baterijas veselība noturās tieši tā kā statistika to norāda, tad līdz 70% veselības stāvoklim (SoH), kurā tā sauktie eksperti uzskata, ka mašīnas baterija vairs mašīnai nav noderīga, ir vēl … 140 000 km, pieņemot, ka degradācija ir lineāra. Tomēr, ka pieņemam, ka no 90% SoH sākas patiesā lineārā degradācija, tad ir vēl … 165 000 km priekšā. Ar manu braukšanas manieri tie ir vēl 7-8 gadi. Un ap to laiku mašīnai noskrējiens būs virs 350 000 km. Vai tas ir kas biedējošs? Ne īpaši, jo, ja tiešām SoH būs tik zems ap to laiku, tad visdrīzāk baterijas nomaiņa būs jau tik ierasta prakse, ka cena par pakalpojumu arī būs pieklājīga pret manu tā laika maku.

Tomēr ņemiet vērā, ka katram ražotājam ir savas īpatnības, kā var pārbaudīt baterijas veselību. Tesla tajā ziņā ir paraugs, kur var ērti pārbaudīt šo stāvokli. BMW i3 ir “secret menu”, kurā var noskaidrot aptuvenu šo rādītāju, Nissan Leaf rāda uz instrumenta paneļa, bet citiem vajag pieslēgt OBD, lai iegūtu pirmo iespaidu, vai jāved uz servisu, kuram ir oficiālā programmatūra šādiem testiem.

Vai Tu esi veicis bateriju testu? Ieraksti komentāros savu pieredzi un rezultātus.

Šis būs garš process mums visiem kopīgi un, lai sekotu personīgāk līdzi, aicinu piesekot man Threads vai X platformās, kur tad arī mēģināšu uzturēt to personīgo saikni. Tāpat arī droši iepazīstieties ar Uzlādēts.lv lietotā elektroauto piedzīvojumu 2.0 rakstu sēriju:

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

4.4 11 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest


7 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Artūrs
Artūrs
Viesis
22/07/2025 12:29

Forši, ka ir atlikuši pieteikami daudz % baterijā.

10 sekundes chatgpt man saka sekojoši:

The most common cause of Tesla Model 3 battery replacements isn’t traditional wear from normal use, but rather random hardware faults within the battery pack, such as internal cell imbalance, isolation failures, or electronic issues within the Battery Management System (BMS).

Attiecīgi tā ir laimes spēle. Tīri statistiski, jo vecāka un vairāk nolietota baterija izredzes ielidot ir lielākas.

nedarata
nedarata
Viesis
15/07/2025 13:53

Pie Latvijas dīleriem Kuprai 8000 par 2 moduļu maiņu un līdzīgs skaitlis arī Ipace (1 modulis).
Ko tie 82% nozīmē, baterijas kapacitāti bez vai ar rezervi (kas nav konstants lielums) vai iespējamo nobraukumu no 1 pilnas uzlādes?
Varbūt sporta pēc var nobraukt līdz 10% un tad sarēķināt?

Jānis Vanags
Jānis Vanags
15/07/2025 12:34

80,6% uz 190882 Tesla Model 3 SR+ (mazākā baterija, auto pilnais tests). Nobijos, pārdevu, nopirku Model 3 ar LFP (dzelzs fosfātu baterija), kura nebaidās no izlādes, pilnas uzlādes un visādi citādi tiek saukta par ilgmūžīgāku.

reg_E-Trons
reg_E-Trons
Viesis
15/07/2025 10:47

Par bateriju tomēr dažādām markām ir nianses, piemēram, Ipace Jaguara baterijas uzrāda tipveida problēmas pie lielākiem noskrējieniem ar uzpūtušiem korpusiem utt. Arī sākotnējās Tesla S baterijas ir ar dažādām problēmām, kas saistītas ar kontaktu sūbēšanu, korpusa hermētiskumu utt. Par laimi, šobrīd ir +- pieejama info, kuras markas un modeļi varētu būt ar labākām dzīvildzes prognozēm. Model 3 un T noteikti tādi ir. Tomēr vienmēr jāskatās uz konkrēto situāciju, dažkārt pāris tūkstošus ir vērts piemaksāt par mazāk brauktu auto, jo ne tikai baterija var sagādāt raizes, elektromotori, reduktori, čārdžeri. To “motorstundu” skaits arī nav bezgalīgs. Tāpat nevar ignorēt, ka baterija degradējas arī no vecuma. Drošvien neieteiktu kā pirmo EV pirkt 11 gadus vecu Tesla S ar oriģinālo bateriju un motoriem vienalga ar kādu nobraukumu.

7
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: