Iekšdedzes dzinēji joprojām iznieko 70% – 88% enerģijas
Lai gan mašīnas ar katru gadu patērē mazāk degvielas, to iekšdedzes dzinēju efektivitāte ir kļuvusi tikai mazliet labāka vai palikusi tāda pati.
Iknedēļas ziņojumā ASV Enerģijas Departments (DoE – Department of Energy) paziņoja, ka vidējās iekšdedzes dzinēju mašīnas izmanto tikai 12% – 30% no iespējamās enerģijas, lai pārvietotos. Pārējie 70% – 88% tiek zaudēti siltumā, dzinēja neefektivitātē un darbinot aksesuārus.
Eneriģjas zudumi iekšdedzes dzinēja mašīnā [Avots: DoE]
Zudumu lielums ir atkarīgs no mašīnas tipa un braukšanas manieres. Zaudējumi no dzinēja ir lielāki pilsētā, bet uz šosejas zudumi rodas dēļ riepu un gaisa pretestības. Dzinējs vien rada 68% – 72% lielus enerģijas zudumus:
- Berzes dēļ rodas zudumi 3% apmērā,
- Sūknēšanas sistēmā – 4% – 6%,
- Siltumā – 58 – 62%,
- Parazītiskais zudums (ūdens cirkulēšana, eļļu un degvielas pumpēšana) – 4% – 6%,
- Transmisijā – 5% – 6%.
Papildus elektriskā sistēma (gaisa kondicionieris, gaismas, radio, logi, sēdekļu apsilde, u.c.) var radīt līdz 2% zudumiem. Vēl 3% zūd dīkstāves laikā (mašīnas stāv uz vietas, bet ir ieslēgta). Šis rādītājs varētu būt augstāks, ja mašīnai nav start-stop funkcija vai ir hibrīds.
Pārējie zudumi ir saistīti ar gaisa pretestību un berzes pretestību. Viena no retajām lietām, ko vadītājs var ietekmēt – bremzēšana – atbild par 4% – 7% zudumiem.
Liela daļa no šiem zudumiem nemaz nav iespējami elektriskajiem transportlīdzekļiem, kas sliktākajā scenārijā zaudē ~40% enerģijas no ražošanas brīža līdz kustībai kopsummā. Ja ierēķinātu iekšdedzes dzinēju degvielas ražošanas procesu, tad zaudējumi būtu vēl lielāki.
Avots: Green Car Reports
Šī nu ir viena lieta kur uz DoE pētijumu eiropiešiem nevajadzētu skatīties. Ir labi zināms fakts ka vidējais amerikāņu (ražotais) auto ir pēdējais mēsls, tajā skaitā ari ekoloģiskā ziņā.
Pieiesim no citas puses.
VW Golf uz papīra patērē 4.08 l/100 km. Izsakot džaulos, tas ir 4.08 l/100 km x 35.9 MJ/l = 146.4 MJ/100 km https://deepresource.wordpress.com/2012/04/23/energy-related-conversion-factors/
VW e-Golf uz papīra patērē 13.9 kWh/100 km => 13.9 kWh/100 km x 3.6 MJ/kWh = 50.0 MJ/100 km
Atšķirība ir 146.4 / 50.0 = 2.9 reizes.
Pieņemot, ka elektroauto nav ar 100% efektivitāti, bet gan ar 70%, kas liekas ticami, tad iekšdedzes auto ir ar 70/2.9 = 24.1% efektivitāti.
Bet, ja uzskati, ka Golf ir ar 40% efektivitāti, tad elektroauto ir ar 40*2.9 = 116% efektivitāti.
Paldies!
Un salīdzinājumam – cik zaudē elektroauto motori?
10% – 15% ir attiecināmi uz elektrisko motoru.
Vairāk var izlasīt šeit – https://uzladets.lv/elektroauto-miti-efektivitate/843/