
Iekšdedzes dzinēji joprojām iznieko 70% – 88% enerģijas
2018. gada 4. septembrisLai gan mašīnas ar katru gadu patērē mazāk degvielas, to iekšdedzes dzinēju efektivitāte ir kļuvusi tikai mazliet labāka vai palikusi tāda pati.
Iknedēļas ziņojumā ASV Enerģijas Departments (DoE – Department of Energy) paziņoja, ka vidējās iekšdedzes dzinēju mašīnas izmanto tikai 12% – 30% no iespējamās enerģijas, lai pārvietotos. Pārējie 70% – 88% tiek zaudēti siltumā, dzinēja neefektivitātē un darbinot aksesuārus.
Eneriģjas zudumi iekšdedzes dzinēja mašīnā [Avots: DoE]
Zudumu lielums ir atkarīgs no mašīnas tipa un braukšanas manieres. Zaudējumi no dzinēja ir lielāki pilsētā, bet uz šosejas zudumi rodas dēļ riepu un gaisa pretestības. Dzinējs vien rada 68% – 72% lielus enerģijas zudumus:
- Berzes dēļ rodas zudumi 3% apmērā,
- Sūknēšanas sistēmā – 4% – 6%,
- Siltumā – 58 – 62%,
- Parazītiskais zudums (ūdens cirkulēšana, eļļu un degvielas pumpēšana) – 4% – 6%,
- Transmisijā – 5% – 6%.
Papildus elektriskā sistēma (gaisa kondicionieris, gaismas, radio, logi, sēdekļu apsilde, u.c.) var radīt līdz 2% zudumiem. Vēl 3% zūd dīkstāves laikā (mašīnas stāv uz vietas, bet ir ieslēgta). Šis rādītājs varētu būt augstāks, ja mašīnai nav start-stop funkcija vai ir hibrīds.
Pārējie zudumi ir saistīti ar gaisa pretestību un berzes pretestību. Viena no retajām lietām, ko vadītājs var ietekmēt – bremzēšana – atbild par 4% – 7% zudumiem.
Liela daļa no šiem zudumiem nemaz nav iespējami elektriskajiem transportlīdzekļiem, kas sliktākajā scenārijā zaudē ~40% enerģijas no ražošanas brīža līdz kustībai kopsummā. Ja ierēķinātu iekšdedzes dzinēju degvielas ražošanas procesu, tad zaudējumi būtu vēl lielāki.
Avots: Green Car Reports
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!