Jaunieši priekšroku dod videi draudzīgākiem mobilitātes veidiem
Jauniešu vidū, līdzīgi kā citās paaudzēs, pastāv uzskatu “burbuļi” par dažādām vērtībām un ieradumiem, ko jāņem vērā pilsētu attīstībā. Mobilitātes jomā jaunieši biežāk priekšroku dod videi draudzīgākiem pārvietošanās veidiem
Jauniešu vidū, līdzīgi kā citās paaudzēs, pastāv uzskatu “burbuļi” par dažādām vērtībām un ieradumiem, ko jāņem vērā pilsētu attīstībā. Mobilitātes jomā jaunieši biežāk priekšroku dod videi draudzīgākiem pārvietošanās veidiem, kā arī viņi biežāk izmanto koplietošanas pakalpojumus, piemēram, iznomājot elektroniskos skrejriteņus vai automašīnas.
Tā secināts inovācijas kustības VEFRESH un Accenture rīkotajā Atvērto inovāciju diskusijā “Pilsētu nākotne jauniešu acīm”. Diskusijas dalībnieki bija vienisprātis, ka gan pārvietošanās līdzeklis, gan izvēlētais maršruts ir jāpielāgo esošajai infrastruktūrai, ņemot vērā arī to, vai braucienā cilvēks dodas viens vai kopā ar ģimeni. Šķēršļi, kas joprojām aizkavē lielāku pārvietošanās aktivitāti ar velosipēdiem, ir atbilstošu celiņu trūkums, ietvju nepielāgotās apmales, kā arī izaicinājumus rada pārvadu un tiltu šķērsošana, piemēram, VEF apkaimē – Gaisa tilts. Vienlaikus atzinīgi tika novērtēti Rīgas pilsētas soļi ceļā uz veloinfrastruktūras pilnveidošanu – jaunizveidotie celiņi centra rajonā, kā arī diskusijas dalībnieki pozitīvi izteicās par autovadītāju cieņpilno attieksmi pret velobraucējiem, kas ļauj, īpaši vecākiem ar bērniem, droši pārvietoties pilsētā.
Šobrīd pārvietošanās ar velosipēdiem arvien lielākai sabiedrības daļai kļuvusi par dzīvesveidu, tāpat veidojas apkaimju kustības, kas pārstāv velobraucēju intereses.
Tallinas kvartāla, Free Riga un Dzīves kvalitātes dizaina institūta pārstāvis Mārcis Rubenis
Automašīnas jaunieši vairāk izmanto, lai dotos tālākos izbraucienos vai brīvdienās dotos ārpus Rīgas. Jaunieši arī aktīvāk izvēlas un ikdienā lieto mobilitātes koplietošanas pakalpojumus, piemēram, izīrējot elektroniskos skrejriteņus vai automašīnas. Tiesa gan, pieaugot koplietošanas pakalpojumu lietotāju skaitam, tas aktualizē ne tikai pilsētas labiekārtošanas jautājumus, bet arī to integrāciju ceļu satiksmē un drošībā.
Iespējams, jaunieši vairāk seko līdzi personīgā auto uzturēšanas izmaksām. Pēc maniem aprēķiniem, ja cilvēks brauc mazāk par 800-1000 km mēnesī, tad nav izdevīgi uzturēt personīgo auto.
OX Drive līdzdibinātājs Kristiāns Karlsons
Diskusijas dalībnieki atzina, ka gan mobilitātes, gan pilsētplānotāju vidū būtu nepieciešams līdzsvarots dzimumu balanss, lai attiecīgajos virzienos idejas un lēmumus pieņemtu gan vīrieši, gan sievietes, lai tādējādi tiktu aptvertas visas sabiedrības grupu intereses. Turpmāk jaunieši varētu būt aktīvāki savu viedokļu izteikšanā, savukārt pilsētplānotāji varētu vairāk ieklausīties jauniešu viedoklī, kā arī iedvesmoties no citu valstu piemēriem, lai Rīgas pilsētā pārņemtu labāko praksi.
Diskusijā piedalījās Rīgas domes pilsētas attīstības departamenta pārstāvis Valts Murāns, TV raidījumu vadītāja, modele un divu bērnu mamma Māra Sleja, Tallinas kvartāla, Free Riga un Dzīves kvalitātes dizaina institūta pārstāvis Mārcis Rubenis, jaunuzņēmuma OX Drive līdzdibinātājs Kristiāns Karlsons. Diskusiju vadīja Accenture Baltics inovāciju projektu vadītājs un izstrādātājs, Latvijas Universitātes Medicīnas tehnoloģiju projektu studijas LU DF LAB projektu vadītājs, Radio NABA ētera personība Kaspars Eglītis.
“Pilsētu nākotne jauniešu acīm” bija sestā Accenture un inovāciju kustības VEFRESH organizētā Atvēro inovāciju “Open Innovation Meetup” diskusija. “Open Innovation Meetup” ir pasākumu sērijas, kurās dažādu nozaru pārstāvji tiek aicināti dalīties savā pieredzē inovāciju veidošanas procesā, sākot no ideju izstrādes līdz risinājumu testēšanai un ieviešanai. Pasākumos notiek atvērta viedokļu apmaiņa un savos pieredzes stāstos līdz šim dalījušies arhitekti, jaunuzņēmumu dibinātāji, dizaineri, inovāciju vadītāji, reklāmas speciālisti, pašvaldību darbinieki, programmētāji, bioētikas pētnieki, juristi u.c.