Kā izpaužas uzlāde Formulā?
No 2024/25 sezonas Formula E ir obligātais pit stops ar uzlādi. To sauc “PIT BOOST” un tas pirmo reizi tiks pielietots Džidas E-Prix sacensībās Saūda Arābijā 2025. gada 14. un 15. februārī.

Formula E uzlāde (Publicitātes attēls)
No 2024/25 sezonas Formula E ir obligātais pitstops ar uzlādi. To sauc “PIT BOOST” un tas pirmo reizi tiks pielietots Džidas E-Prix sacensībās Saūda Arābijā 2025. gada 14. un 15. februārī.
Formula E 11. sezona čempionātā ir ar daudz pārmaiņām. Viens no lielākajiem jaunumiem ir jaunā sacīkšu formula — ar visstraujāko paātrinājumu starp FIA vienvietīgajiem spēkratiem, spējot sasniegt 100 km/h lielu ātrumu tikai 1,82 sekundēs. Tomēr sacensībām tagad būs līdz šim nebijusi un revolucionāra funkcija, kas izmainīs tālākās sacensību stratēģijas.
Sākot jau ar šo nedēļu Formula E iepazīstina ar PIT BOOST, kas debitēs gaidāmo sacensību laikā Džidā, Saūda Arābijā. PIT BOOST ir paredzēts, lai pārveidotu sacīkšu stratēģijas un padarītu sacīkstes vēl interesantākas, vienlaikus atbalstot uzlādes tehnoloģiju progresu.

PIT BOOST:
- Obligāta pitstopa pietura: Visiem pilotiem ir jāveic pitstopa pietura, lai saņemtu PIT BOOST. Tas ir jādara periodā, kad formulas baterijas uzlādes līmenis ir starp 40% un 60%.
- Jaudīga uzlāde: Formulas saņems 10% enerģijas pieaugumu (3,85 kWh) 30 sekunžu laikā, izmantojot 600 kW ātro uzlādi.
- Stratēģiskais elements: Komandām būs stratēģiski jāizlemj, kad izmantot PIT BOOST, pievienojot sacīkstēm neparedzamības līmeni.
- Drošība un noteikumi: Ir spēkā stingri protokoli, lai nodrošinātu drošību un godīgumu, tostarp minimālais pitstopa laiks un ierobežojumi personālam, kas strādā pie automašīnas uzlādes laikā.
Šī jaunā funkcija ir paredzēta, lai demonstrētu jaunākās ātrās uzlādes tehnoloģijas un vēl vairāk uzlabotu Formula E sacīkšu pievilcību.
Džidā pirmo reizi notiks Formula E sacīkstes. Braucēji sacentīsies Džidas Corniche trases variantā, kur viens aplis ir 3,001 kilometru garš. Kopš 2021. gada šeit notiek arī Formula 1. Salīdzinot ar F1 izkārtojumu, braucējiem būs jāapgūst vēl četri pagriezieni. Tas ir paredzēts, lai GEN3 Evo automašīnas varētu biežāk atgūt enerģiju (rekuperācija), jo Formula E sacīkšu mašīnas ir speciāli aprīkotas ar mazākām baterijām nekā nepieciešams, lai pabeigtu sacensības bez rekuperācijas un tagad arī PIT BOOST.
Salīdzinājumam: Formula E drošības auto – Porsche Taycan Turbo GT, uzlādējas ar jaudu līdz 320 kW jeb ar teju divas reizes mazāku jaudu.
ABB FIA Formula E World Championship – Top 3 rezultāti pēc 2 no 16 sacensībām
Piloti:
- António Félix da Costa (POR), 37 punkti
- Oliver Rowland (GBR), 25 pt
- Mitch Evans (NZL), 25 pt
Komandas:
- TAG Heuer Porsche Formula E Team (GER), 58 punkti
- NEOM McLaren Formula E Team (GBR), 27 pt
- Jaguar TCS Racing (GBR), 25 pt
Ražotāji:
- Porsche, 55 punkti
- Nissan, 54 pt
- Jaguar, 41 pt
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!
Vienvietīgie amerikāņu top fuel dragsteri 0-100km/h sasniedz 0,8 sekundēs. Veikalā kā no plaukta nopērkamais četrvietīgais Dodge Demon 1,66 sekundēs.
E-Formulām vajadzēja demonstrēt labāku uzrāvienu par 1,8 sekundēm. Kāpēc tāds nav? Kur tehniski problēma? Mazas riepiņas vai elektro tomēr ir savi ierobežojumi – akumulātors nespēj jaudu ģenerēt?
Pirmkārt, Formula E mašīnas ir paredzētas sacīkstēm trases apstākļos, kas bieži vien ir šauras un līkumainas. Tāpēc mašīnas ir konstruētas tā, lai būtu manevrējamas un efektīvas šādos apstākļos, nevis lai sasniegtu maksimālu paātrinājumu taisnēs.
Otrkārt, lai gan elektriskie motori var nodrošināt milzīgu griezes momentu jau no paša sākuma, ir arī ierobežojumi, cik daudz enerģijas var piegādāt akumulators īsā laika periodā. Tāpēc Formula E inženieriem ir jāatrod līdzsvars starp paātrinājumu, enerģijas patēriņu un izturību sacīkšu garumā.
Treškārt, Formula E izmanto riepas, kas ir paredzētas sacīkstēm uz sacīkšu virsmas, kas vienu brīdi var būt sausa, bet nākamajā mitra. Tās nav paredzētas maksimālam paātrinājumam taisnā un kontrolētā vidē īsā laikā posmā. Riepām ir jābūt izturīgām un tām ir jānodrošina laba saķere, bet tās nav tik lipīgas kā riepas, ko izmanto dragsteri.
Interesants solis, jo iepriekš F1 visos parametros bija pārāks. Tagad uz ieskrējienu E formulas būs krietni ātrākās, kas autosportā ir viens no būtiskākajiem parametriem.