Kā neapmaldīties ar elektroauto Eiropā: labākās maršrutu plānošanas aplikācijas 2025. gadā

5

2025. gadā elektroauto maršrutu plānošana Eiropā kļuvusi vieglāka nekā jebkad. Lai gan aplikācijas gan uzlādes vietu atrašanai, gan norēķiniem ir obligāts ceļabiedrs.

EV route planner

Elektroauto uzlādes ceļojuma maršrutētājs (Ģenerēts attēls)

2025. gadā elektroauto maršrutu plānošana Eiropā kļuvusi vieglāka nekā jebkad. Lai gan aplikācijas gan uzlādes vietu atrašanai, gan norēķiniem ir obligāts ceļabiedrs.

Daudzu skeptiķu lielākais pretarguments, lai nebrauktu ar elektroauto ir iespējamā nobraucamā distance ar vienu uzlādi, jeb precīzāk, kad elektroauto spēs nobraukt 1000 km ar vienu uzlādi, tad viss tie kaut kam beidzot derēs. Kamēr skeptiķi gaida 1000 km baterijas, pārējie jau brauc ar elektroauto uz Romu pēc espresso.

Tomēr ir zināmas atšķirības, kad ceļo elektroauto. Ja benzīntanku reklāmas ar hotdogiem var pamanīt pa gabalu un vēsturiski jau ir izvietotas vairākas ceļa zīmes, lai zinātu, cik tālu ir nākamā uzpildes vieta, tad ar elektroauto tā gluži nav. Pat ar vairāk nekā 1 miljonu publisko uzlādes punktu Eiropā pastāv bailes uzdurties lēnai, aizņemtai vai nestrādājošai stacijai.

Tieši tāpēc parādās vajadzība pēc uzticama digitālā ceļabiedra – elektroauto maršrutu plānošanas (EV routing) aplikācijas.

Kuru izvēlēties?

Jautājums nav par to, vai tāds maršruta plānotājs pastāv, bet gan kurš no visiem ir labākais? Kā izrādās šādu aplikāciju tirgus ir tikpat raibs kā Rīgas Centrāltirgus sestdienas rītā. Tomēr dažas aplikācijas ir pelnījušas vairāk, ka tās izceļ:

  • A Better Routeplanner (ABRP) – vecmeistars no Zviedrijas, kas spēj aprēķināt maršrutu, ņemot vērā auto modeli, baterijas uzlādes līmeni un pat laika apstākļus. Premium versija (~5 €/mēn.) piedāvā automātisku pārrēķināšanu, ja kāda stacija “izkrīt no ierindas” un ļauj savienoties ar mašīnu, lai pielāgotu maršrutu, ja nu gadījies apēst kādu hotdogu par daudz un paķert tā pavairāk sievasmātes līdzi.
  • Chargetrip – detalizētāks nekā ABRP. Chargetrip vari ievadīt ne tikai pasažieru skaitu, bet arī bagāžas svaru. Plānotājs rēķina pat augstuma starpības un CO₂ ietaupījumu, salīdzinot ar benzīna auto. Šo platformu izmanto arī Ionity un Plugsurfing, tāpēc, iespējams, ka daudzi to jau ir izmēģinājuši pat nezinot.
  • Google Maps & Apple Maps – šie karšu giganti beidzot sāk spēlēt lomu arī elektroauto pasaulē. Ja esi Polestar, Renault vai Volvo vadītājs, tad Google navigācija ir jau iebūvēta ar funkciju, kas plāno uzlādi maršrutā atbilstoši mašīnas baterijas uzlādes līmenim. Tā rāda uzlādes punktus uz maršruta, bet ne vienmēr aprēķina kalnus un laikapstākļus. No personīgās pieredzes teiktu, ka tas ir ļoti labs rezerves plāns.
  • TomTom GO Navigation – noderīgs tur, kur internets mīl pazust, piemēram, Alpos vai Latgales dziļākajos laukos.
  • Octopus Electroverse un PlugSurfing – tā sauktie agregatori, kas ļauj apmaksāt uzlādi dažādās valstīs ar vienu aplikāciju vai RFID karti. Abās aplikācijās ir arī iespēja plānot maršrutu.
  • Tesla un Ionity – un, protams, šie uzlādes giganti. Nosedzot visu Eiropu, var ar abiem, izmantojot abonementu, salīdzinoši lēti, ērti un noteikti jaudīgi uzlādēties. Var dažreiz pasmieties par piedāvātajiem maršrutiem, bet, piemēram, Nīderlandē nekas netuvojas Tesla cenām, kamēr Ionity ziemeļvalstīs piedāvā ļoti saldu cenu, ja ir abonements.
  • Plugshare – lai gan Plugshare ir vairāk zināms kā vienkārši uzlādes karte, salīdzinoši nesen parādījās funkcija ar ceļojumu plānošanu. Noteikti izmantojams, lai noskaidrotu, vai uzlādes stacija vispār eksistē dabā kā galējo apstiprinājumu pirms došanās uz uzlādes vietu, bet ceļojuma plānošana vēl nav tā stiprā puse.
Charging point distribution accross Europe
Uzlādes vietu skaits Eiropas valstīs (European Alternative Fuels Observatory)

Kā nepalikt ceļa malā?

Protams, dzīve nav tikai glancēts Tesla ekrāns. Ir Eiropā joprojām vietas, kur tuvākā ātrās uzlādes stacija ir desmitiem kilometru attālumā. Ja tev ir elektroauto ar mazāku bateriju vai CHAdeMO spraudni (Japānas standarts, kas netiek vairs atbalstīts), tad ceļojums no Rīgas uz Romu var pārvērsties par īstu stratēģijas spēli.

Turklāt, lai gan roaming aplikācijas atrisina daļu problēmu, cenas dažādās valstīs var būtiski atšķirties – atsevišķos Vācijas uzlādes tīklos kWh maksā vairāk nekā divtik, ja salīdzina ar Latviju. It īpaši Vācijā var gadīties uzlādes kāzusi…

Lai nepaliktu ceļa malā, ir vērts veltīt nedaudz laika mājasdarbam, vai uzticēt izdevīgākā un ērtākā uzlādes punkta meklēšanu ceļa biedram. Ir dzirdēti pāris gadījumi, kad cilvēks ar ne to efektīvāko elektroauto krietni pārmaksā, jo izvēlējies lādēties tikai uzlādes stacijās pie šosejas, lai būtu ērtāk, un kā nereģistrēts klients, jo nepatīk n-tās aplikācijas telefonā, un pēc tam sūdzas, ka ir pārāk dārgi.

Piemēram, ABRP, lai aprēķinātu ceļu no Rīgas uz Romu ar Latvijā populārāko elektroauto Tesla Model 3, šī raksta izveides nolūkam man prasīja vien 2 min. Pievienoju, ka dodu priekšroku Tesla un Ionity lādētājiem, un maršruts ir gatavs. Kā redzam, uzlādes ilgums variē no 10 minūtēm līdz 30 minūtēm, kas nozīmē, ka tik vien kā kājas izstaipīt un kādu ziņu izlasīt paspēj, kad jau jādodas tālāk.

ABRP plan for Riga-Rome
ABRP aprēķinātais maršruts no Rīgas līdz Romai (ekrānuzņēmums)

Ko tālāk?

2025.gadā elektroauto ceļojuma maršruta plānošana nav milzīga galvassāpe, ja zina, ko meklē. Tā drīzāk ir kā Sudoku – ja prāts ir ass, tad nav stresa. Būtībā vajag vienu uzticamu maršruta plānotāju, piemēram, ABRP, un vienu drošu agregatora maksājuma aplikāciju, piemēram, Plugsurfing. Ja gribi šķērsot Eiropu, vajadzētu būt pietiekoši. Lai stresa līmenis būtu vēl mazāks, ieteiktu paņemt Ionity un Tesla abonementus.

Ja vēlies uzzināt vēl veidus, kā aprēķināt maršrutu, Eleport ir apkopojuši plašāku sarakstu ar detalizētāku aprakstu šajā rakstā.

Kā tu plāno ceļojumus ar elektroauto? Droši raksti par savu pieredzi komentāros!

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

4 4 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
5 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
nedarata
nedarata
Viesis
21/08/2025 09:08

Varētu lūdzu uztaisīt kaut kādu līdzīgu salīdzinošu rakstu ar uzlādes staciju aplikācijām Latvijā? Zemūdens akmeņi utt. Tā, lai pirmā EV lietotājs, neinstalē 5x aplikācijas un beigās katru mēnesi par tām vēl maksā. kWh maksa bez/ar aplikācijas (abonementa). Pie kurām stacijām ir obligātas aplikācijas? Vai ir aplikācijas, kas apvienot vairākus uzlādes tīklus? Vai visos uzlādes tīklos var lādēt vecos LEAF?

Gundars
Gundars
Viesis
Atbilde  nedarata
21/08/2025 17:50

Jā, rakstu par šādu tēmu noteikti gaidītu.
No savas puses varu piebilst, ka kā “jaunais EV lietotājs”, izburoties cauri informācijas džungļiem, esmu nonācis pie secinājuma, ka izmantošu Mobilly. LV, LT un EE tas būs universālais rīks, lai neliktu telefonā 20 aplikācijas. Ok, cena nebūs pati zemākā(dažreiz tīkls iedod atlaidi, ja maksā caur viņu aplikāciju), bet būs vienkāršāk. Papildus komisija, cik sapratu, no Mobilly nav.
Pa Eiropu jau būs jāskatās kad pienāks vajadzība. Zināmu daudzumu aplikāciju būs jāuzinstalē un jāpiereģistrējas, iepriekš saprotot, kuras valstis tiks šķērsotas. Visdrīzāk katrā valstī izvēloties populārāko tīklu un tad caur to pārsvarā lādēties.

RegE-etrons
RegE-etrons
Viesis
20/08/2025 23:32

Tie agregatori nodarbojas ar labdarību vai ņem komisiju, ~ cik lielu? Vai agregatori saņem cenu kā konkrētā tīkla abonimenti? Tas ir svarīgi, piemēram standarta cena bez abonimenta Iyonity ir kosmoss, līdzīgi arī citiem. Mana pieredze, ka tomēr vajag konkrētā tīkla lietotni un uz to arī fokusēties ceļojumā. Piemēram Lietuvā plašs tīkls or Ignitis, bet Polijā Greenway, ar mēneša abonementu ciešama cena. Galvenais princips, ko pielietoju ceļojumos- atstāt uzlādes atlikumu, lai problēmu gadījumā tiec līdz nākošai stacijai.
Tomēr prasās kaut kāda unifikācija, piemēram, iespraužot štepseli pēc šasijas nr lādētājs atpazīst lietotāju un automātiski uzpilda bez kaut kādām lietoņu aktivizēšanām un liekas ekvilabristikas bez kādām stobra skenēšanām utt. Šķiet Tesla vienīgā ko tādu piedāvā.

5
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: