Nākotnes mobilitātes vēstnesis – jaunais konceptauto Citroën Oli
Lai realizētu savu apņemšanos pilnībā elektrisku transportu padarīt pieejamu visiem, Citroën uzdrīkstas darīt lietas citādāk, un to lieliski nodemonstrēja inovatīvais Ami. Taču vēlāk šī apņemšanās iedrošināja radīt arī Oli – pārsteidzošu un novatorisku “laboratoriju uz riteņiem”. Tā būtībā ir jauna ģimenes mobilitātes koncepcija un pretstats nozares tendencei radīt aizvien smagākus, sarežģītākus un dārgākus elektroauto.
Lai realizētu savu apņemšanos pilnībā elektrisku transportu padarīt pieejamu visiem, Citroën uzdrīkstas darīt lietas citādāk, un to lieliski nodemonstrēja inovatīvais Ami. Taču vēlāk šī apņemšanās iedrošināja radīt arī Oli – pārsteidzošu un novatorisku “laboratoriju uz riteņiem”. Tā būtībā ir jauna ģimenes mobilitātes koncepcija un pretstats nozares tendencei radīt aizvien smagākus, sarežģītākus un dārgākus elektroauto.
Oli ir Citroën bākuguns – drosmīgs, daudzpusīgs, pārdomāts realizējamu ideju manifests, kas vērsts uz vienkāršošanu un svara samazināšanu, lai palielinātu efektivitāti, pielāgošanās spēju un pieejamību. Svarīgi piebilst, ka daudzi Oli demonstrētie koncepti un jauninājumi nākotnē nonāks Citroën elektriskajos ģimenes auto.
Mēs šo projektu nosaucām par Oli. Nosaukums ir atsauce uz Ami, savukārt šī auto dziļākā būtība ir pierādīt, ka tikai Citroën spēj radīt visiem cilvēkiem piemērotu pilnībā elektrisku mobilitāti, un dara to pārsteidzoši, atbildīgi, jēgpilni un radot dažādus ieguvumus.
Citroën izpilddirektors Vensāns Kobē
Ami bija mazs solis šajā virzienā, savukārt Oli ir tāls lēcienu uz priekšu. Tā nav 2500 kg smaga “pils uz riteņiem”, pārbāzta ar ekrāniem un ierīcēm. Oli pierāda, ka ar atbildīgu materiālu izvēli un ilgtspējīgu ražošanu var apmierināt cilvēku ilgas pēc lētas, taču gribētas mobilitātes bez emisijas – pēc tādas mobilitātes, kas atbilst dažādiem dzīvesveidiem un ietver lietas, kas cilvēkiem patiesi ir vajadzīgas vai kuras tie vēlas savā auto.
Viegli ražojams, viegli pārstrādājams
Ar Oli konceptu Citroën drosmīgi parāda, kā nākotnē tas plāno palielināt likmes ģimenes mobilitātes segmentā. Nolūkā samazināt resursu un materiālu patēriņu Citroën pārdomā katru detaļu. Tas ļauj radīt patīkamus auto, kurus ir viegli lietot un saprast, kurus var atļauties un kuri ir apveltīti ar piemērotu sniedzamību un plašākām iespējām.
Pārdomātais Oli ir konceptuāls daudzfunkcionāls ģimenes auto, kura pamatā ir ilgtspējība, un tas skaidri parāda, kā sasniegt savā klasē vislabāko dzīves cikla novērtējumu (LCA). Tas demonstrē koncepciju par vieglu un otrreizēju materiālu optimālu lietojumu, ilgtspējīgu ražošanu, ilgu kalpošanas laiku un visbeidzot arī pārstrādājamību pēc sava dzīves cikla.
Piemēram, sēdekļu konstrukcija ir ārkārtīgi vienkārša, tajos izmantots par 80% mazāk detaļu nekā tradicionālajos auto. Tie ir izgatavoti no otrreizējiem materiāliem, turklāt “gudras” tīklveida atzveltnes uzlabo dabisko apgaismojumu salonā. Lai sēdekļi atbilstu lietotāju gaumei, tos var arī viegli pilnveidot un personalizēt. Tas ir visiem izdevīgs risinājums, jo tiek samazināts transportlīdzekļa svars, sēdekļi ir ilgtspējīgi un salonā panāktais efekts pozitīvi ietekmē pasažieru komfortu.
Tā vietā, lai salonā ierīkotu vairākus ekrānus ar slēptiem datoriem, Oli ir aprīkots ar apaļu siju, kas stiepjas visa auto platumā. Tās vienā malā atrodas stūres bloks, kā arī viedtālruņa pieslēgvieta, bet centrā – pieci izteiksmīgi slēdži. Šajā Oli interjera daļā izmantotas tikai 34 detaļas. Salīdzinājumam – līdzīgu ģimenes hečbeku paneļos un centrālajās konsolēs parasti ir aptuveni 75 detaļas.
Novatoriskajā panelī atrodas elektrificēta sliede ar slīdošām USB ligzdām dažādiem aksesuāriem. Divas tiešās ventilācijas atveres, pa vienai vadītāja un pasažiera priekšā, ļauj izmantot mazāku gaisa kondicionēšanas iekārtu, un tas vēl vairāk uzlabo efektivitāti un samazina svaru.
Visa informācijas un izklaides sistēma un saziņas līdzekļi atrodami jūsu personīgajā viedtālrunī, kad tas pieslēgts priekšējā paneļa kontaktligzdā. Kad telefons ir pievienots, tālruņa informācija un lietotnes tiek apvienotas ar būtiskākajiem auto datiem, piemēram, ātrumu un uzlādes līmeni. SmartBand sistēma šos datus projicē visā vējstikla platumā.
Tāda pati pieeja tiek izmantota audio sistēmai. Paneļa galos ir ievietoti cilindriski Bluetooth skaļruņi, tāpēc braucēji var baudīt patiesi augstas kvalitātes skaņu. Tā kā skaļruņi ir izņemami, mūziku var klausīties arī ārpus mašīnas.
Mazāks svars, lielāka efektivitāte
Oli nav nedz smags, nedz neveikls – tā svars ir aptuveni 1000 kg, tādējādi tas ir ievērojami vieglāks nekā vairākums kompakto krosoveru. Rezultātā, lai pilnībā elektriskais konceptauto spētu nobraukt līdz 400 km, tā spēka agregātam nepieciešams tikai 40 kWh akumulators. Ja efektivitātes palielināšanas nolūkā nebrauc ātrāk par 110 km/h, tad 10 kWh uz 100 km kļūst par reāli sasniedzamu patēriņu, savukārt uzlāde no 20 līdz 80% aizņem tikai 23 minūtes.
Citroën Oli parāda arī, cik plaši auto var noderēt gan mājās, gan ceļojumā, gan pludmalē, gan kempingā kalnos. To nodrošina Vehicle to Load (V2L) jeb, citiem vārdiem, no tā var barot ārējos patērētājus. Ņemot vērā auto 40 kWh akumulatoru un 3,6 kW kontaktligzdas jaudu (ekvivalents 16 A mājsaimniecības 230 V rozetei), teorētiski Oli var nodrošināt strāvu 3000 W ierīcei aptuveni 12 stundu garumā.
Oli netradicionālais vizuālais veidols un siluets izstaro personību, produktivitāti un pozitīvismu, kas ir līdzīgs 4,20 m garam, 1,65 m augstam un 1,90 m platam kompaktklases krosoveram. Auto ir izgatavots no otrreizēja gofrētā kartona, kas izlikts šūnveida struktūrā starp stiklašķiedras stiegrojuma paneļiem. Tie izstrādāti sadarbībā ar BASF un pastiprināti ar Elastoflex® poliuretāna sveķiem, kas savukārt pārklāti ar izturīgu, teksturētu Elastocoat® aizsargkārtu, ko bieži izmanto uz autostāvvietu klājiem un iekraušanas rampām. Paneļu pārklājumam izmantota novatoriska ūdens bāzes krāsa BASF R-M Agilis®.
Paneļi ir ļoti viegli un izturīgi – tik izturīgi, ka uz tiem var stāvēt pieaudzis cilvēks. Tai pašā laikā to svars, salīdzinot ar tērauda jumta konstrukciju, ir samazināts par 50 procentiem. To daudzpusība un izturība īpašniekiem paver plaša iespējas darba vajadzībām un atpūtas baudīšanai.
Plašākas mantu pārvadāšanas iespējas nodrošina jumta reliņi, kur var nostiprināt dažādas lietas, piemēram, velosipēdu bagāžnieku un jumta kasti ģimenes brīvdienām. Savukārt zem priekšējā pārsega ierīkotas glīti sadalītas uzglabāšanas vietas, tostarp nodalījumi uzlādes kabeļiem, personīgajām mantām un lietām, kas var noderēt ārkārtas situācijā.
Par galveno inovāciju punktu Oli gadījumā ir padarīta joma, ko auto īpašnieki tradicionāli uzskata par vienu no potenciāli dārgākajām un videi nedraudzīgākajām, – diski un riepas. Arī te maksimāli ir izmantoti ilgtspējīgi materiāli. Oli ir aprīkots ar iespaidīgiem atjautīgi veidotiem 20 collu riteņiem, kuros apvienoti jaunas konstrukcijas hibrīddiski ar riepām, kas radītas sadarbībā ar Goodyear.
Tā kā alumīnija disku ražošana ir dārga un energoietilpīga, savukārt tērauda diski ir smagi, tika pieņemts lēmums abus apvienot. Rezultātā hibrīddiski ir par 15 procentiem vieglāki nekā tērauda analogi, un tas automašīnas kopējo svaru samazina par 6 kg.
Riepas gandrīz pilnībā ir izgatavotas no ilgtspējīgiem vai pārstrādātiem materiāliem. To sastāvā izmantota saulespuķu eļļa un silikāti no rīsa sēnalu pelniem, tāpat priežu sveķi un dabīgais kaučuks, kas aizstāj uz naftas bāzes izgatavotos sintētiskos materiālus.
Dzīves cikls
Oli stāsta centrā ir doma par ilgmūžību – par to, ka auto rada savu aprites ekonomiku. Tas parāda, kā transportlīdzekli viegli un izdevīgi var pielāgot vairākām dzīvēm ar dažādiem īpašniekiem. Un tas tiek panākts ar atjaunotām detaļām, jauniem aksesuāriem un krāsām, kā arī ar laika gaitā pat uzlabotām detaļām.
Oli ekspluatācijas izmaksas paredzamas pavisam zemas. Jo šajā gadījumā – ja ir jānomaina durvis, priekšējie lukturi, bamperis vai kas cits, ar Citroën starpniecību var iegūt otrreizējas detaļas no tādiem Oli, kas vairs nav izmantojami.
Videi un makam daudz draudzīgāka par nomaiņu ir rezerves daļu atjaunošana vairāku dzīves ciklu laikā. Kad atjaunošana kļūst ekonomiski nepamatota, Citroën katru Oli ir gatavs padarīt par pārstrādāto detaļu donoru citiem vai nosūtīt tās vispārējai pārstrādei.
Uzlādēts viedoklis
Olis (vīriešu dzimtes 2. deklinācijas lietvārds) ir nelielis, gluds, noapaļots akmens. Citroen Oli nav neliels, nav gluds, nav noapaļots un nav akmens. Vai tad Francijā nezina oļus?
Ja mazāk par akmeņiem, bet vairāk par konceptauto, es personīgi gribētu, lai Citroen ražo to tādu, kāds tas šajā preses relīzē ir aprakstīts. Nevis, ka citas automašīnas iegūs dažas fīčas no šī, bet gan tieši šo. Tas izskatās, pēc Citroen versijas par Tesla Cybertruck. Ilgtspējība ir uzbūves pamatā. Efektivitāte ir tāda, ar ko pat Hyundai Ioniq lepotos. Es gribu!
Šobrīd EV jau ir sasnieguši to brīdi, kad pamati ir apgūti un laiks pievērsties slīpēšanai. Viens no būtiskākajiem aspektiem – efektivitāte. Ja 10 kWh/100 km ir kas reāls, tad lieciet vien galdā! Tas būtu kā anti-Volvo C40, kuram lielākais mīnuss ir drausmīgais patēriņš, salīdzinot ar citiem EV.
Oli priekšējais stikls galīgi neasociējas ar aerodinamikas efektivitāti. Kādas 10kwh / 100km ģimenes braucienam ārpus pilsētas? Varbūt Parīzē lēni spraucoties caur velo plūsmām ar 30 km/h arī būs tās 10kwh
Priekšējais stikls nav pilnīgi taisnā leņķī. Ja ieskatās, var redzēt, ka tam ir lauzieni un leņķis.
10 kWh/100 km ir reālas, ja pie tā ražotājs piedomā. Hyundai Ioniq īpašnieki ir dalījušies ar līdzīgiem rezultātiem.