Kuri Eiropas autoražotāji ražo Ķīnā?
No BMW līdz Smart, no Tesla līdz Volvo. Daudzi izmanto Ķīnas piedāvātās iespējas. Daži varētu būt pārsteigums brenda faniem.
No BMW līdz Smart, no Tesla līdz Volvo. Daudzi izmanto Ķīnas piedāvātās iespējas. Daži varētu būt pārsteigums brenda faniem.
Saskaņā ar Transport & Environment (T&E) neseno analīzi gandrīz viena piektā daļa (19,5 procenti) no Eiropā pārdotajiem EV pagājušajā gadā tika ražoti Ķīnā, un tiek prognozēts, ka šis rādītājs 2024. gadā sasniegs 25 procentus. Tas norāda uz ievērojamu daļu no automašīnām, kas tiek ražotas Ķīnā. Daudzas no kurām ir ar Eiropas ražotāju emblēmām.
Saprotami, ka Eiropas zīmolu lēmumu ražot elektroautomobilus Ķīnā lielā mērā ietekmē ekonomiskie faktori. Pirmkārt, ražošanas izmaksas, ieskaitot darbaspēku, ir ievērojami zemākas salīdzinājumā ar Eiropu. Tiek lēsts, ka Ķīnā var izstrādāt elektroauto par 10 000 € lētāk nekā Eiropā.
Saskaņā ar BloombergNEF pētījumu, Ķīnā elektroauto ir lētākā izvēle, pērkot jaunu automašīnu. Arī lādējamie iekšdedzes auto jau ir kļuvuši lētāki. Jāpiezīmē, ka Ķīnā tie ir pamatā elektroauto ar benzīna ģeneratoru nevis kā Eiropā, kur mēģina sajūgt divas sistēmas paralēli.
Tamdēļ arī nav brīnums, ka no tirgus viedokļa, pieprasījums pēc elektroauto Āzijas lielvalstī strauji pieaug. Ķīnas elektroauto zīmoli ātri iegūst popularitāti ne tikai Ķīnā, bet arī Eiropā, kas motivē Eiropas zīmolus izveidot ražošanas operācijas Āzijas valstī, lai saglabātu savu konkurētspēju.
Daudzi Eiropas brendi izvēlas Ķīnu
Varbūt daudziem tas liekas pārsteidzoši, bet slavenais vācu zīmols BMW ražo daudzus modeļus Ķīnā, piemēram, elektroauto iX3. No BMW grupas vēl jāpiemin ir MINI, kura jaunais Cooper modelis ir “Made in China”. Tāpat arī Stellantis grupas Citroën ar, piemēram, C5 X un DS ar DS 9.
Varbūt Latvijā ne tik populārs zīmols, bet vecajā Eiropā noteikti populārais Lielbritānijas zīmols MG Motors, kas pieder SAIC Motor, ražo visus elektriskos modeļus Ķīnā.
Turklāt Spānijas uzņēmums Cupra jaunais elektroauto Tavascan nāks no “Pūķa zemes”. Tāpat arī Dacia Spring nāks no šīs Āzijas mega valsts.
Ikoniskais Zviedrijas brends Volvo, kas pieder Geely, lai gan sola dalu no ražošanas pārnest uz Beļģiju, joprojām teju visu ražošanu atstāj Ķīna ar tādiem modeļiem kā XC40 un XC60. Ja jau Volvo ir pieminēts, tad nav pārsteigums, ka arī Polestar ir turpat.
Latvijā vairs nav pārstāvniecība, bet joprojām aktuāls ir Smart, kas tagad ir Mercedes-Benz un Geely kopuzņēmums, ražo daļu mašīnu Vācijā un daļu Ķīnā.
Lai gan Tesla neskaitās Eiropas autoražotājs, ir vērts pieminēt, ka līdzīgi kā Smart arī Tesla daļa no Eiropā pārdotajām mašīnām ir ražotas Ķīnā un daļa Vācijā.
Protams, saraksts nav pilnīgs, bet tas dod priekšstatu, cik daudz resursu Eiropas ražotāji ir vērsuši Ķīnas virzienā.