Latvenergo mulsina: 13 miljoni EUR uzlādei, bet elektroauto prognozi samazina teju uz pusi

3

Latvijas enerģijas gigants “Latvenergo” ar pilnu jaudu sola iemest 13 miljonus EUR uzlādes infrastruktūrā, solot mums uzlādi kafijas pauzes ātrumā. Vienlaikus viņi ir klusiņām nogriezuši savu 2030. gada elektroauto prognozi par veseliem 40%, radot jautājumu – vai viņi rīko fantastisku ballīti, uz kuru paši netic, ka kāds atnāks?

Elektrum Drive uzlādes stacijas Ventspilī

Elektrum Drive uzlādes stacijas Ventspilī (Publicitātes attēls)

Latvijas enerģijas gigants “Latvenergo” ar pilnu jaudu sola iemest 13 miljonus EUR uzlādes infrastruktūrā, solot mums uzlādi kafijas pauzes ātrumā. Vienlaikus viņi ir klusiņām nogriezuši savu 2030. gada elektroauto prognozi par veseliem 40%, radot jautājumu – vai viņi rīko fantastisku ballīti, uz kuru paši netic, ka kāds atnāks?

Sāksim ar labo un fantastisko. Intervijai Dienas Bizness (DB) “Latvenergo” ziņoja, ka caur savu “Elektrum Drive” zīmolu šogad vien iepumpēs 13 miljonus EUR, lai visā Latvijā un kaimiņos Igaunijā (un nākamgad arī Lietuvā) izveidotu modernu, super-ātru uzlādes tīklu. Cik jaudīgs būs šis tīkls? Runa ir par to, kas joprojām Eiropā skaitās jaudīgs – 300 kW, tādiem, kas elektroauto bateriju no 10% līdz 80% piepildīs ātrāk, nekā paspēsiet izdzert kafiju.

Tas ir tieši tas, kas nepieciešams, lai kliedētu “uzlādes trauksmi” kā rīta miglu. Tā ir nākotne, kas atbrauc ar pilnu jaudu. DB intervijā Elektrum Drive direktors Ansis Valdovskis saka, ka transporta elektrifikācija piedzīvos strauju augšupeju, un šķiet, viņš ir gatavs to sagaidīt ar atplestām rokām un jaudīgiem kabeļiem. Viņi jau vienojušies ar “Rimi”, “Elvi”, “Maxima” – lādētāji būs visur!

Uzlāde visā baltijā kvadrāts

Bet… Kas ar tiem cipariem?

Un te, dārgie lasītāji, sižets sabiezē. Kā jau katrā labā interesantā seriāla epizodē, ir kāds “bet”. “Latvenergo” vēl nesen prognozēja, ka 2030. gadā pa Latvijas ceļiem vizināsies 60 000 elektroauto (EV). Paši vēl teica, ka tā ir pesimistiska prognoze. Tā bija vīzija, uz kuru arī valdība balstīja savas prognozes.

Tagad, jaunākajā DB intervijā, šī prognoze ir… daudz piezemētāka. Jaunā realitāte? 36 000 EV līdz 2030. gadam.

Pagaidiet, es paņemšu kalkulatoru… Jā, acis neviļ. Tas ir kritums par 40%. Par veseliem 24 000 klusu un vidi nepiesārņojošu auto mazāk, nekā tika prognozēts iepriekš.

Kristāla bumbas un prognožu haoss

Pirms krītam panikā, apskatīsimies, ko citi prognozē. Izrādās, ka nākotnes prognozēšana ir tikpat precīza zinātne kā laika apstākļu pareģošana Latvijas vasarā. Katram lielajam spēlētājam un pat valsts iestādei ir sava kristāla bumba. Daudzi ar tās uzrādīto tējas biezumu atspīdumu ir padalījušies. Un aina ir ļoti atšķirīga:

  • Absolūtie optimisti:
    • Eleport: 100 000 EV (14% no autoparka)
    • Eksponenciāla izaugsmes līkne: 68 000 līdz pat 137 000 EV (9%-19%)
  • Industrijas reālisti:
    • Neste un Auto Asociācija: 72 000 EV (10%)
    • Nemainīgs 52% pieaugums (kāds tas ir pēdējos ceturkšņos): 76 500 EV (11%)
    • Latvenergo (vecā prognoze): 60 000 EV (8%)
  • Aizmugurējā sola teicamnieki:
    • Satiksmes ministrija (2022.g. prezentācijā): 32 000 EV (4%)
    • Enefit: 16 000 EV (2%)
    • Latvijas nacionālais attīstības plāns (mērķis 2027. gadam): 14 400 EV (2%) – šķiet, ka šo mērķi sasniegsim šogad.

Un te ir pats interesantākais. “Latvenergo” jaunā prognoze šajā pareģojumu jūklī izskatās… nu, diezgan pesimistiski. Tā ir tuvāk Satiksmes ministrijas trīs gadus vecajai vīzijai nekā tam, ko domā gandrīz visa pārējā industrija.

Kam lai tic – vārdiem vai 13 miljoniem EUR? Liekas nedaudz muļķīgi, ka investīcijas palielina, bet prognozi (un attiecīgi arī prognozēto peļņu) samazina.

Kur ir āķis?

Šis prognožu juceklis tikai pastiprina klasisko vistas un olas dilemmu. Cilvēki nepirks EV, ja nebūs lādētāju. Bet kāpēc lai kāds būvētu lādētājus, ja nav EV?

“Latvenergo”, šķiet, ir nolēmis dilemmu pārcirst ar 13 miljonu eiro vērtu zobenu. Viņi publiski nosauc konservatīvu skaitli (36 000), bet slepeni būvē infrastruktūru, kas spētu apkalpot optimistiskāko scenāriju (100 000 un vairāk). Viņi kopā ar pārējiem industrijas spēlētājiem novērš vienu no galvenajiem mītiem – publiskās uzlādes nepieejamību un lēnumu.

Braļukas “Ignitis” Baltijā sola investēt pat 76 miljonus eiro 2 gadu laikā. Tirgus saprot, ka ir jāizbūvē elektrouzlādes lielceļš, pirms visi sāk pirkt EV.

Sabiedrībai tas nozīmē tikai vienu – absolūtu laimestu. Būs daudz un jaudīgu lādētāju! Brīvība braukt, kur acis rāda, zinot, ka nākamais 300 kW “pitstops” ir tepat aiz stūra pie tuvākā lielveikala vai ceļmalas kafejnīcas.

Kurā pusē ir bumba?

Vai “Latvenergo” prognozes samazināšana ir slikta ziņa? Nē. Tas ir pesimistisks skats uz šī brīža situāciju. Bet viņu investīcijas – tas ir īstais stāsts. Tā ir tā patiesā sāls, kas ir virsrakstu cienīga.

“Latvenergo” un viņu konkurenti savu mājasdarbu ir izpildījuši un turpina pildīt ar vērienu. Viņi būvē infrastruktūru, kas apsteidz pieprasījumu, lai padarītu pāreju uz elektrību tik vieglu un nesāpīgu, cik vien iespējams. Jau šobrīd Latvija ir Eiropas līdervalsts EV uzlādes infrastruktūrā, apsteidzot pat Norvēģiju!

Tagad bumba ir mūsu un politiķu pusē. Mums ir jāizmanto šī fantastiskā infrastruktūra, jāturpina EV atbalsts ar stabiliem, saprotamiem un ilgtspējīgiem mehānismiem un jāpierāda, ka optimistiskākās prognozes ir tās īstās.

Tāpēc piesprādzējieties, dāmas un kungi. Nākotne ir elektriska, un, par laimi, izskatās, ka mums Latvijā būs, kur to jaudīgi uzlādēt.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
3 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Guntars
Guntars
Viesis
03/07/2025 15:44

LV noteikti nav līdervalsts ev uzlādes sistēmas izveidē. Par to pat liecina tas, ka Balvos ir tikai viena 50kw uzlādes stacija gulvenē 2 22kw uzlādes stacijas un līdz Smiltenei ir tukšums. Un tad tur ir jautrais ods ar 50 kW uzlādi. Tikai no Siguldas sākas civilizācija. Un tas jau ir nezin cik gadus. Katrā pilsētā bij jābūt, kā minimums 2 lādētājiem ar 22kw 50kw un vismaz 100kw jaudu. Nezinu kā Norvēģijā, bet es salīdzinu ar Īriju. LV nav nekāda līdere. Melot nevajag ne sev ne citiem.

nedarata
nedarata
Viesis
03/07/2025 14:08

Jo tuvāk datumam, jo precīzāki skaitļi, hibrīdi noēd EV %, lādētāji ir ilgtermiņa investīcijas, noderēs, pirmajiem uzlikt lādētājus (un izbūvēt vadus) ir vieglāk, tikpat labi 13 miljoni nāk no ES (var veikt tīklu modernizāciju par ieganstu ņemot lādētājus).
Liela daļa investīciju jau paliek pašā Latvenergo, jauni vadi, jauni transformatori.
Vai arī Latvenergo operē ar ierobežotas piekļuves informāciju (draugi, nebūs labi)
Pesimistiskas prognozes paildzina EV atbalstus.

3
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: