Latvija – līderis elektroauto pieprasījuma kāpumā Baltijā un Polijā

1

Latvija uzrāda pārliecinošu elektroauto pieprasījuma izaugsmi šī gada pirmo sešu mēnešu laikā. Salīdzinot jauniegādāto elektroauto skaitu pirmajā pusgadā ar to pašu laiku aizvadītajā gadā, pieprasījuma pieaugums ir 119 % jeb kopējais elektroauto skaits ir palielinājies par 901, liecina elektroauto uzlādes tīkla “Eleport” apkopotie dati par Baltijā un Polijā esošo elektroauto pieprasījuma dinamiku un uzlādes infrastruktūru.

Genesis GV60 uzlādējas pie Eleport uzlādes stacijas SKY Berģos

Genesis GV60 uzlādējas pie Eleport uzlādes stacijas SKY Berģos (Publicitātes attēls)

Latvija uzrāda pārliecinošu elektroauto pieprasījuma izaugsmi šī gada pirmo sešu mēnešu laikā. Salīdzinot jauniegādāto elektroauto skaitu pirmajā pusgadā ar to pašu laiku aizvadītajā gadā, pieprasījuma pieaugums ir 119 % jeb kopējais elektroauto skaits ir palielinājies par 901, liecina elektroauto uzlādes tīkla “Eleport” apkopotie dati par Baltijā un Polijā esošo elektroauto pieprasījuma dinamiku un uzlādes infrastruktūru.

Dati liecina, ka Latvijas elektroauto straujais pieprasījuma kāpums ir izvirzījies līdera pozīcijās starp Baltijas valstīm un Poliju. Otrajā vietā, salīdzinot šī un aizvadītā gada jauniegādāto elektroauto skaitu, ir Igaunija ar 79 % jeb 644 elektroauto. Savukārt trešajā vietā pēc kāpuma ir Polija ar 76 % jeb 8495 jauniegādātiem elektroauto. Kaut gan elektroauto skaits ir stipri lielāks, procentuālais pieaugums ir mazāks nekā Latvijā un Igaunijā. Līdzīga situācija ir novērojama Lietuvā, kur jauno elektroauto skaits ir lielāks nekā citās Baltijas valstīs – 1009, bet procentuālais pieaugums ir 72 %, kas salīdzinājumā ar pārējām valstīm ierindo kaimiņus ceturtajā vietā. Vērtējot elektroauto pieprasījumu Eiropā*, vidēji jauniegādāto elektroauto procentuālais skaits ir vairāk nekā uz pusi mazāks nekā Latvijā jeb 45 %.

Vērtējot elektroauto tirgus daļu no kopējā jauniegādāto vieglo auto segmenta aizvadītā pusgada laikā, Latvijā tie sastāda nedaudz vairāk nekā 9 %, savukārt Lietuvā teju 7 %, Igaunijā vairāk nekā 5 % un Polijā – 3,5 %.

Straujais elektroauto skaita pieaugums Latvijā ir daļēji skaidrojams ar dažādu pozitīvu apstākļu sakritību. Viens no tiem ir valsts atbalsts, kas daudzus iedzīvotājus ir motivējis iegādāties tieši elektrisku transportlīdzekli iekšdedzes dzinēja auto vietā. Nevar noliegt, ka arī piedāvājums dažādās cenu un izmēru kategorijās ir nesalīdzināmi plašāks, tādējādi nodrošinot pietiekami lielu tirgu. Taču šie apstākļi ir vienādi arī ar pārējām Baltijas valstīm un Poliju, tāpēc nevarētu teikt, ka Latvijā ir lielāks atbalsts vai iespējas. Iespējams, šis gads ir Latvijas elektroauto izaugsmes gads, jo teju visās pārējās valstīs kopējais elektroauto skaits ir ievērojami lielāks, kā arī ieņem procentuāli lielāku skaitu no kopējā vieglo auto segmenta.

“Eleport Latvija” vadītājs Kārlis Mendziņš

Uzlādes infrastruktūras ziņā Latvija nedaudz atpaliek no kaimiņiem. Starp Baltijas valstīm Lietuvai ir visplašākais uzlādes tīkls ar 1018 uzlādes stacijām. Otro vietu ieņem Latvija ar 532 stacijām, kam seko Igaunija ar 311 stacijām. Jaudas ziņā visvairāk ātrās uzlādes stacijas ir pieejamas Igaunijā – 198, bet vismazāk Latvijā – 189.

Savukārt, vērtējot uzlādes tīkla pieejamību Baltijā un Polijā, ir vērojama citādāka tendence. Šobrīd vispieejamākais uzlādes tīkls ir Polijā ar 9 elektroauto uz vienu uzlādes staciju un Latvijā ar 9,6 elektriskajiem automobiļiem uz vienu staciju, kam seko Lietuva ar 9,7 auto uz staciju un Igaunija ar 15,6. Eiropas vidējais rādītājs ir 7,1 elektroauto uz vienu uzlādes staciju, kas norāda uz vietu izaugsmei arī mūsmājās.

Teju katru mēnesi tiek izziņotas jaunas uzlādes stacijas, kas norāda, ka uzlādes tīkli investē arvien vairāk resursu, lai uzlabotu Latvijas uzlādes infrastruktūras pieejamību. Vērtējot situāciju Baltijas kontekstā, pagaidām varam lepoties ar vieniem no labākajiem rādītājiem, bet tāpat ir vieta izaugsmei. Šobrīd manāmi trūkst ātrās uzlādes vietas pilsētas centros un lēnās uzlādes vietas tā saucamajos “guļamrajonos”, kas ne tik tālā nākotnē būs īpaši pieprasītas vietas ērtai elektroauto uzlādei nakts laikā. Tāpat nedrīkst aizmirst par tīkla pieejamību reģionos citviet valstī, jo elektroauto iegāde kļūs pieprasītāka arī tur.

“Eleport Latvija” vadītājs Kārlis Mendziņš

*Aprēķins veikts, balstoties uz Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (ACEA) datiem par Eiropas Savienības, Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas un Apvienotās Karalistes elektroauto skaitu un uzlādes infrastruktūru.

Par “Eleport”:

2016. gadā dibinātais uzņēmums “Eleport” šobrīd Baltijā un Polijā veido elektroauto uzlādes tīklu un ar to saistīto programmatūru. Ar uzņēmumu “Gren”, “Bolt”, “Scandium Energia” un “Skype” līdzdibinātāju investīciju kompānijas “Ambient Sound Investments” atbalstu “Eleport” tuvāko gadu laikā plāno ieguldīt 100 miljonus eiro esošā elektroauto uzlādes tīkla paplašināšanā Centrālās un Austrumeiropas valstīs. “Eleport” lepojas ar to, ka ir viens no lielākajiem un visstraujāk augošajiem uzņēmumiem šajā jomā Baltijā un Polijā un nodrošina elektroenerģiju no atjaunojamiem, ES sertificētiem avotiem. Šobrīd “Eleport” tīklā Latvijā ir pieejamas 50 uzlādes stacijas Rīgā, Berģos, Jūrmalā, Siguldā, Salacgrīvā un Odzienā, savukārt visā Baltijā un Polijā kopumā – vairāk nekā 250 stacijas.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
1 Komentārs
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Hgfyhg
Hgfyhg
Viesis
29/08/2023 21:47

Kas ir Polijas valstis?!:)))

1
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: