Makam draudzīgs 7 sēdvietu elektroauto: Stāsts no pieredzes
Iespējams nedaudz savādāks stāsts par tikšanu pie pirmā elektroauto. Mana izvēle nav kāda Tesla, BMW i3 vai Leaf, bet gan elektrisks Citroën busiņš.
Iespējams nedaudz savādāks stāsts par tikšanu pie pirmā elektroauto. Mana izvēle nav kāda Tesla, BMW i3 vai Leaf, bet gan elektrisks Citroën busiņš.
Raksts oriģināli publicēts Latvijas elektroauto klubs | EV club Latvia grupā un pārpublicēts šeit ar autora atļauju.
Uz EV jau sen metu acis, bet tas, ka ģimenē esam 6, padarīja šo pasākumu ilgi nereālu. Ar 7 vietām bija vai nu Tesla Model X vai Mercedes EQV, kas ir tālu no mūsu budžeta spējām kaut lietotas. Nemaz nerunājot par jauniem 7-vietīgiem EV (elektroauto).
Tā nu nācās turpināt skatīties uz EV, bet vienlaikus braukt ar dīzeļauto un čakarēties, jo braucu pamatā pa pilsētu/piepilsētu kam dīzelis nav diez ko piemērots. Ar benzīnu jau nekas sakarīgs ietilpīgs ar nav, ja neskaita Voyagerus, kas mani neuzrunā.
Kad nāca izmaiņas EKII atbalstā daudzbērnu ģimenēm, sapratu, ka nu ir iespēja tikt pie EV. Izpētot sapratu, ka Berlingo līdzīgie EV ir jaunāki un attiecīgi dārgāki pat par SpaceTourer un analogiem, kas nedaudz vecāki. Tamdēļ izvēle krita uz lielo brāli, kas, pie tam, ir par kārtu labāk aprīkoti.
Tā kā pamatā pārvietojamies pa pilsētu/piepilsētu un nobraucam aptuveni 50km dienā, nolēmu, ka varu neskriet līdzi kopējām bailēm par nobraucamo distanci, bet tieši pretēji izvēlējos ar nolūku mazo baču. Lietotas tādas tirgū bija dabūjamas pat par 10 000 EUR izdevīgāk, kaut jaunām cenas starpība bija tik 6 500 EUR. Ja dzīvotu dzīvoklī nederētu, bet māja un saules paneļi šādu izvēlu pieļauj. Protams zinu, ka garāki braucieni nebūs tik ērti, bet cenas ietaupījums ir tā vērts, lai šad tad pieciestu neērtības.
Jau otro dienu braukāju apkārt un sajūtas šādā auto ir ļoti patīkamas. Auto ir max komplektācijā ar ekstrām, kas pat dārgākos vieglajos nebūs. Bērni ir sajūsmā par durvīm, kas pašas veras, par plašumu, galdiņiem un 8 vietām. Vienīgais standarta līdzi nākošais parastās rozetes lādētājs galīgi savam uzdevumam netiek līdzi ar tikai 1,8 kW jaudu, bet uzlādes jautājumu varu nākotnē atrisināt ar sakarīgu 3-fāžu lādētāju, jo mašīna var lādēties ar līdz 11 kW jaudu šādi.
Un gribu arī apgāzt mītu, ka EV ir dārgāki par ICEV (iekšdedzes automašīnu). Par šī auto pilno cenu (pirms atbalsta), kā mans 3,5 gadus vecais un tikai 35 000 km nobraukušais EV buss, var dabūt precīzi divas reizes vecāku tādu pašu Citroen busu, bet jau ar 150 000 – 180 000 km nobraukumu. Par Multivan cenām vispār nav ko teikt.
Pats meklēju Vācijā mobile.de un gaidīju, kad parādīsies kāds īpaši izdevīgs dīls. Pēc tam jau ar FirstEV palīdzību atgādāts un viss tālāk nokārtots.
Papildus informācija, ar ko autors dalījies komentāros
- Automašīna ir 2021.gada.
- Ar atbalstu tā izmaksāja nedaudz zem 20 000 EUR.
- Atbalsts šādam auto daudzbērnu ģimenēm ir 6750 EUR.
- Bez atbalsta, būtu kāds gadiņš jāpagaida, lai vēl nokrīt cena un tad tāpat pirktu.
- Patēriņš teorētiski ir ap 25 kWh/100 km. Tagad vēsāks un braucieni īsi (ap 10km), kas nozīmē, ka visu laiku jāuzsilda auto. Tamdēļ patēriņš šobrīd sanāk ap 35-40 kWh/100 km. Bet, kad uzsilst, tad patēriņš stabilizējas ap 25-30 kWh/100 km, pa pilsētu.
Citroen e-SpaceTourer tehniskie parametri:
- Autonomija (WLTP): līdz 223 km (50kWh versijai) vai 351 km (75 kWh versijai)
- Patēriņš (WLTP): 23.3 vai 24.4 kWh/100 km
- Ātrā uzlāde: 100 kW (10%-80% 26 vai 38 min)
- Lēnā uzlāde: 11 kW (0%-100% 5h vai 7.5 h)
- Baterijas energoietilpība (neto): 50 vai 75 kWh
Ar oriģinālo rakstu var iepazīties šeit: Latvijas elektroauto klubs | EV club Latvia.
Ja tev ir savs stāsts par elektroauto, saules paneļiem vai citiem videi draudzīgiem veidiem, ar ko esi gatavs dalīties publiski un kas atbilst Uzlādēts.lv tematikai, droši iesūti to uz info@uzladets.lv vai raksti mums soctīklos.
parēķināsim range 50kWh versijai, jo pēc cenas autors ir iegādājies tieši šo. usable 46kWh, optimistiskā scenārijā pie 0C autors min patēriņu 30kWh uz 100km.
46/30 = 153km ar 100%
80% (100%-20%) => 122km
20% rezerve 31km apmērā
46/35 = 131km, 80%=> 105km lielākā mīnusā vai īsiem braucieniem.
wltp 46/23 = 200km ideālos apstakļos, 80% => 160km
ārpus pilsētas tas nozīmētu max 100km starp uzlādēm, jo šosejas patēriņš ir lielāks par pilsētas patēriņu.
nesaku ne labi ne slikti, ja autoram tas der, lieliski.
lielajai baterijai “75” range par 47% labāks, usable 68kWh, ar šo 2h pa šoseju un jāmeklē lādētājs.
Forši, ka kāds beidzot māk ar aprēķiniem runāt par lietu. Es tik pieliktu, ka pēc situācijas tie 80% var būt tik pat labi 90% kā 60%.
kā turpinājumu šim rakstam gribētu redzēt pāris piemērus no ikdienas ar sīkām tehniskām detaļām, starta SOC, beigu SOC, salona temperatūra, izmaksas publiskā uzlādē uz 100km utt. dažas idejas:
kā arī interesanti būtu redzēt atskaiti pēc gada, cik km nobraukts, cik samaksāts par lādēšanu ārpus mājas un cik km lādēti ārpus mājas.
Pirmais izbrauciens tikai līdz Jūrmalai. ~50km. Šoseja ar ātrumu >100. Salonā kādi 20 grādi.
Baterija 85%–>45%
Notērēti 18.4 kwh
Izmaksas par braucienu pieciem cilvēkiem uz Jūrmalu 0.92eur jo lādējos mājās.
Sieva vēl nosmējās, ka dzēriens kafijas automātā izmaksāja 2x dārgāk.
Tīri labi 🙂
Pie tādiem apstākļiem baterija tiks nobeidzināta diezgan ātri. Pie range trūkuma bieži tiks izlādēta tuvu 0, ja bieži jālādē, bez ātrajām uzlādēm neiztikt. Daudz izlādes/uzlādes cikli. Mašīna liela, smaga, slodze uz bateriju liela.
Mazliet nesaprotu to ieciklēšanos uz “3-fāzu lādētājs” mājās. Ne tikai šajā rakstā, bet arī citur LV internetos 3-fāzu lādētājs esot must have, bez kā lādēšana mājās nespēšot notikt.
No savas pieredzes, jā, man ir 77kW elektroauto, jā, man ir 3-fāzu 63A pieslēgums mājās, nē, man nav 3-fāzu lādētājs.
Uzliku 1-fāzes 32A lādētāju, spēj dot iekšā stabilus 7kW, no 0-100% uzlāde aizņem +- 11h. Parasti lādējos no 20-80%, tas aizņem +- 7-8h.
Šeit arī jautājums, kāpēc to 3-fāzu lādētāju vajag?
Mīnusi – dārgāks pats lādētājs, dārgāki kabeļi, obligāti nepieciešams 3-fāzu pieslēgums mājās.
Plusi – auto tiks uzlādēts mazliet ātrāk.
Realitātē – naktī visiem ir absolūti pie vecmāmiņas zeķēm, cik ātri tas auto lādējas, visbiežāk vairāk kā kādas 50kWh naktī nevienam nevajag ielādēt un tam pilnīgi un absolūti pietiek ar 1-fāzes lādētāju.
Diskusija būs? 🙂
Ne visiem ir tik lielas jaudas pieslēgumi kā 63A. Privātmājām ir visbiežāk 25A tikai. Man sākotnēji bija 32A, ko samazināju uz 25A, lai nav lieki par pieslēgumu jāmaksā.
Un mājā jādomā par jaudas balansēšanu. Nu nebūs neviena fāze pilnīgi brīva tikai auto lādēšanai, attiecīgi nav prāta lieta tos pašus 25A lādēt. Savādāk kā auto lādējas un ieslēgsi kaut ko vēl tajā fāzē – sitīs drošinātājus ārā.
Pie 3F lādētāja jaudu ņems vienmērīgi pa fāzēm – tāpat kā citas lietas mājā strādā. Noregulē lādētāju uz 8-10A, lādēs tā 3F režīmā 5.5-7kW. Brīvi paliek tā 15-17A strāvas katrā fāzē, tā kā var brīvi gatavot ēst, strādāt siltumsūknis un neko ārā nebliezīs.
Vēl viena lieta – saules paneļi ražo 3F režīmā vienmērīgi katrā fāzē. 3F režīmā lādējot viss saražotais ies mašīnā. 1F režīmā 2 fāzes dos tīklā un trešajā trūkstošais no tīkla. Sanāks nevajadzīgi pa piegādi elektrības maksāt.
Laikam murmuļojumā jautājums paspruka garām, atkārtošu vēlreiz, kāpēc vajag 3-fāzu lādētāju? Par 3-fāzu pieslēgumu nav jautājums, par 63A vai 25A pieslēgumu arī nav jautājums.
Jā jā, man šķības acis, jautājumu atsaucu 🙂
3F16A ir ātrāk par 1F32A, kā arī pieslēguma abonēšana lētāka ar mazāk A. Ja paneļi, tad var gribēties lādēt “par velti” ar tik A, cik ražo, piemēram ražo 10A uz fāzi, lādē 3F10A un būs tik pat ātri kā 1F32A, bet 1F32A gadījumā 22A nāk caur tīkla transportu par maksu.
Tas katram individuāli saprast, bet dažiem tās 11h ir par daudz. Ja jau ir 3F pieslēgums, kāpēc, lai to neizmantotu vienmērīgi? Ja ir 1F, tad jāsāk domāt, kā balansēt vai arī dabūt 3F.