Miks iesaka: kā nopirkt elektroauto?

0

Sen bijām sapņojuši, ka mūsu ģimenei piestāvētu elektroauto, bet kamēr esošais labi darbojās un nebija lieku līdzekļu, tad nebija arī pamatojuma spert šādu lielu soli.

Kia Soul (Miks Latvis)

Kia Soul (Miks Latvis)

Sen bijām sapņojuši, ka mūsu ģimenei piestāvētu elektroauto, bet kamēr esošais labi darbojās un nebija lieku līdzekļu, tad nebija arī pamatojuma spert šādu lielu soli. Bet ņemot vērā, ka ģimenes iemīļotais Toyota dīzelis vienā nejaukā dienā izlēma beigties un remonts solījās būt krietni dārgs, sapratu, ka ir jāizmanto valsts atbalsts lietota elektroauto iegādei. Laikam jāsaka, ka citu variantu pat īsti nebija, jo šis bija izdevīgākais veids, lai tiktu vaļā no vecā auto.

Ar ekii.lv palīdzību var saņemt 3350 euro atbalstu pērkot lietotu elektroauto un vēl papildus ir pieejams 2000 euro atbalsts norakstot veco auto. Visas formalitātes un atrunas ir labi aprakstītas ekii.lv lapā; var redzēt oficiālos tirgotājus, var redzēt visus līdz šim pārdotos auto un to cenas.

Ar šo sistēmu mēs varējām atļauties auto, kas ir 5350 euro virs mūsu budžeta. Ja nebūtu pienācis pēkšņais dīzeļa gals, tad nezinu vai tuvākajos gados būtu saņēmušies spert šādu soli, jo lai arī lietotu elektrisko auto cenas pamazām krītas tie tik un tā ir ārpus mūsu ierastā auto budžeta, kas līdz šim vienmēr izklausījās šāds: “mums, lūdzu, lietotu, drošu un pēc iespējas lētāk.”

Nav dižu pārsteigumu, ka šobrīd populārākais veids, kā Latvijā pirkt lietotu elektroauto ir meklēt sludinājumus ss.lv (pie katra sludinājuma būs minēts, vai ekii.lv atbalsts ir iespējams) Sākumā tas nav pārāk ērti, jo katrs apraksta savus auto citā manierē un ir grūti saprast un salīdzināt dažādos piedāvājumus.

Otrs variants ir skatīties elektroauto tirgotāju mājas lapās, bet pēc pieredzes, bieži būs gadījumi, ka tur nav ievadīti jaunākie pieejamie auto un vēl ir palikuši redzami tie, kas jau sen ir pārdoti. Vieglāk ir zvanīt un jautāt. Saņēmos un zvanīju arī, jo tā visātrāk var tikt pie info. Pie šādiem tirgotājiem ir ieteicams aizbraukt un iesēsties noskatītajos variantos, lai saprastu, cik lieli ir saloni un cik mazi ir bagāžnieki. Pēc viena apmeklējuma var arī nebraukāt, jo parasti izdodas visus interesantos variantus redzēt vienā vietā. Elektroauto plači savus auto tāpat liek iekšā ss.lv tāpēc var atgriezties pie meklējumiem tur.

Trešais variants, kuru paši neizmantojām, ir meklēt un pasūtīt auto no Eiropas. Vairāki tirgotāji piedāvā nokārtot visas formalitātes un atvest auto, draugi, kas tā darīja ir apmierināti, jo šādā veidā varēja atrast sev vispiemērotāko auto modeli. Šis prasītu laiku, kura mums nebija, jo katra diena bez auto nozīmēja to, ka Bolt Drive tika pie papildus ienākumiem.

Kad beidzot ir izlasīts viss internets un ir skaidrs konkrēts auto modelis, tad meklēšana kļūst precīzāka un vienkāršāka. Beigās ir sajūta, ka ir burtiski tikai pāris varianti, kas ir derīgi no visa plašā klāsta, kas salikts internetā.

Kā mēs izvēlējāmies?

Mums noteicošie faktori bija cenabaterijas apjoms un vēlme, lai auto kaut mazliet tiek segts ar ražotāja garantiju. Populārais, ar salīdzinoši lielu bagāžnieku apveltītais, Nissan Leaf sākumā labi uzrunāja, bet mūs sabaidīja viņu jocīgais lādētāja gals un nepārliecinošie garantijas nosacījumi. Gribējās palikt pie Eiropas standarta – CCS, lai vieglāk lādēties neparedzētos brīžos un arī nākotnē nav pārsteigumi ar publisko lādētāju izvēli.

Mēs (kā jau visi) meklējām auto ar pēc iespējas lielāku bateriju, lai nav bailes no ziemas, kur visi sola, ka nobraukt varēs par 100 kilometriem mazāk. Ātri iemācījos, ka ja ir līdzīgi piedāvājumi un viens ir krietni lētāks, tad visdrīzāk tur būs maza apjoma baterija.

Kad visi sludinājumi tika izsijāti, tad lielākais noteicošais faktors bija cena. Ņēmām dārgāko, ko varējām atļauties, lai tiktu pie pēc iespējas jaunāka auto.

Mūsu variantā bankas mēneša maksājums ir 190 eur, bet pirms tam par degvielu maksājām vismaz 240-260 eur mēnesī. Pavisam precīzi neesam sarēķinājuši, bet izskatās, ka uzlādes iekļaujas 64 eur, jo nedēļas nogalēs lādējam laukos, bet nedēļas vidū kādā no publiskajiem punktiem. Mums šāds aprēķins nozīmē, ka elektroauto pirkums nerada gandrīz nekādu robu ikdienas tēriņos. Priecājamies par bezmaksas stāvvietām (it sevišķi Vecrīgā) + mums noder Jūrmalas caurlaide, kuru pirms tam pirkām par 90 euro gadā.

Kā reāli notiek pirkšanas process ar ekii.lv?

Kad ir atrasts auto, tad tālākais process ir garš, garlaicīgs un vienkāršs. Viss notiek mājas apstākļos pie datora. Nekur nav jābrauc.

Ir divu veidu pārdevēji, tādi, kas palīdzēs un visu paskaidros, vai arī būs visu laiku jābaksta un jāprasa “kas ir jādara tālāk.” Mūsu pārdevējs bija no otrās nometnes.

Teorētiski mums skaidroja, ka tas ir pāris dienu jautājums. Realitātē šis viss aizņēma ilgu laiku (gandrīz 10 dienas), jo ekii bija noslogoti un katrs papildus dokuments un sīkums prasīja veselu dienu. Vienā brīdī, kad pārdevējs teica, “viss ok gaidām ziņu no bankas”, bet banka saka, ka gaida ziņu no ekii sazvanīju ekii un noskaidroju, ka viņi dienas laikā tikai vienā noteiktā brīdī nodarbojas ar e-dokumentu kaudzes parakstīšanu. Ja ir kaut kāda kļūda vai nepieciešams papildus paraksts, tad tas notiks nākamajā dienā. Kopā laikam bija 7 dažādi dokumenti jāparaksta, bet tas ir ieskaitot auto norakstīšanu un to, ka izmantojām bankas līzingu. Līzings nozīmē, ka auto ir nepieciešams novērtējums, to var sākt darīt laicīgi, lai nekavējas process pēdējā brīdī (šis bija papildus kaitinošais solis, jo nebija pieredzes. Prasījām novērtēt ceturtdienā un vērtējums bija gatavs tikai pirmdien vai otrdien.).

Kia Soul

Mūsu ģimenei iepatikās Kia Soul dizains, kas ir mazliet līdzīgs japāņu kastīšu auto stilam, kā, piemēram, Nissan Cube, par kuru agrāk fanoju. Auto ir reģistrēts 2020. gada decembrī un pilnā summa oficiāli ir 16300 euro. Tirgotājs no savas puses bija norādījis ekii.lv papildus 500 euro atlaidi, kas nozīmē, ka ar visām atlaidēm šis auto mums izmaksāja 10450 euro. Priecājamies, ka par šādu summu tikām pie salīdzinoši jauna elektroauto, kam komplektācijā ir visādas modernas funkcijas, kas padara braukšanu patīkamāku.

Pilna 100% uzlāde parādīja, ka auto varot braukt pat 480 kilometrus, bet tas ir tikai tāds ideālais skaitlis. Tiklīdz ieslēdz kondicionieri un reāli sāk kustēties, tā rādās 460 km vai mazāk. Ja būtu brīvāks laiks varētu taisīt pavisam nopietnus nobraukuma eksperimentus, bet pēc waze datiem spriežot norādītie kilometri ir ļoti ticami – ja salīdzina atlikumu pirms un pēc garāka brauciena tad kļūdas % ir minimāls.

Ikdienā cenšamies lādēt tikai līdz 80%, lai saudzētu bateriju, bet ja tūlīt dodamies garākā ceļā tad 90% un vairāk. (Uzlādēts.lv komentārs: statistika pierāda, ka nav lielas atšķirības, ja ikdienā lādē līdz 100%, ja ar automašīnu tiek relatīvi drīz braukts. Ja automašīna tiek ilgstoši atstāta uz 100% vai arī pēc katra mazākā brauciena atkal pielikta pie vada, tad ir novērojams negatīvs efekts.)

Es esmu braucis ar hibrīdiem un citiem elektro, bet jebkurā gadījumā pirmā un pamanāmākā lieta ir klusums salonā. Klusums uzsākot braukt un klusums izgriežot uz lielās šosejas un iespiežot pedāli. Un steidzīgajā ikdienā tāds klusums ir kā luksusa prece, tas dod mieru. Protams, mazliet (ne)pārsteidzoši ir tas, ka tiklīdz iegriež kondicionieri ekrānā samazinās pieejamie km, bet braucot vienam ir speciāla poga, kas rūpējas tikai par šofera komfortu. Kondicionieris šim vispār ir jaudīgs un ātri sasniedz patīkamu temperatūru. Uz šosejas un pilsētā ļoti viegla vadāmība, patīkami augsta sēdēšana un labi pārredzama satiksme.

Harman / kardon audio ir dzidrs un tīrs. Akustiskai mūzikai ir sajūta, ka nosēdies mūziķiem tieši vidū, var labi klausīties visus instrumentus.

Kia Soul (Miks Latvis)
Kia Soul (Miks Latvis)

Braucot pa grants ceļiem, kas nosēti ar akmeņiem pamanu, ka vadāmība ir nepārliecinoša. Tagad jau esmu pieradis, ka jābrauc daudz uzmanīgāk, kā ar veco Toyotu, kurai grants nekādas grūtības nesagādāja.

Šim auto komplektācijā ir Apple CarPlay (un Android Auto arī), kas pieejams tikai iespraužot vadu. Kia Connect aplikācijā, var kontrolēt auto durvis (aizslēgt/atslēgt), pārlūkot braucienu vēsturi un statistiku, redzēt auto atrašanās vietu, ieslēgt un izslēgt lādēšanos utt.. Ir iespējams attālināti saregulēt, lai auto tiek sildīts vai dzesēts pēc nepieciešamības un vajadzīgajā laikā ir gatavs braucienam.

Kopumā galvenais pluss ir tā civilizētā sajūta, ka aizmugurē nav zils dūmu mākonis, kā tas bija iepriekšējam ģimenes dīzelim. Skaidrs, ka baterijās esošās vielas ir prasījušas dabas un cilvēku resursus, te jāgaida, kad pieejamas būs nākamo paaudžu tehnoloģijas, kas būtu tīrākas un dabai draudzīgākas.

Tagad pēc gandrīz diviem mēnešiem, kopš braucu ar elektroauto nevaru saprast, kāpēc jau sen tādu nebijām nopirkuši (ja neskaita naudas faktoru :)). Elektroauto ir pilnīgi cita sajūta un bauda braukt. Burtiski prieks. Pamazām jau paliek pašsaprotama tā visa lieta, bet ik pa laikam cenšos apzināti padomāt, ka “re, cik forši un klusi ripojam pa Latvijas laukiem.” Mūsu piecgadnieks arī ātri pierada, tagad, kad spēlējas ar mazajām mašīnām, tās iedomu spēlēs tiek uzlādētas, nevis dodas uz degvielas uzpildes staciju.

Nevaru iedomāties, kam būtu jānotiek, lai es pārsēstos uz iekšdedzes dzinēja auto. Tā ir pagātne. Sajūta mazliet, sen senos laikos, kad sāku lietot iPhone, bet ielās vēl cirkulēja parastie podziņu telefoni. Divas dažādas pasaules.

Pārpublicēts ar autora (Miks Latvis) atļauju. Oriģināli publicēts: https://mikslatvis.lv/2025/07/19/ka-nopirkt-elektroauto

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

4 6 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest


0 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: