Mīti kavē pāreju uz elektroauto, liecina vispasaules aptauja

0

Saskaņā ar 2025. gada globālo elektroauto vadītāju aptauju 83% elektroauto vadītāju visā pasaulē uzskata, ka ir nepieciešami politikas pasākumi, lai veicinātu elektrisko transportlīdzekļu pārdošanas apjomus viņu valstīs.

BMW i4 at a charger

BMW i4 pie lādētāja (Pexels)

Saskaņā ar 2025. gada globālo elektroauto vadītāju aptauju 83% elektroauto vadītāju visā pasaulē uzskata, ka ir nepieciešami politikas pasākumi, lai veicinātu elektrisko transportlīdzekļu pārdošanas apjomus viņu valstīs.

Aicinājums pēc politikas rīcības ir spēcīgs visās iesaistītajās valstīs. Peters Haugnelands, Global EV alliance (GEVA) priekšsēdētāja vietnieks un Norvēģijas Elektroautomobiļu asociācijas ģenerālsekretāra palīgs, uzsver aptaujas rezultātu globālo nozīmi: “Tas ir skaidrs vēstījums politiķiem ikvienā valstī, kas cenšas elektrificēt autotransportu un palielināt elektroauto pārdošanas apjomus: ir nepieciešama politikas rīcība, lai paātrinātu ieviešanu. Politiķi nevar vienkārši atslābt un pieņemt, ka tirgus un patērētāji paši atrisinās šo problēmu.”

Rezultāti tika prezentēti tīmekļa seminārā pirmdien, 17. novembrī, kurā pulcējās simtiem dalībnieku no visas pasaules, tostarp žurnālisti, politikas veidotāji, elektroauto aizstāvji, tai skaitā arī Latvijas Elektroauto biedrība (LEAB), un entuziasti. Šis ir otrais gads, kad GEVA kopā ar dalīborganizācijām veic aptauju. Vairāk nekā 26 000 elektroautovadītāju no 30 dažādām valstīm dalījās savās atziņās par dzīvi kā elektroautomobiļu īpašniekiem.

Visi aptaujas rezultāti ir pieejami šeit: survey.globalEValliance.com

Daudzās valstīs uzlāde joprojām ir problēma

Aptauja arī izceļ galvenās problēmas, kas jārisina, lai pārliecinātu vairāk cilvēku izvēlēties elektroauto, izvēloties jaunu transportlīdzekli. Piemēram, Kostarikā 76% elektroautovadītāju norāda, ka uzlādes iespējas ceļa malā ir viens no lielākajiem šķēršļiem elektroauto ieviešanai. Brazīlijā šis skaitlis ir 65%, bet Indijā – 74%.

Do you experience queues at the fast charging stations?
GEVA survey 2025
Cik bieži piedzīvo rindu pie ātrās uzlādes stacijas? (2025.g. GEVA aptaujas rezultāti)

Lai gan lielākā daļa elektroauto vadītāju uzlādējas mājās, uzticams ātrās uzlādes tīkls ir būtisks, lai mudinātu cilvēkus izvēlēties elektrisko automašīnu, nevis automašīnu ar fosilo degvielu. Risinājumi dažādās valstīs atšķirsies, taču labs sākumpunkts ir cieša sadarbība starp privātajiem oriģinālā aprīkojuma ražotājiem (OEM), patērētājiem un politikas veidotājiem.

Silvija Rohasa, GEVA valdes locekle un Kostarikas Elektromobilitātes asociācijas ASOMOVE izpilddirektore

Tomēr situācija uzlabojas. 2024. gada aptaujā 23% elektroauto vadītāju visā pasaulē minēja sliktu ātrās uzlādes staciju pārklājumu kā elektroauto īpašumtiesību trūkumu. Šī gada aptaujā šis skaitlis ir samazinājies līdz 18%. “Ir iepriecinoši redzēt progresu, taču laba ātrās uzlādes staciju pārklājuma nodrošināšana nav vienreizējs uzdevums — tas prasa nepārtrauktus uzlabojumus,” piebilst Rohasa. 

I often experience range anxiety
GEVA 2025 survey results
Cik bieži izjūti nobraukuma trauksmi? (2025.g. GEVA aptaujas rezultāti)

Pastāvīgie mīti ir galvenais šķērslis

Šī gada aptauja sniedz arī jaunu ieskatu par to, kā mīti par elektroauto ietekmē to ieviešanu. Visā pasaulē 77% respondentu norāda, ka pastāvīgie mīti par elektroautomobiļiem ir viens no lielākajiem šķēršļiem elektroautomobiļu ieviešanai viņu valstīs.

What do you think is the greatest barrier towards EV adoption in your country? (maximum of three choices)
(No angļu valodas) Kas jūsuprāt ir lielākais kavēklis, lai paātrinātu elektroauto pieprasījumu jūsu valstī? (Līdz 3 atbildēm) (2025.g. GEVA aptaujas rezultāti)

Mīti acīmredzami neietekmē esošos elektroauto vadītājus, jo viņi no pieredzes zina, ka šie mīti ir nepatiesi. Rezultāti uzsver, cik svarīgi ir dot īstajiem lietotājiem balsi sabiedriskajā diskusijā, lai palīdzētu kliedēt šādus maldīgus priekšstatus. Dezinformācija par elektroauto ir nopietns izaicinājums. Tā var mazināt politikas veidotāju pārliecību, ka tie ir dzīvotspējīgs risinājums klimata pārmaiņām un vietējam gaisa piesārņojumam.

Džoels Levins, GEVA priekšsēdētājs un Plug in America direktors

Daudzās valstīs izplatīts mīts ir tāds, ka elektroauto rada ugunsbīstamību. 88% aptaujāto elektroauto vadītāju norāda, ka neuztraucas par to, ka viņu transportlīdzekļi rada ugunsbīstamību.

I’m worried that my EV might be a fire hazard
GEVA survey 2025 results
“Esmu uztraucies par to, ka mums auto varētu būt ugunsnedrošs” (2025.g. GEVA aptaujas rezultāti)

Zīmola reputācijai ir nozīme

Šī gada aptaujā tika iekļauts jauns jautājums: “Vai ir kādi automašīnu zīmoli, no kuriem jūs izvairītos politisku iemeslu dēļ?” Visā pasaulē 53% atbildēja apstiprinoši, lai gan atbildes dažādās valstīs ievērojami atšķiras. Dānijā šis skaitlis sasniedz pat 71%, bet Brazīlijā — 16%.

Kopumā mēs redzam, ka valstīs, kur elektrotransportlīdzekļu ieviešana joprojām ir ierobežota un automašīnu klāsts ir šaurs, zīmoliem ir mazāka ietekme uz patērētāju izvēli.

Ellena Hīpa, GEVA vadības komitejas locekle un Nīderlandes Elektrotransportlīdzekļu vadītāju asociācijas direktore

Atvērtā atbilžu jautājumā aptauja respondentiem dod arī iespēju uzrakstīt, kādu zīmolu un/vai valstis viņi politisku iemeslu dēļ izvairītos. Vairums jeb 42%, min Tesla, 12% minēja Ķīnu, bet 1% minēja BYD.

What brands and/or countries/regions would you avoid for political reasons?  GEVA 2025 survey results
No kuriem autoražotājiem un/vai valstīm/reģioniem izvairītos? (2025.g. GEVA aptaujas rezultāti)

Rezultāti liecina, ka, lai gan cena un transportlīdzekļa īpašības joprojām ir dominējošie faktori pirkšanas lēmumos, zīmola reputācija ietekmē arī patērētāju lēmumus.

Ellena Hīpa, GEVA vadības komitejas locekle un Nīderlandes Elektrotransportlīdzekļu vadītāju asociācijas direktore

Apmierinātība pieaug

86% elektroauto vadītāju apgalvo, ka ir ļoti apmierināti ar elektroautomobiļa vadīšanu, salīdzinot ar 82 % pagājušajā gadā.

Tā kā elektroauto ieviešanu pārsvarā veicina cilvēki, kas, iegādājoties jaunu automašīnu, izvēlas elektroauto, augsta apmierinātība ir ļoti svarīga – gan korporatīvajiem autoparkiem, gan privātajiem patērētājiem. Tas atvieglo citu pārliecināšanu, sekot šim piemēram, samazinot autotransporta radītās emisijas un uzlabojot vietējā gaisa kvalitāti.

Kristians Pēters, GEVA biedru priekšsēdētājs un Austrijas EMC ElektroMobilitätsClub direktors
Climate change is a big problem
GEVA 2025 survey results
Klimata pārmaiņas ir nozīmīga problēma (2025.g. GEVA aptaujas rezultāti)

Par aptauju

Aptaujas, ko veica Globālā elektroautomobiļu alianse (Global EV Alliance, GEVA), mērķauditorija bija elektroauto vadītāji un īpašnieki visā pasaulē, izmantojot atvērtu tiešsaistes veidlapu. Aptaujas, kas tika veikta septembrī un oktobrī, galvenie izplatītāji bija nacionālās elektroauto asociācijas.

Lai nodrošinātu, ka globālie rezultāti precīzi atspoguļo elektroauto vadītāju viedokļus, atbildes ir svērtas, pamatojoties uz katras valsts īpatsvaru kopējā elektroauto parkā.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 1 balsojums
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: