Mīti kavē pāreju uz elektroauto, liecina vispasaules aptauja
Saskaņā ar 2025. gada globālo elektroauto vadītāju aptauju 83% elektroauto vadītāju visā pasaulē uzskata, ka ir nepieciešami politikas pasākumi, lai veicinātu elektrisko transportlīdzekļu pārdošanas apjomus viņu valstīs.
BMW i4 pie lādētāja (Pexels)
Saskaņā ar 2025. gada globālo elektroauto vadītāju aptauju 83% elektroauto vadītāju visā pasaulē uzskata, ka ir nepieciešami politikas pasākumi, lai veicinātu elektrisko transportlīdzekļu pārdošanas apjomus viņu valstīs.
Aicinājums pēc politikas rīcības ir spēcīgs visās iesaistītajās valstīs. Peters Haugnelands, Global EV alliance (GEVA) priekšsēdētāja vietnieks un Norvēģijas Elektroautomobiļu asociācijas ģenerālsekretāra palīgs, uzsver aptaujas rezultātu globālo nozīmi: “Tas ir skaidrs vēstījums politiķiem ikvienā valstī, kas cenšas elektrificēt autotransportu un palielināt elektroauto pārdošanas apjomus: ir nepieciešama politikas rīcība, lai paātrinātu ieviešanu. Politiķi nevar vienkārši atslābt un pieņemt, ka tirgus un patērētāji paši atrisinās šo problēmu.”
Rezultāti tika prezentēti tīmekļa seminārā pirmdien, 17. novembrī, kurā pulcējās simtiem dalībnieku no visas pasaules, tostarp žurnālisti, politikas veidotāji, elektroauto aizstāvji, tai skaitā arī Latvijas Elektroauto biedrība (LEAB), un entuziasti. Šis ir otrais gads, kad GEVA kopā ar dalīborganizācijām veic aptauju. Vairāk nekā 26 000 elektroautovadītāju no 30 dažādām valstīm dalījās savās atziņās par dzīvi kā elektroautomobiļu īpašniekiem.
Visi aptaujas rezultāti ir pieejami šeit: survey.globalEValliance.com
Daudzās valstīs uzlāde joprojām ir problēma
Aptauja arī izceļ galvenās problēmas, kas jārisina, lai pārliecinātu vairāk cilvēku izvēlēties elektroauto, izvēloties jaunu transportlīdzekli. Piemēram, Kostarikā 76% elektroautovadītāju norāda, ka uzlādes iespējas ceļa malā ir viens no lielākajiem šķēršļiem elektroauto ieviešanai. Brazīlijā šis skaitlis ir 65%, bet Indijā – 74%.

Lai gan lielākā daļa elektroauto vadītāju uzlādējas mājās, uzticams ātrās uzlādes tīkls ir būtisks, lai mudinātu cilvēkus izvēlēties elektrisko automašīnu, nevis automašīnu ar fosilo degvielu. Risinājumi dažādās valstīs atšķirsies, taču labs sākumpunkts ir cieša sadarbība starp privātajiem oriģinālā aprīkojuma ražotājiem (OEM), patērētājiem un politikas veidotājiem.
Silvija Rohasa, GEVA valdes locekle un Kostarikas Elektromobilitātes asociācijas ASOMOVE izpilddirektore
Tomēr situācija uzlabojas. 2024. gada aptaujā 23% elektroauto vadītāju visā pasaulē minēja sliktu ātrās uzlādes staciju pārklājumu kā elektroauto īpašumtiesību trūkumu. Šī gada aptaujā šis skaitlis ir samazinājies līdz 18%. “Ir iepriecinoši redzēt progresu, taču laba ātrās uzlādes staciju pārklājuma nodrošināšana nav vienreizējs uzdevums — tas prasa nepārtrauktus uzlabojumus,” piebilst Rohasa.

Pastāvīgie mīti ir galvenais šķērslis
Šī gada aptauja sniedz arī jaunu ieskatu par to, kā mīti par elektroauto ietekmē to ieviešanu. Visā pasaulē 77% respondentu norāda, ka pastāvīgie mīti par elektroautomobiļiem ir viens no lielākajiem šķēršļiem elektroautomobiļu ieviešanai viņu valstīs.

Mīti acīmredzami neietekmē esošos elektroauto vadītājus, jo viņi no pieredzes zina, ka šie mīti ir nepatiesi. Rezultāti uzsver, cik svarīgi ir dot īstajiem lietotājiem balsi sabiedriskajā diskusijā, lai palīdzētu kliedēt šādus maldīgus priekšstatus. Dezinformācija par elektroauto ir nopietns izaicinājums. Tā var mazināt politikas veidotāju pārliecību, ka tie ir dzīvotspējīgs risinājums klimata pārmaiņām un vietējam gaisa piesārņojumam.
Džoels Levins, GEVA priekšsēdētājs un Plug in America direktors
Daudzās valstīs izplatīts mīts ir tāds, ka elektroauto rada ugunsbīstamību. 88% aptaujāto elektroauto vadītāju norāda, ka neuztraucas par to, ka viņu transportlīdzekļi rada ugunsbīstamību.

Zīmola reputācijai ir nozīme
Šī gada aptaujā tika iekļauts jauns jautājums: “Vai ir kādi automašīnu zīmoli, no kuriem jūs izvairītos politisku iemeslu dēļ?” Visā pasaulē 53% atbildēja apstiprinoši, lai gan atbildes dažādās valstīs ievērojami atšķiras. Dānijā šis skaitlis sasniedz pat 71%, bet Brazīlijā — 16%.
Kopumā mēs redzam, ka valstīs, kur elektrotransportlīdzekļu ieviešana joprojām ir ierobežota un automašīnu klāsts ir šaurs, zīmoliem ir mazāka ietekme uz patērētāju izvēli.
Ellena Hīpa, GEVA vadības komitejas locekle un Nīderlandes Elektrotransportlīdzekļu vadītāju asociācijas direktore
Atvērtā atbilžu jautājumā aptauja respondentiem dod arī iespēju uzrakstīt, kādu zīmolu un/vai valstis viņi politisku iemeslu dēļ izvairītos. Vairums jeb 42%, min Tesla, 12% minēja Ķīnu, bet 1% minēja BYD.

Rezultāti liecina, ka, lai gan cena un transportlīdzekļa īpašības joprojām ir dominējošie faktori pirkšanas lēmumos, zīmola reputācija ietekmē arī patērētāju lēmumus.
Ellena Hīpa, GEVA vadības komitejas locekle un Nīderlandes Elektrotransportlīdzekļu vadītāju asociācijas direktore
Apmierinātība pieaug
86% elektroauto vadītāju apgalvo, ka ir ļoti apmierināti ar elektroautomobiļa vadīšanu, salīdzinot ar 82 % pagājušajā gadā.
Tā kā elektroauto ieviešanu pārsvarā veicina cilvēki, kas, iegādājoties jaunu automašīnu, izvēlas elektroauto, augsta apmierinātība ir ļoti svarīga – gan korporatīvajiem autoparkiem, gan privātajiem patērētājiem. Tas atvieglo citu pārliecināšanu, sekot šim piemēram, samazinot autotransporta radītās emisijas un uzlabojot vietējā gaisa kvalitāti.
Kristians Pēters, GEVA biedru priekšsēdētājs un Austrijas EMC ElektroMobilitätsClub direktors

Par aptauju
Aptaujas, ko veica Globālā elektroautomobiļu alianse (Global EV Alliance, GEVA), mērķauditorija bija elektroauto vadītāji un īpašnieki visā pasaulē, izmantojot atvērtu tiešsaistes veidlapu. Aptaujas, kas tika veikta septembrī un oktobrī, galvenie izplatītāji bija nacionālās elektroauto asociācijas.
Lai nodrošinātu, ka globālie rezultāti precīzi atspoguļo elektroauto vadītāju viedokļus, atbildes ir svērtas, pamatojoties uz katras valsts īpatsvaru kopējā elektroauto parkā.
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

