Nē, elektroauto uzlādes vietu izveidei paredzētos līdzekļus nenovirzīs
Nesen ziņu portālos parādījās skaļš virsraksts, ka elektroauto uzlādes vietu izveidei paredzētos līdzekļus novirzīs elektrovilcienu projektam. Virsraksts skaļāks par patiesību.
Nesen ziņu portālos parādījās skaļš virsraksts, ka elektroauto uzlādes vietu izveidei paredzētos līdzekļus novirzīs elektrovilcienu projektam. Virsraksts skaļāks par patiesību.
Ministru kabinets (MK) atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātos grozījumus MK 2015. gada 3. novembra noteikumos “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt elektrotransportlīdzekļu uzlādes infrastruktūru Latvijā” īstenošanas noteikumi”.
Grozījumi nosaka, ka līdz 2023. gada 31. decembrim projekta laikā Latvijā jāuzstāda 139 elektrotransportlīdzekļu uzlādes vietas iepriekš plānoto 150 vietā. Savukārt Latvijā reģistrēto elektrotransportlīdzekļu skaitam līdz 2023. gada 31. decembrim jāsasniedz 693 iepriekš plānoto 747 vietā. Elektroauto uzlādes vietu izveidei paredzētus 461’154 € no Eiropas Savienības (ES) atbalstu fondu un 81’380 € valsts budžeta finansējuma novirzīs Rīgas un Pierīgas pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai nepieciešamo elektrovilcienu iegādes projekta īstenošanai.
Nezinot uzlādes tīkla izveides vēsturi, tiešām varētu likties, ka budžets priekš šī projekta ir ticis apcirpts. Tomēr fakti ir tādi, ka sākotnējās 150 stacijas nekad nav bijušas 150. Tās bija 139 + 11, no kurām pēdējās pievienotu projektam, ja abas puses (ES un SM) būtu apmierinātas ar tā norisi.
Diemžēl, SM jau pirms pirmo staciju izbūves nebija apmierināta ar projektu. Tas nozīmē to, ka nauda, kas bija rezervēta vēl 11 uzlādes stacijām, patiesībā nekad nebūtu bijusi pieejama. Viss turpinās bez izmaiņām. Tagad neeksistējošā nauda ir oficiāli paziņota, ka nebūs pieejama.
Satiksmes ministrija skaidro, ka elektrotransportlīdzekļu uzlādes staciju infrastruktūras izveidē Latvijā jāņem vērā arī privāta sektora aizvien lielāku ieinteresētību un iesaisti to izbūvē. Līdz pērnā gada oktobrim uzņēmēji Latvijā bija izbūvējuši vismaz 24 publiski pieejamas uzlādes stacijas.
SM gan aizmirst piebilst, ka no tām 24 stacijām 21 ir maiņstrāvas, t.i., ievērojami lēnākas, uzlādes stacijas. Toties neaizmirst piebilst, ka starptautiskie projekti plāno izplesties arī Latvijā.
Interesanta šajā visā ir cita nianse – “Latvijā reģistrēto elektrotransportlīdzekļu skaitam līdz 2023. gada 31.decembrim jāsasniedz 693”. Khem… Mērķis izpildīts pagājušā gada rudenī, pat neuzsākot otro uzlādes staciju kārtu, kuru tagad izbūvē.
Pirms ķeramies pie kāda zākāšanas un nažu asināšanas, ir jāsaprot, ka šī ziņa būtībā neko nemaina.
Paldies par paskaidrojumu