Pētījums: Eiropā naftas rezerves tiks izsmeltas tuvāko 10 gadu laikā
Nākamās desmitgades laikā Eiropa varētu saskarties ar naftas trūkumu, padarot vēl aktuālāku mazemisiju un bezemisiju tehnoloģiju izmantošanu.
Nākamās desmitgades laikā Eiropa varētu saskarties ar naftas trūkumu, padarot vēl aktuālāku mazemisiju un bezemisiju tehnoloģiju izmantošanu.
Kā ziņo The Guardian, Francijas klimata ideju laboratorijas Shift Project pētījuma ziņojumā brīdināts, ka naftas ražošana var samazināties ātrāk nekā ES plāno samazināt tās produktu patēriņu. Tas var radīt jaunu naftas krīzi un ievērojami palielināt tirgus cenu.
Ziņojumā teikts, ka pastāv risks sasniegt “maksimālo naftas piegādi” pirms lielākās ekonomikas ir paspējušas pārorientēties uz tīrākiem enerģijas avotiem. Tas ir vēl viens iemesls, lai strauji pārietu uz tehnoloģijām, kas neizmanto naftas produktus.
Analīze balstījās uz Norvēģijas konsultāciju uzņēmuma Rystad Energy datiem, kas atklāja, ka naftas ieguve no Krievijas un bijušās PSRS, kas nodrošina vairāk nekā 40% no ES naftas piegādes, jau ir iestājusies “sistemātiskā kritumā”. Šādi turpinoties piegādes trūkums būtu lielāks par to, cik ES spēj samazināt savu naftas pieprasījumu, balstoties uz pēdējo 10 gadu patēriņa tendencēm.
Paredzams, ka nākamās desmitgades laikā arī Āfrikas naftas ieguve, kas veido vairāk nekā 10% no ES naftas piegādēm, strauji samazināsies.
Covid-19 pandēmijas ietekme var palielināt naftas piegādes deficīta risku, apstājoties ieguldījumiem jaunos naftas projektos. Paredzams, ka lielākās naftas kompānijas nākamā gada izdevumu plānus samazinās par gandrīz ceturtdaļu, lai pārvarētu Covid-19 ietekmi, kuras dēļ naftas pieprasījums samazinājās līdz zemākajam pēdējos 25 gados.
Rystad Energy paziņoja, ka esošā situācija var pietuvināt naftas izmantošanas pīķi par 3 gadiem tuvāk (no 2030.g. līdz 2027.g.), pirms tirgus nonāk lejupslīdē.
Naftas cena pasaulē ir paaugstinājusies virs 40 ASV dolāriem par barelu pēc tam, kad Covid-19 sākumā tās cena bija 16 $ par barelu, jo galvenie naftas ražotāji OPEC karteļa ietvaros ir vienojušies par vienošanos par īslaicīgu naftas ražošanas samazināšanu. Naftas cenas, visticamāk, vēl vismaz divus gadus paliks zemas, jo pasaules ekonomika atgūsies no pandēmijas pakāpeniski, bet līdz šīs desmitgades vidum var strauji pieaugt, ja naftas pieprasījums pārsniegs piegādi.
Nepietiekams naftas piedāvājums sabiedrībā nav plaši apspriests, bet ir nepieciešams strauji pāriet uz atjaunīgajiem energoresursiem, lai ne tikai novērstu klimata krīzi, bet arī novērstu jaunas recesijas, kas rastos dēļ ilgstošām naftas piegādes problēmām.
Rystad Energy analīzes vadītājs Pērs Magnuss Nīsveens
Rystad Energy analīzes vadītājs Pērs Magnuss Nīsveens secināja, ka prognozes piedāvā “vēl vienu iemeslu” samazināt paļaušanos uz naftu.
Piemēram, valstis, kas iegulda lielus līdzekļus elektriskajos transportlīdzekļos, varēs izvairīties no ekonomiskajām krīzēm, kas saistītas ar degvielas cenu pieaugumu, savukārt valstis, kas to nedara, var būt spiestas paātrināt pāreju no benzīna un dīzeļdegvielas automašīnām, lai izvairītos no lielākām izmaksām.
Uzlādēts viedoklis
Tas varētu izskaidrot tās summas, kādas mēs redzam, ka Francija un Vācija investē subsidējot elektroauto iegādi. Tikmēr mūsu pašu valdība mēģina dažādos veidos uzlikt jaunus nodokļus, lai varētu iegādāties jaunus dīzeļvilcienus, vienlaicīgi pilnībā ignorējot steidzamu vajadzību pēc atteikšanās no naftas. Piemēram, nesen tika ierosinātas vairākas izmaiņas PVN likumā, kur viena no tām bija samazināta PVN likme (5%) priekš elektroauto iegādes, bet to noraidīja.
Tas būtu bijis ļoti vienkāršs veids, kā veicināt pārmaiņas, netērējot lielas summas no budžeta. Vai tiešām kaut kas tiks darīts tikai tad, kad ES pateiks, ka tas ir jādara bez ierunām?! Jau tā mērķu izpildē iepaliekam…