Kā izvēlēties piemērotāko elektroauto un tā uzlādi?

16

Elektromobilitāte ir strauji ienākusi mūsu ikdienā, piedāvājot jaunas iespējas un risinājumus ilgtspējīgākai un videi draudzīgākai rīcībai.

Elektroauto uzlāde

Elektroauto uzlāde

Elektromobilitāte ir strauji ienākusi mūsu ikdienā, piedāvājot jaunas iespējas un risinājumus ilgtspējīgākai un videi draudzīgākai rīcībai.

Elektrotransportlīdzekļu skaits satiksmē arvien straujāk palielinās, un arī sabiedrības uzticība elektroauto aizvien pieaug. Pakāpeniski notiek ieradumu maiņa un virzība uz elektroauto izvēli gan ģimenes, gan arī uzņēmumu vajadzībām.

Cik strauji elektromobilitāte ienāk mūsu ikdienā?

Elektroenerģijas ražotāju asociācija Eurelectric ir norādījusi, ka visstraujākā elektrifikācija ir paredzēta tieši vieglo automašīnu segmentā, līdz 2050. gadam sasniedzot 93% īpatsvaru, savukārt, kopumā transporta nozares elektrifikācijai līdz 2050. gadam jāpanāk vismaz 63% īpatsvars. Pēdējos gados ir strauji pieauguši arī elektroauto krājumi, sasniedzot vienu miljonu vienību 2020. gadā. Visvairāk jaunu elektroauto 2020. gadā tika reģistrēts Vācijā, Francijā un Zviedrijā, savukārt, Centrāleiropas valstīs tiem joprojām ir samērā zemi rādītāji, toties Ziemeļeiropā ir sasniegti visaugstākie izplatības rādītāji.

Eiropā pieaug elektroauto izmantošana, un likumsakarīgi tas notiek arī Latvijā. Lai arī pašreiz to skaits satiksmē nav liels, tomēr tas strauji palielinās. Latvijā šobrīd ir reģistrēti 1606 elektromobiļi, kas ir par 26% vairāk nekā gada sākumā, un to skaits ir dubultojies, salīdzinot ar 2020. gada sākumu.

Arī sabiedrības attieksme uzlabojas: 82% Latvijas iedzīvotāju atbalsta elektroauto izmantošanu, un tuvāko gadu laikā nomainīt pašreizējo degvielu patērējošo auto pret elektroauto plāno katrs ceturtais. Vienlaikus, augot gan elektroauto, gan uzlādes punktu skaitam, elektromobilitātes attīstība notiek arvien straujāk.

Elektroauto skaits Eiropā
Elektroauto skaits Eiropā

Eiropā ir noteikti ambiciozi siltumnīcefektu izraisošo gāzu (SEG) emisiju apjoma samazināšanas mērķi. Statistikas dati liecina, ka 2018. gadā Latvijā 28,6% no SEG emisijām radīja tieši transports. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija pašlaik plāno īstenot atbalsta pasākumus zemu emisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādei, jo jau ilgāku laiku Latvijā ir pieejams specializēts emisijas kvotu izsolīšanas instruments, kas vērsts tikai un vienīgi uz klimata politikas mērķu sasniegšanu. Plānotais finansējums ir 10 miljonu eiro apmērā, kas varētu būtu pieejams no 2022. gada sākuma līdz 2023. gada beigām. Atbalsta gala saņēmēji būs privātpersonas – iedzīvotāji –, valsts un pašvaldību iestādes, valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības.

Tāpat Eiropas zaļā kursa ietvaros ir noteikts, ka katrai ģimenei Eiropā ir jāspēj izmantot elektroauto, neuztraucoties par nākamā uzlādes punkta atrašanās vietu. Paredzēts, ka Eiropas Savienībā līdz 2025. gadam būs vismaz viens miljons uzlādes punktu līdzšinējo ~174 tūkstošu vietā, bet Latvijā to skaits pēc pieciem gadiem būs vismaz 1000, pēc 10 gadiem – 3600.

Jau šogad publisko uzlādes punktu skaits pārsniegs 250 pieslēgvietu. Pagājušajā gadā varējām novērot straujāko elektroauto modeļu skaita pieaugumu, un paredzams, ka nākamajos gados tirgū nonāks vēl vairāk jaunu elektroauto modeļu. Visi vadošie autoražotāji ir paziņojuši par ambicioziem plāniem attīstīt dažādus elektroauto – no neliela pilsētas auto līdz sporta modeļiem. Lai gan jauna elektroauto iegādes cena ir augsta, atsevišķas prognozes liecina, ka jaunu bateriju ražošanas izmaksas turpinās samazināties par 58% līdz 2030. gadam, tādējādi elektroauto un iekšdedzes dzinēja auto cena varētu izlīdzināties jau tuvākajos gados.

Kā izvēlēties piemērotāko elektroauto modeli

Agrāk varēja apgalvot, ka atrast savām vajadzībām atbilstošu elektroauto ir gandrīz neiespējami, savukārt, šobrīd modeļu skaits strauji pieaug. Kā plašajā piedāvājumā izvēlēties sev piemērotāko? Vispirms iesakām izvērtēt, kam elektroauto tiks izmantots un kādi ir ikdienas pārvietošanās paradumi: cik liela distance ikdienā tiek veikta ar automašīnu?

Latvijā reģistrētie elektroauto gadā vidēji nobrauc no 13 000 līdz 21 000 km jeb attālumu, kas ir samērojams ar iekšdedzes automašīnu nobraukto distanci. Pētījumi liecina, ka absolūtais vairākums jeb 93% Rīgas un Pierīgas autovadītāju ikdienā mēro maršrutu, kura garums nepārsniedz 100 km, tajā skaitā vairāk nekā puse jeb 66% – tikai 50 km. Savukārt, brīvdienās pārvietošanās attālums pieaug pavisam nedaudz – galvenokārt uz to iedzīvotāju rēķina, kuri ar privāto auto nobrauc 50 līdz 200 km. Tātad varam secināt, ka elektroauto ir pilnīgi piemērots šādu ikdienas lietošanas vajadzību apmierināšanai.

Vajadzību un paradumu apzināšana ne tikai ļauj sagatavoties pārejai no iekšdedzes dzinēja auto uz elektroauto, bet arī ļauj izvēlēties savām vajadzībām piemērotāko elektroauto modeli. Pirms elektroauto iegādes nepieciešams noskaidrot vairākus jautājumus:

  • cik bieži izmantojat auto,
  • cik lielu attālumu veicat tipiskā darbadienā,
  • cik bieži un tālu veicat garākus braucienus,
  • kad, kur, cik ilgi auto tiek novietots stāvēšanai,
  • vai mājoklī ir iespējams uzlādēt elektroauto,
  • vai auto iespējams uzlādēt darbavietā,
  • kur atrodas tuvākie publiskās uzlādes punkti?

Ne visiem ir nepieciešams bezceļiem piemērots auto modelis, un ne visiem der kompaktās klases automašīna. Ja ikdienā pārvietojaties pilsētas robežās, iespējams, piemērotāks būs neliels elektroauto. Savukārt, gadījumā, ja to izmanto visa ģimene vai uzņēmumam ir noteikta specifika, – elektrisks sporta apvidus auto (SUV).

Elektroauto modeļa izvēlē būtiska ir arī piemērotas ietilpības akumulatora izvēle, kas nodrošina autonomiju jeb kopējo nobraukumu ar vienu pilnu uzlādi. Sākotnēji loģisks varētu būt secinājums: jo lielāks akumulators, jo lielāka autonomija (bet vienlaikus arī augstāka auto iegādes cena). Ja ikdienā pārvietošanās notiek pilsētas robežās, iespējams, pietiks ar mazākas ietilpības akumulatoru. Savukārt, ja braucieni regulāri sniedzas ārpus pilsētas robežām un ikdienā tiek mēroti lielāki attālumi, piemērotāks var būt lielākas ietilpības akumulators.

Bet tā var arī nebūt – akumulatora ietilpība jāvērtē ne tikai kopā ar pārvietošanās paradumiem, bet arī uzlādes iespējām. Jautājums, ar ko jāsāk: kur pamatā tiks veikta elektroauto uzlāde? Mājās, darbavietā, publiskā uzlādes tīkla stacijās? Automašīna 95% laika pavada stāvot, šis dīkstāves laiks arī būtu jāizmanto uzlādei. Ja ikdienā ir brīvi un ērti pieejama uzlāde, var izvēlēties modeli ar mazāku akumulatoru, savukārt, ja uzlāde nenodrošina brīvas mobilitātes iespējas – jāiegādājas modelis ar lielāku akumulatora ietilpību.

Neatkarīgi no izvēlētā elektroauto modeļa tam ir jāatbilst jūsu ikdienas vajadzību apmierināšanai, tādēļ, iegādājoties elektroauto, jāņem vērā ne tikai automašīnas estētika, bet arī izpētītie ikdienas pārvietošanās paradumi un uzlādes iespējas.

Elektroauto uzlādes attīstība un risinājumi

Elektroauto uzlādei ir pieejamas dažādas tehnoloģijas. Izplatītākais risinājums, kuru atbalsta arī lielākā daļa elektroauto modeļu, ir maiņstrāvas un līdzstrāvas uzlāde, izmantojot savienojumu ar vadu. Bezvadu risinājums pašlaik vēl tiek pētīts, piemēram, šosejas lietojumos. Savukārt, bateriju maiņa ir piemērota atsevišķos gadījumos, kad tieši ātrums ir kritiski svarīgs, piemēram, autosacīkstēs.

Uzlādes tehnoloģijas
Uzlādes tehnoloģijas

Sadzīves elektrotīklā pieejama maiņstrāva (AC), savukārt, daudzu elektroiekārtu darbības nodrošināšanai tiek izmantota līdzstrāva (DC). Arī elektroauto akumulatora uzlādei nepieciešama līdzstrāva, tādēļ elektrotīklā plūstošā maiņstrāva ir jāpārveido līdzstrāvā. Maiņstrāvas ātrās uzlādes gadījumā strāvas pārveidošana no maiņstrāvas uz līdzstrāvu notiek elektroauto iebūvētajā lādēšanas iekārtā. Tādēļ elektroauto uzlādes ātrumu ietekmē ne tikai elektroenerģijas pieslēguma jauda, bet arī iebūvētās lādēšanas iekārtas jauda.

Savukārt, līdzstrāvas jeb ātrās uzlādes stacijās elektroauto tiek uzlādēts ar līdzstrāvu, ar to saprotot, ka maiņstrāvas pārveidošana līdzstrāvā notiek nevis elektroauto iebūvētajā lādēšanas iekārtā, bet gan pati uzlādes stacija darbojas kā strāvas pārveidotājs. Tamdēļ līdzstrāvas uzlādes stacijā elektroauto akumulators var tikt uzlādēts vairākas reizes ātrāk.

Bieži dzirdam, ka vajag vairāk ātrās uzlādes staciju. Bet vai tas vienmēr ir labākais risinājums? Lielākajā daļā gadījumu – nē, dažādām vajadzībām ir piemērotas dažādas stacijas. Pētījumi liecina, ka līdz 80% no uzlādēm notiks mājās vai privātos stāvlaukumos, savukārt, atlikušie 20% – dienas laikā publiskā telpā. Ikdienas režīmā, kad veicam 100 līdz 150 km dienā, vajadzības pilnībā apmierinās maiņstrāvas jeb lēnie un vidēji ātrie uzlādes risinājumi. Tie citkārt būs arī lētāki. Savukārt, ātrās uzlādes stacijas kalpo garāku pārbraucienu vajadzībām, kad vēlamies īsākā laika periodā ielādēt vairāk enerģijas, tādēļ arī uzlādes pakalpojums būs dārgāks.

Elektroauto uzlāde
Elektroauto uzlāde

Pieaugot elektroauto nobraukumam, pieaug arī akumulatoru kapacitāte, kuru nepieciešams uzlādēt. No sadzīves kontaktligzdas ar jaudu līdz 3,6 kilovatiem (kW) nakts laikā, piemēram, 10 stundās, akumulatorā iespējams ielādēt 36 kilovatstundas (kWh). Tātad, ja elektroauto akumulators ir 40 kWh vai mazāks, tad šāds risinājums var būt atbilstošs. Bet gadījumā, ja akumulators ir 64 kWh vai lielāks, 10 stundu jeb nakts laikā iespējams uzlādēt tikai pusi vai mazāk no akumulatora kapacitātes. Protams, jāņem vērā, ka ne katru dienu iztērējam visu akumulatoru.

Ja elektroauto ir nepieciešams uzlādēt ātrāk un mājoklī ir pieejama atbilstoša pieslēguma jauda, uzlādei iespējams izmantot speciālu uzlādes ierīci jeb Wallbox. Šāda ierīce nodrošinās, ka uzlādei tiek izmantota lielāka elektrotīkla pieslēguma jauda, tādējādi elektroauto būs iespējams uzlādēt vismaz divas reizes ātrāk. Vispirms katram pašam jāapzina savi pārvietošanās paradumi un nepieciešamais uzlādes apjoms, piemēram, elektroauto ar lielu bateriju nav nepieciešams lādēt katru dienu – atkarībā no pārvietošanās paradumiem to iespējams darīt ik pārdienu u. tml. Izaicinājums nākamajam attīstības posmam, pie kura pašlaik strādā arī “Elektrum”, ir uzlādes pakalpojuma iespēju un lietotāju funkcionalitātes paplašināšana, kā arī pieslēgvietu nodrošināšana pilsētvidē un piepilsētās, vietās, kur pulcējas liels iedzīvotāju skaits, bet uzlādes infrastruktūra vēl nav attīstījusies, – tas ir pilsētas centrs, darba, izklaides, sporta un tirdzniecības vietas, kā arī dzīvojamie rajoni un iespējamie park and ride transporta pulcēšanās punkti. Šeit runa ir ne tikai par Rīgu, bet arī citām Latvijas pilsētām.

Noslēgums

Ikvienas ģimenes vai uzņēmuma pārsēšanās uz elektroauto jau šodien padara mūsu pilsētas klusākas un gaisu tīrāku. Elektromobilitāte, no vienas puses, tiecas atrisināt problēmu ar augstajām emisijām Latvijas transportā, no otras puses, ikviens, kas brauc vai ir izmēģinājis elektroauto, piekritīs, ka šāda pārvietošanās ir ērta, klusa un dinamiska.

Elektrum, attīstot elektroauto uzlādes tīkla infrastruktūru, parūpēsies, lai jūsu auto aizvien būtu iespējams uzlādēt ērti, ātri, moderni un ar zaļu, videi draudzīgu enerģiju.

Publikācija arī žurnālā “Enerģija & Pasaule”

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 2 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
16 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Arnis Bergs
Arnis Bergs
Viesis
23/08/2021 13:41

“No sadzīves kontaktligzdas ar jaudu līdz 3,6 kilovatiem (kW) nakts laikā, piemēram, 10 stundās, akumulatorā iespējams ielādēt 36 kilovatstundas (kWh)”: cik zinu, elektromobiļi tiek komplektēti ar 2,3kW (10A) ierobežojošu pieslēguma ierīci, lai lādētu no sadzīves kontaktligzdas.

Normunds
Normunds
Viesis
Atbilde  Arnis Bergs
23/08/2021 14:21

Lādēšana tiešām notiek ar 100% efektivitāti?

Arnis Bergs
Arnis Bergs
Viesis
Atbilde  Normunds
23/08/2021 14:46

Kā jau iepriekš diskusijā minēts, efektivitāte ir ap 80%.

malvis_m
22/08/2021 10:42

es tikai piebildīšu vienu lietu, par ko daudzi neaizdomājās – uzlādes efektivitāte. Vienmēr jācenšas lādēt ar tādu AC lādētāja pieslēgumu, kas ir max pēc auto spējām – ja auto spēj 3.6kW-1F/16A, tad ar to; ja auto spēj 3f ar 7.2kW vai 11kW, tad liekam 3f. pieslēgumu. Šādos gadījumos zudumi būs ap 10%. Ja lādēs ar oriģinālo 10A vai 8A lādētāju, tad zudumi jau ir ap 15%. Konkrētie cipari no mērījumiem/testiem ar mana paša el.auto, bet uz to pavedināja raksts par Renault Zoe (kam oriģināli ir 22kW iebūvētais lādētājs), jo tajā gadījumā 10A mājās lādētājs ir ļoti neefektīvs.

Kaspars
Kaspars
Viesis
Atbilde  malvis_m
22/08/2021 17:46

Nepiekritīšu tam, ka vienmēr jālādē ar max iespējamo jaudu, tas ir svarīgi tikai lādējot par maksu un ar minūtes tarifu jeb principā tad, kad nepieciešams ielādēt pēc iespējas vairāk pēc iespējas īsākā laikā. Visādi citādi, pirmkārt, jo lēnāk lādē, jo mazāk bojā baterijas šūnas un otrkārt, ja pa nakti vari pielādēt tik daudz, lai nobrauktu trīs pilnas dienas, tad nav starpība vai auto veic pilnu uzlādi trīs vai desmit stundās no pieejamajām 13 stundām. Papildus ir novērots, ka eauto “patīk”, ka brauc uzreiz pēc uzlādes, tad tas brauc vislabāk un vismazāk tērē, tāpēc, ka baterijas spriegums un temperatūra ir visoptimālākā tieši uzreiz pēc uzlādes.

Gribulis
Gribulis
Viesis
Atbilde  Kaspars
22/08/2021 20:22

Te jūtūbes teorētiķa viedoklis 🙂 Tie Max 11 vai 22kW pie mājas shtekera jau arī būs lēnā uzlāde jebkurā gadījumā. Vēl lēnāk lādēt nav jēgas, īpaši ziemā, jo liela daļa no tiem kW aiziet nevis uzlādē , bet baterijas sildīšanā, lai būtu optimālā lādēšanas temperatūra. Vismaz tā sapratu skatoties Teslas lāci no yūtubes.

Kaspars
Kaspars
Viesis
Atbilde  Gribulis
22/08/2021 21:55

Es lādēju reizi nedēļā vasarā un divas reizes nedēļā ziemā, kad ilgstoši bija tas lielais aukstums, tad gan liku katru nakti pie vada, jo tad manam eauto var uzlikt taimeri ar salona uzsildīšanu un tu jau nāc uz siltu auto ar atkausētiem logiem. Standarta lādētāja vada max stiprums man ir 11A, auto lādējas ar 2.2-2.4kW, ko var precīzi noteikt ar OBD2 un aplikāciju, pie kam lādēšanas jauda krītas tikai pie mīnus 15-20 grādiem līdz 1.9/2 kW, bet tā kā ziemā zemāk par 20% cenšos neizlādēt, (ja lādē katru dienu, tad tas nav iespējams), tad no rīta jebkurā gadījumā akumulators ir uzlādēts pilns. Sākumā domāju, kā jāliek walbox, bet tad sapratu, kā no tā nav nekādas jēgas, jo ja nepieciešams ātri uzlādēt, tad aizbraucu uz ātro emobi lādētāju 3 km no mājām, visos citos gadījumos pielieku uz nakti pie mājas lādētāja un viss ir pilns no rīta. Teslai varētu būt nedaudz grūtāk pielādēt pilnu akumulatoru, ja izbraukts gandrīz tukšs akumulators, jo tām apjoms sākas no 60kW, bet kā jau teicu iepriekš, pilns akumulators nav obligāti, galvenais ir, ka pa nakti vari pielādēt tik daudz, lai pietiktu nākamajai dienai vai vairākām dienām. Teslu vari lādēt katru nakti ar 3.6 kW robežās no 10-55 kW un pilnīgi pietiks 250-300 km, un tas arī saudzēs akumulatoru.

Haralds
Atbilde  Kaspars
23/08/2021 07:51

No wallbox bieži vien ir jēga tiem kam ir sava tīklam pieslēgta saules sistēma.
Tad ir jāizsver vai ir izdevīgi dzīt elektrību tīklā un pēc tam lādēt maksājot par elektrības pārvadi vai nopirkt piemērotas jaudas lādētāju un pamatā izmantot savu elektrību.

Bez tam mājās lādēt parasti ir lētāk nekā ar ātro uzlādi.

Man it kā izdevīgāk būtu lādēt ar Elektrum jo no ātrās uzlādes auto var paņemt vien 28kW, bet ar Elektrum uzlādēm ir kaut kādas problēmas un no Type 2 ne reizes neesmu varējis lādēt ne tuvu 22kW. Bez tam Elektrum manā pusē nav.
Līdz ar to ja man vajag ātri uzlādēt, tad lādēju mājās lādējot ar 22kW (samaksājot par elektrības pārvadi) uzlāde sanāk 6.5 reizes lētāk nekā e-mobi.

Katram ir cita situācija un vajadzības, līdz ar to nav viena recepte visiem, tā ka katram pašam jāizvērtē un jārēķina, kas izdevīgāks….

Kaspars
Kaspars
Viesis
Atbilde  Haralds
23/08/2021 08:14

Ja elektrum tarifs ir kopā ar pārvadi ap 13-14 centiem par kW, tad lai no emobi iegūtu 6.5 reizes lielāku tarifu uzlādes jaudai jābūt aptuveni 10kW, ja tā, tad galīgi nav izdevīgi lādēt ar ātro lādētāju, kas lādē tikai 3-4 reizes ātrāk kā no mājas rozetes. Ar Zoe ir jābūt uzmanīgam, jo viņām ir divu veidu ātrās uzlādes lādētāji, 22kW un 43kW, ar ātro lādētāju ir nedaudz mazāks range, tāpēc cilvēki nereti ņem tieši ar 22kW, bet nu jebkurā gadījumā, braucot līdz 100km dienā, nav nekādu problēmu uzlādēt pietiekami no parastās rozetes, walbox īsti nav vajadzīgs.

Haralds
Atbilde  Kaspars
23/08/2021 09:20

Laikam formulējums nebija pietiekami skaidrs.

Man auto uzlādes jauda no e-mobi ir 28kW.

6.5x sanāk ja es paņemu atpakaļ no Sadales tīkla savu saražoto saules elektrību, jo tad ir jāmaksā Sadales tīklam tikai par elektrības pārvadi.

Man gan nav Zoe, bet būtību tas nemaina.
e-mobi 9Eur/28kW=0.3214Eur/kWh; Elektrum 0.2299Eur/kWh.

Man ātrā uzlāde vajag garajos izbraucienos, kad brauciens šurpu turpu ir lielāks par 200km (tas tā lai paliktu droša rezerve).
Tad no Elektrum nav jēga, ja varu saņemt tikai 6kW (noteikti ne vairāk kā 8kW). Man portatīvais lādētājs 1f var iedot vairāk 🙂
Ir starpība 6kW vai drošs 18kW pie jebkuras citas 22kW Type 2 stacijas.

malvis_m
Atbilde  Kaspars
23/08/2021 21:42

ja tev nav jāmaksā par kWh jeb uzlāde ir par brīvu, tad tam, protams, nav nozīme 🙂
uzskatei pievienoju attēlu ar mērījumiem

table.png
Kaspars
Kaspars
Viesis
Atbilde  malvis_m
23/08/2021 22:14

Nu manā gadījumā auto var paņemt max 7.2kW AC režīmā un līdz 70kW DC. Pēc tabulas reāli starpība zudumos starp 7.2kW un granny lādētāju ir 4%, lai atmaksātos walbox par 800 eiro ir jāuzlādē 143 tūkstoši kWh jeb rupji rēķinot 1 miljons kilometru. Tāpēc walbox ir lieka naudas tērēšana, ko var likt tie, kuriem ir liela akumulatora kapacitāte (virs 60kWh) un tai pat laikā viņiem katru dienu jānobrauc vismaz 300km.

malvis_m
Atbilde  Kaspars
24/08/2021 20:50

jā, es arī ilgi domāju, vai ir jēga pirkt 3f lādētāju, jo mans arī ņem tikai 2x16A jeb 7.2kW. Pa 800€ jau ir diezgan kruts wallbox, visticamāk ar attālinātu vadību utml. Es beigās nopirku aliexpress <300€ portatīvo lādētāju.
Varbūt nākotnē noderēs arī kādam citam el.auto 🙂

Kaspars Krūmiņš
Kaspars Krūmiņš
Viesis
22/08/2021 10:12

Jums nepareizi cipari otrajā un trešajā kastītē no kreisās puses bildē par lādēšanas jaudām, 3 fāžu 16a stiprumam būs max 11kW un 32a būs 22kW pie 220V nevis 400V, nākamajā jau viens komentētājs ir norādījis uz kļūdu. Papildus tam, gribu piebilst, ka mājās lādējot principā ir pieejamas 12-13 stundas, jo atbraucot mājās ap 18:00, var lādēt līdz 7:00 rītā, kas ir 13 stundas, līdz ar to 3.6×13 ir jau ap 47kW jeb pāri par 250 km, kas ir pilnīgi pietiekami. Vēl manā skatījumā optimālam eauto akumulatoram ir jābūt tikai nedaudz lielākam, lai veiktu ikdienas ceļu ar rezervi ziemā, es teiktu ikdienas ceļš reiz 2,5, jo lielāks akumulators nav nepieciešams, ja ir iespēja lādēt mājās katru dienu. Tātad tiem, kuri brauc 50-60 km dienā, optimāli ir akumulators ar 125-150 km jeb 20-25kW kapacitāti. Principā jebkurā jaunā eauto ir šādi vai lielāki akumulatori. Reāli šobrīd 70, 80 un 90 kW akumulatori tikai nevajadzīgi sadārdzina auto cenu, un ir piemēroti un vajadzīgi tikai lielas jaudas sporta eauto, kuri patērē 25 un vairāk kWh uz 100 km.

Pēdējoreiz rediģēja 2 gadi atpakaļ Kaspars Krūmiņš
Vankel
Vankel
Viesis
Atbilde  Kaspars Krūmiņš
22/08/2021 11:55

Tie 400V simbolizē 3 fāzes, jo spriegums stap fāzēm ir 400V.
Patiesa kļūda ir trešajā būdiņā, kā Haralds norādīja.

Haralds
22/08/2021 09:23

Izskatās, ka Latvenergo speciālists ir bijis drusku neuzmanīgs.

Bildē “Uzlādes tehnoloģijas3Ph -400V @16A nekādi nesanāk 43kW. Tur droši vien bija jābūt 63A…

16
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: