Toyota bZ4X pirmais apskats — labākajā gadījumā viduvējs
The Verge veica Toyota pirmā mūsdienu elektroauto apskatu un nonāca pie secinājuma, ka citi elektroauto ir ievērojami pārāki.
The Verge veica Toyota pirmā mūsdienu elektroauto apskatu un nonāca pie secinājuma, ka citi elektroauto ir ievērojami pārāki.
Toyota ir izslavēta EV aprindās ar saviem izteikumiem un pat reklāmām, kurās nicina EV. Neviens cits autoražotājs nepretojas EV tā, kā to dara Toyota. Tieši tamdēļ EV aprindās ir lielu interesi tika gaidīts pirmais mūsdienu EV. Vēsturiski Toyota ir ražojusi EV – ar Tesla baterijām aprīkotais RAV4 bija pieejams tikai Kalifornijā un tikai uz nomaksu (lasīt īri).
Slikto ziņu birums sākās jau ar to, ka Toyota savos reklāmtekstos sāka rakstīts, ka aukstā laikā uzlāde var nenotikt. Tā var arī tikt ietekmēta, ja veiks uzlādi vairāk nekā vienu reizi dienā. Šai ziņai sekoja tāda tīri iespaidīga ziņa, ka Toyota saviem akumulatoriem dod 1’000’000 km (8 gadu) garantiju. Ņemot vērā, ka vidējais latvietis brauc mazāk nekā 15000 km gadā, latvietis 8 gados pat neiepīkstēsies par šo jautājumu. Tad sekoja drausmīga ziņa – bZ4X riteņi braukšanas laikā var nokrist, jo rūpnīcā nebija pareizi pievilkti uzgriežņi. Nopietni?!
CNN ziņo: “Toyota vēl nezina, kā novērst problēmu. Kamēr nebūs izdomāts risinājums, Toyota izplatītāji paņems klientu BZ4X un tikmēr nodrošinās bezmaksas maiņas transportlīdzekļus.”
Tāds nu ir slikto/labo ziņu burgers no Toyota puses. Gaļa burgerī ir garšīga, bet maize liekas izmērcēta vecā eļļā.
Vismazākās rūpes
Pievienojot sāli ievainojumiem, The Verge tikko apskatīja bZ4X un uzskatīja to par labākajā gadījumā viduvēju.
Toyota pirmais pilnībā elektriskais krosovers varēja būt daudz vairāk. Tas ir pārsteidzoši vājš, salīdzinot ar citiem BEV, piemēram, Volkswagen ID.4, Hyundai Ioniq 5 un Chevrolet Bolt EUV. Ar nedaudz mazāku autonomiju, lēnu uzlādes ātrumu un mazāk nekā iedvesmojošu dizainu 2023. gada Toyota bZ4X liek mums secināt, ka gandrīz 50’000 $ cena nav tā vērta.
The Verge žurnāliste Ebigeila Baseta (Abigail Bassett)
Viena motora versiju var lādēt ar līdz 150 kW uzlādes jaudu un tās (EPA) autonomija ir 410 km. Divu motoru versijas uzlādes jauda ir ierobežota līdz 100 kW, un EPA ir norādījusi, ka autonomija ir 357 km. Tas viss varētu nebūt tik slikti, ja automašīna patiešām varētu ātri uzlādēties, taču The Verge norāda, ka uzlādes ātrums ir šausmīgi lēns. Toyota apgalvo, ka divu motoru automašīna var uzlādēt no “zemas” (lai ko tas arī nozīmētu) līdz 80% uzlādēsies stundas laikā.
Ebigeila Baseta, izmantojot 100 kW uzlādes staciju, stundas laikā no 33% uzlādētas baterijas ieguva vien 160 km. Kad bZ4X bija pieslēgts stacijai, tas teica, ka būs nepieciešamas 6 stundas un 45 minūtes, lai sasniegtu 100% uzlādi. Toyota saka, ka tā ir apzināti ieprogrammējusi BMS (battery management system) lēnu uzlādi, lai saglabātu akumulatora kalpošanas laiku, un lielākā daļa cilvēku tik un tā lādējas mājās, tāpēc kāda ir liela problēma?
The Verge piezīmē, ka lai gan bZ4X ir reģeneratīvā bremzēšana, vadītājam ir jāizmanto bremžu pedālis, lai pilnībā apturētu automašīnu. Toyota saka, ka tas ir apzināti, jo cilvēki nav pazīstami ar rekuperatīvo bremzēšanu un viņiem patīk automašīnas, kas brauc kā braukušas kopš laiku pirmsākumiem. Toyota nepārprotami uzskata savus klientus par tādiem, kam nepatīk jaunākās tehnoloģijas.
The Verge to sauc pareizi, sakot, ka Toyota nolūks ar bZ4X ir vienkārši radīt automašīnum kas atbilst emisiju prasībām pasaules tirgiem, vienlaicīgi piedāvājot entās automašīnas, kuras galvenokārt darbina benzīna dzinēji. Klimata krīze nav svarīga.
Kopumā
Ar drausmīgu uzlādes ātrumu, nekādu autonomiju un apšaubāmu dizainu bZ4X ir lielāks sarūgtinājums, nekā es gaidīju. Kad nokļūstat līdz cenas pret iegūtā attiecībai, piedāvājums kļūst vēl sliktāks.
Priekšpiedziņas bāzes versijas cenas sākas no 42’000 $. Tas ir līdzvērtīgi lielākajai daļai konkurentu. Pilnpiedziņas versija, ar kuru es braucu, ir nedaudz zem 50’000 $. EV ir dārgi, un saskaņā ar Autotrader datiem vidējā darījumu cena jauniem transportlīdzekļiem ir bijusi aptuveni 47’000 $.
Apkopojot savu pieredzi ar bZ4X, Ebigeila Baseta, reportiere, kas veidoja The Verge sižetu
Vēl pāri visam Toyota tūlīt izsmels ASV atvieglojumus, kas nozīmē, ka ASV pircēji nevarēs saņemt 7’500 $ nodokļu atlaidi par EV iegādi vai līzingu. Prius ir iztērējis visus uzņēmuma pieejamos stimulus.
Bez federālās nodokļu atlaides bZX4 vienkārši ASV tirgū nav pievilcīgs arvien pārpildītākajā elektrisko SUV jomā. Tiem, kas meklē labākas izvēles, tālu nebūs jāmeklē, jo Toyota atkal neuztver EV revolūciju nopietni. Tie ir lēmumi, kas nāk tieši no augšas, un, ja Akio Toyoda neredz to, kas rakstīts uz sienas, neviens nevar darīt neko.
Ja vien lietas krasi nemainīsies, kādreiz lepnajam uzņēmumam draud iespēja piedzīvot Kodak un Nokia momentu. Izmisīgi pieķerties tam, kas darbojās pirms 50 gadiem, mūsdienu pasaulē nav veiksmes recepte.
Vēl viena lieta…
Ja jau Toyota savus hibrīdus sauc par pašuzlādes, tad EV būs pašuzlādes EV? ?
Ilgā uzlāde nekur neder. Lādē mājās vai citur, vajag ātru uzlādi.