Trīs dinamiskas desmitgades – kā mainījusies auto pasaule kopš deviņdesmitajiem?

0

Pēdējās trīs desmitgadēs autobūvē ir notikušas būtiskas pārmaiņas. Tehniskā attīstība ir nogājusi garu ceļu no pirmajām bremžu pretbloķēšanās (ABS) sistēmām līdz pašbraucošiem auto. Aug cilvēku prasības, un ražotājiem jāatbild ar aizvien ātrāku tehnoloģiju ieviešanu.

Automašīnu Vērtība (shutterstock Foto)

Automašīnu vērtība (Shutterstock foto)

Pēdējās trīs desmitgadēs autobūvē ir notikušas būtiskas pārmaiņas. Tehniskā attīstība ir nogājusi garu ceļu no pirmajām bremžu pretbloķēšanās (ABS) sistēmām līdz pašbraucošiem auto. Aug cilvēku prasības, un ražotājiem jāatbild ar aizvien ātrāku tehnoloģiju ieviešanu.

Šajā laika posmā daži zīmoli ir izcēlušies ar regulāru inovāciju piedāvājumu, kamēr citi centušies pievilināt pircēju ar ne pārāk uzticamu, taču lētu produkciju. Tomēr laika gaitā dažādu marku lomas ir transformējušās, un 30 gados to pozicionējams ir mainījies līdz nepazīšanai.

Piemēram, Dacia – šī zīmola spēkrati reiz tika uztverti kā joks, taču tagad tie ieņem būtisku tirgus nišu. Kādreiz pieticīgā Škoda, kas savulaik nonāca zem Volkswagen grupas spārna, nu vienā otrā aspektā apsteidz mātes uzņēmumu. Tomēr, iespējams, pašas lielākās pārmaiņas šajā laikā piedzīvojis Dienvidkorejas ražotājs Hyundai.

Savulaik korejiešiem tika veltīts ne viens vien nievājošs epitets, taču tagad tās ir pilnvērtīgas, patiesi konkurētspējīgas vidējās klases mašīnas, kas spēj uzdot toni. Es pat teiktu vēl vairāk – redzot dienvidkorejiešu rezultātus un spēju radīt svaigas idejas, šķiet, ka daži citi ražotāji ir vienkārši aizmiguši.

Auto vēstures pārbaudes servisa autoDNA vadītājs Agris Dulevičs

Pieticīgie pirmsākumi

Uzņēmums Hyundai Motor Company tika nodibināts 1967. gadā. Sākotnēji kompānija koncentrējās uz nelieliem auto Dienvidkorejas iekšējam tirgum. Vēlāk, 80. gados, darbība tika paplašināta ar produkcijas eksportu uz citiem tirgiem. Līdz gadsimtu mijai ražotājs jau bija kļuvis pazīstams visā pasaulē. Tiesa, tolaik Hyundai asociējās tikai ar pieejamību. Tie bija lēti braucamie, kas vienkārši nogādāja no punkta A uz punktu B. Lai gan Hyundai centās konkurēt ar citiem zīmoliem, tas ievērojami atpalika gan dizaina, gan kvalitātes, gan inovāciju ziņā.

Tolaik neviens neuztvēra Hyundai nopietni. Tā modeļus pirka cilvēki, kuriem nebija naudas kam labam vai kuri mašīnās neorientējās. Kādi, kam pārdevējs spēja iesmērēt braucamo par labu cenu. Neviens Hyundai tolaik nespēja konkurēt ar Eiropas un Japānas ražojumiem, un tā laika modeļus Pony, Accent un Lantra, visdrīzāk, atceras vien tie, kas centīgi seko nozares novitātēm.

Auto vēstures pārbaudes servisa autoDNA vadītājs Agris Dulevičs

Hyundai vadība saprata, ka ir nepieciešamas lielas pārmaiņas, jo, neko nepasākot, bija risks zaudēt starptautiskos tirgus. Veicot lielus ieguldījumus pētniecībā un attīstībā un mainot biznesa filozofiju, uzņēmums ir panācis milzīgu progresu. Un viss mainījās – sākoties 21. gadsimtam, korejieši sāka gūt klientu atzinību, jo piedāvāja konkurētspējīgas tehnoloģijas par saprātīgu cenu.

Globāla atzinība

Pēdējā desmitgade ir uzskatāma par liela pagrieziena posmu, jo gadiem ilgais smagais darbs ir nesis globālu atzinību. Viens no ievērojamākajiem Hyundai sasniegumiem bija Pasaules gada auto tituls 2022. un 2023. gadā. Pērn to ieguva tobrīd tirgū tikko laistais Ioniq 5. Savukārt šogad visvairāk žūrijas punktu saņēma jaunais Ioniq 6, kas nu nonācis arī Latvijā. Tas uzvarēja arī kategorijā Gada elektroauto un Gada dizains.

Hyundai Ioniq 6 (Publicitātes foto)
Hyundai Ioniq 6 (Publicitātes foto)

Bezprecedenta uzvaras divus gadus pēc kārtas bija sarežģīta izstrādes procesa kulminācija, un tā apliecina Hyundai ilggadējo apņemšanos klientiem visā pasaulē piedāvāt izcilus auto. Protams, šāda līmeņa apbalvojumus piešķir tikai tad, ja tam ir nopietni argumenti. Ioniq 6 to izcīnīja, pateicoties lieliskam sniegumam vairākās jomās, tajā skaitā aerodinamikā jeb gaisa pretestībā – savā segmentā tas ir “slidenākais” elektroauto pasaulē. Tas ir īpaši svarīgi saistībā ar elektrisko piedziņu. Ioniq 6 vidējais enerģijas patēriņš 14 kWh uz 100 km (WLTP) to ierindo starp efektīvākajām elektromašīnām tirgū.

Vēl viena ekskluzīva Hyundai elektrisko modeļu iezīme ir 800 voltu sistēma. Tās galvenā priekšrocība ir ātrāka uzlāde nekā lielākajai daļai konkurentu ar 400 V sistēmu. Gan Ioniq 5, gan Ioniq 6 spēj uzņemt pat 350 kW jaudu, kas 77,4 kWh akumulatoru no 10 līdz 80% ļauj piepildīt tikai 18 minūtēs. Turklāt V2L (vehicle-to-load) tehnoloģija ļauj no abiem šiem modeļiem uzlādēt citas elektriskās ierīces un pat citus elektroauto. Visas šīs tehnoloģijas, kas savā laikā bija revolucionāras vidējas klases elektromašīnās, ir nodrošinājušas korejiešiem pasaules mēroga atpazīstamību.

Hyundai Ioniq 5 (ražotāja foto)
Hyundai Ioniq 5 (Ražotāja foto)

Hyundai neļauj par sevi aizmirst vēl kādā svarīgā aspektā – drošības jomā. Tās līmeni apliecina rezultāti neatkarīgajos EuroNCAP drošības testos, kur 2022. gadā Ioniq 6 tika atzīts par drošāko auto savā klasē.

Mūsdienās Hyundai ir viena no populārākajām izvēlēm tiem, kuri meklē vidējā segmenta mašīnu. Šie auto piedāvā augstu kvalitāti, labu braukšanu, pievilcīgu dizainu un progresīvas tehnoloģijas. Pretēji agrākajai iedzinēju pozīcijai tagad korejieši ir kļuvuši par pionieriem un nāk klajā ar risinājumiem, kas pat iekabina premium segmentam.

Auto vēstures pārbaudes servisa autoDNA vadītājs Agris Dulevičs

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: