Uzlādes tīkla izdzīvošanas jautājums, mazas baterijas jaunos elektroauto, katrs 5. jaunais auto Eiropā ir elektrisks

1

Eiropā katra piektā jaunā mašīna ir elektriska, Latvijā – vēl piedzīvojam hibrīdu bumu. Ko tas nozīmē uzlādei, otrreizējam tirgum un nākamajiem auto?

Volvo EX90 in the episode

Epizodes titulattēls

Eiropā katra piektā jaunā mašīna ir elektriska, Latvijā – vēl piedzīvojam hibrīdu bumu. Ko tas nozīmē uzlādei, otrreizējam tirgum un nākamajiem auto?

Ja klausās daļu komentāru internetā, iznāk, ka ar elektroauto var aizbraukt tikai līdz Rīgas apvedceļam, un tad jāgaida evakuators. Reālajā pasaulē Kārlis no Uzlādēts.lv ar Jāni no Latvijas Elektroauto biedrības (LEAB) mierīgi jau gadiem brauc ar elektroauto, bet šajā Uzlādēts.lv un LEAB epizodē Jānis dalās ar pieredzi, ko guvis, braucot ar Volvo EX90. Pie viena spriežam par to, ko E-mobi stacijas darīs pierobežā un kāpēc pēc pāris gadiem katram otrajam lietotajam auto tirgū būs spraudnis.

Šīs epizodes temati:

  • 🔋 Volvo EX90 sajūtas – jauda, klusums un kāpēc 500 ZS neprovocē.
  • 📈 Statistika Eiropā un Latvijā – cik daudzas mašīnas jau ir lādējamas.
  • E-mobi tīkls un privātie operatori – kāpēc Zilupei vajag valsti, bet Rīgai konkurenci.
  • 🚙 Mazās baterijas jaunos elektroauto – vai <30 kWh baterija 2025. gadā ir pieņemama?
  • 🛻 Elektriskais darba auto – ko Toyota dara ar pikapu un kam tas īsti der.
  • 🧑‍🤝‍🧑 Kopiena un uzlādes čipi – kāpēc kļūt par LEAB biedru būs izdevīgi.

Īsumā

Epizodē aprunātie elektroauto: Volvo EX90, Volvo EX30, Renault Twingo, Renault 5, BMW i3, Nissan Micra, Dacia Hipster, Honda Super-N, Toyota Hilux.

Eiropas Savienībā un Norvēģijā 2025. gada 3. ceturksnī pilnībā elektriskie auto veidoja ap 18–19 % no visiem jaunajiem reģistrētajiem auto, pieskaitot plug–in hibrīdus – jau pāri 27 %. Tas nozīmē, ka gandrīz vairāk nekā katra ceturtā jaunā mašīna ir “uzlādējama”. Latvijā spraudņa hibrīdi šobrīd piedzīvo bumu un pārspēj dīzeļa automašīnu pieprasījumu.

Laba ziņa lietoto auto pircējiem: pēc 5 gadiem šie lādējamie auto sāks masveidā ieplūst otrreizējā tirgū. Ja šobrīd šķiet, ka “normāls” elektroauto ir par dārgu, tad pēc dažiem gadiem lietots 40–60 kWh auto kļūs par ikdienu, nevis eksotiku. Šo tendenci jau redz Vācijā un Nīderlandē, kur lietoto EV piedāvājums strauji pieaug.

Valsts veidotais un Eiropas Savienības līdzfinansētais E-mobi ātrās uzlādes tīkls (CSDD pārziņā) uzbūvēts ar domu – nodrošināt mugurkaulu pa visu Latvijas karti, aptuveni ik pēc 35–50 km. Tas ir īpaši svarīgi vietās, kur privātajam operatoram nav jēgas ieguldīt – pierobežā, mazās pilsētās, vietās, kur vidēji tur pieslēdzas “reizi mēnesī”.

Tikmēr privātie operatori (Virši, Eleport u.c.) arī nečammājas – jaudīgas stacijas, ērtas vietas, vairāk spraudņu. Tieši konkurence pilsētās un gar maģistrālēm ļauj elektroauto lietotājiem izvēlēties – lētāko, ātrāko vai ērtāko.

Priekš mūsdienām liekas, ka elektroauto ar <30 kWh baterijām ir “vēsture”, bet tiem ir ļoti loģiska niša: lēts piepilsētas auto, otrā mašīna ģimenē vai vienīgais auto cilvēkam, kurš dienā nobrauc 30–60 km. Ja uzlādes tīkli nodrošina, ka arī no Latgales dziļuma var aizbraukt uz Rīgu, 150–200 km reālā ziemas sniedzamība nav pasaules gals. Svarīgākais – saprast savu braukšanas profilu, nevis slīkt dīvānu ekspertu mītos.

Tomēr no īsta darbam paredzēta auto, kam ir paredzēts pavadīt ievērojamu daļu mūža ne uz gluda un asfaltēta ceļa, tiek prasīts, lai tas būtu aprīkots ar nopietna izmēra bateriju un spētu ar to darīt ko vairāk nekā tikai uzglabāt enerģiju priekš braukšanas.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
1 Komentārs
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
reg_E-Trons
reg_E-Trons
Viesis
20/11/2025 11:07

Tikko bijām Itālijā ar 55 resno e-tronu. ~ 5000 km viss ceļojums. Galvenās atskārsmes – problēmas ar uzlēdes vietu skaitu nav. Ļoti prātīgi ir izpētīt uzlādes iespējas jau iepriekš un uzstādīt attiecīgas aplikācijas. Izmantoju trīs – Mobilly, Greenway un Ionity. Visizdevīgākās cenas sākot no Polijas ir Iionity ar mēneša abonimentu. Mazliet vilšanos radīja Greenway, kurš sācis iekasēt abonēšanas maksu, nevis par tekošo mēnesi, bet arī par nākošo (kas īsti neatbilst patērētāju tiesībām). Tas, kas būtu ES līmenī jāatrisina – skaidra cenu politika, kas neļauj aiz sarežģītām “Roaming” shēmām pārdot pa neadekvātu cenu, piemēram, Greenway ar Roamingu Austrijā var maksāt pat 1.5 EUR par kWh, kāmēr Ionity abonimenti pērk par 28, 38, 48 centiem (kā kurā vietā). Ar benzīna cenām neviens tā nečakarē smadzenes lietotājiem, pat ja neesi aboniments vai klienta kartes īpašnieks. Ērta, vienkārša uzlāde ir atslēga, lai vienkārši cilvēki lietotu EV. Grūti iedomāties, kā jātos ar aplikācijām un cenu izpēti seniori. Latvijā/Lietuvā situācija ar publisko uzlādi ir salīdzinoši laba, gan izvietojuma, gan cenu ziņā, bet ceļojumos jābūt ļoti modram, lai nepārmaksātu faktiski negodīgas komercprakses dēļ.

1
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: