Vai degvielas cena ietekmē elektroauto revolūciju?
Jaunākais pētījums liecina, ka degvielas cenas neietekmē elektroauto kāpumu. Kas liek aizvien vairāk cilvēku atteikties no iekšdedzes auto?

Degvielas uzpilde (Pexels)
Jaunākais pētījums liecina, ka degvielas cenas neietekmē elektroauto kāpumu. Kas liek aizvien vairāk cilvēku atteikties no iekšdedzes auto?
Šobrīd varam secināt, ka esam nonākuši pie tā, ka Latvijā elektroauto vairs nav eksotisks viesis uz ceļiem – jau 7% jauno mašīnu ir elektriskas. Vienlaikus lietoto auto tirgū elektriskie ir krietni atspērušies, liekot domāt, ka iegādes cena ir tas galvenais, kas attur cilvekus no elektroauto burvības.
X lietotājs LeRaffl šajās brīvdienās uzvedās kā labs tehniskais detektīvs, un ir izpētījis vairāk nekā 30 valstu datus ar mērķi noskaidrot galvenos elektroauto revolūcijas iemeslus. Pēc viņa pētījuma var izsecināt, ka degvielas cena nav tas, kas glābs iekšdedzes vai elektroauto mīļus. Daudzi Sūnu ciema vīri savos dīvānos noteikti kliedz kaut ko par “dārgo zaļo murgu”, bet fakti saka savu stāstu.
Savā pētījums LeRaffl sāka ar loģisku hipotēzi: ja benzīns maksā daudz, cilvēki taču metas izvēlēties elektroauto, vai ne? Rezultāts? Statistiski nenozīmīgs – regresijas analīze rāda gandrīz plakanu līniju (p-vērtība 0,967), kas nozīmē, ka degvielas cena pret ienākumiem neko daudz nemaina.
Bet neuztraucieties, jo LeRaffl nemet plinti krūmos pēc pirmās neveiksmes – viņš paplašināja meklējumus, iekļaujot izglītības līmeni (SDG 4.4), urbanizāciju un pat korupcijas indeksu. Un kāds ir iznākums? Izglītība it kā bremzē pāreju (p-vērtība 0,093), bet tas, iespējams, tāpēc, ka gudrākās valstīs cilvēki vairāk mīl sabiedrisko transportu, nevis tāpēc, ka viņi ir “pret” elektroauto. Vienlaikus šinī pētījumā ļoti traucē Ķīnas un Indijas valstis ar savu straujo transporta elektrifikāciju.
Pārsteidzošā kārtā viens faktors izceļas – urbanizācija! Šeit ir neliela negatīva korelāciju (p-vērtība 0,104), kas liek domāt: jo vairāk cilvēku dzīvo pilsētās, jo ātrāk viņi pieņem elektroauto. Loģiski – uzlādes stacijas ir pieejamākas, braucieni īsāki, un mazāk iespēju noslēpt veco dīzeli! 2023. gada Nature Energy pētījums to apstiprina – pilsētās elektroauto pieaugums ir par 15-20% ātrāks nekā ārpus tam. Šeit ir vērts politiķiem ieklausīties: infrastruktūra, ne tikai nodokļi degvielai, ir jūsu sabiedrotais.
Bet kas tad īsti vada šo elektrisko vilni? LeRaffl secina, ka tas ir vairāku faktoru kopums – ekonomika, politika, kultūra un, protams, valstu atbalsts, kas Skandināvijas valstīs jau ir izveidojis elektroauto auglīgu augsni.
Ja domājiet, ka augstākas degvielas cenas vien padarīs Latviju par elektroauto zemi, sagatavojieties paraudāt spilvenos – vajag ilgtspējīgas investīcijas un stabilus stimulus. Sūnu ciema Vilis teiktu: “Aizmirstiet to zaļo šļuru, es ņemu savu Range Rover!” Bet būsim godīgi: pēc tam, kad esi patiesi izmēģinājis elektroauto, sajūtot tā kluso un momentālo jaudu, saprotiet, ka nākotne ir vienos vārtos.
Dārgie politiķi un tīras vides piekritēji: neļaujiet mītiem jūs apmānīt – izpētiet, brauciet un pieprasiet labāku infrastruktūru! Uzlādēts.lv tikmēr turpinās braukt pa elektrisko ceļu ar vieglu smaidu.
Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!
Vai degvielas cena ietekmē elektroauto revolūciju?Ja skatās plašāk, arī uz elektroenerģijas cenu, tad mājsaimniecībās elektrības cena beidzamajos 10 gados palielinājusies par aptuveni 80%, bet auto degvielu cenas par kādiem 40%. Kā nu tas ir ietekmējis izvēli braukt efektīvāk un tīrāk ar elektroauto? Pētnieki, lūdzu izpētiet!