7 galvenās atziņas no Tesla bateriju dienas
Tikko noslēdzās Tesla bateriju diena un uzņēmums paziņoja par iespaidīgiem rādītājiem un plānotām izmaiņām. Tesla jau atkal pierāda, ka viņi nosaka toni ilgtspējīgai nākotnei ne tikai autoindustrijai.
Tikko noslēdzās Tesla bateriju diena un uzņēmums paziņoja par iespaidīgiem rādītājiem un plānotām izmaiņām. Tesla jau atkal pierāda, ka viņi nosaka toni ilgtspējīgai nākotnei ne tikai autoindustrijai.
Lielākais vēstījums pasākumā bija tas, ka “Tera” ir jaunais “Giga” (kilo = 1’000, mega = 1’000 kilo, giga = 1’000 mega, tera = 1’000 giga). Lai sasniegtu nākotni, kurā visi transportlīdzekļi ir bez izmešiem, ir jāpalielina bateriju ražošanas apjomi un jāsamazina to cena.
Tesla, kas dibināta 2003.g. un savu pirmo transportlīdzekli piegādāja vien pirms 12 gadiem, šobrīd nosaka toni autoindustrijai un ne tikai. Bet automašīnu ražošana nav vienīgais, ar ko Tesla nodarbojas. Īlons Masks, Tesla izpilddirektors, vairākkārtīgi atgādināja, ka Tesla ir arī programmatūras, bateriju, saules paneļu un daudzu dažādu sarežģītu sistēmu, kas tendētas uz ilgtspējīgu nākotni, ražotājs.
Jaunās baterijas būs ievērojami lētākas
Šobrīd galvenais šķērslis masu elektroauto un enerģijas uzkrāšanas sistēmām adoptācijai ir bateriju cena (un ražošanas kapacitāte). Lai gan bateriju cenas pēdējo 10 gadu laikā ir kritušās ļoti ievērojami, pēdējos gados, tas noticis ne tik strauji. Īlons pat izteicās, ka stagnējušas. Tāpēc Tesla ir nākuši klajā ar risinājumu, kas jau tuvāko gadu laikā bateriju cenu samazinās par vairāk nekā 50%.
Tas tiks panākts ar komplicētu procesu kopumu. Pirmais no prezentētajiem ietekmējošajiem faktoriem ir pašas bateriju celles. Tesla izstrādās jaunu bateriju formas faktoru. Ja līdz šim Tesla izmantoja cilindriskās bateriju celles ar 1865 formu (18 mm diametrā un 65 mm augstumā) un 2170, tad jaunās baterijas būs 4680 un ar daudzām iekšējām izmaiņām. Iepriekš resnāku bateriju mīnuss bija karšana, bet Tesla to esot atrisinājuši, novirzot anodu uz citu vietu un citiem procesiem.
Ar jauno formas faktoru, salīdzinot ar iepriekšējām baterijām, iespēj 5x lielāku enerģijas ietilpību, 6x lielāku jaudas spēju un spēs sniegt 16% ieguvumu nobraucamajā distancē, aizņemot tik pat daudz vietas. To izmantojot, tiks panākts 14% cenas ieguvums.
Tesla paši ražos baterijas
Tesla paši sāks ražot bateriju celles (līdz šim to darīja sadarbības partneri). Ja līdz šim ražošanas procesā tika izmantota slapjā ražošana, kurai ir nepieciešamas ievērojama izmēra žāvēšanas iekārtas (vairāku simtu metru garas), tad tagad Tesla pārslēgsies uz sauso kopā salikšanas procesu, kas joprojām ir prototipa stadijā.
Sausais kopā salikšanas process ir efektīvāks un izmanto ievērojami lētākas tehnoloģijas, bet joprojām nav līdz galam nostrādāts. Salīdzinot ar slapjo ražošanu, nepieciešamā vieta priekš ražošanas ir 10x mazāka un ražošanas process ir 10x efektīvāks (patērē mazāk enerģiju). Vienlaicīgi Tesla ir panākuši to, ka bateriju ceļļu kopā likšana bateriju blokos ir efektīvāka – 7x ātrāka kā iepriekš.
Ar laiku visiem automašīnu ražotājiem būs elektroauto, kas spēj nobraukt tālu. Ar laiku visas mašīnas spēs braukt autonomi. Bet ne visi ražotāji būs izcili ražošanā. Tesla būs par galvas un plecu tiesu pārāki par pārējiem. Tas ir mūsu mērķis.
Īlons Masks, Tesla Motors valdes priekšsēdētājs, izpilddirektors un produktu arhitekts
Augstāk esošais tiek un tiks panākts, jo Tesla ir viens no retajiem uzņēmumiem, kuriem viss process ir vertikāli integrēts. Ceļļu ražošana bija viens no nedaudzajiem procesiem, kur uzņēmums paļāvās uz citiem ražotājiem (Panasonic, CATL). Pārvaldot visu procesu, to var ievērojami optimizēt.
Bateriju ražošanas apjomi tikai augs
Salīdzinot ar nākotnes plāniem Tesla ražo maz baterijas. Līdz 2022.g. Kalifornijas uzņēmums plāno ražot 100 GWh lielu enerģijas apjomu gadā, bet līdz 2030.g. panākt to, ka tiek ražotas 3 TWh/gadā. Ja rēķina Tesla Model 3 vienībās, tad 2030.g. Tesla saražos pietiekami daudz bateriju, lai aprīkotu ar baterijām 40 miljonus Tesla Model 3 Long Range.
Ar jauno ražošanas procesu tiks panākts 18% cenas ietaupījums. Šie divi uzlabojumi vien sniegs 32% cenas kritumu.
Bez kobalta un bez liekā ūdens
Tesla jau izsenis tiecas uz baterijām bez kobalta. Jau tagad viņi izmanto vismazāko daudzumu kobalta industrijā savās cellēs, kad runa ir par NCA baterijām, bet līdz šim drošības apsvērumu dēļ pavisam nebija atbrīvojušies no tā.
Jaunās baterijas izmantos citus katodus un anodus. Ar jauno 100% niķeļa katodu, Tesla spēj ne tikai atbrīvoties no kobalta, bet pat paaugstināt enerģisko ietilpību, kas dos par 20% lielāku nobraucamo attālumu, izmantojot to pašu daudzumu ceļļu. Jauno bateriju ražošanas izmaksas būs par 76% zemākas un izmantos 0 lieko ūdeni.
Jaunie katodi un anodi ļaus bateriju cenu samazināt par vēl 17%. Kopā panākot jau 49% ietaupījumu.
Baterijas būs daļa no mašīnas uzbūves
Elektroauto visloģiskākais uzbūves dizains ir “skeitborda” dizains, kur baterijas ir iebūvētas grīdā. Tesla tagad izmantos bateriju pakas kā grīdu. Ideja ir aizņemta no avioindustrijas, kur agrāk degvielas tvertne atradās spārnā, bet tagad spārns ir degvielas tvertne. Tas nozīmē, ka mašīnām būs vēl mazāk daļu un būs vairāk vietas cellēm.
Šādā veidā tiktu panākts vēl 7% ietaupījums. Kopā padarot bateriju cenu par 56% zemāku.
Cena nav vienīgais uzlabojums
Ar procesu uzlabošanu attiecīgi nāk līdzi arī citi uzlabojumi. Tesla apgalvo, ka enerģijas ietilpība ir palielināta par 54%. Tas nozīmē, ka Model 3 Long Range ar esošo bateriju ietilpību spētu vai nu no nobraukt 862 km (560 km (WLTP) + 54%) ar vienu uzlādi, vai arī baterijas aizņemtu mazāk vietas, padarot mašīnu vieglāku. Cits uzlabojums ir nepieciešamais investīciju apjoms, kas, kā Tesla apgalvo, ir par 69% zemāks.
Kad mēs to redzēsim dzīvē?
Īlons teica, ka līdz reāliem produktiem šie uzlabojumi nonāks 1-3 gadu laikā. Citi autoražotāji tikai vēl prezentēs savus pirmos elektroauto šajā periodā…
Vēl viena lieta
Vairākas reizes prezentācijā parādījās mājieni par jaunu elektroauto no Tesla. Prezentāciju noslēdzot Īlons padalījās ar to, ka plānos ir izstrādāt Tesla automašīnu, kas maksās 25’000 $. Cerams, ka šīs mašīnas plāni neies līdzīgu taciņu, kā 35’000 $ vērtais Model 3 vai 39’000 $ Model Y.
Ņemot vērā iepriekš minēto, varētu sagaidīt, ka šis mazauto būs aprīkots ar salīdzinoši ievērojamu bateriju, kas liks citiem autoražotājiem nobālēt.
Un vēl viena lieta
Pēdējā laikā parādās kaut cik nopietni konkurenti priekš Tesla Model S. Īlonam nepatīk, kad kāds spēj panākt un nedod Die’s vēl pārspēt viņu. Tesla Model S Plaid tika atklāts.
Par 139’990 $ var iegādāties elektroauto, kas ir aprīkots ar 3 motoriem, iespēj 836+ km ar vienu uzlādi, ir elektroniski limitēts līdz 320 km/h lielam ātrumam un var ieskrieties līdz 100 km/h <2.0 sekundēs. Ja šādi rādītāji ir priekš 5-vietīga sedana, kādi būs Tesla Roadster 2 rādītāji? Piegāde no nākamā gada beigām.
Pilnu pasākuma video var noskatīties zemāk.
Šīs ziņas ir tik šokējošas, ka šodien un tuvākos mēnešus, pārējā industrija ieplānos ļoti daudz sapulču, kurās runās par to, kā mainīt savu stratēģiju. Pat VW MEB platforma diez vai spēs nopietni konkurēt ar šo. It īpaši tamdēļ, ka Berlīnē straujiem tempiem top nākamā Tesla ražotne.