700 km ziemā ar Fiqsy elektroauto
Izmēģinājums ar elektroauto ziemā – 700km, 2 dienas un nedaudz noriebies sēdēt pie vada… Jeb, vai ar Fiqsy brīnumu var braukt ziemā pie lauku radiem pēc kartupeļiem?
Izmēģinājums ar elektroauto ziemā – 700km, 2 dienas un nedaudz noriebies sēdēt pie vada… Jeb, vai ar Fiqsy brīnumu var braukt ziemā pie lauku radiem pēc kartupeļiem?
Uzlādēts.lv aicinājumam dalīties ar savu pieredzi, atsaucās “Četri ceļo gardi”, kas ziemā, izmantojot koplietošanas elektroauto Renault Zoe no Fiqsy, devās 700 km lielā ceļojumā pa Latviju. Ja arī tev ir pieredze, ar ko vēlies dalīties, droši raksti uz info@uzladets.lv. Var, protams, arī izmantot komentāru sadaļu vai forumu.
Noslēdzies mūsu 700km testa brauciens ar Fiqsy nomas auto – Renault Zoe – jeb ērtības labāk – Fikso Zoju! Mēģināsim tā nedaudz haotiski padalīties mūsu iespaidos, kā ar šo bateriju brīnumu ir pārvietoties ilgāk no viena lielveikala kafijas veikaliņa līdz bārberšopam 3km attālumā.
Par garu, slinkums lasīt
Tiem, kuriem nepatīk daudz lasīt – uzreiz ieliksim kopsavilkumu un salīdzinājumu. Vasarā, +25 grādos un patīkamos laikapstākļos, izbraucām gandrīz identisku maršrutu – Rīgas tālā Pārdaugava – Preiļi – Rīga. Šoreiz dabūjām gan pamatīgu puteni, gan atkalu, gan lietu, gan gandrīz meteorītu lietu.
Ja vasarā Zoja ar pilnu bateriju mierīgi noripoja līdz Preiļiem 240km un tad nepilnas stundas laikā ielādēja daudzumu, lai tiktu atpakaļ, tad šoreiz stundu lādējāmies Jēkabpilī, pēc 100km nobraukšanas lādējām vēl pusstundu vēlreiz Jēkabpilī un tad vēl stundu Koknesē. Līdz ar to, ja vasarā diezgan mierīgi nobrauksim 300km bez stresa un nedomājot par uzlādi, tad ziemas apstākļos (un šī nav vēl kārtīgā Latvijas ziema) reālais nobraukums būs nedaudz virs 200km.
Vispirms
Par visu pēc kārtas. Sestdien nobraucām 300km: posms Rīga – Kangari – Ērgļi – Vecpiebalga – Bērzkrogs – Rīga ar vienu stundas uzlādi Vecpiebalgā un neveiksmīgu uzlādi Ērgļos. Svētdien: 400km uz Preiļu pusi. Sestdienas piedzīvojumi un to, ko redzējām būs atrodami šeit. Bet šoreiz ne par piedzīvojumiem, lai gan tie arī ir nedaudz, bet tieši to, kā tas ir – braukt garos gabalus ar īstermiņa auto nomu ziemā.
Par Fiqsy servisu un pašiem auto. Ir iespēja pasūtīt piegādi līdz durvīm, kad konkrētā laikā auto tiek atvests, nolikts maksimālu tuvu pie Jūsu norādītās adreses. Alternatīva ir meklēt pašiem pa pilsētu – pie Akropoles, Olimpijas, SEB ēkas ir viņu uzlādes punkti, kur praktiski vienmēr ar garantiju būs iespēja paņemt pilnībā uzlādētu auto. Reģistrēties, iziet drošības pārbaudi ir ātri, nesāpīgi un jādara tikai pirmo reizi. Aplikācija viegli uztverama un principā, ja kaut reizi ir ņemts nomā skūteris, nekas diži sarežģītāks. Un jā – Fiqsy ir gan busiņu noma, gan elektro skūteri.
Renault Zoe un elektro auto kopumā
Zoe ir kārtīgs piepilsētas auto. Ja gribēsiet ielikt lielāku ceļa somu, būs problēmas. Vienu standarta kartupeļu maisu no laukiem atvedīsiet. Puse cūkas gan nesanāks ielikt. Braucām mēs 2 pieaugušie, no kuriem viens nedaudz virs vidējā auguma (1,93m) un nedaudz virs centnera, un 2 bērni (10 un 5 gadi). Pēc sajūtām pieaugušajiem ir ok, ja pēc 150 km ir pauze, lai izstaipītos. Bērni uz jautājumu, vai bija ērti, atbildēja, ka, jā, vietas pietika.
Sēdeklīši jāņem savi, tāpat kā telefonu lādēšanas vadi, ja vien Jums nav bezvadu uzlāde. Tā šeit ir iebūvēta iekšā, bet diezgan neērtā vietā. Kā jau tagad pieņemts, fizisko pogu un slēdzīšu pamaz – viss ekrānos, bet klimats gan grozāmo pogu veidā. Jāatzīst, tā kā metāls nav biezs, uz šosejas liekas vēsi, bet pilsētas apstākļos viss labi. Protams, iespēja pieslēgt telefonu caur Carplay vai Android, kas ļauj gan Waze uzlikt, gan savu mūziku atskaņojot. Skaņas kvalitāte arī būs ok. Plusiņš par gaismām – ļoti, ļoti labas.
Vēl viens aspekts – uzrāviens. Elektro auto tam jābūt it kā wow. Nu līdz Tesla, protams, te nebūs, bet pēc sajūtām – kā 4 litru MB dīzelis no nulles ceļ ļoti līdzīgi. Uzlāde un attālumi ir tas, kas šobrīd noteikti ir gan pluss, gan mīnuss. Mums sanāca tā, ka katru dienu sākām ar pilnībā uzlādētu Zoju, līdz ar to handikaps bija 200+ km nobraukumam. Te, cik nācies palasīt testus, Zoja ieliek daudziem dārgākiem auto, jo ļoti precīzi rāda nobraukumu atlikumus. Maksimums par 20km var atšķirties fināla rezultāts. Rihtīgi jāplāno un jādomā, kur un kā paši lādēsim un ko tajā brīdī darīsim. Uzlādes stacijas ir vairumā, bet ne visur būs ko tajā brīdi to stundu darīt.
Vēl viena lieta – noturība uz ceļa. Ikdienā mums tāds krietni lielāks 4×4 ar 20 collu riepām, kurš brauc tur, kur vēlies. Tāpēc šeit nebūs milzu objektivitāte, bet izmēģinājām:
- apledojis grants ceļš,
- vienkārši sūdīgs grants ceļš,
- bedrains lauku asfalta ceļš,
- meža ceļš ar ledus paliekām,
- sniegots ar ledu apakšā lauku ceļš,
- šoseja atkalā,
- šoseja putenī un
- vienkārši patīkams normāls ceļš.
Visur turas normāli, bet tomēr nedaudz par jutīgu stūre, kas mēdz tā pa reizei “nostaigāt” pa ceļu. Tomēr ne reizi nebija sajūtas, vai izbrauksim, jo klīrenss arī paaugsts un Fiqsy riepas arī labas uzlikuši.
Kopumā, tāda mini izmēra auto. Vietas braucējiem ir pietiekami un pēc 400km dienas laikā arī nav sajūtas, ka kaut kāda ķermeņa daļa ir palikusi auto iekšā.
Uzlāde
Ja kādu baida uzlādes process un sākšana – da beidziet – viss kārtībā. Gāzi iepildīt auto ir grūtāk vai polim benzīntankā kaut kur kalnos iestāstīt – dizel, dizel nein benzin -, nekā pieslēgt lādēties, BET…. par visu pēc kārtas.
1. Ērgļos auto rāda vēl 100+ km nobraukumu, bet, kamēr mēs pa Ērgļu staciju, varētu piemest pie vada, jo turpat ir lādēšanas stacija. Slēdzamies un … ātrā CCS uzlāde neredz auto. Nu, labi … Minūtes 10 mēģinām, norakstām uz stacijas kļūdu un zinām, ka nākošā uzlādes vieta Vecpiebalgas Ūdensrozes stāvlaukumā, kas ir 25km no Ērgļiem. Kamēr ēdīsim – būs ok.
2. Nonākam Vecpiebalgā un atkal nesanāk pieslēgties. Izmēģinām gan Fiqsy bezmaksas lādēšanas iespēju, gan Mobilly, gan caur CSDD e-mobi – nekas neļauj pieslēgt uzlādi. Nu jau bijām nedaudz panikā, bet zvans Fiqsy atbalstam un kopīgi saprotam, ka jāslēdz klāt Type2 jeb nedaudz lēnāka uzlāde. Tad viss uzreiz aiziet. Stundas laikā ielādējam tieši tos 100km, kas mums pietrūkst līdz Rīgai.
3. Otrā dienā paņemam citu Zoju, kur atkal pilna baterija. Plāns šodien tikt līdz Pļaviņām, tur stundu lādēt, lai tiekam līdz laukiem un tad vismaz kādu gabalu atpakaļ, bet te nemaz pagaidām nav uzlādes stacijas. Teorētiski varētu līdz laukiem un tad līdz Līvāniem atpakaļ, bet labāk ielādēsim Jēkabpilī. Šoreiz pieslēdzam ātro CCS uzlādi un viss strādā – nepilnas stundas laikā ir atkal klāt 100km. Tad gan drošu sirdi braucam tālāk. Laiks draņķīgs, neko daudz nesanāk forši pastaigāt.
4. Izbraucot no laukiem, rāda 140km attālumu, kas ir baterijā atlicis. Doma par uzlādi Koknesē, kas ir 80km, bet nu drošībai izlemjam atkal piemest lādēt Jēkabpilī. 25 minūtes palādē ātro un atslēdz mūs. Atkal auto neņem ātro uzlādi. Šoreiz atkal norakstām uz uzlādes staciju vainu, bet teorētiski droši tiksim līdz Koknesei.
5. Koknese. Ārā tumšs, putenis, nu tāda nedaudz apokalipses sajūtas. Uzlādes stacija tik ļoti ar sniegu apmesta, ka skārienjūtīgais ekrāns nespiežas. Čo ta nedaudz bail, ka noraušos ar elektrību, bet tas vienkārši stulbums, jo drošība taču visam! Un … atkal nevar ātro uzlādi pieslēgt … Šoreiz mēs jau gudrāki un kabinu klāt Type2 kabeli. Viss strādā. Atkal stunda un līdz 72% uzlādēts – 170km – var droši tikt līdz mājām. Zojai minimums jāatstāj 20%, lai var pabeigt nomas periodu. Un te ir tas nepatīkamākais, ko darīt šo laiku, kamēr auto tiek lādēts?
Kopumā
Ja ir paēšanas vieta, ok, dienas laikā pastaigāties, kaut ko jaunu ieraudzīt, a ko darīt putenī un tumsā?! Tā arī gan nesapratām – auto vai uzlādes staciju problēma ar ātro uzlādi, bet nu vasarā viss darbojās lieliski ar ātro. Jebkurā gadījumā, lādēties droši var un tā lēnā nav diži lēnāka par ātro. Noteikti, ja būs šoziem vēl -20 grādi aiz borta, paņemsim vēl uz testu kā tādos apstākļos uzvedas.
Bet vasarā – ideāli arī tālāku gabalu ripot. Izmaksas 42 EUR par visu dienu ar uzlādētu bateriju. Vairāk nekā 200 ziemā un 300km vasarā nobraukumu un arī iespēju bez maksas uzlādēties ceļā. Aaa, nu ja – kartupeļus ari nedaudz atvedām.
Un par tadu naudu (cik maksa sis jauns auto) tada cakaresana. Ne! Paldies!
Neobjektiva laika teresana.
Man i3 regulāri nav vēlējies lādēties ar CCS Ērgļos un arī Engurē (ar jaunā veida skapjiem). Tā vietā nācās izmantot Type2 maiņstrāvu. Kad sazinājos ar uzturētājiem, tie teica, ka tā esot i3 vaina, bet jā tā notiek arī ar Zoe, izskatās, ka viņiem kaut kas nav labi ar CCS savietojamību (CCS ir daudz samuhļītāks protokols par CHADEMO).
Par Ērgļu staciju vietējie teica, ka daudzi un bieži lamājoties, ka nav iespējams vispār neko izdarīt. Tātad, kā izskatās – problēma stacijā.
Vai tad, kad ccs nestrādāja sazināties ar operatoru un pārstartējāt staciju? Līdz šim vairākas reizes ir bijis tā, ka pēc pārstartēšanas stacija atkal strādā un ccs darbojas.
Šo, godīgi sakot, neiedomājos!
E-mobilam Operatora Nr. ir uz stacijas, ļoti laipna operatores balss pati piedāvā pārstartēt stacijas kompi, un paliek uz līnijas, lai pārliecinātos, ka uz vietas viss reāli notiek. Tagad, ja konektēšanās ar auto nenotiek ar otro mēģinājumu, tā uzreiz zvanu un tas līdz šim ir palīdzējis, izņemot vienu reizi, kur tikai pie ccs dega sarkans indikators un operatore pasūdzējās, ka kāds bija sabojājis stekera galu bāžot to sniegā. Kompji mēdz uzkārties un tad tos vajag pārstartēt.
Ziemassvētkos ar Fikso Zoju braucu līdz Liepājai un nākamajā dienā Liepāja – Ventspils – Rīga. 1. dienā (vakarā) laiks bija drausmīgs – mega putenis un kādi -7 grādi. Dabūju tika 80% uzlādētu Zoju (tie baterijas atlikumi aplikācijā nerādās korekti) un ar to pietika līdz Saldum. Tur ēdot Cirkuļa vrapu salādēju lai pietiek līdz Skrundai; Skrundā kamēr gāju uz veikalu salādēju lai pietiek līdz Liepājai. Ja ārā auksts, ir izdevīgāk (ātrāk) lādēt īsāku laiku – lai tiek līdz nākamai stacijai. Tādejādi baterija uzsilsts un uzlādes ātrums labāks. Ar uzlādi problēmu nebija, kaut auto konektors bija piedzīts ar sniegu un baidījos vai nesitīs uz īso…
Zojām problēma, ka lādējot neļauj sildīties. To var apiet iestatot priekšsildi kādas 20 minutas uz priekšu. Tikai jāaizslēdz un jāatslēdz auto, citādi nesāks sildīt. Tā tāda neērtība.
Pēc pieredzes – Zojai problēmas ar apsildi sākas pie -17C. Tad pūš tikai manāmi remdenu gaisu. Vismaz uz šosejas.
Par E-mobi uzlādi nezināju – ladēju ar savu kartiņu.
Un jā – kā palaiž Fiqsy uzlādi novietojot auto pie lādētāja uz palikšanu? Ja palaiž caur aplikāciju, vai tad neņems nost no mana konta?
Un kā ar brīdinājumiem? Kad braucu ar Fiqsy uz Liepāju, zināju ka jābrauc kā ar “jēlu olu”, bet vienalga bija divi “strauji pagriezieni”… Jā, un par bezmaksas uzlādi e-mobi tīklā neko nezināju, izdarījo to lietu ar Mobilly, problēmu ar CCS nebija.
Vienīgā pretenzija pret konkrēto auto – tā apsildes pūtējs pūta izteikti smirdīgu gaisu.
Viena lieta, kuru nesapratu: atstājot auto Liepājas Fiqsy lēdēšanas vietā, piespraudu to pie stacijas, bet tas nelādējās. Iedomājos ka tam būtu jānotiek automātiski…
Cik ir braukts – laikam vienu reizi par bremzēšanu ir bijis brīdinājums – ikdienas auto abi ir tādi ļoti dinamiski – tāpēc laikam esam piešāvusies bremzēt un gāzēt tā, ka citiem netraucē un viss normas robežās.
Ne tikai dienas tarifs mainījies uz 47 eur, bet no 201. km vēl nāk klāt 0,14 eur/km. Vismaz ziemā nopietni jāpadomā, vai konkurentu piedāvājumi nav jēdzīgāki.
Kapēc aplikācijā nekur to nevar redzēt, ka pēc 200km ir maksa par kilometriem?
Tas jājautā pašiem Fiqsy. Pēdējā laikā gan esmu ievērojis, ka “zvaigznītes” tarifa auto rāda to maksu, pārējiem nē, mājas lapā ir norādīts. Gan jau, ja kādam nav slinkums, var painteresēties PTAC, cik tāda noklusēšana legāla 🙂
Dienas tarifs Fiqsy gan kādu laiciņu jau kā mainījies – 42 eiro vienā 47 eiro par 24 stundu nomu. Vasarā līdzīgas problēmas ar CCS uzlādi novēroju arī pats, lādēju ar Type2 – Fiqsy gan toreiz teicās, ka šādas problēmas vairs neatkārtošoties, jo tagad regulārāk pārbaudot savus auto. Interesanti, ka šajā rakstā jau pieminētas Fiqsy bezmaksas uzlādes e-mobi tīklā, kas šobrīd esot tikai testa stadijā un nekur īsti nebija izziņotas.
Jā – ir 47 eur – bet bezmaksas lādēšana mums bija testa režīmā – laikam drīz būs publiski izziņots.
Tiesa, testa režīmā, taču funkcionalitāte jau esot pieejama, kad skenē QR kodu e-mobi stacijās no Fiqsy lietotnes. Vienīgi šobrīd līdz ar to, ka testa režīmā, neesot garantijas, ka visos gadījumos sanāks veiksmīgi uzlādēties pa Fiqsy naudiņām.