Mārtiņš ar Tesla Model X

Ceļojums ar Tesla uz Holandi

Personīgās pieredzes stāsts par ceļojumu ar Tesla elektroauto no Latvijas uz Holandi un atpakaļ. Brauciens notika vasarā, kopējais ceļojuma attālums bija 3’678 km.

Izbraucām uzreiz pēc Jāņiem ap 18:00 no Rīgas ar 100% uzlādētu bateriju un uz paneļa rādīja nobraucamo distanci 590km. Ap 21:00 bijām Kauņā, kur pie viena no tirdzniecības centriem noliku uzlādēties kamēr paši iegājām paēst. Baterija bija gandrīz pilna stundas laikā, jo uzsāku lādēt, kad vēl atlikuši bija 40%, bet, kad paēdām un redzēju, ka uzlādes ātrums nokrities no 300km/h uz 50km/h, izlēmu braukt tālāk.

Polija

Zināju, ka Lietuvā ir bezmaksas uzlādes iespējas, tādēļ pie izbraukšanas no Lietuvas pie pašas robežas ar Poliju iebraucu vēl 15min palādēt, lai tālāk Polijā jau ar praktiski pilnu bateriju varu braukt līdz pašai Varšavai bez apstāšanās.

Nākamā pietura bija Varšavā, kur palikām pa nakti viesnīcā ar uzlādes iespēju viesnīcas parkingā. Tā kā ieradāmies diezgan vēlu naktī (kaut kur ap 2:00), tad no rīta cēlāmies tikai ap 9:00. Pabrokastojām un devāmies tālāk ar 100% uzlādētu bateriju, pie tam viesnīca par uzlādi neko neprasīja papildus maksāt.

Tālākais ceļš jau bija saplānots Tesla navigācijā. Līdz Vācijas robežai iebraucu 2 reizes uzlādēties pie Lodz un Poznan Supercharger stacijās, kas abas bija pie restorāna, un bija iespēja nedaudz izstaipīt kājas un iedzert kafiju, kamēr lādējas.

Mārtiņa Tesla Model X Supercharger lokācijā
Mārtiņa Tesla Model X Supercharger lokācijā

Uzlādes ilgums pirmajā pieturvietā 20 minūtes ar 600 km/h ātrumu, otrajā ap 40 minūtēm, jo izlēmām arī pusdienas paēst. Poznaņas uzlādes stacija bija blakus Poznaņas restorānu kvartāliem, tā kā izvēle bija plaša un pateicoties Tripadvisor rekomendācijām varējām baudīt gardu maltīti kamēr notiek uzlāde. Šī bija vienīgā vieta, kur no 8 Supercharger stacijām tikai 2 bija brīvas, jo visur citur es praktiski vienīgais lādējos. Laikam pašā pilsētas centrā un pie restorānu kvartāliem vietējie brauc paēst, atpūsties un pie reizes uzlādēties.

Vācija

Vācijā arī sanāca 2 reizes uzlādēties, pie tam šeit nedaudz sanāca stresiņš, jo Tesla navigācija izlēma uztaisīt nelielu līkumu un, braucot gar Berlīni, nogrieza mūs Berlīnes virzienā. Sākumā nevarēju īsti saprast, kāpēc mūs pagrieza ziemeļu virzienā, ja mums vajadzēja uz rietumiem, bet, kad paskatījos uz kurieni ved, izradījās navigācija izlēma mūs aizvest nelielā ekskursijā gar jauno Tesla rūpnīcu, kas tai brīdī vēl bija būvniecības stadijā.

  700 km ziemā ar Fiqsy elektroauto

Pirmā pieturvieta bija pie Blankenfelde-Mahlow, zem Berlīnes, kur atrodas Rolls-Royce rūpnīca, un uzlādes ilgums bija 50 min ar uzlādes ātrumu 740 km/h, jo baterija, uzsākot uzlādi, bija 5%. Kamēr lādējas varējām doties vakariņās blakus esošās viesnīcas restorānā. 

Supercharger uzlāde
Supercharger uzlāde

Nākamā pieturvieta bija pie Lauenau ar 10% atlikumu baterijā un lādējāmies 30 min, jo tā bija jau pēdējā apstāšanās pirms galamērķa sasniegšanas un vajadzēja pielādēt tikai atlikušajam ceļam nepieciešamo kilometrāžu, kamēr iedzērām kafiju un izstaipijām kājas blakus esošajā tirdzniecības centrā.

Holande

Galamērķi sasniedzām pēc pusnakts, pavadot 1’840 km garajā ceļā kopā 31 h, kur pati braukšana aizņēma 21 h un lādēšanās 3 h 30 min, kas pa lielam tika aizpildītas ar maltītēm vai šopingu un ļāva arī ar daudz mazāku nogurumu sasniegt galamērķi. Lielāko daļu ceļa braucu ar Autopilot, kas Teslai darbojas ļoti labi un ir daudz drošāka braukšana. Autopilot noteikti ir ērts garajos ceļojumos, jo nav saspringti jātur stūre visu laiku ar abām rokām, kas ir ļoti nogurdinoši, bet vari braukt praktiski kā pasažieris 90% no ceļa.

Mārtiņa Tesla Model X Supercharger lokācijā
Mārtiņa Tesla Model X Supercharger lokācijā

Kopējās lādēšanās izmaksas turpceļā sanāca ap 75 €, jo Lietuvā un Varšavā uzlādes bija bezmaksas. Supercharger maksājumi sanāk 7 € par 100 km, bet Polijā ap 5 € par 100km. Ja vēl pieskaita mājās uzlādi, kas pēc biržas cenām izmaksāja ap 10 € pilnai bačai, tad sanāk kopā brauciens 3 cilvēkiem izmaksāja €85.

Atpakaļceļš

Atpakaļceļā praktiski pa to pašu maršrutu braucām, tādēļ uzlādes pieturvietas sanāca tās pašas un ar līdzīgiem gaidīšanas laikiem. Vienīgi pie Berlīnes vēl iebraucām outletos uz šopingu, kas aizņēma gandrīz visu dienu. Bija iespēja tur uzlādēties bez maksas pie tirdzniecības centra, kas samazināja brauciena izmaksas vēl par 20 €.

  Elektroauto lietotāja pārdomas: uzlāde

Atpakaļceļš izmaksāja 65 € un kopā ceļojums izmaksāja 150 € uzlādei. Ja salīdzina ar iepriekš veikto līdzvērtīgo braucienu ar dīzeļa auto, kur uzpildes izmaksas bija ap €300, bet ceļā pavadītais laiks tikai par kādu stundu/pusotru mazāks, jo tāpat bija nepieciešams iebraukt paēst, veikalos vai vienkārši kādu kafiju paņemt pa ceļam, tad jāsecina, ka ieguvumi jau šobrīd ir pat lielāki gan no izmaksu viedokļa, gan no ērtības un komforta viedokļa.

Ziemas pieredze

Par braukšanu ziemā varu vien pateikt, ka patēriņš protams ir lielāks un ar pilnu bateriju nobraukt var kādus 20-30% mazāku distanci, jo daudz tiek patērēts uz salona uzsildīšanu. Arī ceļu pretestība sniegotā/lietainā laikā ir lielāka, bet līdzīgs patēriņa pieaugums ir arī benzīna/dīzeļa automašīnām tieši to pašu iemeslu dēļ.

No otras puses iespēja caur telefonu ieslēgt salona apsildi un pie -15 grādiem iekāpt mašīnā, kas jau ir uzsildīta līdz 25 grādi 5 minūšu laikā, kamēr es saģērbjos un aizeju līdz mašīnai, ir daudz komfortablāka, nekā iekāpt pilnīgi aukstā mašīnā, gaidīt kamēr tā uzsildīs motoru un sāks darboties pečka, visu to laiku salstot, jo mašīnā ir kādi -10 grādi.

Tāpat nesen pēc lidojuma jau pēc nolaišanās biju ieslēdzis salona apsildi defrost režīmā, kas nokausēja visu sniegu un ledu ne tikai uz logiem, bet arī uz jumta, jo jumts pa lielam ir viens liels logs. Pat pie -20 grādiem nav jādomā par to, vai mašīnu būs iespēja iedarbināt un vai nav izlādējies 12V aķis. Nav arī jāgaida kamēr motors uzsils un eļļa paliks šķidrāka. Tiklīdz iesēdies vari uzreiz braukt.

Noslēgumā

Bet galvenā priekšrocība, ko šobrīd baudu, ir, protams, braukšanas izmaksas, jo 99% no laika lādējot mājās pārsvarā pa naktīm ar biržas cenām vasarā izmaksas bija ap 10-15 € pilnai bākai jeb 500 km uzlādei. Šobrīd, kad tarifs ir pacēlies un patēriņš lielāks, sanāk ap 20-25 €, kas tāpat ir būtiski zemākas nekā tā paša dīzeļa vai benzīna izmaksas, kam 500 km bākas izmaksas ir 30-50 € līdzvērtīgam auto. Es nemaz nerunāju par braukšanas komfortu un dinamiku, jo tagad iesēžoties praktiski jebkurā benzīna vai dīzēļa automašīnā, rodas sajūta, ka braucu ar lēnu mikroautobusu.

  Seko ģimenes piedzīvojumam ar elektroauto
Uzlādes sesija ar Gridio
Uzlādes sesija ar Gridio

Kā ieteikums Tesla auto īpašniekiem ir izmēģināt Gridio app, kas ļauj uzlādes laiku plānot pēc biržas cenām tajās stundās, kad cena ir viszemākā, jo naktīs tarifs var nokrist arī zem 1 centa. Tas ir pieejams ne tikai Tesla automašīnu īpašniekiem, bet arī VW un Škoda, un ir ļoti noderīga, samazinot uzlādes izmaksas vidēji par 50-70%.

Autors: Mārtiņš

Uzlādēts komentārs

Ja arī tev ir kāda noderīga pieredze, ar kuru dalīties, droši sūti to uz info@uzladets.lv vai raksti komentāros vai forumā. Šobrīd latviski runājošajā telpā izteikti trūkst patiesās pieredzes stāsti. Te ir pieredzes stāsts par to, kā ar Hyundai Kona Electric brauca uz Vāciju ziemā, un te, kā ģimene ar Škoda Enyaq brauca no Slovēnijas uz Latviju. Šeit atradīsi Tesla Model 3 ar VW ID.3 salīdzinājumu no personīgās pieredzes.

Ceļojums ar Tesla uz Holandi 1
Ceļojums ar Tesla uz Holandi 2
4.2 6 balsojumi
Raksta novērtējums