Speciālista viedoklis: kādas priekšrocības cilvēks iegūst ar elektroauto

6

Lai arī elektroauto strauji iekaro tirgu un arvien biežāk ir redzami ielās, šis segments joprojām ir apvīts ar visdažādākajiem mītiem. Tai pašā laikā interese par šo transporta veidu turpina pieaugt, un pamazām cilvēki kļūst arvien zinošāki par šādu auto ekspluatēšanu un uzturēšanu. Un jāteic, ka dažas lietas viņus patīkami pārsteidz. Piemēram, tas, cik vienkārša šajā gadījumā ir apkope.

Eleport uzlādes stacija t/c Domina

Eleport uzlādes stacija t/c Domina (Publicitātes foto)

Lai arī elektroauto strauji iekaro tirgu un arvien biežāk ir redzami ielās, šis segments joprojām ir apvīts ar visdažādākajiem mītiem. Tai pašā laikā interese par šo transporta veidu turpina pieaugt, un pamazām cilvēki kļūst arvien zinošāki par šādu auto ekspluatēšanu un uzturēšanu. Un jāteic, ka dažas lietas viņus patīkami pārsteidz. Piemēram, tas, cik vienkārša šajā gadījumā ir apkope.

Arī Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš ir novērojis, ka līdz ar augošo elektroauto popularitāti sabiedrība kļūst zinošāka un aplami izteikumi dzirdami arvien retāk.

Viens no biežāk uzdotajiem jautājumiem ir – vai es ar šo auto tikšu no Rīgas līdz Liepājai vai Salacgrīvai. Un nav pat svarīgi, ka cilvēks šajā pilsētā bijis tikai pirms daudziem gadiem, – sniedzamība ar vienu uzlādi ir aktuāls aspekts. Jāteic gan, ka kopumā dīvainu uzskatu kļūst arvien mazāk.

Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš

Par laimi šoferiem, vairāki mūsdienu elektroauto jau šobrīd ļauj aizbraukt līdz jūrai gandrīz no jebkuras vietas Latvijā. Piemēram, Peugeot e-2008 krosovers ar vienu uzlādi var veikt līdz 345 km (saskaņā ar WLTP metodiku) un nepieciešamības gadījumā ar 100 kW lādētāju līdz 80% var tikt ātri uzlādēts tikai pusstundas laikā un nobraukt vēl 270 km.

Peugeot e-2008
Peugeot e-2008

Interesē tas, cik daudz ietaupīs

Tiem, kas nolēmuši braukt ar elektroauto, rūp, cik tas izmaksās un kāds būs ietaupījums salīdzinājumā ar iekšdedzes dzinēju, – tiek meklēts ekonomiskais pamatojums, ka elektromobilis ekspluatācijā patiešām ir lētāks. Kārlis Mendziņš neslēpj, ka sarežģītāks matemātiskais aprēķins šai ziņā būs cilvēkiem, kam nav iespējas uzlādēt auto privātmājā, daudzdzīvokļu ēkas pazemes stāvvietā vai darbā, taču arī šādā gadījumā cilvēks ietaupīs – citos veidos.

Kā zināms, fosilais kurināmais sadārdzinās, un no tā izriet papildu nodokļi, kas izmešu mašīnām tiks palielināti, turpretī elektriskajām būs pieejamas subsīdijas un kompensācijas.

Elektroauto uzlāde stāvvietā
Elektroauto uzlāde stāvvietā

Tāpat Kārlis Mendziņš uzsver, ka ir vērts sarēķināt arī citus ieguvumus, piemēram, bez maksas izmantot Rīgas Satiksmes autostāvvietas, iespēju pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām u.tml.

Daži cilvēki no rīta uz darbu brauc stundu, bet citi to pašu gabalu – 20 minūtes. Ceļā ietaupīto laiku pārvēršot darba stundās, gada laikā jūs varat ietaupīt vismaz dažus tūkstošus eiro.

Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš

Kārlis ir pārliecināts, ka uzturēšanas ziņā svaru kausi nosveras par labu elektriskajam transportam, jo patīkams bonuss ir arī atbrīvojums no ikgadējā ekspluatācijas nodokļa.

Var salīdzināt divus ļoti līdzīgus modeļus – Peugeot 2008 ar benzīna dzinēju un tā elektrisko versiju e-2008. Abiem izvēloties labāko komplektāciju, elektroauto maksā aptuveni par 10 tūkstošiem eiro vairāk. Tomēr, ja izvērtē ikgadējās uzturēšanas izmaksas, izdevumus par degvielu un elektrību, subsīdijas iegādes brīdī, ietaupītos līdzekļus par stāvvietu pilsētas centrā, ieekonomēto laiku, braucot pa sabiedriskā transporta joslām, nav grūti izrēķināt, ka cenu starpība izlīdzināsies ļoti ātri un līdz lietošanas cikla beigām elektriskais modelis būs kļuvis pat lētāks. Piedevām – elektroauto būs arī augstāka pārdošanas vai atpirkšanas cena.

Vieglāk un lētāk

Kā uzsver Kārlis Mendziņš, izmaksās lielu atšķirību veido arī tēriņi par regulārajām apkopēm. Respektīvi – elektromobilim tās ir lētākas, jo šajā mašīnā gandrīz nav šķidrumu un elektromotorā nav detaļu, ko nepieciešams eļļot. Tāpat svarīgs ir fakts, ka elektromotors tiek izmantots bremzēšanas laikā, tāpēc slodze uz bremžu uzlikām un diskiem ir būtiski mazāka, un attiecīgi tie ir jāmaina daudz retāk nekā parastai mašīnai.

Eleport Kempower uzlādes stacija Domina shopping
Eleport Kempower uzlādes stacija Domina shopping

Tomēr tas nenozīmē, ka var aizmirst par citiem elementiem un par tiem nerūpēties. Piemēram, vējstikla slotiņas regulāri jāuzliek jaunas, arī dzesēšanas šķidrums jāmaina tāpat kā ar degvielu darbināmam automobilim. Atkarībā no modeļa bremžu šķidrumu var mainīt reizi divos gados, bet salona gaisa filtru gan vajag jaunu katru gadu – tas ļaus salonā uzturēt svaigu gaisu.

Vadītājam vajadzētu sekot līdzi arī tam, kā nodilst riepas. Tā kā elektroauto spēj strauji uzņemt ātrumu un ir smagāki nekā mašīnas ar iekšdedzes dzinēju, riepas tiek pakļautas lielākai slodzei, tāpēc to kalpošanas laiks var būt īsāks.

Kliedē mītus par akumulatoriem

Pastāv uzskats, ka elektroauto akumulatoriem nepieciešama īpaša aprūpe. Daži avoti uzsver, ka tos nedrīkst bieži lādēt ātrajās stacijās un līdz 100%, citādi akumulatora kapacitāte strauji samazināsies. Kārlis Mendziņš skaidro, ka ilgtermiņā tā gan var būt, tikai realitātē tas notiek lēni. Piemēram, Peugeot iesaka akumulatoru bieži neizlādēt zem 20% ietilpības, kā arī rekomendē vienmēr nelādēt līdz 100%.

Peugeot e2008
Peugeot e2008 uzlādes skats panelī

Tāpat vadītāju sirdsmieram – akumulatoriem ir ilga garantija, nereti pat garāka par līzinga periodu. Uzsverot savu akumulatoru ilgmūžību, jau minētais Peugeot tiem dod 8 gadu jeb 160 000 km garantiju.

Ir dzirdēts, ka akumulatorus nedrīkst lādēt lietus laikā, taču arī tā nav taisnība.

Ja papētīsiet rūpīgāk, redzēsiet, ka ap visām elektrības ligzdām ir daudz gumijas un plastmasas elementu, tāpēc lādēt akumulatoru lietus laikā ir pilnīgi droši. Gandrīz visu pasauli ir aplidojušas fotogrāfijas ar Tesla Supercharger uzlādes laukumu, kas bija pilnībā applūdis, elektroauto bija izmirkuši, taču cilvēki – sveiki un veseli!.

Smej Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš

Vēl viens mīts ir saistīts ar ārkārtīgi cimperlīgām akumulatoru uzlādes ligzdām. Runā, ka tās esot regulāri jātīra, jo pat mazākais zariņš var būt bīstams vai traucēt uzlādi. Tomēr Eleport Latvija vadītājs apliecina – visi ar uzlādi saistītie elementi ir paslēpti un aizsargāti no apkārtējās iedarbības, tāpēc tos nav iespējams tā nejauši piesārņot, lai traucētu normālai darbībai.

Viena no ērtākajām elektroauto lietām ir iespēja uzlādēt akumulatoru mājā, stāvvietā vai darbā. Lai gan teorētiski pietiek ar visvienkāršāko kontaktligzdu, Kārlis Mendziņš iesaka ieguldīt dažus simtus eiro un uzstādīt mājas staciju jeb wallbox. Un šo aspektu elektroauto lietotāji novērtē īpaši, jo, atgriežoties mājās, mašīnu var pieslēgt pie tīkla un no rīta startēt ar pilnu akumulatoru. Iekšdedzes dzinēju īpašniekiem šai ziņā ir sarežģītāk, jo degvielas uzglabāšana mājās ir gan nelikumīga, gan nedroša.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

4.5 2 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
6 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Gundars
Gundars
Viesis
16/03/2023 09:52

…elektroauto strauji iekaro tirgu… jā, daudzu gadu laikā sasniegti veseli 4000 auto no daudziem simtiem tūsktošu cita veida auto. Tāds straujums ka apkārt gāž!
…elektriskajām būs pieejamas subsīdijas un kompensācijas… lasi – un lai šīs subsīdījas nodrošionātu, jums toč arvien vairāk cels nodokļus. Jo subsīdijām nauda tā vienkārši kokos neaug. Palasam par Norvēģiju, kur subsīdijas jau praktiski 100% tiek atceltas. Galvenais jūs uzsēdieties uz tās elektroadatas un tad jau mēs zināsim kā jūs izģērbt.
…var tikt ātri uzlādēts tikai pusstundas laikā – a kam man pusstundu dirnēt pie štepseļa katrā braucienā ārpus pilsētas centra, ja es ieleju degvielu bākā reizi mēnesī un veltu tam 5minūtes?
.. ietaupīsiet citos veidos… ja runa par sniedzamību, tad redz, jūs jau tālu nebrauciet, Salacgrīvā esiet bijuši gadus atpakaļ. Ja runa par ietaupīšanu uz stāvvietu centrā, tad gan neņem vērā, ka es maksas stāvvietu centrā principā neizmantoju nekad…
…iespēju pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām – tad izrādās sabiedriskā transporta joslas ir izveidotas, lai tur laistu privāto auto? Nu jā ja visā valstī ir 4000 šādu elektrovāgenu, tad jā, tas nav vērā ņemams un trolejbusu skaits ir lielāks. Bet vai tiešām šīs joslas būs izmantojamas, arī tad ja elektroauto sasniegs 15-20 un vairāk procentus?
Ak tu vienpusēji domājošais, Mendziņ

Pēdējoreiz rediģēja 1 gads atpakaļ Gundars
Normunds
Normunds
Viesis
04/03/2023 13:03

jo degvielas uzglabāšana mājās ir gan nelikumīga,
———————————————————————-
Uz šo ir kāda atsauce? Ātruma skatoties līdz 1000l var glabāt bez problēmām. Tātad vismaz 10 bākas sanāk.

Dfas
Dfas
Viesis
24/02/2023 14:12

Tas, ka viens tiek subsidēts, bet otrs aplikts ar nodokļiem, nepadara pirmo par izdevīgāku, gan plašā mērogā, gan ilgtermiņā. Kādam par tām subsīdijām ir jāmaksā.

ASh
ASh
Viesis
10/01/2023 00:52

Par to cik var nobraukt gribas papildināt – vasarā tik tiešām ar vairumu auto var tikt līdz Jūrai no gandrīz jebkurs vietas LV, bet ziemā ir grūtāk. Ar auto kurš vasarā spēj 400km wltp ziemā no Rīgas līdz Liepājai bez uzlādes var pat nesanākt nokļūt. Mierīgi braucot sanāk knapi knapi. Es nesūdzos, tik padalos ar realitāti. Šoziem jau reizes 5 esmu uz Liepāju no Rīgas devies, iepazīstu ar vien jaunas uzlādes pa ceļam 🙂

Kārlis Mendziņš
Atbilde  ASh
10/01/2023 10:34

Jāpiebilst, ka ne visi EV ir taisīti vienādi. Dažiem WLTP rezultāti ir tuvāki patiesībai un ziemā mazāki zudumi nekā citiem.

pitonsxxl
pitonsxxl
Viesis
Atbilde  ASh
17/01/2023 09:13

Kāds tev EV ?

6
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: