Labākais elektroauto ceturksnis līdz šim – 2023.g. 1. ceturkšņa statistikas analīze
Gada pirmajā ceturksnī elektroauto ieņēma 9% jauno auto tirgus un kopā ar spraudņa hibrīdiem jau otro ceturksni ir virs 10% tirgus daļas.
Gada pirmajā ceturksnī elektroauto ieņēma 9% jauno auto tirgus un kopā ar spraudņa hibrīdiem jau otro ceturksni ir virs 10% tirgus daļas.
Jau gadu ir spēkā valsts atbalsts elektroauto iegādei. Tas noteikti ir daļēji palīdzējis uzturēt augšanas tempus, kas jau atkal ir augstāki nekā iepriekš prognozēts. Kopā ar elektroauto skaita pieaugumu arī uzlādes stacijas paliek strauji vairāk.
2023. g. 1. aprīlī Latvijā bija reģistrēti 4’361 elektroauto (BEV) (+84%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu (YoY)), 62 elektriskie autobusi (+38%), 134 elektriskie vieglie kravas transportlīdzekļi (+68%), 42 elektriskie kvadricikli (+5%), 1007 elektriskie mopēdi (+29%) un 90 elektriskie motocikli (+84%). Kopā Latvijā ir reģistrēti 5’696 elektriskie transportlīdzekļi (+69%).
2023. g. 1. ceturkšņa jauno elektrisko automašīnu reģistrācijas izdalot sīkāk:
- BEV: 416 reģistrācijas (+152% YoY, 9.1% ceturkšņa reģistrāciju) + 113 lietoti + 25 vieglie kravas (18 jauni + 7 lietoti)
- PHEV: 67 reģistrācijas (+24%, 1.5%)
- Kopā: 483 (+126%, 10.6%)
10% jau pusgadu
Varbūt kāds pamanījis, ka Škoda Enyaq reģistrācijas pieaugušas. Tas visdrīzāk ir saistīts ar hokeja čempionāta tuvošanos, bet, diemžēl, vairums no tām notika aprīlī. Tamdēļ, ka tās bija aprīlī, šīs reģistrācijas skaitīsies pie nākamā ceturkšņa. Lai gan pie šādiem reģistrāciju apjomiem šādu notikumu būs grūti pamanīt kopainā.
Ar galējo ES lēmumu par iekšdedzes dzinēju mašīnu aizliegšanu no 2035.g. varam sagaidīt, ka elektroauto statistika arī Latvijā dažu gadu laikā uzleks līdz dominējošajam starp jaunajām automašīnām un ap 2030.g. būs interesantāk vērot benzīna (kā pēdējo iekšdedzes motora enerģijas pārstāvi) pazušanu no statistikas. Pēc ACEA datiem 2023.g. 1. ceturksnī pilnīgi elektriskās automašīnas (BEV) ieņēma 12.1% no Eiropas Savienības jauno automašīnu tirgus un spraudņu hibrīdi (PHEV) – 7.1%, kopā – 19.2%. Ja vēl ieskaitām nelādējamos hibrīdus, kopā ES elektrificētās automašīnas bija 44.4% no jauno automašīnu tirgus.
Nemaz nerunājot par to, ka Tesla Model Y bija 4. pārdotākā automašīna 2022. gadā pasaulē. Varētu argumentēt, ka Model 3 un Model Y vajadzētu skaitīt kopā, jo ar Toyota Corolla nosaukumu ir vairākas dažādu virsbūvju automašīnas. Ja tā darītu, tad Tesla Model 3/Model Y būtu vispārdotākais modelis pasaulē.
Ceturkšņa jaunpienācēji
Šajā ceturksnī Latvijā tika reģistrēti tikai 3 līdz šim Latvijā neredzēti elektroauto – BMW i7, BMW iX1 un Goupil G4L. Līdzšinējais topa līderis BMW i3 iekrājis vien 7 reģistrācijas pa šiem trīs mēnešiem, kas ļāvis Nissan Leaf pietuvoties tik tuvu, ka jau nākamajā ceturksnī varam sagaidīt līdera nomaiņu.
Šī ceturkšņa populārākie modeļi ir Nissan Leaf (+63 reģistrētas vienības ceturksnī, +265 YoY), Audi Q8 e-tron (+39, +161), Tesla Model 3 (+35, +172), Škoda Enyaq iV (+32, +116) un Tesla Model Y (+28, +57).
Lai gan mašīnas ar dīzeļdegvielu ir piedzīvojušas nelielu pieaugumu popularitātē, kopainā tas ir noticis uz benzīna automašīnu rēķina. Starp jaunajām automašīnām šobrīd benzīns dominē ar 63.9% tirgus, dīzelis ieņem 23.7%, elektrība ir 9.1% (10.6% kopā ar PHEV) un gāze ir 0.0% (1.9% kopā ar benzīna hibrīdu). Tomēr vieglajiem komerctransportiem ir jāsaņemas. Tur aina ir pagalam bēdīga – dīzelis dominē ar 91.6% tirgus, benzīns ieņem 6.5%, elektrība ir 1.4% un gāze ir 0.1% (0.6% kopā ar benzīna hibrīdu)
Šobrīd tas varbūt neizskatās reālistiski, bet, ņemot vērā, ka EK ir lēmusi, ka iekšdedzes dzinēju jaunas reģistrācijas netiks vairs atļautas, varam pieņemt, ka starp 2026. un 2030. gadu elektroauto dominēs gan vieglajās pasažieru, gan vieglajos komerctransportlīdzekļos. Nepacietīgi gaidām pirmo smagā kravas transporta reģistrāciju Latvijā. Pamazām un nu jau ar valsts atbalstu, ir iespēja sasniegt valsts uzstādīto 2020. gada mērķi Zaļā kursa ietvaros transporta sektorā (10% AER no patērētās enerģijas).
Prognozes
Tendenču eksponenciālā līkne pāri iepriekšējo gadu datiem prognozē, ka 5’000 elektroauto būs 2024. gada vidū (visi elektriskie transportlīdzekļi tobrīd būs aptuveni 10’000). Ņemot vērā, ka pietiktu ar 1 labu ceturksni, lai sasniegtu šo skaitli, tad varam teikt, ka šī prognoze ir ļoti pesimistiska. Tomēr, ja eksponenciālajai līknei liek izmantot datus vien no 2018. gada, tad tā paredz, ka 2024. gada vidū būs 10’000 elektroauto (ETL – 15’000), kas liekas daudz ticamāk. Salīdzināšanai – Lietuvā šobrīd ir 8’670 EV.
Varam tikai zīlēt, cik daudz elektroauto būs Latvijā reģistrēti 2030. gadā, bet zemāk esošajā sarakstā ir apkopoti daži no minējumiem:
- AS Latvenergo – 60’000 (8.2%)
- Eleport – 100’000 (13,7%)
- Latvijas nacionālais attīstības plāns* – 14’570 (2%) (*2027.g.)
- Eksponenciāla līkne – 43’500 (5.9%)
- Eksponenciāla līkne, kas ņem vērā datus sākot no 2018.g. – 138’000 (18.9%)
- Nemainīgs 80.88% (pēdējo 4 ceturkšņu vidējais) pieaugums – 242’716 (33.2%)
Tiem, kas seko līdzi Uzlādēts.lv publicētajai statistikai, jau zina, ka realitāte teju vienmēr ir labāka par to, ko eksponenciālā līkne prognozē. Piemēram, eksponenciālā līkne pirms gada paredzēja, ka 2030.g. būs 30’000 elektroauto, un vēl gadu iepriekš – 18’500. Izmaiņas gadu laikā ir ievērojamas. Kurai prognozei ticēt? Nemainīgs 81% pieaugums diez vai realizēsies, bet iepriekšējo gadu pozitīvās tendences liek domāt, ka būs labāk nekā Latvenergo prognozē.
Un izskatās, ka infrastruktūra būs vietā. Šobrīd izskatās, ka gan vista, gan ola (mašīnas un uzlādes infrastruktūra) ir ieradušās Latvijā. Tagad ir lielais jautājums, kad elektroauto iekaros Latvija pārdotāko automašīnu virsotnes. Vajag tikai nedaudz vairāk nekā 500 reģistrācijas kādam no modeļiem iekrāt gada laikā, kas būtu aptuveni 1/6 no šogad sagaidāmajām elektroauto reģistrācijām.