Enefit ieguldīs 5 miljonus eiro elektroauto uzlādes tīkla attīstībā Latvijā
Paplašinot Igaunijā pieejamo Enefit Volt elektroauto uzlādes tīklu, energouzņēmums Enefit šogad Latvijā investēs 5 miljonus eiro, t. sk. Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta CEF līdzfinansējumu 500 000 eiro apmērā.
Uzņēmuma mērķis ir jau šogad sākt sadarbību ar Latvijas uzņēmumiem par vairāk nekā 100 publisko elektroauto uzlāžu staciju izveidi, lai tuvāko gadu laikā radītu Baltijā plašāko uzlādes tīklu.
2023. gadā piecās vietās uz Ventspils, Bauskas un Tallinas šosejas plānots izbūvēt desmit Enefit Volt ātrās uzlādes stacijas ar maksimāli lielāko iespējamo jaudu – 300 kilovatu. Šis ir šobrīd pasaulē viens no jaudīgākajiem pieejamajiem uzlādes risinājumiem, kas ļauj vien 20 minūtēs elektroauto bateriju uzlādēt līdz aptuveni 80% līmenim. Katrā uzlādes vietā būs divas uzlādes iekārtas, piedāvājot vienlaikus uzlādēt četrus elektroauto. Stacijas tiks izvietotas Latviju, Lietuvu, Igauniju un Poliju savienojošā Eiropas transporta tīklā (TEN-T), vietās, kur elektroauto īpašnieki uzturas ilgstoši un regulāri – pie lielveikaliem, biznesa centriem un viesnīcām. Līdzīgi kā šobrīd Igaunijā, arī Latvijā klienti uzlādes stacijās varēs norēķināties ar Enefit Volt lietotni, maksājot par izmantotajām kilovatstundām, nevis uzlādes laiku.
Publiskās uzlādes infrastruktūras attīstība ir noteikta kā viena no mūsu šīgada prioritātēm. Līdz ar elektroauto infrastruktūras attīstību atbalstīsim arī vietējos uzņēmumus, piesaistot tiem papildu klientus – esam iecerējuši stratēģiskas iekārtu atrašanās vietas, kur auto īpašnieki transportlīdzekļa uzlādes laikā varēs bez lieka laika tēriņa paveikt arī citus ikdienas uzdevumus. Šobrīd jau tiek slēgti pirmie līgumi par uzlādes staciju izveidi, kuru īstenošanā sadarbosimies ar populāriem vietējiem veikalu tīkliem, atpūtas vietām un citiem stratēģiskajiem partneriem.
Enefit valdes priekšsēdētājs Krists Mertens
Enefit Volt publisko elektroauto uzlādes infrastruktūra šobrīd tiek aktīvi attīstīta Igaunijā, kur uzstādītas 197 publiskās uzlādes stacijas. Šī gada laikā Enefit mātesuzņēmums Eesti Energia plāno uzsākt teju 1000 jaunu publisko uzlādes staciju izveidi Baltijā un Polijā, kļūstot par lielāko uzlādes operatoru reģionā. Savukārt Latvijā tuvāko gadu laikā plānots izveidot uzlādes infrastruktūru teritorijās ar visblīvāko elektroauto lietotāju skaitu – primāri Rīgā un Pierīgā, paplašinoties arī Ventspils, Jelgavas, Bauskas un Daugavpils virzienos.
Mēs kļūsim par daļu no starptautiska uzlādes tīkla, kurš būs centralizēti pieejams un ērti lietojams visiem Enefit Volt lietotnes klientiem Latvijā, Lietuvā, Igaunijā un Polijā. Jau šobrīd lietotnē var apskatīt visas Enefit grupas aktīvās elektroauto uzlāžu lokācijas. Uzlādes tīkla ieviešana Latvijā ir būtisks solis elektromobilitātes veicināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu uzlādes infrastruktūru Baltijā un arī ārpus tās. Līdzās ātrās uzlādes stacijām Latvijā būs pieejamas arī standarta stacijas ar uzlādes jaudu no 22 līdz 240 kilovatiem, pilnībā nodrošinot visu braucēju vajadzības – gan ikdienas gaitām pilsētā, gan starptautiskiem ceļojumiem ar elektroauto.
Enefit valdes priekšsēdētājs Krists Mertens
Visās Enefit uzlādes stacijās Igaunijā jau šobrīd tiek izmantota tikai no atjaunīgajiem energoresursiem ražotā jeb zaļā enerģija, un arī uzlādes stacijās Latvijā tiks piedāvāta iespēja izmantot zaļo enerģiju.
Uzlādēts viedoklis
Uzlādes infrastruktūras aina Latvijā kļūst ļoti blīva. Jau šobrīd aktīvi tīklu attīsta cits Igaunijas uzlādes operatos – Eleport, kas apņēmies investēt 30 miljonus. Nesnauž arī Latvenergo ar Elektrum Drive. Ignitis arī ir izziņojuši jau par konkrētām vietām, kur atvērs savas uzlādes stacijas. Nemaz neaizmirstot par e-mobi tīklu.
Arī benzīntanki pamazām rosās – Virši nesen atvēra otru uzlādes punktu un kopumā plāno 20, Circle K teicās šogad atvērt 2 uzlādes punktus, Neste – 1. Nedrīkst aizmirst arī Ionity, kas aizskatuvē plāno paplašināt uzlādes tīklu visā Baltijā. Un tagad starp visiem ir arī Enefit. Un katram sava aplikācija. Par laimi, e-mobi ir vienīgie, kas par uzlādi prasa maksāt nevis par uzlādēto enerģiju, bet gan laiku.
Jāpiezīmē gan, ka vairums no esošajām Enefit Volt uzlādes stacijām ir mantotas no 2014. gada uzlādes tīkla (līdz 50kW jauda) un ir aprīkotas ar tikai CHAdeMO spraudni un Type 2 ligzdu (skatīt attēlu augstāk). Ceļojot uz Igauniju, akli paļauties uz Enefit Volt tīklu nebūtu prāta darbs, ja nebrauc ar Nissan Leaf.