Renault 5 vai Renault 4: kurš atdzīvinātais retro francūzis patiesībā ir labāks?

1

Renault atdzīvinājis divas leģendas – 5 un 4. Retro stils un praktiskums, bet vai der mūsdienām? Pēc nedēļas ar katru man ir skaidra atbilde uz šo jautājumu.

Renault 5 and Renault 4

Renault 5 un Renault 4

Renault atdzīvinājis divas leģendas – R5 un R4. Retro stils un praktiskums, bet vai der mūsdienām? Pēc nedēļas ar katru man ir skaidra atbilde uz šo jautājumu.

Renault spēlē uz nostalģijas stīgām. Lai gan es nepiedzīvoju Renault 5 un Renault 4 ziedu laikus, pat man ir skaidrs, ka šie abi modeļi ir iedvesmoti no saviem vārda brāļiem pagājušā gadsimta noslēgumā. Renault, manuprāt, izspēlējuši pareizu kārti, ražojot šos modeļus tikai elektriskajā versijā. Tāpat man arī ir skaidrs, ka abi modeļi nav tikai mārketinga eksperiments, bet reāli kandidāti ne tikai gada elektroauto titulu, bet arī uz mūsu sirdīm.

Renault 5 and renault 4 new and old
Vecie un jaunie Renault 5 un Renault 4

Un, starp citu, Renault 5 to jau ir izdarījis — tas ir ne tikai Eiropas Gada auto 2025, bet arī Latvijas Gada elektroauto 2025. Nemaz ne slikts statuss automašīnai, kas tikai pirms pāris mēnešiem nonācis pārdošanā.

Vēsture šodien

Renault 4 savā laikā bija īsts fenomens – vairāk nekā 8,1 miljoni pārdotu vienību (1961–1994), bet Renault 5 – vairāk nekā 5,5 miljoni (1972–1996).

Renault 5
Renault 5

Jaunais Renault 5 E-Tech, kas Renault piedāvājumā aizstāj Renault Zoe (lai vieglas smiltis ledlauzim), uzreiz sāka ar augstu noti: 3 316 pārdotas vienības pirmajā mēnesī Francijā, apsteidzot Tesla Model Y, un ~49 000 pārdotām vienībām 2025. gada pirmajā pusē. Turklāt jau iegūtie tituli apliecina, ka nostalģija var būt arī racionāla izvēle. Latvijā līdz 1. oktobrim bija reģistrētas kopā 10 vienības šo elektrisko modeļu – divi R4 un astoņi R5.

Dizains, sajūtas un vieta

Nebūšu oriģināls un teikšu, ka Renault 5 emocionāli ir 10/10 – dizains tik pārliecinošs, ka pāris “franciskumus” (ergonomikas dīvainības) piedod ar smaidu. Lai gan Renault 4 ir lielāks, kantaināks un, neskatoties uz manu skepsi pret krosoveriem, uzrunāja pat vairāk.

Ar īpaši zemu bagāžnieka slieksni R4 ikdienā būs ērtāks un praktiskāks, bet man par pārsteigumu otrā rinda R5 ir platāka: mana sieva starp diviem bērnu sēdekļiem jutās nedaudz iespiesti, bet ērti R5, bet R4 ilgstoši turēties pa vidu negribēja. R5 ir plakana otrās rindas sēdvieta, bet R4 viļņveidīga. Tomēr to var apiet, jo arī priekšā ir ISOFIX un lielāko no bērnu sēdekļiem var nolikt priekšā. Vienlaikus abiem modeļiem ir viens mīnuss, ko es negaidīju no elektriskajām mašīnām, kas taisītas kā tikai elektriskas – nav priekšējā bagāžnieka jeb frunks. It kā ir vieta virs invertora, kur varētu ielikt uzlādes vadus, kurus ceļojot vēlētos noglabāt kaut kur, kur tie netiks aprakti zem čemodāniem, bet nekā.

Renault 5 second row and Renault 4 boot space
Renault 5 otrā rinda un Renault 4 bagāžnieks ar četru cilvēku mantām nedēļas nogalei

Protams, kā jau krosoveram, R4 sēdpozīcija ir augstāka, bet tas arī nozīmē, ka līkumos jūtams augstāks smaguma centrs. Tikmēr R5 līkumus izņem teju kā kartings. Pārsteidzoša atšķirība atklājas skaņas izolācijā – R5 ir klusāks, bet R4 lietus bungošanu dzird izteiktāk, kas gan ir sīkums visādi citādi patīkamam braucienam.

Vienu rītu, kad braucu ar R5, kas bija reklāmas dzeltenajā krāsā, lija lietus. Pamanīju, ka man pretim nāk divi bērni ar dzelteniem lietusmēteļiem. Tas prieks viņu sejās, kad viņi pamanīja mašīnu ir neaprakstāms. Viņi smaidīja, lēkāja un māja man. Lielisks veids kā uzlabot lietaino rītu! Par pieredzēm runājot, pirms dažām dienām sastapu vienu Renault 4 īpašnieci. Pēc manas izrādītās intereses par to, kā ir ikdienā lietot šo mašīnu, viņa sacīja, ka “dēļ šī auto paredzēto budžetu krietni pārtērēju, bet izbraucot ar vairākiem elektroauto, šis bija īstais”. Un es viņu ļoti labi saprotu.

Patēriņš, jauda un skaņa

Abi modeļi ir tehniskie dvīņi un ar abiem es izbraucu aptuveni 500 km. Abi bija ar 52 kWh (neto) bateriju un patēriņš turējās pie ~15 kWh/100 km. Jāpiebilst, ka mani testi bija augustā, un, lai arī cik rudenīga mums tā vasara bija, man trāpījās tās labās dienas un tamdēļ šos var uzskatīt par optimāliem apstākļiem, kas liecina, ka solītie 400 km pēc WLTP cikla varētu nebūt sasniedzami, bet noteikti varētu aizbraukt no Rīgas līdz Tallinai bez vajadzības pa ceļam uzlādēt.

Renault 5 home screen
Renault 5 multimedijs

Jauda? Lai gan tehniskā pase rāda “vien” 110kW, es teiktu, ka šiem modeļiem, kas starp citu ir priekšpiedziņas, tas ir pietiekoši. Man gan bija neliels pārsteigums veicot apdzīšanas manevru, saprotot, ka tas ir jāplāno. Jauda nepietiek, lai brauktu “Tesla stilā”, kad iespiež pedāli vispirms pārkārtojoties. Tamdēļ vajag ieskrieties pirms manevra veikšanas.

Renault 5 and renault 4 charge curve
Renault 5 un renault 4 uzlādes līkne

Uzlādes jauda? Arī šeit jāsaka, ka tā ir pietiekoša – 100 kW pīķis, kas krīt teju taisnā līnijā. 10–80% uzlāde prasa ~30 min, kas, manuprāt, ir tieši 10 min par ilgu šodienas izpratnē par uzlādes komfortu tādai baterijai.

Bet cepuri nost vienā aspektā – skaņas sistēma abos ir izcila. Pat FM radio skanēja pārsteidzoši bagātīgi. Pēdējā laikā labākais audio, ko esmu baudījis automašīnā.

Vardes, kas jānorij

Pirmais, kas iekrita acīs vēl pirms sāku braukt – Start/Stop poga ir noslēpta. Pirmajā reizē gandrīz izelpoju visu salona skābekli, kamēr to atradu. Es sagaidīju, ka šī poga ir smukais Renault simbols uz virziena pārslēga aiz stūres. Tā nav. Atļaušu jums pašiem atrast šo pogu. Protams, kad jau esi vienreiz atradis, to atrast ir viegli… Tamdēļ ar Renault 4, ar kuru es braucu kā otro, man nebija šādas problēmas pirmajā iekāpšanas reizē. Abiem modeļiem vizuāli grūti piesieties, bet tumšais un kvadrātiem rotātais jumts salonā spiežas virsū un rada sajūtu, ka sēdi mazākā kastē.

Braukšanas asistenti arī ir ar saviem franciskumiem. Pašparkošanās groza stūri, bet pārējais jāizdara pašam, un tā ne vienmēr atrod izvēlēto vietu vai noparkojas tālāk no apmales kā man patiktos. Līniju turētājs peld un mēdz bez skaidras loģikas izslēgties, atpakaļskata kameras bilde ir zemas kvalitātes un “grozās” līdz ar stūri, ko vēlētos, lai tā nedarītu. Atpakaļskata spogulis veido dīvainu aklo zonu mašīnas priekšā, kur gājējiem paslēpties.

Renault 5 collage of 5 pictures
Renault 5 bilžu kolāža ar 5 bildēm

Rekuperācija: R5 nepiedāvā “viena pedāļa” braukšanu, savukārt R4 piedāvā. R4 aiz stūres ir lāpstiņas, kas dod vairākus rekuperācijas līmeņus, kas darbojas labi. Pielīdzināmi kā to dara Tesla, bet, katru reizi iekāpjot mašīnā, jāatceras, ka to vajag iestatīt, jo mašīna pati to neatceras. Google Automotive multimedijs ir nostrādāts un es ieslēdzu Android Auto tikai, lai paskatītos, kā tas strādā. Iebūvētā navigācija precīzi plāno uzlādes un rāda enerģijas bilanci pie galamērķa.

Renault 4
Renault 4

Cenas un komplektācijas

Renault mājaslapā min mistiskas sākuma cenas, kas pazūd līdz ko atver konfiguratoru. Konfiguratorā sākuma cena R5 ir 27 290 EUR (R4 no 27 590 EUR), bet tas ir ar “mazo” 40 kWh akumulatoru. Lai gan es parasti esmu tas, kurš saka, ka mazākā baterija ir jāņem, šoreiz es piebalsošu “otrai nometnei” un teikšu, ka jāņem 52 kWh akumulators. Renault mazo bateriju sauc par “urban”, bet lielo, lai arī cik tas būtu liels, sauc par “comfort”. “Ērtā” R5 komplektācija sākas no 30 290 EUR, bet R4 no 32 490 EUR. Tās versijas, kuras es testēju, bija pēc šodienas konfiguratora R5 35 120 EUR, R4 37 070 EUR. Neteiktu, ka abas cenas iekļaujas “pieejamā” elektroauto segmentā, bet emocijas, apdares kvalitāte un koptēls par abām mašīnām savā mērā pamato cenu.

Tehniskie parametri pēc EV-database.orgRenault 5 E-TechRenault 4 E-Tech
Cena40kWh: 27 290 EUR
52kWh: 30 290 EUR
40 kWh: 27 590 EUR
52kWh: 32 490 EUR
AkumulatorsNeto: 40 kWh vai 52 kWh
Bruto: 43 kWh 55 kWh
Ķīmija: NCM
Spriegums: 400 V
Neto: 40 kWh vai 52 kWh
Bruto: 43 kWh 55 kWh
Ķīmija: NCM
Spriegums: 400 V
UzlādeAC: max 11kW
DC (40 kWh): max 80kW (vidējā jauda 55kW)
DC (52 kWh): max 100kW (vidējā jauda 70kW)
AC: max 11kW
DC (40 kWh): max 80kW (vidējā jauda 55kW)
DC (52 kWh): max 100kW (vidējā jauda 70kW)
Uzlādes laiksAC (40 kWh, 0-100%): 4h 30min
AC (52 kWh, 0-100%): 5h 45min
DC (40 kWh, 10-80%): 32min
DC (52 kWh, 10-80%): 33min
AC (40 kWh, 0-100%): 4h 30min
AC (52 kWh, 0-100%): 5h 45min
DC (40 kWh, 10-80%): 32min
DC (52 kWh, 10-80%): 33min
Baterijas priekšapsildeIrIr
Divvirzienu uzlāde (V2x)V2L/V2H/V2G līdz 11kWV2L/V2H/V2G līdz 11kW
Motora jauda40 kWh: 90 kW
52 kWh: 110 kW
40 kWh: 90 kW
52 kWh: 110 kW
0-100 km/h40 kWh: 9.0 sek
52 kWh: 8.0 sek
40 kWh: 9.0 sek
52 kWh: 8.0 sek
Patēriņš40 kWh: 15.4 kWh/100 km
52 kWh: 15.5 kWh/100 km
40 kWh: 16.3 kWh/100 km
52 kWh: 16.5 kWh/100 km
Reālistiskais nobraukums starp uzlādēm (100-0%)40 kWh: līdz 260 km
52 kWh: līdz 335 km
40 kWh: līdz 245 km
52 kWh: līdz 315 km
Bagāžnieka tilpums326 litri (1000 litri ar nolaistiem sēdekļiem)420 litri (1405 litri)
ISOFIX3 sēdekļiem3 sēdekļiem

Starp šiem abiem es teiktu, ka, ja tev vajag stilu, klusāku salonu un rūpnīcas dzelteno krāsu, tad īstā izvēle ir R5. Ja tomēr vēlies praktiskāku, bet joprojām stilīgu auto, tad R4 būtu tas, ko izvēlēties. Abos skan fantastiska audio sistēma, bet abos ir arī “franciskumi”, kas vienlaikus kaitina un piešķir šarmu.

3 par un pret

Renault 5 E-Tech — stilīgais elektrons

+ Plusi:
Emocijas 10/10. Ikdiena kļūst par maziem svētkiem – cilvēki atskatās, tu smaidi.
Dinamiskāks. Lai gan jauda identiska, šis līkumos uzvedas gandrīz kā kartings.
Izcila audio sistēma. Pat FM radio skan baudāmi.

– Mīnusi:
Nav krūzīšu turētāja. Iedomājieties manu pārsteigumu, kad ar atvērtu dzēriena bundžiņu rokās, sapratu, ka tā man būs jātur rokās līdz izdzeršu.
Ne bagāžnieks, ne otrā rinda. Lai gan otrajā rindā var aiz manis iesēsties, nevarētu teikt, ka vietas ir daudz. Lai arī bagāžnieks nav starp ietilpīgajiem, vairāk kremt priekšējā bagāžnieka neesamība.
Nav “viena pedāļa” braukšanas. Kamdēļ šis nav pat kā funkcija, kas paslēpta zem 3 slāņiem multimedijā, ja Renault 4 to piedāvā?

Renault 4 E-Tech — joprojām stilīgs, bet ietilpīgāks

+ Plusi:
Ģimenisks un praktisks. 420 litru bagāžnieks ar zemu slieksni.
Komfortabla sēdpozīcija. Laba pārskatāmība, ja neskaita to dīvaino aklo zonu aiz atpakaļskata spoguļa.
“Viena pedāļa” braukšana. Lai gan jāiespējo katru reizi, tā ir pareizi nostrādāta.

– Mīnusi:
Skaņas izolācija. Lietus nedaudz par daudz bungo pa jumtu.
Vadības loģika. Start/Stop poga, Parking bremze un reģenerācijas režīmu atmiņa – atgādina, ka sēdi francūzī.
Augstāks smaguma centrs. Asākos līkumos jūt, ka tas tomēr ir augstāks.

Tesla Model 3 and Renault 4
Tesla Model 3 un Renault 4

Kurš no šiem atdzimušajiem frančiem būtu tavs? Komentāros droši ieraksti, ko domā par katru no modeļiem!

Kuru izvēlētos tu?

P.S. Man ir aizdomas, ka ar laiku Renault laidīs cenas lejā un iepazīstinās ar ~64 kWh bateriju kopā ar uzlabotām uzlādes spējām un priekšējo bagāžnieku. Tas gan nenotiks šogad vai nākamgad, bet neredzu nekādus šķēršļus, lai Renault tā nerīkotos pēc 2 gadiem. Un vismaz no šī brīža perspektīvas raugoties, Renault 4 un Renault 5 ar 64 kWh bateriju un cenu, kas būtu līdz 35 000 EUR, būtu ļoti pieprasīts piedāvājums.

P.P.S. Man liekas negodīgi, ka Renault 4 nevar dabūt no rūpnīcas ar to dzelteno krāsu, kas ir Renault 5…

Renault 4 E-Tech yellow
Renault 4 E-Tech dzeltenā krāsā (manipulēta bilde)

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
1 Komentārs
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Rek
Rek
Viesis
11/11/2025 13:00

Nekādi nesaprotu ražotāju vēlmi par katru cenu izvairīties no univerāļa formas un attiecīgi ietilpīga bagāžnieka. Renault 4 orģināli , tas aizmugures lodziņš bagāžniekam ir ~2/3 no vidējā loga, jaunajam mazs pipsīts ar stipri apcirptu bagāžnieku , sačakarējot visas aizmugures proporcijas un mākslīgi padarot auto nepraktisku. (Nu labi pieņemu ka to dara apzināti – gribi lielāku? nu ņem lielāku/dārgāku modeli)

1
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: