Kā veidojas apdrošināšanas cena priekš elektroauto?

0

Automašīnas obligātā apdrošināšana OCTA Latvijā ir ar likumu noteikta. Lai piedalītos satiksmē, katram automašīnas vadītājam tā ir obligāta. Savukārt KASKO polise ir brīvprātīga apdrošināšana.

Audi e-tron GT pie Eleport 100kW Delta UFC200 Manufaktūrā, Juglā

Audi e-tron GT pie Eleport 100kW Delta UFC200 Manufaktūrā, Juglā

Automašīnas obligātā apdrošināšana OCTA Latvijā ir ar likumu noteikta. Lai piedalītos satiksmē, katram automašīnas vadītājam tā ir obligāta. Savukārt KASKO polise ir brīvprātīga apdrošināšana.

OCTA sedz zaudējumus ko ir izraisījis vainīgais transportlīdzeklis. Tas ir – OCTA sedz remonta izdevumus cietušajam transporta līdzeklim, personai nodarītos kaitējumus, kā arī jebkurus citus zaudējumus, kas radušies sadursmes rezultātā. Savukārt KASKO apdrošināšana sedz zaudējumus jūsu transportlīdzeklim, neatkarīgi no tā vai esat vainīgais vai cietušais, vai jebkuru citu apstākļu dēļ jums ir radušies zaudējumi.

Cenu ietekmējošie faktori

OCTA

  • Bonus-Malus klase, kas ir atlaižu piemaksu sistēma, kuru uztur LTAB (Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojs);
  • Transportlīdzekļa īpašnieks – vecums, stāžs, deklarēta dzīvesvietas adrese un citi ar īpašnieku saistīti faktori;
  • Automašīna – marka, modelis, izlaiduma gads, dzinēja tilpums, masa, jauda, krāsa;
  • Zaudējumu statistika – cik bieži šādi transportlīdzekļi (markas, modeļi) izraisa ceļu satiksmes negadījumus un cik smagus;
  • Energoresursu cenu pieaugums un inflācija.

KASKO

  • Bonus-Malus klase, kas ir atlaižu piemaksu sistēma, kuru uztur LTAB (Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojs);
  • Transportlīdzekļa īpašnieks – vecums, stāžs, deklarētā dzīvesvietas adrese un citi ar īpašnieku saistīti faktori;
  • Automašīna – marka, modelis, izlaidums gads, dzinēja tilpums, masa, jauda, krāsa;
  • Remonta izmaksas – garantijas serviss vai pēc garantijas serviss;
  • Zaudējumu statistika – cik bieži šādi transportlīdzekļi (markas, modeļi) izraisa CSN un cik smagus;
  • Energoresursu cenu pieaugums un inflācija;
  • Teritorija un papildus riski.

Strauji pieaugošais elektroauto skaits Latvijā liek apdrošinātājiem domāt par KASKO apdrošināšanas polišu adaptāciju. Tā rezultātā dažādi apdrošinātāji mēģina veidot piedāvājumus konkrētām elektroautomašīnām. Tās automašīnas, kuras ir iespējams nopirkt Latvijā – BMW, Hyundai, Nissan, VW u.c. – šiem transportlīdzekļiem KASKO cenas nav tik palielinātās, kā TESLA automašīnām, kuru garantijas remontu nav iespējams veikt Latvijas Republikā. Tas būtiski ietekmē servisu normstundu izmaksas, kā rezultātā pieaug KASKO polises cena.

Piemērs: Garantijas laika normstunda VW ir aptuveni 90 EUR, tajā pašā laikā TESLA, kurai garantijas remontu pašlaik iespējams veikt Helsinkos vai Varšavā ir 100-120 EUR par vienu darba stundu.

Neaizmirstam arī par faktu, ka TESLA atšķirībā no automašīnām, kuru remonts ir iespējams Latvijā, ir nepieciešams transportēt uz Helsinkiem vai Varšavu, kā arī attransportēt atpakaļ, par ko bieži neviens nepadomā slēdzot KASKO polisi.

Vai elektroauto apdrošināšana ir dārga?

Elektroauto OCTA apdrošināšana ir tāda pati kā iekšdedzes dzinēju transportlīdzekļiem, savukārt KASKO – jā, ir nedaudz dārgāka, bet galvenokārt tas ir saistīts ar to, ka paši elektroauto parasti ir dārgāki kā auto ar iekšdedzes dzinējiem.

Kādi papildus riski ir jāapzina elektroauto īpašniekiem iegādājoties KASKO polisi?

  1. Iepriekšminētās transportēšanas izmaksas, gadījumā, ja auto serviss nav pieejams Latvijā.
  2. Servisu izvēle (ne visi servisi māk remontēt elektroauto), tādēļ iesakām noteikti ievietot atrunu par jūsu izvēlēto servisu, kur remontēsiet transportlīdzekli.
  3. Auto aizvietošana. Ja iekšdedzes dzinēja transportlīdzekļi ir ļoti daudz un detaļu piegādātājiem (mūsu reģionā) ir noliktavā virsbūves detaļas, tad bieži vien elektroauto remonts var ievilkties detaļu nepieejamības vai aizkavēšanās rezultātā.

Vai nākotnē gaidāma izmaksu palielināšanās, jo būs lielāka CSN statistika?

Nākotnē apdrošināšana noteikti kļūs dārgāka, ņemot vērā dzīves izmaksu palielināšanos un citu ekonomisko faktoru ietekmē, taču kas attiecas uz CSN statistiku, šajā kontekstā jāpiemin bēdīgi slavenais koplietošanas pakalpojums jeb carsharing. Carsharing ir laba lieta, bet diemžēl tās negatīvā statistika un ceļu satiksmes negadījumu biežums negatīvi ietekmē elektroauto ceļu satiksmes gadījumu statistiku, pēc kuras tiek aprēķinātas apdrošināšanas cenas.

Vai parastā apdrošināšanas polise atšķiras no elektroauto apdrošināšanas polises?

Apdrošinātajos riskos nē, bet kā jau iepriekš minēts, atsevišķi atrunājot, ir iespējams apdrošināt papildus izmaksas, kas radušās transportēšanas laikā (šis attiecas uz TESLA un citiem auto, kuriem nav garantijas serviss Latvijā).

Apdrošinātāji vēl nav izveidojuši speciālu apdrošināšanas produktu tieši elektroautomašīnām, tādēļ, pielāgojot esošo produktu, ir iespējams parūpēties par pilnvērtīgu risku segumu.

Tekstu sagatavoja: Rudolfs Riekstiņš, EURORISK SIA pārdošanas vadītājs. Tel. 26629840,
E-pasts: rudolfs.riekstins@eurorisk.lv

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 1 balsojums
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: