EP apstiprina uzlādes staciju skaita palielināšanu un tīrāku degvielu kuģiem

0

EP deputāti pieņēmuši noteikumus, kas paredz vairāk elektrouzlādes un ūdeņraža uzpildes staciju vieglajiem un kravas automobiļiem, vieglāku uzlādi un tīrāku degvielu kuģiem.

Genesis GV60 uzlāde

Genesis GV60 uzlāde (Publicitātes foto)

EP deputāti pieņēmuši noteikumus, kas paredz vairāk elektrouzlādes un ūdeņraža uzpildes staciju vieglajiem un kravas automobiļiem, vieglāku uzlādi un tīrāku degvielu kuģiem.

Jaunie noteikumi ir daļa no tiesību aktu paketes “Gatavi mērķrādītājam 55 %” (“Fit for 55”). Šī pakete ir ES plāns, ar kura palīdzību līdz 2030. gadam iecerēts samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas par vismaz 55 % salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni. Ar šiem noteikumiem ES plāno dekarbonizēt transporta nozari.

Biežāk izvietotas uzlādes un uzpildes stacijas

Eiropas Parlamenta deputāti panāca, ka noteikumos iekļauta prasība līdz 2026. gadam TEN‑T pamattīkla maršrutos ik pēc vismaz 60 km ierīkot automobiļu elektrouzlādes stacijas ar izejas jaudu vismaz 400 kW. Līdz 2028. gadam tīkla izejas jauda būs jāpalielina līdz 600 kW. Savukārt kravas automobiļiem un autobusiem uzlādes stacijas plānots nodrošināt ik pēc 120 km. Kad noteikumi stāsies spēkā, pusei galveno ES ceļu līdz 2028. gadam vajadzēs būt aprīkotai ar uzlādes stacijām, kuru izejas jauda atkarībā no ceļa ir no 1400 kW līdz 2800 kW. ES valstīm būs arī vēlākais līdz 2031. gadam jānodrošina, ka uz TEN-T pamattīkla ceļiem ik pēc 200 km ir ierīkota ūdeņraža uzpildes stacija.

Baltijas TEN-T ceļi
Baltijas TEN-T ceļi. Izgriezums no EK oficiālās kartes

Vienkāršāka samaksa par uzlādi

Ar alternatīvajām degvielām darbināmu transportlīdzekļu lietotāji varēs viegli norēķināties uzlādes vai uzpildes punktos (ar maksājumu kartēm, bezkontakta ierīcēm un bez obligātas prasības pēc abonementa), savukārt šo degvielu cena būs norādīta par kilovatstundu, kilogramu vai minūti/sesiju. Parlamenta deputātiem izdevās panākt, ka Komisija līdz 2027. gadam izveidos ES alternatīvo degvielu informācijas “datubāzi”, kas ļaus patērētājiem uzzināt par dažādu staciju pieejamību, degvielas cenu vai gaidīšanas laiku stacijās.

VIDEI NEKAITĪGĀKA KUĢU DEGVIELA

EP deputāti arī pieņēma jaunus noteikumus par tīrākām jūras transporta degvielām. Sarunās ar Padomi deputātiem izdevās panākt, ka noteikumos ietverta prasība pakāpeniski samazināt kuģu siltumnīcefekta gāzu emisijas. No 2025. gada samazinājumam vajadzēs būt 2%, salīdzinot ar 2020. gada līmeni, un 2050. gadā tam būs jāsasniedz 80%. Šo prasību piemēros kuģiem ar bruto tilpību virs 5000 tonnu (šo kuģu emitētais oglekļa dioksīds veido 90% no kopējā oglekļa dioksīda emisiju apjoma). Tā attieksies uz visu enerģiju, kas tiek patērēta uz kuģa, tam atrodoties kādā no ES ostām vai ceļojot starp tām, kā arī uz 50% no enerģijas, kas tiek izmantota, kuģim kursējot starp ES un ostām ES attālākajos reģionos vai ārpus ES.

Lai būtiski samazinātu gaisa piesārņojumu ostās, no 2030. gada konteinerkuģiem un pasažieru kuģiem lielāko ES ostu piestātnēs jebkurām elektroapgādes vajadzībām būs jāizmanto krasta elektroapgāde. Parlamenta deputāti arī ieviesa papildu prasību attiecībā uz nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgo degvielu īpatsvaru kuģu energopatēriņā: ja Komisija konstatēs, ka 2031. gadā šādu degvielu īpatsvars ir mazāks par 1%, no 2034. gada stāsies spēkā ikgadējs mērķrādītājs 2%.

Ilgtspējīgāku, atjaunojamu un efektīvāku enerģijas risinājumu izmantošana transporta nozarē palīdzēs samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas un gaisa piesārņojumu, uzlabos iedzīvotāju dzīves kvalitāti un radīs jaunas augstas kvalitātes darbavietas. Jaunie noteikumi arī palīdzēs izvērst uzlādes infrastruktūru un padarīt to tikpat viegli izmantojamu kā tradicionālās degvielas uzpildes stacijas.

Ziņotājs alternatīvo degvielu infrastruktūras jautājumos Petars Vitanovs (S&D, Bulgārija)

Jaunie noteikumi ir pasaulē pašlaik vērienīgākais jūras transporta dekarbonizācijas plāns. Tie aptver 90 procentus jūras transporta CO2 emisiju, vienlaikus aizsargājot mazos kuģu īpašniekus un mazās ostas pret izmaksu celšanos un administratīvo slogu. Ar šiem noteikumiem Eiropa kļūst par līderi pieprasījuma radīšanā pēc ilgtspējīgām degvielām un inovāciju veicināšanā.

Ziņotājs ilgtspējīgu jūras transporta degvielu jautājumos Jergens Vārborns (PPE, Zviedrija)

TURPMĀKIE SOĻI

Jaunos noteikumus par alternatīvo degvielu infrastruktūru Eiropas Parlaments pieņēma, 514 deputātiem balsojot “par”, 52 — “pret” un 74 deputātiem atturoties. Savukārt noteikumus par ilgtspējīgām jūras transporta degvielām Parlaments atbalstīja ar 555 balsīm “par”, 48 —“pret” un 25 deputātiem atturoties. Kad abus tiesību aktus būs apstiprinājusi Padome, noteikumi par alternatīvo degvielu infrastruktūru būs jāpiemēro sešus mēnešus pēc to stāšanās spēkā un noteikumi par ilgtspējīgām jūras transporta degvielām — no 2025. gada 1. janvāra.

Pieņemot jaunos noteikumus, Parlaments atbild pilsoņu vēlmei uzlabot esošo transporta infrastruktūru no ekoloģiskā viedokļa un veicināt videi draudzīgu kuģošanu, kas pausti Konferences par Eiropas nākotni secinājumu 2.(7) un 4.(5) priekšlikumā.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: