Atbalsts elektromobiļu iegādei Latvijā no 2022. gada – mīti un patiesība

6

Par sagaidāmo atbalstu vēl ir zināma neskaidrība sabiedrībā un daži to izmanto, lai celtu savu popularitāti. BIMAB kliedē mītus par atbalstu elektromobiļu iegādei Latvijā.

Elektroauto apzīmējums uz asfalta

Elektroauto apzīmējums uz asfalta

Par sagaidāmo atbalstu vēl ir zināma neskaidrība sabiedrībā un daži to izmanto, lai celtu savu popularitāti. BIMAB kliedē mītus par atbalstu elektromobiļu iegādei Latvijā.

Mīts: Latvijas valdība nedraudzējas ar realitāti.

Latvijas valdības pieteiktās elektromobiļu un lādējamo hibrīdu iegādes atbalsta programmas izstrādē kā prototips ir izmantots Lietuvas atbalsta programma: no 2020. g. 20. aprīļa līdz 2021.  gada 1. februārim Lietuvā varēja iesniegt pieteikumu subsīdijai jauna un lietota elektroauto iegādei – attiecīgi 4’000 un 2’000 euro apmērā. Kopumā projektam bija paredzēti 5 miljoni euro. Kā redzam, mūsu kaimiņi jau dara to, ko Latvijas valdība plāno uzsākt no 2022. gada. Tātad, Latvijas valdības lēmums par atbalsta programmu vieglā transporta elektrificēšanai saskan ar pārticības ziņā līdzvērtīgas kaimiņvalsts – Lietuvas – lēmumu.

2021. gadā Lietuvas Vides ministrija paziņoja, ka no 8. jūnija pieņems juridisko personu pieteikumus subsīdijām par jaunu elektrisko transportlīdzekļu iegādi. Vienam transportlīdzeklim var iegūt pat 11’000 euro lielu atbalstu. Atbalstam kopumā piešķirti 5 miljoni euro. Kāpēc Lietuvā tāda centība? Kāpēc Lietuvas valdība nospraudusi mērķi – 46’000 elektromobiļi 2025. gadā, kas, pārrēķinot proporcionāli esošajiem autoparkiem, Latvijā atbilstu ap 23’000. Iespējams, daļēju atbildi sniedz Latvijas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas informatīvais ziņojums “Par atbalstu bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei” (2.lp.): 2019. gadā vieglās pasažieru (M1) un vieglās kravas (N1) automašīnas Latvijā radīja aptuveni 67 % no kopējām autotransporta sektora siltumnīcefekta gāzu emisijām, un kravas automašīnas un autobusi – tikai 32,4 %.

Protams, proporcionāli klimatu iespaidojošās siltumnīcefekta gāzes – CO2 – emisijām, autotransporta izpūtēju caurules izvada arī cilvēka veselībai kaitīgās gāzes un cietās sīkdaļiņas. Būtiski, ka autotransporta radītie kaitīgie izmeši rodas tiešā satiksmes dalībnieku – autobraucēju, velobraucēju, gājēju – tuvumā.

Mīts: atbalsts elektromobiļu iegādei – turīgo ļaužu apdāvināšana.

Jauna elektromobiļa, kam pārdošanas cena bāzes komplektācijā nepārsniedz 50’000 euro bez PVN, atbalsts paredzēts 4’500 euro. Atbalsta programmas kritiķi mēdz pieminēt tikai šo augstāko robežu – 50’000 euro bez PVN, bet Latvijā nopērkami arī lētāki jauni elektromobiļi, piem., (euro, cenas ar PVN):

  • Volkswagen: e-Up! – 24’615, VW ID.3 – 32’990, VW ID.4 – 39’400;
  • Opel:  Corsa-e – 30’330, Mokka-e – 32’400;
  • Hyundai KONA Electric – 31’990;
  • Renault Zoe – 26’990.

Atbalsts 2250 euro apmērā paredzēts lietota elektromobiļa, kam zemākā cena ir 5’500 euro bez PVN, iegādei. Būtiski, ka apmēram 50% no Latvijā reģistrētajiem elektromobiļiem tiek iegādāti kā lietoti, ar cenu sākot no apmēram 6’000 euro ar PVN. Vēl 1’000 euro varēs saņemt par apstrādes uzņēmumam nodotu automobili.

Atbalsta programma komersantus motivēs attīstīt uzlādes infrastruktūru, kā arī elektromobiļu servisu.

Mīts: elektroauto iegādes atbalstu apmaksās nodokļu maksātāji.

Patiesībā atbalsta līdzekļus – 10 milj. – veidos ieņēmumi no emisijas kvotu pārdošanas, Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta, un šos līdzekļus drīkst izlietot tikai siltumnīcefekta gāzu, t.sk., CO2, emisiju samazināšanai.

Autors: Arnis Bergs,
biedrības “Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrība”
valdes priekšsēdētājs

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

4.3 4 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
6 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Kaspars
04/10/2021 19:22

Harald!

Paldies par noderiigu informaaciju. Iegaadaashos auto bez atbalsta programmas, jo 4 gados auto izmaksaat buutu maigi sakot “pasmagi”. Pat 5 gadu periodaa ar a/m atlikusho veertiibu 30% un 100k nobraukumu ikmeenesha maksaajums ir virs 550 EUR. Bet nu no augstaakiem tornjiem taalaak redzams, lai gan, manupraat, projekts izskataas formaals un buus pieejams tikai atsevishkjai iedziivotaaju kategorijai.

ar cienju,

Kaspars

Kaspars
30/09/2021 20:23

Sveicinaati! Esmu noleemis iegaadaaties jaunu elektromobiili, jo laiks jau ir nomainiit veco fosiilo braucamo un tirguu ir paraadiijushies elektroauto ar pievilciigaakaam cenaam un veicamajiem attaalumiem. Par cik man, liidziigi, kaa daudziem auto pirceejiem, auto iegaade ir plaanota liizingaa, preciizaak – operatiivajaa liizingaa (taadeejaadi samazinaas imeenesha maksaajums), tad tiku intereseejies pie vairaakiem oficiaalajiem diileries par atbalsta programmas nianseem un neko sev iepriecinoshu no vinjiem nesanjeemu. Pirmkaart – atbalsts paredzeets a/m iegaadei tikai finanshu liizingaa, otrkaart par katru a/m buushot jaasagatavo padsmit lappushu dokumentaacija. Un protams, ka stingra nobraukumu kontrole (ne mazaak, kaa 15 tuukstoshi gada laikaa) un arii papildus saistiibas arii diileriem. Vai kaadam ir preciiza informaacija par likumprojekta virziibu? Vai manis mineetais atbilst patiesiibai? Buushu pateiciigs par atbildeem. Kaspars.

Dāvis
Atbilde  Kaspars
01/10/2021 15:02

Spriežot pēc šeit http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40507420 pieejamās informācijas, prasītais nobraukums ir minēts kā 13000 gadā, bet nobraukuma nesasniegšana nenozīmēs visa finansējuma atmaksu – tā tiks rēķināta no nobraukuma starpības, turklāt nedrīkstēs pārsniegt 20% līdzfinansējuma summas (sanāk jauna auto gadījumā 900 EUR). Par finanšu līzingu tiešām izklausās nelāgi, jo tur atradu arī šādu tekstu:
“Ja četru kalendāra gadu pēc transportlīdzekļa iegādes datuma ietvaros netiek veikta konkursa ietvaros iegādātā transportlīdzekļa reģistrācija uz atbalsta gala saņēmēja vārda, tad līzinga devējs, atmaksā Vides investīciju fondam atbilstoši pirkuma līgumā noteiktajai kārtībai 100 % no šo noteikumu 7.1., 7.2. un 7.3. apakšpunktā minētajam transportlīdzeklim piešķirtā finansējuma apjoma, savukārt Vides investīciju fonds nodrošina atgūtā finanšu instrumenta finansējuma atmaksu ministrijai.”
Kas it kā norāda, ka pēc 4 gadiem transportlīdzeklim jāpāriet uz pircēja vārda, kas īsti nesaskan ar operatīvo līzingu. ŠIs protams būtu liels mīnuss un krietni samazinātu līdzfinansējuma izmantošanas iespējas

Haralds
Atbilde  Kaspars
02/10/2021 07:33

Atkal kaut kur pazūd komentāri….

Likumprojektam var sekot līdzi šeit: http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40507420&mode=vss&date=2021-09-09

Pašu projektu es atradu VARAM mājas lapā (tas gan ir pirms iesniegšanas uz VSS).
https://www.varam.gov.lv/lv/siltumnicefekta-gazu-emisijas-samazinasana-transporta-sektora-atbalsts-bezemisiju-un-mazemisiju-transportlidzeklu-iegadei

Vēlāk projekta tekstam vajadzētu parādīties arī MK lapā.

Vankel
Vankel
Viesis
16/09/2021 11:51

Beidzot viens jēdzīgs stāsts par šo atbalstu. Ja vēl to varētu publicēt NRA un Delfos…

6
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: