Ātrā uzlāde: kad un kā tā noder?

0

Lai gan tagad elektroauto ar vienu uzlādi jau spēj veikt ievērojamu attālumu, cilvēki, kas sapņo par gariem braucieniem bez lieliem pārtraukumiem, bieži vien vilcinās ar elektroauto iegādi.

Kia EV6 pie uzlādes stacijas

Kia EV6 pie Ionity uzlādes stacijas (Publikācijas attēls)

Lai gan tagad elektroauto ar vienu uzlādi jau spēj veikt ievērojamu attālumu, cilvēki, kas sapņo par gariem braucieniem bez lieliem pārtraukumiem, bieži vien vilcinās ar elektroauto iegādi.

Galvenais vilcināšanās iemesls – uzlāde nav mirkļa jautājums. Parasto degvielas tvertni var piepildīt dažās minūtēs, taču elektromobilim pat uzlāde līdz 80% ilgs vismaz 30 minūtes. Kad ar elektroauto varēs doties garā ceļojumā, netērējot laiku ilgām uzlādes pauzēm?

Kur pazūd laiks?

Braucot vienā ātrumā iekšdedzes mašīnai un elektroauto, jārēķinās, ka elektroauto gadījumā garā ceļā uzlādes stacijās nāksies pavadīt vairāk laika. Lai gan ražotāji turpina uzlabot gan akumulatorus, gan uzlādes tehnoloģijas, elektroauto aizvien rada zināmus izaicinājumus.

Genesis GV60 uzlādējas pie Eleport uzlādes stacijas SKY Berģos
Genesis GV60 uzlādējas pie Eleport uzlādes stacijas SKY Berģos (Publicitātes attēls)

Piemēram, vidējas ietilpības akumulatora uzlāde no 10 līdz 80 procentiem jaudīgākajās stacijās joprojām ilgst aptuveni pusstundu. Ņemot vērā, ka liela daļa uzlādes infrastruktūras Latvijā jau ir novecojusi, lēna un nespēj piedāvāt 100–150 kW jaudu, patiesībā process būs vēl ilgāks. Lai pilnībā uzlādētu elektromobili 50 kW stacijā, vajadzēs vairāk nekā stundu. Lai izvairītos no tik ilgas gaidīšanas, vadītāji nereti izvēlas braukt lēnāk, bet tikt tālāk.

Tātad šobrīd ātru un videi draudzīgu pārvietošanos bremzē gan pašas mašīnas, gan uzlādes infrastruktūra. Taču kā panākt, ka brauciens ar elektroauto nav ilgāks kā ar iekšdedzes mašīnu?

Kuri elektroauto uzlādējas visātrāk?

Ražotāji savstarpēji sacenšas, ne tikai uzstādot jaudīgākus elektromotorus un lielākus akumulatorus, bet arī ieviešot dažādas ātrās uzlādes inovācijas. Saprotams, ka pionieri šajā jomā ir premium segmenta modeļi. Jā, tie ir dārgi, taču tajos ir pašas modernākās tehnoloģijas. Tiesa, arī pārējie cenšas turēt līdzi, un starp ātrās uzlādes līderiem ir arī pa kādam vidējās klases pārstāvim.

Portāls electrek.co, balstoties uz ātrās un lēnās uzlādes jaudas līknēm, ir publicējis desmit visātrāk uzlādējamo elektroauto topu. Te jāatgādina, ka akumulatora uzlāde elektromobiļos nenotiek vienmērīgi. Kad akumulators ir auksts, tas lādējas lēnāk, pēc tam jauda pieaug, bet, jo tuvāk 100 procentiem, jo spējāk process atkal sabremzējas.

Porsche Taycan pie Porsche uzlādes Latvijā
Porsche Taycan pie Porsche uzlādes Latvijā

Šajā topā ātrākās uzlādes tituls pienākas Porsche Taycan, kas stundas laikā spēj uzkrāt enerģiju vairāk nekā 1000 kilometru veikšanai. Pēc tam seko Kia EV6 un EQS no Mercedes-EQ saimes – tie atrodas attiecīgi 2. un 3. vietā. Porsche, Kia un Mercedes maksimālā uzlādes jauda sasniedz 268 kW, 233 kW un 207 kW, un to akumulatori no 10 līdz 80 procentiem spēj piepildīties attiecīgi 17, 16 un 28 minūtēs.

Vērtējot uzlādes laiku, Korejā ražoto EV6 var izcelt īpaši, jo tā akumulators ir mazāks nekā Porsche (77 kWh pret 93 kWh), savukārt, pateicoties efektīvākiem elektromotoriem nekā Porsche sportiniekam, nobraucamā distance ir līdzīga. Abi ražotāji apgalvo, ka ar vienu uzlādi veicamais attālums šiem modeļiem ir gandrīz identisks – nedaudz vairāk kā 500 km. Pēc Mercedes datiem, vistālāk spēj tikt EQS – vairāk nekā 600 km, taču tam ir arī vislielākais akumulatoru komplekts.

400 V pret 800 V

Neraugoties uz to, ka pašreizējais elektroauto tirgus standarts ir 400 V sistēma, gan Kia, gan Porsche no citiem zīmoliem atšķiras ar savu 800 V sistēmu. Tas nozīmē, ka abus šos auto var lādēt ar īpaši lielu jaudu. 400 V sistēmu vadošajā trijotnē izmanto tikai Mercedes-EQ.

Mercedes-Benz EQS
Mercedes-Benz EQS (Publicitātes foto)

Daži premium segmenta ražotāji, kas izmanto 400 V sistēmu, spēj nodrošināt uzlādi ar vairāk nekā 200 kW jaudu, taču tad ir nepieciešama ļoti stipra strāva. Lai no 400 V sistēmas iegūtu 200 kW uzlādes jaudu, nepieciešams 500 A kabelis plus vēl arī tā dzesēšana. Turpretī 800 V sistēma 200 kW var sasniegt ar 250 A, plus šajā gadījumā ir tādas būtiskas priekšrocības kā vienkāršāka infrastruktūra, mazāki enerģijas zudumi un mazāka slodze akumulatoriem.

Lielu uzlādes ātrumu var nodrošināt dažādos veidos, taču viens ir skaidrs – 800 V sistēmai tomēr ir daudz priekšrocību.

Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš

Premium auto ražotāji pakāpeniski pāriet uz jaudīgo 800 V sistēmu. Gan topošais Audi Q6 E-tron, gan tā elektriskais radinieks Porsche Macan, kas tiks izstrādāts uz jaunas platformas, piedāvās īpaši ātru uzlādi. Savukārt ilgi gaidītais britu krosovers Lotus Eletre varēs uzlādēties pat ar 300 kW un vairāk. Tomēr vidējā un ekonomiskajā klasē, izņemot korejiešu zīmolus, joprojām dominē 400 V sistēmas ar 100–150 kW uzlādes jaudu. Bet ceļošanai, kā jau minēts, elektromobili ļoti ērtu padara tieši 800 V sistēma, jo ar to uzlādes laiks ir būtiski īsāks.

Kas gudrāk brauc, tas tālāk tiek

Tā kā elektroauto nozare strauji attīstās, liels uzsvars tiek likts uz stabilas publiskās infrastruktūras izveidi. Arī pie mums. Rietumeiropā tā pašlaik ir ievērojami labāka. Tur ir izveidots vairāk superātro staciju, tāpat ir vairāk uzlādes punktu. Tas kopā būtiski atvieglo brauciena plānošanu. Tiesa, arī tur ir, tā teikt, grūtie posmi. Piemēram, ja brauc caur Poliju, tad grūtākais būs tikt līdz Varšavai. Tāpēc ir ļoti svarīgi saplānot maršrutu ar visām stacijām. No otras puses – šobrīd tas jau ir vieglāk, nekā varētu šķist. Internetā var atrast daudzus šādus pieredzes stāstus un pasmelties sev noderīgo.

Eleport uzlādes stacija (Publicitātes foto)
Eleport uzlādes stacija (Publicitātes foto)

Arī Latvijā gaidāma ātrās uzlādes tīkla paplašināšana, un jau tagad situācija ar katru brīdi kļūst aizvien labāka: Eleport ir 10 lieljaudas stacijas (100+ kW), Viršiem – septiņas, bet Latvenergo – sešas. Visātrāk elektroauto šobrīd var uzlādēt Ādažos esošajā Ionity stacijā.

Superātrās stacijas elektroauto īpašniekiem gan nav pirmās nepieciešamības lieta. Par piemēru var minēt jūlijā veiktu eksperimentu, kurā lietuviešu žurnālisti Daiņus Jaks un Vitolds Miļus ar Kia e-Niro apbrauca savu valsti. Viņi īpašu uzmanību pievērsa braukšanas efektivitātei un enerģijas patēriņam, un maršrutā nebija iekļautas superātrās stacijas. Pamatojums – populārajās 50 kW stacijās vairums mašīnu tiek lādētas vienlīdz ilgi, nostādot neizdevīgākā situācijā tos auto, kam ir lielāks akumulators. Šim eksperimentam Kia ar 64,8 kWh akumulatoru bija ideāls, jo ar to var nobraukt salīdzinoši lielu attālumu – 460 km. Rezultātā 20 stundās 28 minūtēs tika veikti 1178 km.

Vitolds Miļus (publicitātes foto)
Vitolds Miļus ar Kia e-Niro (publicitātes foto)

Speciālisti arī pastāvīgi atgādina, ka pārejot no automašīnām ar iekšdedzes dzinēju uz elektroauto, automobilistiem vajadzētu pārskatīt savus paradumus. Ja degvielas uzpildes stacijā ierasts degvielas tvertni pieliet pilnu, tad elektrisko auto lietotājiem vajadzētu atcerēties, ka gaitas akumulatoru līdz maksimumam uzlādēt nav veselīgi. Tāpēc ieteicams rūpīgāk parēķināt, cik kilometru bez pauzēm vēlaties nobraukt, un enerģijas rezerves papildināt tikai tik daudz, lai apmierinātu šo vajadzību.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 1 balsojums
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: