Eksperts: šobrīd auto koncepts lielā mērā tiek būvēts no jauna
Ja bērnībā sapņojām, ka tad, kad pieaugsim, auto lidos, tad vērojot, kā autobūve patlaban piedzīvo nopietnākās pārmaiņas pēdējo gadu laikā, šis sapnis nešķiet vairs tik tāls.
Ja bērnībā sapņojām, ka tad, kad pieaugsim, auto lidos, tad vērojot, kā autobūve patlaban piedzīvo nopietnākās pārmaiņas pēdējo gadu laikā, šis sapnis nešķiet vairs tik tāls.
Tirgus neatgriezeniski mainās par labu elektroautomobiļiem. Nesen kā izziņota informācija par to, ka ar 2035. gadu Eiropas Savienība aizliedz ražot iekšdedzes dzinējus, autoražotājiem jāsarosās, lai paplašinātu videi draudzīgo auto klāstu.
Automašīnu ražošana, kopš tās pirmsākumiem līdz šā gadsimta sākumam, mainījusies bija pavisam nedaudz. Taču tagad redzam, ka, reaģējot uz sabiedrības prasībām pēc ilgtspējības un videi draudzīgiem transportlīdzekļiem, auto koncepts lielā mērā tiek būvēts no jauna.
“Autobrava Motors” pārdošanas nodaļas vadītājs Uvis Braunfelds
Nākotnes auto ir aprīkots ar mākslīgo intelektu un var viegli iekļauties aprites ekonomikas modeļos. Ražotāji jau ņem vērā dažādu aprites ekonomikas attīstības scenāriju prognozētās izmaiņas patērētāju uzvedībā, tādējādi padarot transportlīdzekļus pieejamākus un ilgtspējīgākus. Katra no šīm funkcijām rada jaunus izaicinājumus autoražotājiem, kuri var viegli zaudēt tirgu, ja tās tiek ignorētas.
Ideālais elektromobilis ir ļoti energoefektīvs
Braunfelds stāsta, ka galvenā tendence ir tāda, ka autoražotāji attīsta un izstrādā tehnoloģijas, kas padarītu elektromobiļus kompaktākus un vieglākus par esošajiem auto. Tāpēc liela uzmanība tiek pievērsta materiāliem, no kuriem ražo automašīnas. Savā elektromobiļu līnijā FIAT izmanto daudz augsto tehnoloģiju produktu – oglekļa šķiedras, kā arī alumīnija detaļas, tādējādi būtiski samazinot mašīnas svaru.
Vēl viens no efektīva elektromobiļa pamatelementiem, kas samazina elektroenerģijas patēriņu, ir izcila aerodinamika. To var pielāgot acij nemanāmos veidos, piemēram, slēptajos konstrukcijas elementos, kas pasargā mašīnas apakšējo daļu no vēja radītām satricinājumiem, vai īpaši uzlabotas riteņu arkas un sānu apmales.
Ne vien pats auto, bet arī tā ražošana top ilgtspējīgāka
Elektroautomobiļu montāža, sākot no izejvielu iegūšanas līdz ražošanai, ir sarežģīts daudzpakāpju process. Apzinīgi autoražotāji arvien lielāku uzmanību pievērš tam, vai izejvielas, tostarp alva, tantals, volframs, zelts un dabīgais kaučuks, tiek iegūtas ar ilgtspējīgām metodēm. Ideālā gadījumā ilgtspējības princips būtu jāievēro katrā posmā, sākot no projektēšanas un ražošanas līdz iekārtas lietošanai un utilizācijai.
Mašīnbūves ilgtspēja nenozīmē tikai auto ar maksimāli zemu CO2 izmešu līmeni, bet arī iespējami zemākas emisijas no ražošanas un elektrības iegūšanas procesa.
“Autobrava Motors” pārdošanas nodaļas vadītājs Uvis Braunfelds
Jāuzsver, ka elektroautomobiļi sastāv no mazāk detaļām, kā iekšdedzes auto, tā “pukstošā sirds” ir vienkāršāk komplektējama. Tāpēc elektroauto sakomplektēšana nav tik sarežģīta. Savukārt tas ļauj paaugstināt automatizācijas un robotizācijas līmeni rūpnīcās.
Auto “zaļāku” padara arī tā ražošanā izmantotie materiāli
Lai auto būtu ne vien bezizmešu spēkrats, bet arī samazinātu kaitējumu dabai no citiem auto aspektiem, FIAT interjera detaļām, piemēram, sēdekļu pārvalkiem, priekšējam panelim, kāju paklājiņam utt., izmanto pārstrādātu plastmasu un citus materiālus.
Atjaunotā FIAT 500 ilgtspējīgā filozofija atspoguļojas ne tikai elektriskajā piedziņā, bet arī interjerā. Sēdekļi ir daļēji izgatavoti no augstas kvalitātes 100% pārstrādāta poliestera dzijas, kas iegūts no otrreizēji pārstrādātas plastmasas. Desmit procenti pārstrādātās plastmasas tiek iegūti no jūrām, bet atlikušie 90% no sauszemes.
Trumpja gājiens – cik interesants ir salona panelis un tā dators
Pagaidām pašbraucoši automobiļi ir retums – ne visi auto ražotāji izmanto šādu tehnoloģiju savos spēkratos. Tāpēc, lai ikviens izbaudītu pārvietošanos pa ceļiem, bez īpašas uzmanības pievēršanas satiksmei, vēl mazliet jāpagaida. Bet tas ir acīmredzami, ka jau tagad mašīnas “smadzenes” ir kā mākslīgais intelekts vai tā elementi.
Tomēr, lai arī cik “apdāvināta” būtu mašīna, daudzi ir gatavi maksāt vairāk, tikai, lai spētu vairāk izdarīt ar borta datoru palīdzību – stilīgais, digitālais multivides ekrāns šobrīd ir viskarstāk pieprasītais auto aprīkojums.
Elektrisko un plug-in hibrīdauto borta datori ir tehnoloģiski atšķirīgi, un tiem ir plašāks funkciju klāsts nekā automašīnām ar iekšdedzes dzinēju. Šim ir viens vienkāršs skaidrojums – vadītājam ir jābūt pilnībā informētam par akumulatora, elektriskās piedziņas, baterijas stāvokli un citu komponentu darbību. Konkrēti FIAT automobiļiem, papildu jau nosauktajām funkcijām, spēkrata vadītājs var iestatīt piemērotāko braukšanas režīmu, kā arī iestatīt auto uzlādes grafiku.
Ikvienam ražotājam ir jāņem vērā šā brīža tendences un jau spēkā stājušies noteikumi. Bet šīs pārmaiņas nav uz sliktu, no tām nevajag baidīties, bet, apzinoties vecās gudrības un izmantojot jaunās tehnoloģijas, radīt ko ikvienam patīkamu un videi pieņemamu.
“Autobrava Motors” pārdošanas nodaļas vadītājs Uvis Braunfelds