Dacia Spring: elektroauto, ko esam pelnījuši
Dacia ir pazīstama ar savu spēju piedāvāt par saprātīgām cenām automašīnas, kas nepieviļ. Atjaunotais Spring ir lētākais elektroauto, ko varam nopirkt Latvijā, un facelift versija ir krietni uzlabojusi tā pievilcību.
Dacia ir pazīstama ar savu spēju piedāvāt par saprātīgām cenām automašīnas, kas nepieviļ. Atjaunotais Spring ir lētākais elektroauto, ko varam nopirkt Latvijā, un facelift versija ir krietni uzlabojusi tā pievilcību.
Dacia ir auto zīmols, kas nemanāmi pievērsa sev uzmanību Eiropā, tai skaitā arī Latvijā, ar savu pieeju automašīnām, pasniedzot tās bez liekām fīčām, bet par pieņemamu cenu, neupurējot galvenās mašīnas funkcijas – pakaļas pārvietošanu no punkta A uz punktu B. Kad Dacia prezentēja Spring 2021. gadā, no šī elektroauto tika sagaidīts tas pats.
Svaiga gaisa elpa
Tobrīd daudzi bija pārsteigti, kad dzīvē redzēja, ka Spring, kas bildēs izskatījās tik pat liels kā Duster, patiesībā ir pat mazāks nekā Renault Zoe. Jā, šajā krosoveru ērā Dacia izvēlējās piedāvāt automašīnu, kas izskatās kā krosovers, bet nav lielāks par hečbeku. Manam inženiera prātam tas likās ļoti uzjautrinoši un es nebūt nebiju pārsteigts, uzzinot, ka šī mašīna dažās valstīs, kur cilvēki vairāk domā par funkcionalitāti nekā Latvijā, piemēram, Francijā, izpelnījās pirktākā elektroauto titulu.
Šī mašīna, lai gan izskatās pēc krosovera, ir patiesībā piepilsētas mašīna. Tieši tāda, kāds ir vairums automašīnu. Vairums nopērk lielāko, ko atļauj budžets, un tad izmanto to, lai “brauktu no Mārupes uz Rīgas centru”. Un brīvdienu izbraucieniem tad ņem to īsto mašīnu. Kamdēļ lai šī “Mārupe-Rīgas centrs” mašīna nebūtu maza un elektriska atspere, kurai būtu daudz vieglāk atrast stāvvietu, un remonta izmaksas neliktu smagi nopūsties, atstājot trīsstāvīgus lamuvārdus skumjajā skatā, kas vērsts uz maku?
Un tagad, trīs gadus vēlāk, Dacia piedāvā atsvaidzinātu Spring. Atšķirībā no iepriekšējā modeļa, šo tomēr dod žurnālistiem un uz ilgāku laiku. Un ne par velti. Tas Dacītei Pavasarei ir ne tikai kosmētiskais atsvaidzinājums, bet arī nes jaunu interjeru un iepazīstina ar jaunām funkcijām.
Pavasaris ziemas sākumā
Atzīsim, daudzi elektroauto ir mazliet… pretenciozi. Kliedzoši elegants dizains, futūristiski interjera akcenti un astronomiskas cenu zīmes. Ir saprotami, ka tie vieglāk aizkaitināmākiem cilvēkiem liekas kā no citas planētas. Tomēr Dacia Spring ir kā pavasaris ziemā – atsvaidzinoši piezemēts. Tā ir automašīna, kas neuztver sevi pārāk nopietni, un tā ir daļa no tās šarma.
Ar jauno vizuālo identitāti Dacia ir kļuvusi ievērojami pievilcīgāka. Ne tikai Spring – visi modeļi izskatās daudz krutāki. Tomēr atšķirībā no citiem autoražotājiem Dacia notur cenu līmeni pēc facelift un Spring ir ieguvis nedaudz zemāku cenu. Ja atmiņa neviļ, tad vienu brīdi iepriekšējā Spring versija uzskrēja virs 20 000 EUR, kas, nepārsteidzoši, gluži kā negaidīts ziemas vējš oktobrī atdzesēja kāri pēc tās. Šī apskata sagatavošanas brīdī mājaslapā norādītā cena ir 18 990 EUR. Ja vēl ņemam vērā valsts atbalstu 4500 EUR apmērā, tad mēs skatāmies uz 14 440 EUR. Ja domājiet savai atvasei uz 18 gadu jubileju iegādāties mopēdauto Citroen Ami, kas maksā 9 990 EUR, varbūt tomēr būtu vērts nosliegties uz Dacia Spring pusi…
Par izskatu runājot, kad aizsūtīju interjera bildi ar aizklātu logo citiem ar tekstu “Uzmini, ar ko braucu!”, tipiskā atbilde bija Volkswagen. Reti kurš uzminēja, ka tā ir Dacia. Tas vēlreiz apliecina, ka Dacia izdarīja kaut ko pareizi ar facelift.
Braucot ar Spring, man rodas asociācijas ar savu pirmo mašīnu Citroen C-Zero, bet tādā kontekstā, kurā Dacia Spring ir Citroen C-Zero nākamais attīstības solis. Tā pati – no bullshit (bez nevajadzīgā) pieeja. Askētisms. Perfekta pirmā mašīna. Viss ir nostrādāts tieši tādā līmenī, lai nebūtu pārmetumu, ka kaut kur nav gana labi. Viss ir tieši gana labā līmenī.
Vienkāršība
Pavasara interjers ir atsvaidzinoši vienkāršs. Greznajai versijai pat ir skārienekrāns, bet neceriet uz ādas sēdekļiem un advancētām vadītāja palīgsistēmām, kā piemēram, balss pavēlēm. Tā ir automašīna, kas koncentrējas uz būtiskāko: nokļūšanu no punkta A līdz punktam B bez jebkādām problēmām. Un tas to dara izcili paredzami.
Esošajā pogu un milzīgo ekrānu jūklī, kur cilvēks parastais nevar saprast, vai viņam patīk planšete vai klavieres blakus un uz stūres, Dacia Spring piedāvā vienu no mūsdienu vienkāršākajiem interjeriem, kurā ātri sapratīsi, kura poga atbild par klimatu. Vienīgais, kas varētu mulsināt ir logu atvēršanas poga, kas atrodas centrālajā konsolē nevis durvīs.
Cik vienkārša ir Dacia Spring? Atliek vien paskatīties uz atslēgu, kas ir… atslēga nevis radio frekvenču piekariņš. Šī atslēga ir arī jāizmanto, lai mašīnu ieslēgtu. Nepietiek, ka ar to tu atrodies iekšā mašīnā – tā ir jāieliek speciāli tai paredzētā vietā un vēl jāpagriež. Mūsdienu auto zagļiem, šis varētu būt pamatīgs šķērslis – tāpat kā manuālā ātrumkārba štatos ir drošākais pretaizdzīšanas rīks. Tāpat arī šoks varētu būt, ka ir jālieto rokas bremze, noslēdzot braucienu.
Bet nevajag noniecināt jauno multimediju, kas nāk ar 10″ ekrānu, uz kura var uzlikt Android Auto vai Apple CarPlay un aizmirst par iebūvēto multimediju. Ja iepriekšējam pavasarim mana rekomendācija bija no tā izvairīties, tad šo varu rekomendēt. Kaut vai tamdēļ, lai redzētu, cik ekoloģiski lieto pedāli. Man ieslēdzās azarts un spēju vienu no braucieniem noslēgt ar 97/100. Starp citu, multimedijs izmanto Android operētājsistēmu un piedāvā pat uzlikt šādas un tādas aplikācijas. Viena no tām – Spotify.
Mazais Duster
Neļaujiet Spring mazajam izmēram jūs maldināt. Atspere (cita nozīme vārdam Spring angļu valodā) ir pietiekami ņipra, pateicoties elektriskajai piedziņai. 48 kW (65 Zs) elektromotors ar 113 Nm griezes momentu spēs 970 kg mini-Duster žiperīgi lavierēt pa pilsētu. Protams, tas nav Tesla Model S Plaid, kas iespēj no 0 km/h līdz tiesību atņemšanai 2.3 sekundēs, bet līdz 50 km/h liks tam šķūnētajam Audi svīst aukstus sviedrus.
Tamdēļ, ka tas ir tikai 1622 mm plats, Kr. Valdemāra ielā varēja beidzot saskatīt, ka visiem pietiek vietas. Ja 4 šādus saliktu vienu otram blakus, tad uz abām pusēm vēl pietiktu vieta velo joslai. Vienlaikus iekšpusē nebūs sajūta, ka klaustrofobija mācas virsu, kā tas man bija, iesēžoties Fiat 500e aizmugurējā rindā. Jāpiezīmē, ka Dacia šoreiz izspēlēja vēl vienu no bullshit kārti – Spring ir četrvietīgs. Tā piektā sēdvieta pat Tesla Model 3 ir ne īsti lietojama, ja bērnu sēdekļus ieliek, bet šeit nav vispār jautājumu – tur vietas nav.
Godīgi sakot, man prasītos vairāk vietas otrajā rindā. Aiz gariem cilvēkiem tur varētu vispār nebūt vietas kājām. Jau aiz manis (176 cm) bija ciešami. Būtu vispār ideāli, ja aizmugurējā rinda būtu bīdāma, kā tas ir Hyundai Ioniq 5. Tad varētu samazināt bagāžnieku, palielinot vietu otrajā rindā, ja rodas tāda nepieciešamība. Tomēr jāatstāj vieta izaugsmei nākamajam atjauninājumam.
Bet tas nav viss
Jaunā Dacia Spring cēla savu vērtību manās acīs 3 iemeslu dēļ: 1) jaunā vizuālā identitāte, 2) cena ir nokritusies un 3) tā nāk ar jaunu funkciju – V2L. V2L ļauj mašīnai pārtapt par bateriju uz riteņiem. Lai gan 25 kWh (neto) baterija nav iespaidīga izmēra, ar to ir gana, lai, piemēram, mana dzīvokļa elektrības patēriņu uzturētu 3 dienas un vēl atstātu sev 30% uzlādētu. Tas ir iespējams ar adapteri, ko iesprauž uzlādes portā. Laikam pareizāk to būtu saukt tajā brīdī par izlādes portu…
Runājot par uzlādi, šeit jāsaka, ka nekas nav mainījies. 25 kWh akumulatoru lādēs ar maksimāli 34 kW pie ātrās uzlādes stacijas (38 min 10-80%), bet 6.6 kW pie maiņstrāvas stacijas (4.5 h 0-100%). Ev-database.org lēš, ka ar pilnu uzlāde varēs veikt 160 km, kas manā drēgnā rudens testa novērojumā likās atbilstošs rādījums un 7″ digitālais instrumentu panelis aiz stūres arī rādīja ko līdzīgu. Pieļauju, ka jaukā pavasara dienā var sasniegt WLTP cikla norādītos 220 km.
Ir vēl viens jaunums šajā versijā, ko ir vērts pieminēt – frunks jeb priekšējais bagāžnieks. Jau sākotnējā versijā likās, ka tāds ir paredzēts, jo zem motora pārsega viss bija iegremdēts un caurumi, kuros iekabināt bļodu, bija iestrādāti rāmī. Tas nav no lielākajiem, bet uzlādes kabeli tur varēs ielikt. Joprojām brīnos par tiem elektroauto, kuriem nav frunks, jo ar lielu iespējamību var būt situācija, ka uzlādes kabelis vajadzīgajā brīdī būs zem mantām aizmugurējā bagāžniekā, kas Spring gadījumā ir 308 litru liels.
Vai lētākais ir patiesi lētākais?
Dacia Spring ir svaiga gaisa malks elektroauto pasaulē. Tas ir elektroauto par pieņemamu cenu, praktisks un jautri vadāms. Iegūtajā pret naudu attiecības skalā es to noteikti ierindotu augstāk nekā tā cena varbūt norāda. Kad nodevu šo mašīnu atpakaļ Norde salonā, sapratu, ka man tomēr šī mašīna ir ļoti pa spalvai. Es sapratīšu cilvēkus, kas to noniecinās. Es arī sapratīšu tos, kas to izvēlēsies. Tas ir ļoti piemērots auto tiem, kas meklē vienkāršu mašīnu, kas ir elektriska un kas nemaksā daudz naudas.
Protams, var argumentēt par komforta līmeni, bet atcerieties, ka runa nav par galamērķi, bet gan par ceļojumu. Un ar Dacia Spring ceļojums ir daudz jautrāks, nekā jūs varētu domāt.
Dacia Spring tehniskie parametri:
- Nobraukums ar vienu uzlādi (WLTP): līdz 220 km
- Patēriņš (WLTP): 11.4 kWh/100 km
- Ātrā uzlāde: 34 kW (10%-80% 38 min)
- Lēnā uzlāde: 6.6 kW (0%-100% 4.5 h)
- Baterijas energoietilpība (neto): 25 kWh
- Divvirzienu uzlāde: Jā – V2L, max 3.6 kW
- Bagāžas ietilpība: 308 l (1008 l ar nolocītu otro rindu) aizmugurē + 35 l priekšā
- Klīrenss: 155 mm
Starp citu, kamdēļ šī mašīna nav pieejama arī kravas versijā? Picu piegādātāji vai mazie tehniķi būtu starā par to!
Starp citu, starp citu, es izvēlētos vai nu šo krāsu, vai nu haki krāsu, starp piedāvātajām konfiguratora krāsām.