E-mopēdi un e-kvadricikli mobilitātes paplašināšanai

4

Daudzos braucienos vieglo auto var aizstāt ar mehānisko transportlīdzekli, kam mazāka pašmasa, tātad tas sniedz augstāku energoefektivitāti, aizņem mazāku vietu, kā arī ir lētāks ekspluatācijā, īpaši, elektriskā transportlīdzekļa (ETL) gadījumā. Viena no iespējām pasažieru un kravu pārvadājumos ir izmantot e-mopēdus un e-kvadriciklus.

NIU M+ Sport

NIU M+ Sport. Avots: niu.com

Daudzos braucienos vieglo auto var aizstāt ar mehānisko transportlīdzekli, kam mazāka pašmasa, tātad tas sniedz augstāku energoefektivitāti, aizņem mazāku vietu, kā arī ir lētāks ekspluatācijā, īpaši, elektriskā transportlīdzekļa (ETL) gadījumā. Viena no iespējām pasažieru un kravu pārvadājumos ir izmantot e-mopēdus un e-kvadriciklus.

Elektriskie mopēdi

Elektriskie mopēdi Latvijā ir skaitliski otra lielākā, pēc elektromobiļiem, ceļu satiksmei reģistrēto ETL kategorija, un uzrāda visstraujāko pieaugumu: no 46 2018. gada sākumā līdz 252 2020. gada martā. 2020. gada 1. ceturksnī e-mopēdi sastādīja 20% no kopumā reģistrētajiem 89 jaunajiem mopēdiem (CSDD dati).

Ceļu satiksmes likumā (CSL) ar terminu “Mopēds” (konstrukcijā paredzētais
maksimālais ātrums nepārsniedz 45 km/h) apzīmē arī četrriteņu transportlīdzekļus (motora jauda līdz 4 kW) – kvadriciklus, t.sk., vieglos kvadrimobiļus: transportlīdzekļi ar slēgta tipa vadītāja un pasažiera nodalījumu. No 229 elektriskajiem mopēdiem, kas Latvijā dalībai ceļu satiksmē bija reģistrēti uz 2020. gada sākumu, 8 ir elektriskie vieglie kvadrimobiļi jeb mazauto: AIXAM, ANAIG LIGHT ELECTRIC QUADRICYCLE, CARGO 1100, JIAYUAN EIDOLA, LBC ZETRIQ.

AIXAM CITY
AIXAM CITY

Ar jau sagatavotajiem grozījumiem CSL paredzēts ieviest terminu “četru riteņu mopēds”, paplašinot vieglo kvadrimobiļu aptvērumu ar motora maksimālo jaudu 6 kW, kā arī pašmasu bez vadītāja 425 kg.

ETL lietošanas pieredze rāda, ka elektromotors ar 6kW jaudu vieglajam kvadrimobilim nodrošina salīdzinoši dinamisku gaitu. Kā “Mopēdam”, uz šādu četrriteņu mazauto attiecas iespēja to vadīt no 14 gadu vecuma, kā arī nav nepieciešams veikt obligāto tehnisko apskati. Vieglais kvadrimobilis efektīvi izmantojams pilsētas satiksmē, kā arī saimnieciskās teritorijās.

Elektriskie kvadricikli

Elektriskie kvadricikli ir trešā lielākā ceļu satiksmei reģistrēto ETL kategorija: uz 2020. gada 1. aprīli bija reģistrēts 31 e-kvadricikls. No 30 e-kvadricikliem, kas Latvijā dalībai ceļu satiksmē bija reģistrēti uz 2020. gada sākumu, 4 ir mazauto (BAOYA 10000, RENAULT TWIZY, REVA DELUXE I) un pārējie ir uzņēmuma Melex ražotie pasažieru un kravas transportlīdzekļi. 

Melex kvadricikli (kategorija L2e, L6, L7e) Latvijā kopš 2008 .gada tiek pielietoti tūristu ekskursiju braucienos, kā arī dažādās saimnieciskajās teritorijās (ar reģistrāciju ceļu satiksmei vai bez reģistrācijas), piem., Bērnu klīniskā universitātes slimnīca (ēdienu izvadāšana), Rīgas ZOO (teritorijas uzkopšanas darbi), Latvijas valsts meži (kokaudzētavās: saimnieciskie darbi, iekšējās sagādes transports), Starptautiskā lidosta Rīga.

Melex kategorijas kvadriciklu galvenie tehniskie parametri:

  • maksimālais ātrums konstruktīvi ierobežots līdz 45 km/h;
  • nobraukums ar vienu uzlādi: līdz 60-135 km;
  • kravnesība: 150 līdz 1250 kg;
  • uzlāde: akumulatoru lādētājs pieslēdzams sadzīves elektrības rozetei.
Melex N.CAR 381
Melex N.CAR 381

Atbalsts iegādei

Latvijā e-mopēdu un e-kvadriciklu iegādei un ekspluatācijai nav noteikts atbalsts, kaut gan citās valstīs valsts un pašvaldību atbalsts vēršas plašumā, lai sekmētu klimata, gaisa piesārņojuma, kā arī atjaunīgo energoresursu izmantošanas mērķu sasniegšanu.

Lietuvā sākot ar 2020. gada maiju tiks piedāvātas subsīdijas mopēdu un velosipēdu pirkšanai apmaiņā pret vecām automašīnām. Lietuvas iedzīvotāji varēs saņemt līdz 1000 € par mopēda vai velosipēda iegādi. Valdība shēmai ir piešķīrusi 5 miljonus €, un tā tiks ieviesta ar maija pirmo nedēļu.

Vācijā daudzas pilsētas atbalsta e-mopēdu iegādi ar summu no 150 € līdz 2200 eiro, atkarībā no dažādiem nosacījumiem un prasībām.

Serbijā noteikts 250 € atbalsts L1 un L2 kategorijas transportlīdzekļu (divu un trīs riteņu mopēdi), kā arī 500 eiro L3, L7 kategorijas transportlīdzekļu (motocikli un  kvadricikli) iegādei.

Maltā,  reģistrējot jaunu vai lietotu elektrisko kvadriciklu, tiek piešķirta dotācija 2500 € apmērā. Dotācija € eiro apmērā paredzēta jauna Pedelec, elektriskā motocikla/mopēda/tricikla, kas ietilpst L1e, L2e, L3e vai L5e kategorijā, iegādei.

Arnis Bergs,
Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrības (BIMAB) valdes priekšsēdētājs

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
4 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Visvaldis
Visvaldis
Viesis
19/02/2021 00:09

Man ir mopēdklases mototolleris,viens no pirmajiem Latvijā,bet pa laikam nolieku to atmatā,jo ir nenormāli uzaugusi apdrošināšanas maksa no 5 eiro gadā uz 60-80! Tas jau līdzinās mašīnas apdrošināšanas izdevumiem ! Sis fakts mani vairs tik daudz nerosina braukt ar šo transporlīdzekli.

Kārlis Mendziņš
Atbilde  Visvaldis
19/02/2021 09:29

Ja vēl degvielas izmaksas arī ir tanī pašā līmenī, tad jau vispār. Vismaz šis aspekts elektriskajiem ir ievērojami par labu. Mopēdiem ir runa par centiem uz 100 km.

Dāvis
Dāvis
Viesis
09/05/2020 14:46

Nu ko?! Ceram uz atbalstu! Šobrīd ir labs veids kā notestēt e-mopēdu lietošanu -Rīgā pieejami “sharing” e-mopēdi. Labi ceļi, pienācīgs atbalsts un tad jau viss būs okey

Arnis ET
Arnis ET
Viesis
08/05/2020 09:32

E-mopēds ir super: braucot var saklausīt telefonu, putnu dziesmas un savas meitenes sirdspukstus.

4
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: