Eiropu iekaro nevis Ķīnas, bet Korejas elektroauto

0

Plašsaziņas līdzekļos nereti raksta, ka ķīnieši iekaro Eiropu, taču skaitļi liecina par ko citu – eiropieši dod priekšroku laika pārbaudi izturējušām Dienvidkorejas markām.

Kia Ev6 (publicitātes Foto)

Kia EV6 (Publicitātes foto)

Plašsaziņas līdzekļos nereti raksta, ka ķīnieši iekaro Eiropu, taču skaitļi liecina par ko citu – eiropieši dod priekšroku laika pārbaudi izturējušām Dienvidkorejas markām.

Pēc tam, kad transporta industrijā sākās masveida elektrifikācija, Eiropā ieradās Ķīnas ražotāji, kas ar savu auto tehniskajiem parametriem pārsteidza pat ekspertus.

Korejieši nostiprina savas pozīcijas

Pēdējos gados Eiropas auto tirgu patiešām ir pārplūdinājuši Ķīnas ražojumi – tagad to ir vairāk nekā ducis. Sākot ar BYD, Geely un Great Wall Motors, kas nozares entuziastiem jau ir pazīstami nosaukumi, un beidzot ar Xpeng, MG un NIO. Ķīnas auto pārdošanas apjomi pieaug, taču Latvijā situācija ar tiem ir līdzīga kā ar elektromodeļiem. Sākumā kāpums bija milzīgs, bet vēlāk popularitātes vilnis saplaka. Šī brīža skaitļi liecina, ka tas ir tikai piliens jūrā.

NIO ES8
NIO ES8 (Ražotāja foto)

Portāls Automotive News vēsta, ka pagājušā gada beigās visi Ķīnas zīmoli kopā nesasniedza pat 3% tirgus. Eiropā joprojām valda vietējie ražotāji, japāņi ir iekarojuši savu nišu, bet korejieši – strauji paplašinās. Piemēram, Hyundai-Kia koncerns bija vienīgais, kura pārdošanas apjomi pēc pandēmijas nevis samazinājās, bet turpināja augt. Kia pirmo reizi iekļuva Eiropas populārāko zīmolu desmitniekā un ieņēma 9. vietu.

Pēc tirgus pētījumu kompānijas JATO Dynamics datiem, 2023. gads bija veiksmīgs gandrīz visiem Eiropā strādājošajiem ražotājiem, jo tirgus sāka atveseļoties, un jaunu auto piegāde atgriezās ierastajā līmenī. Pārdošanas rādītāji gan nesasniedza 2019. gada līmeni, tomēr kopējā tendence bija pozitīva. Savukārt Korejas zīmoli ne tikai nezaudēja pandēmijas laikā iegūtās pozīcijas, bet pat nostiprināja tās. Pagājušajā gadā Hyundai Eiropā pārdeva 534 tūkstošus jaunu auto, kas deva 3,1% pieaugumu, bet Kia gadījumā šis skaitlis palielinājās pat par 5,4% (572 tūkstošiem).

Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 (Ražotāja foto)

Statistika liecina, ka pircēji Latvijā Kia automašīnas izvēlas aizvien biežāk. Pagājušajā gadā korejiešu ražotājs mūsu valstī pārdeva 904 jaunus transportlīdzekļus, kamēr 2022. gadā – 825. Latvijas jauno auto tirgū populārāko zīmolu sarakstā Kia pakāpies uz 5. vietu, bet nepārprotami tiecas uz trijnieku, kurā jau daudzus gadus dominē vieni un tie paši zīmoli: Toyota, Škoda un Volkswagen.

Autoražotāji ar vislielāko progresu

Korejas uzņēmumi pirmos soļus auto industrijā spēra vēlāk nekā daudzi konkurenti. Tāpēc tā vietā, lai izgudrotu kaut ko jaunu, korejieši varēja paņemt labāko no visiem un pielāgot to saviem modeļiem. Šodien varam secināt, ka šī stratēģija bijusi diezgan veiksmīga.

Protams, arī korejieši vēlas izcelties. Tā kā zīmolam nav vienotas identitātes, tas var brīvi eksperimentēt ar dizainu – pat ja rezultātā tiek radīts eksterjers un interjers, kas eiropiešiem ir pavisam nepierasts. Būtisku progresu un integrāciju Eiropas tirgū korejieši panāca, kad izveidoja savus tehnoloģiskos centrus Vācijā, piesaistot pieredzējušus vietējās autobūves ekspertus, kuri palika bez darba pēc veco Rietumu autoražotāju sašaurināšanās, apvienošanās un cita veida konsolidācijas. Jāatzīst, ka Korejas kompāniju progress patiešām pārsteidz. Vairumam citu kompāniju evolūcija bijusi vienmērīga un pakāpeniska. Honda vienmēr ir bijusi Honda, Toyota ir un paliek Toyota, arī Volkswagen un citi ir palikuši uzticīgi savai būtībai. Toties vecie korejiešu auto un, piemēram, jaunais Kia EV6 – tie ir kā no nesalīdzināmi atšķirīgām pasaulēm.

Delfi Auto redaktors Raimonds Zandovskis

Korejas automašīnu trumpis agrāk bija zema cena un bagātīgs aprīkojums. Pēdējā desmitgadē iepriecina arī kvalitāte, un Kia bija pirmais uzņēmums, kas Eiropā sāka piedāvāt vēl nebijušu bonusu – 7 gadu garantiju visiem jaunajiem modeļiem. Vairāk nekā pirms 20 gadiem pirmās paaudzes Kia Sportage pircējus varēja pievilināt tikai ar ļoti pievilcīgu cenu, taču jaunajā iterācijā tas ir moderns un ērts krosovers, kas kļuvis par cilvēku iecienītu ģimenes auto.

Kia EV9
Kia EV9 (Publicitātes foto)

Korejieši ļoti nopietni pievērsušies arī elektrifikācijai un nu jau atrodas šī segmenta līderos. Kamēr lielākā daļa Eiropā bāzēto ražotāju izstrādā elektroauto ar 400 voltu sistēmu, Hyundai-Kia E-GMP platforma ir pielāgota 800 V sistēmai. Tas nozīmē, ka ar modernā Kia EV6 un septiņvietīgā EV9 uzlādes ātrumu var mēroties tikai elektriskie Porsche.

Korejieši daudz enerģijas iegulda cilvēkiem svarīgās tehnoloģijās. Piemēram, lai būtu ērtāk savienot viedierīces ar multimediju sistēmu. Savukārt lieliskā Kia aklās zonas kamera atvieglo manevrēšanu pilsētā. Tas ir labs jaunievedums, par ko vācieši līdz tam nebija iedomājušies. Agrāk korejieši kopēja tehnoloģijas, bet tagad paši tās rada un pielāgojas potenciālo pircēju dzīvesveidam. Runājot par budžeta un vidējo segmentu, korejieši šobrīd ir vieni no līderiem.

Fotogrāfs Toms Svilāns

Korejieši plūc laurus

Tas, ka korejieši guvuši panākumus elektromobiļu ražošanā, atspoguļojas arī Eiropas ekspertu vērtējumos. 2022. gadā Kia EV6 kļuva par Eiropas Gada auto, 2024. gadā Kia EV9 ieguva žurnāla Top Gear gada ģimenes auto titulu un bija viens no septiņiem finālistiem Eiropas Gada auto konkursā.

Britu žurnāls What Car? ik gadu rīko Best Cars by Category apbalvošanas ceremoniju, un šogad Kia guva uzvaru četrās kategorijās. Šis konkurss izceļas ar to, ka tajā tiek vērtēti ne tikai iepriekšējā gada jaunie modeļi, bet visi tobrīd tirgū pieejamie spēkrati. Tādējādi Kia Sportage par Gada ģimenes auto tika atzīts otro reizi.

Kia EV6 pie uzlādes stacijas
Kia EV6 pie Ionity uzlādes stacijas (Publikācijas attēls)

Kia EV6 tika pasludināts par labāko elektrisko ģimenes krosoveru, savukārt jaunais EV9 tika atzīts par labāko septiņvietīgo auto. Visbeidzot zīmols saņēma balvu par labāko modeļu piedāvājumu, kas piemērots piekabes vilkšanai.

Korejas automašīnas ir kvalitatīvas, labi aprīkotas, tehnoloģiski progresīvas, taču, manuprāt, to panākumu atslēga ir kaut kas cits. Hyundai un Kia var atļauties būt elastīgi un radoši, jo šiem zīmoliem nav akmenī kaltu tradīciju, kā tas ir lielākajai daļai Eiropas ražotāju. Turklāt Eiropā bāzētie dizaina un tehnoloģiju centri korejiešiem palīdz radīt tieši tādus modeļus, kādus mēs, eiropieši, vēlamies redzēt. Eksperti zina, kurās lietās jābūt konservatīvākiem, ar kuriem elementiem var eksperimentēt un kur izmantot laika pārbaudi izturējušas inovācijas. Rezultātā korejieši piedāvāt auto, kas apmierina visas gaumes. Daži ir ikdienišķi, citi – varbūt pārsteidz, bet daži nudien pārsteidz ar atjautīgām funkcijām un braukšanas dinamiku, tomēr reti kuram var pārmest būtiskus trūkumus.

Profi Latvija redaktors Guntars Pulss

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 1 balsojums
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: