Elektroauto ekspluatācija: kā pagarināt akumulatora mūžu

11

Auto ekspluatācijas nerakstītos likumus labi zina gandrīz katrs autovadītājs, un tie ir daudzkārt dzirdēti, taču, pārejot uz elektroauto, nepieciešamas jaunas zināšanas un jāpielāgojas nedaudz citādai lietu kārtībai.

Citroën ë-C4

Citroën ë-C4 (Publicitātes attēls)

Auto ekspluatācijas nerakstītos likumus labi zina gandrīz katrs autovadītājs, un tie ir daudzkārt dzirdēti, taču, pārejot uz elektroauto, nepieciešamas jaunas zināšanas un jāpielāgojas nedaudz citādai lietu kārtībai.

Pilnībā elektrisks auto, kuram ir daudz mazāk kustīgu mehānisko detaļu nekā mašīnai ar klasisko dzinēju, ir vienkāršāks un lētāks ekspluatācijā. Saskaņā ar franču mašīnbūves uzņēmuma Citroën aprēķiniem tā ekspluatācijas izmaksas var būt pat par 30% zemākas nekā tādam pašam modelim ar benzīna vai dīzeļa dzinēju.

Neraugoties uz vienkāršāku apkopi, esošajiem un topošajiem bezizmešu auto īpašniekiem bieži rodas jautājumi par ekspluatāciju, kas ietver ikdienas izmaksas, uzlādes laiku, patēriņa optimizāciju un visbeidzot – akumulatora ekspluatācijas laika pagarināšanu.

Svarīgi uzraudzīt uzlādes līmeni

Papildu zemākām elektroauto ikdienas uzturēšanas izmaksām visi ražotāji piedāvā vēl vienu būtisku priekšrocību – ārkārtīgi garu akumulatora garantijas laiku, kas bieži pārsniedz tradicionālajiem automobiļiem paredzēto. Daudzi rūpnieki spēkratiem ar iekšdedzes dzinēju dod 5 gadu vai 100 000 km garantiju – tas ir kļuvis par industrijas standartu. Turpretim galvenajam akumulatoram ražotāji dod 8 gadu vai 160 000 km garantiju. Dažas kompānijas garantijas nosacījumiem pievieno vēl vienu punktu: atlikušo akumulatora ietilpību. Piemēram, pilnībā elektriskajam Citroën ë-C4 tiek garantēts, ka pēc 8 gadiem vai 160 000 km nobraukuma akumulators būs saglabājis vismaz 70% sākotnējās kapacitātes.

Citroën Ë-C4
Citroën ë-C4

Lai panāktu, ka pēc vairākiem gadiem vai daudziem desmitiem tūkstošu kilometru akumulators būtu dzīvīgāks par solīto, pats vadītājs var veikt dažas vienkāršas darbības.

Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš uzsver, ka akumulatora ilgmūžību galvenokārt ietekmē trīs faktori – uzturētais uzlādes līmenis, uzlādes jauda un temperatūras regulācija.

Svarīgākais aspekts, kas atkarīgs no paša vadītāja, ir pareiza akumulatora uzlāde un izlāde. Ražotāji parasti katram modelim norāda pilnas uzlādes un izlādes ciklu skaitu (100% – 0% – 100%), kuru pārsniedzot akumulatora ietilpība samazinās. Taču realitātē viņi ir nodrošinājušies, ka akumulatora dzīves cikls ir vēl saudzīgāks, neļaujot to nekad uzlādēt līdz patiesajiem 100% un izlādēt līdz patiesajiem 0%. Ja savam akumulatoram vēliet visgarāko mūžu, tad uzlādes līmeni turiet robežās no 40 līdz 80%.

Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš

Akumulatoru nedrīkst izlādēt pilnībā

Kārlis Mendziņš uzsver, ka maksimālās veiktspējas saglabāšanai akumulatoru nevajadzētu pilnībā izlādēt.

Gadījumi, kad izlādējas līdz nullei, ir reti, taču tas var notikt arī tad, ja ilgstoši ar mašīnu nebraucat. Pat ja tā netiek izmantota, akumulatora uzlādes līmenis var kristies pat par 1% dienā. Tāpēc, ja plānojat auto novietot stāvēšanai uz ilgāku laiku, to vajag pienācīgi uzlādēt.

Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš

Pēc viņa teiktā, akumulatora kalpošanas ilgums atkarīgs arī no tā, kā tiek atjaunotas rezerves. Kārlis atgādina, ka bieža uzlādēšana ar maksimālo jaudu var saīsināt akumulatora mūžu. Tiesa, modeļiem ar modernu uzlādes vadības sistēmu par šo blakusefektu būtu jāsatraucas mazāk, jo uzlādes laikā, kad akumulators ir auksts un tuvojas 100% uzlādes līmenim, jauda tiek koriģēta automātiski.

Vairāk akumulatora nolietojumu ietekmē tieši izlādes ātrums. Ražotāji neslēpj, ka, iespiežot akseleratora pedāli bieži un stipri, akumulators tiek izlādēts 2, 3 vai pat 6 reizes ātrāk nekā standarta apstākļos.

Akumulatora veiktspēja ziemā var samazināties

Temperatūrai noslīdot zem nulles, bieži vien atklājas auto vājās vietas, – un elektromobiļi nav izņēmums. Pēc Kārļa Mendziņa teiktā, akumulatora kapacitāte un veiktspēja var pasliktināties, ja ārā ir mīnusi, taču tas vairāk ir skaidrojams ar akumulatora uzbūves īpatnībām. Lai gan temperatūras regulācija, kā norāda eksperts, var ietekmēt akumulatora ilgmūžību, pats spēkrata īpašnieks šeit neko nevar ietekmēt, jo ražotāji neparedz iespēju temperatūras pārvaldības sistēmā iejaukties no malas.

Projektējot automobili, tiek izplānots, kā tiks uzturēta optimāla akumulatora temperatūra dažādos laikapstākļos, tāpēc svarīga ir ne tikai sildīšana, bet arī dzesēšana. Akumulatoru dzesē gan pretgaisa plūsma, gan gaiss no salona, un tam var būt arī atsevišķa gaisa kondicionēšanas sistēma. Jāņem vērā, ka situācijā, kad akumulatora temperatūra ir ārpus pieļaujamās normas, uzlāde notiks ievērojami ilgāk vai nenotiks vispār.

Ja akumulatora temperatūra tiek regulēta automātiski, vides ietekme uz veiktspēju ir minimāla, jo ekspluatācijas laikā tā tiek uzturēta ražotāja noteiktajās robežās. Tiesa, šim procesam tiek izmantota paša akumulatora enerģija, tāpēc tas izlādējas ātrāk vai gadījumā, ja notiek uzlāde, uz akumulatoru tiek novirzīts mazāk enerģijas, kas savukārt paildzina uzlādes ilgumu.

Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš
Citroën ë-C4
Citroën ë-C4

Lai uzturētu optimālu akumulatora temperatūru, tiek izmantotas dažādas tehnoloģijas: siltumsūknis, elektrisks spoles sildelements vai kā Citroën ë-C4 gadījumā – abu tehnoloģiju kombinācija. Franču modeļos, piemēram, litija jonu akumulatora atvēsināšanai tiek lietota šķidrumdzese, bet apsildei – 5 kW siltumsūknis un tādas pašas jaudas sildelements.

Akumulatori bez temperatūras pārvaldības sistēmas zaudē vairāk enerģijas gan karstā, gan aukstā laikā. Šādos apstākļos tā kapacitāte un veiktspēja samazinās ātrāk nekā modeļos ar moderno pārvaldības sistēmu.

Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

5 2 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
11 Komentāri
jaunākais
vecākais visbalsotākais
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Raimonds
Raimonds
Viesis
30/03/2022 11:49

Pat Nissan atzīst, ka bateriju ekspluatācijas ilgums ir 10 gadi.
https://europe.nissanstories.com/en/releases/used-nissan-ev-batteries-find-a-new-purpose
Parasti šajā brīdī domājam par second hand mašīnas iepirkšanu.

Kārlis Mendziņš
Atbilde  Raimonds
30/03/2022 12:10

Nē, šajā preses relīzē viņi nesaka, ka bateriju mūžs ir 10 gadi. Tieši pretēji.

“Nissan LEAF’s track record: As the source of the reused batteries, the Nissan LEAF, has not had any serious incidents due to battery quality in more than 10 years since its launch.”

Vienlaicīgi Nissan saka, ka baterijas mašīnā kalpo par 10 gadiem ilgāk nekā ir paredzētais mašīnas mūžs
https://electrek.co/2019/05/24/nissan-leaf-batteries-outlast-car/

Raimonds
Raimonds
Viesis
Atbilde  Kārlis Mendziņš
30/03/2022 12:26

Tā gan ir laba ziņa, jo 22 gadi ir pietiekoši.

Velta Brazauska
18/03/2022 09:06

Kā būs ar elektromobīli laukos, ziemā pie -25°, ja auto stāv pagalmā?

Kārlis Mendziņš
Atbilde  Velta Brazauska
18/03/2022 11:34

Visdrīzāk apsnigs. Kaut gan pie tik lieliem mīnusiem tipiski nokrišņi nav novērojami.

Vai variet precizēt jautājumu? Ko tieši vēlieties noskaidrot?

fds
fds
Viesis
17/03/2022 09:34

Tagad jau visiem jaunajiem elektro auto nav bateriju dzesēšana ar škidrumu? Atceros kaut kad lasīju, ka šķiet pirmajiem leafiem nebija pietiekama dzesēšana, kas atkal nozīmēja bateriju ātrāku bojāšanos.

Kārlis Mendziņš
Atbilde  fds
17/03/2022 10:19

Jā, visiem ir aktīvā dzesēšana, bet ne visiem ir sildīšana. Par Leaf tas tiesa – lietotājiem bija jābūt uzmanīgākiem.

Vankel
Vankel
Viesis
Atbilde  fds
17/03/2022 11:47

ZOE ir ar gaisu.

Jānis
Jānis
Viesis
Atbilde  fds
30/03/2022 20:33

Man jau liekas, ka Leaf nekas nav mainījies arī pašlaik. Dzesēšanas nav, līdz ar to arī “rapidgate” vēljoprojām aktuāli.

Kārlis Mendziņš
Atbilde  Jānis
31/03/2022 09:08

Lielāka baterija nozīmē, ka retāk ir jālādējas. Ja nebrauc vairāk nekā 2 uzlādes, nevajadzētu būt problēmām. Attiecīgi – mazāka baterija piedzīvos rapidgate pie mazāka nobrauktā attāluma.

Jānis
Jānis
Viesis
Atbilde  Kārlis Mendziņš
31/03/2022 11:56

Protams, ka 2+2=4, bet es vairāk tominēju, pie iepriekš rakstītā, ka visiem ir aktīvā dzesēšana!

11
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: