Elektroauto lietotāja pārdomas: uzlāde
Apkārt klīst daudz šaubu, baiļu un neskaidrību par elektroauto, kas kļūst aizvien populārāki. Lai kliedētu neziņu, ir jāiepazīst elektroauto lietotāju pieredze.
Apkārt klīst daudz šaubu, baiļu un neskaidrību par elektroauto, kas kļūst aizvien populārāki. Lai kliedētu neziņu, ir jāiepazīst elektroauto lietotāju pieredze.
Elektroauto skaits Latvijā un pasaulē aug eksponenciālā mērogā. Šajā rakstu sērijā aprakstīšu savu pieredzi ar elektroauto un saskarsmi ar cilvēkiem, kas interesējas par tiem. Pirmais raksts šajā sērijā būs par vienu no aktuālākajiem jautājumiem – uzlādi.
Sāksim ar to, ka elektroauto noteikti nav auto VISIEM. Pagaidām neizskatās, ka elektroauto būs cenās līdz 3 000 €. Pagaidām neizskatās, ka elektroauto ir piemērtos tiem, kas dienā vidēji nobrauc vairāk kā 100 km (tas ir 35 000 km gadā!). elektroauto būs mazāk piemērots tiem, kas dzīvo pilsētā un/vai daudzdzīvokļu mājā. Tiem laimīgaijiem, kas nenobrauc vairāk nekā 100 km dienā, dzīvo savā mājā, novieto auto savā garāžā vai kuriem ir pieejama stāvvieta ar kaut vai rozeti – elektroauto būs ļoti ērts ikdienas auto ar zemām ekspluatācijas izmaksām.
Elektroauto uzlāde
Viena no galvenajām lietām, kas baida cilvēkus attiecībā pret elektroauto ir uzlāde. Vai es varēšu uzlādēt tad, kad man tas būs nepieciešams? Vai tas būs ērti? Vai tas nebūs dārgi? Vai tas nebūs ilgi?
Ja tu dzīvo vietā, kur ir iespēja novietot auto blakus 230V rozetei – mierīgi vari nakts laikā uzlādēt auto, lai tas varētu nobraukt vismaz 100km, stundā auto nobraukumu varēs papildināt ar nedaudz vairāk par 10km. Tas neprasīs papildus izmaksas speciālas infrastruktūras izbūvei, tas būs vairākas reizes lētāk kā dedzināt degvielu un neaizņems papildus laiku auto uzlādei. Tas būs kā nolikt mobilo telefonu lādēties pa nakti.
Ja ir pieejams 3 fāzu elektrības pieslēgums un gribas ātrāku uzlādi, piemēram, lai nobrauktu 100-400km dienā vai lai lādētu elektroauto specifiskos laika sprīžos naktī, kad elektrība ir gandrīz par velti – nāksies ieguldīties elektroauto maiņstrāvas uzlādes stacijā – vienkāršā iekārtā, kas ļauj izmantot 3 fāzu pieslēgumu un strāvas līdz pat 32A (22kW jaudai). Izmaksas sākot no vienkāršām iekārtām ~400-500€ robežās līdz pat vairākiem tūkstošiem € par iekārtām, kas prot pieslēgties “gudrajai mājai”, prot lādēt vairākus elektroauto, sadalot pieejamo jaudu starp tiem, utt. Iepriekš gan nepieciešams uzzināt, cik daudz jaudas prot izmantot auto iebūvētais lādētājs – vecāki, lētāki un vienkāršāki auto mēdz nespēt izmantot papildus jaudu un var iztikt ar pašu lēnāko uzlādi mājās.
Ja uzlādi nav iespējams veikt mājās vai stāvvietā – es noteikti padomātu vēlreiz, vai man ir nepieciešams elektroauto.
Publisko infrastruktūru labāk atstāt garākiem braucieniem – Latvijas izmēriem tā ir ļoti pietiekama, elektroauto ātrās uzlādes stacijas ir pieejamas ik pa 20-40km uz galvenajām šosejām, kā arī lielākās apdzīvotās vietās. Infrastruktūra patreiz ir viegli pieejama, gaidīt uz uzlādes vietu nav vēl nācies – tajās retajās reizēs, kad redzu, ka vietas aizņemtas, es braucu līdz nākamajai uzlādes stacijai. Kopš 2020. gada jūnija līdz šim nekad divas uzlādes stacijas pēc kārtas vēl nav bijušas aizņemtas. Ļoti reti ir bijis nepieciešamas gaidīt, kamēr auto tiek lādēts, parasti auto tiek lādēts kamēr esmu brauciena galapunktā un kārtoju lietas, kas ir brauciena mērķis, ēdu vai izklaidējos.
Par manu izvēli
Pats es iegādājos savu BMW i3 2020. gada vidū – ar smalku aprēķinu, ka šis būs lētāks auto ikdienas braukšanai uz darbu Rīgas centrā un atpakaļ. Kāpēc tieši elektroauto un kāpēc tieši BMW i3?
Elektroauto, jo tas man ietaupa 20-30 minūtes ceļā katru darba dienu, braucot pa sabiedriskā transporta joslām. Elektroauto, jo lādējot mājās, man 100 kilometru izmaksas palien zem 2 € vasarā un zem 3 € ziemā. Elektroauto, jo varu Rīgas centrā to noparkot 2 m no darba bez maksas, ietaupot ap 150 € par stāvvietu mēnesī.
BMW i3, jo tas ir lētākais elektroauto ar aizmugurējo riteņu piedziņu un virsbūvi ne no tērauda. Manas metināšanas iemaņas tomēr nav pietiekamas un pavadīt brīvo laiku zem auto man nav vēlmes. Turklāt ar BMW i3 nav problēmu iekļauties satiksmē uz šosejas, auto sāk sagurt, tikai braucot ar trīsciparu skaitli spidometrā. Protams, nav jau Tesla, bet arī nemaksā kā māja. Fun fact – BMW i3 ir lētākais auto ar oglekļa šķiedras virsbūvi.
Īsumā – BMW i3 jo: lētas kilometra izmaksas, brīva braukšana pa sabiedriskā transporta joslām, bezmaksas stāvvietas Rīgas centrā, varu aizmirst par metināšanu, var iekrāmēt auto līkumā un var apdzīt fūri pret kalnu.
Vispār jau Tesla Model 3 un Y ir tai pašā cenu kategorijā kā i3, bet var nobraukt arī 400-500km ar vienu ulādi un daudz dinamiskāka braukšana. Privātmājā dzīvojošiem un daudzstāvenēs ar pazemes stavvietu nav problema uzladeties, arī apsargajamas staavvietas guļamrajonos sāk piedāvāt iespējas uzlādēties
Uz kuras planētas lietota Tesla 3/Y maksā 25k€? ?
Tesla Model 3 sāka ražot 2018 gadā un šobrīd Vācijā var to nopirkt sākot no 33-35k. Līdzvērtīga gada i3 maksā tepat LV arī ap 30-35k. Kā jau teicu tā pati cenas kategorija.
Drīz atvērsies Berlīnes rūpnīcā ražošana un visi esošie Tesla īpašnieki metīsies pirkt juno Y modeli, sāks tirgot savus Model 3 un cena uz tiem vēl nokrītisies
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=135&makeModelVariant1.modelId=5&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING
`18. gada i3 ss.com ir sākot no 24k. lētākais model 3 Vācijā – 34k. kurš vēl ir jāatved un jāpiereģistrē te. ?
nezinu nevienu, kas apgalvo, ka i3 pa 40k ir labāks nekā model 3 pa 40k, bet i3 pa 25k ir labāk nekā model 3 pa 40k ? turklāt, i3 tu vari arī lētāku atrast – pirms facelift 94Ah var arī zem 17k atrast.
Gaidi vien 🙂
Kamēr tās mašīnas būs samērā liels deficīts, tikmēr cena nekur nekritīs.
Lūdzu, lēts 94Ah i3 – SS.COM BMW i3, Cena 16 750 €. Pārdodu vai Mainu / BMW i3 eDrive 94 Apsildāmie daudz Exclusive – Sludinājumi ?
Un 24k facelift i3 – SS.COM BMW i3, Cena 23 900 €. Jaunais modelis. Ādas salons. Асс. Panorāmas Ccs. состояние. – Sludinājumi ?
Šis ir labs izklāsts. Bez liekām slavas dziesmām elektroauto.
Tā kā i3 ir visai populārs, nākošajā fāzē būtu jādod skaidrojumi, ko nozīmē 60, 90 un 120Ah akumulatoram. BMW laikam vienīgais šādi definē akumulatora ietilpību bez Makitas un co. Vēl potenciālajiem pircējiem derētu arī godīgas prognozes par nobraukumu ziemā un riepu cenas.
120ah nobraukums:
pilsētā – 400
šoseja aiz fūras 300
ziemā visur 200
…un riepu cenas?
Labas riepas uz 155/70R19 maksā 120-200€/gab,. Sliktu nav. ?
Ņemot vērā, ka arī iepriekš braucu ar riepām “no augšējā plaukta”, tad nekādu cenu atšķirību neizjutu. ?♂️