Elektroauto pret iekšdedzes dzinēju automašīnām – kas ir lētāk?

0

Mūsdienās elektriskā mobilitāte ir aktuālākais temats autobūves pasaulē, taču joprojām pastāv jautājums – vai ar akumulatoriem darbināmiem elektriskie transportlīdzekļi (BEV) ir ne tikai laba izvēle ekoloģiski, bet arī ekonomiski? Vienkārša kopējo lietošanas izmaksu analīze demonstrē to, ka mūsdienu ar akumulatoriem darbināmu elektrisko transportlīdzekļu izmaksas ir pielīdzināmas jaunu ar iekšdedzes dzinēju aprīkotu automobiļu izmaksām, un reģionos, kur tiek nodrošināts valsts atbalsts, jauna elektriskā automobiļa lietošana patiesībā ir lētāka nekā dīzeļa vai pat benzīna dzinēja automašīna.

Volkswagen elektrisko automobilu uzlade

Volkswagen elektrisko automobilu uzlade

Mūsdienās elektriskā mobilitāte ir aktuālākais temats autobūves pasaulē, taču joprojām pastāv jautājums – vai ar akumulatoriem darbināmiem elektriskie transportlīdzekļi (BEV) ir ne tikai laba izvēle ekoloģiski, bet arī ekonomiski? Vienkārša kopējo lietošanas izmaksu analīze demonstrē to, ka mūsdienu ar akumulatoriem darbināmu elektrisko transportlīdzekļu izmaksas ir pielīdzināmas jaunu ar iekšdedzes dzinēju aprīkotu automobiļu izmaksām, un reģionos, kur tiek nodrošināts valsts atbalsts, jauna elektriskā automobiļa lietošana patiesībā ir lētāka nekā dīzeļa vai pat benzīna dzinēja automašīna.

Kopējo lietošanas izmaksu (TCO – total cost of ownership) koncepts tiek izmantots jau kādu laiku, un tas ir pats svarīgākais kritērijs uzņēmumiem visā pasaulē, kad tiek pieņemts lēmums par vai pret kādas konkrētas automašīnas iegādi. Aprēķinot kopējās lietošanas izmaksas, tiek ņemta vērā ne tikai automašīnas iegādes cena, bet arī ar izmantošanu saistītie izdevumi (ekspluatācijas izmaksas), finansēšanas izmaksas un atlikusī vērtība (transportlīdzekļa vērtība ekspluatācijas cikla beigās). Saskaņā ar aptauju, kas veikta starp pašreizējiem elektrisko automašīnu īpašniekiem Baltijas valstīs – 75% ir apsvēruši kopējās lietošanas izmaksas pirms elektroauto iegādes, bet 74% ir novērojuši kopējo izmaksu samazināšanos pēc pārejas no degvielas uz elektrības izmantošanu ikdienas pārbraucienos.

Ja netiek nodrošināts valsts atbalsts nodokļu atlaižu vai iegādes subsīdiju veidā, galvenais elektroauto nodrošinātais ietaupījums rodas no zemākām ekspluatācijas izmaksām. Patiesībā, ja pieņemam, ka pašreizējās elektroenerģijas cenas būtiski nepalielinās, elektrisko automobiļu īpašnieki ietaupa vismaz 1 000 eiro uz katriem 30 000 kilometriem, tikai ņemot vērā degvielas izmaksas. Tā kā elektromotori ir krietni vienkāršāki par iekšdedzes dzinējiem ar mazāk kustīgām detaļām, arī apkopes izmaksas ir būtiski zemākas. Piemēram, ja kāds salīdzinātu ar benzīna dzinēju aprīkota Golf 8 apkopes izmaksas ar nesen tirgū laisto Volkswagen ID.3, ietaupījums uz 30 000 km ir vairāk nekā 50%. Turklāt, to vēl lieliski papildina fakts, ka elektriskajiem automobiļiem nav reģistrācijas un numurzīmes maksas. Tāpēc, ja salīdzinātu ekspluatācijas izmaksu ietaupījumu tādiem moderniem elektriskajiem automobiļiem kā Volkswagen ID.3 vai Volkswagen e-up! ar tādu automašīnu ar iekšdedzes dzinēju kā Golf 8, tad ietaupījums pēc 90 000 km būtu aptuveni 3 700 eiro ar ID.3 un 3 900 eiro ar e-up!.

Ar atlikušo vērtību saistās vislielākās neskaidrības. Elektriskie automobiļi vienkārši nav tik ilgi bijuši pieejami pašreizējā politiskajā vidē, kurā CO2 izmešu samazināšana ir prioritāte, lai mēs spētu sniegt precīzus aprēķinus. Prognozes liecina, ka elektrisko automobiļu atlikusī vērtība, visticamāk, turpinās uzlaboties un pārspēs, kā tas jau konstatēts vairākos tirgos, iekšdedzes dzinēju automobiļu atlikušo vērtību. Augošais pieprasījums pēc elektroauto, zemākas ekspluatācijas izmaksas, pagarināta akumulatoru garantija (līdz pat astoņiem gadiem vai 160 000 km Volkswagen automobiļiem) palīdz turpmāk uzlabot elektrisko automobiļu atlikušo vērtību. Pašreizējās aplēses norāda, ka atlikusī vērtība mūsdienu iekšdedzes automobiļiem veidos 35%, bet elektrisko automašīnu gadījumā – 40% pēc 90 000 km (aptuveni piecu gadu laikā).

Elektrisko automobiļu cenas arī turpina uzlaboties. Ātrs salīdzinājums starp pirmās paaudzes e-Golf (sākuma cena: 38 800 eiro, nobraukšanas distance: 140 km), otrās paaudzes e-Golf (sākuma cena: 32 960 eiro, nobraukšanas distance: 230 km) un jauno ID.3 (sākuma cena: zem 30 000 eiro, nobraukšanas distance: 330 km) demonstrē skaidru tendenci, kas liecina par cenu kritumu, bet vienlaikus arī par automobiļu nobraukšanas distances, izturības un veiktspējas pieaugumu. Cenu turpmākam uzlabojumam trūkst valdību ilgtermiņa atbalsts, tostarp subsīdijas, nodokļu atlaides. Patiesībā, kad pieejams tāds atbalsts kā Lietuvā un nesen arī Igaunijā – vismaz 4 000 līdz 5000 eiro apmērā, tad tāds elektriskais automobilis kā ID.3 kļūst lētāks par salīdzināmu iekšdedzes dzinēja automobili, piemēram Golf 8, pat ja tikai tiek ņemta vērā auto cena.

Tādējādi ir droši pieņemt, ka arguments, ka elektriskajiem automobiļiem nav ekonomiska pamatojuma, vairs neatbilst patiesībai. Kad tiek pielietots kopējo lietošanas izmaksu koncepts, tad elektrisko un benzīna dzinēju automobiļu izmaksas ir ļoti līdzīgas, jo augstāku pārdošanas cenu kompensē zemākas ekspluatācijas izmaksas. Taču valsts atbalsts nodrošinātu, ka elektrisko automobiļu kopējās izmaksas ir lētākas salīdzinājumā ar benzīna dzinēja automašīnu. Tad kāpēc kā savu nākamo automobili neizvēlēties ar akumulatoru darbināmu elektrisko auto?

Aptaujā arī norādīts, ka pat šodien vairums ar akumulatoriem darbināmu elektrisko transportlīdzekļu īpašnieku (71%) uzskata, ka Baltijas valstīs lētāk un ērtāk ir braukt ar elektrisko automobili. Tajā pat laikā aptaujā konstatēta ievērojama neapmierināta (68% respondentu) ar pašreizējā uzlādes tīkla apmēru, daudzpusību un pieejamību. Lietotājiem trūkst risinājumu daudzstāvu mājās, lielveikalos un darbavietās, līdzstrāvas lādētāju vairāku automobiļu uzlādei reizē un labāka uzlādes vietu pieejamība valstī. Patiesībā uzlādes tīkla uzlabojumus pašreizējie BEV īpašnieki min kā vissvarīgāko kritēriju (57%), lai palielinātu elektrisko automobiļu skaitu Baltijā. Nepārtraukta valdības atbalsta nozīmība tiek minēta kā otrs svarīgākais kritērijs (29%). Vairāk nekā puse BEV lietotāju atzīst, ka pāreja no ar iekšdedzes dzinēju aprīkota automobiļa lietošanas uz elektro auto  uzlabojusi attieksmi pret vidi, kā arī veicinājusi videi draudzīgāku domāšanu.

Par Volkswagen:

Volkswagen ir viens no pasaulē veiksmīgākajiem lielapjoma autoražotājiem. Uzņēmumam ir rūpnīcas 14 valstīs, kurās tiek ražoti automobiļi klientiem vairāk nekā 150 tirgos. Volkswagen 2019. gadā pasaulē piegādāja 6,3 miljonus vieglo automašīnu, kas ir rekordliels apjoms un par 0,5% pārsniedz iepriekšējā gada rezultātu. Klientiem Latvijā Volkswagen pērn piegādāja 2 499 automašīnas, savukārt zīmola tirgus daļa veidoja 15,4%. Volkswagen vīzija ir “Pārvietot cilvēkus un virzīt viņus uz priekšu”. Tādējādi TRANSFORM 2025+ stratēģija centrējas uz globālu modeļa iniciatīvu, ar kuru uzņēmums plāno vadīt inovācijas, tehnoloģijas un kvalitāti lielapjoma segmentā. Jaunākais mērķis ir nodrošināt visiem mobilitāti bez kaitīgajām emisijām par pieejamām cenām, pateicoties nesen izstrādātajai, pilnībā elektriskajai ID. automobiļu saimei. 2019. gada septembrī pasaules pirmizrādi piedzīvoja pirmais ID. automobilis – ID.3, kas ir pirmais pilnībā elektriskais CO2 neitrāls automobilis. Pirmās  ID.3 automašīnas tiks piegādātas klientiem jau 2020.gada vasarā.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

0 0 balsojumi
Raksta novērtējums
Pieraksties
Paziņojums no
guest
0 Komentāri
Iekšējās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
0
Dalieties ar savām domām/komentējiet!x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: