Elektromobiļi īstiem vīriem
Līdz šim elektromobiļi, kas spētu bez raizēm doties nost no ceļa, bija tikai specprojektu piedāvājumā. Tomēr pēdējos mēnešos tieši šāda veida elektromobiļi piesaista aizvien vairāk uzmanības.
Pikapi ir ļoti populāri transportlīdzekļi tur, kur ceļi bieži tiek izskaloti, nekopti vai kā citādi nepiemēroti citiem mazākiem transportlīdzekļiem. Šiem spēkratiem jauda ir tiešām nepieciešama un jo praktiskāks (lasīt, kantaināks) tas ir, jo labāk.
Pagājušā gada noslēgumā un šī gada sākumā divi jaunuzņēmumi ir saviļņojuši auto pasauli ar saviem elektriskajiem pikapu piedāvājumiem – Rivian un Atlis. Abi šie uzņēmumi sola labāku veiktspēju, lielāku jaudu un vairāk vietas, kur nomest darba rīkus kā Ford F-150 – pirktākais ASV transportlīdzeklis (ne tikai starp pikapiem).
Redzot, ka šie divi uzņēmumi ir uzņemti ar atplestām rokām un skaļām ovācijām, Ford arī izziņoja, ka F-150 tiks elektrificēts.
Bollinger
Vēl pirms Rivain un Atlis nozaga uzmanību Bollinger bija vienīgais, kas pretendēja uz elektrisko pikapu fanu makiem. Ar savu izskatu, Bollinger B1 atgādina pagājušā gadsimta Land Rover, kas noteikti daudziem nāk pie sirds. Šis elektriskais spēkrats jau no paša sākuma izrādīja savu muskuļus un joprojām turpina to darīt.
Ražošanai vajadzētu sākties šogad, bet pirmās piegādes notiks 2020. gadā. Bollinger arī paziņoja par B2 ražošanu, kas ir ļoti līdzīgs B1, bet šajā var ievietot 5m garus baļķus.
- 120 kWh bateriju paka
- 321 km liela autonomija
- Pilnpiedziņa
- 360 Zs
- 637 Nm griezes moments
- 0 – 100 km/h 4.5 sekundēs
- 2’750 kg vilkt spēja
- 2’750 kg kravas slodze
- 2’700 l kravas ietilpība
- 40 cm pacēlums no zemes
- 100 cm ūdens brišana
Rivian
Rivian savus pikapus demonstrēja Los Andželosas auto izstādē. R1T ir īsts pikaps ar atvērto bagāžas nodalījumu, bet R1S ir apvidus auto. Rivian savus elektromobiļus piedāvās vairākās variācijās, no kurām lētākā maksātu 69’000 ASV dolāru, bet dārgākā būtu vairāk kā 120’000 $.
- 105 – 180 kWh bateriju paka
- 370 – 643 km liela autonomija
- 4 motori, katram ritenim individuāls
- 197 Zs katram motoram (4*197=788 Zs)
- 560 – 1’120 Nm griezes moments
- 0-100 km/h 4.9, 3 vai 3.2 sekundēs
- 5’000 kg vilktspēja
- 800 kg kravas slodze
- 975 l kravas ietilpība
- 36 cm pacēlums no zemes
- 100 cm ūdens brišana
Atlis
Atlis apgalvo, ka XT elektriskais pikaps būs starp jaudīgākajiem pikapiem pasaulē. Tas piedāvās līdz pat 800 km lielu autonomiju un līdz šim neredzētu veiktspēju. Atšķirībā no Rivian, Atlis dizains ir kantaināks, bet ne tik ļoti kā Bollinger. Cenu Atlis sola sākot no 49’000 $ un nopirkt to varēs no 2020. gada.
- 482 – 800 km liela autonomija
- 4 motori, katram ritenim individuāls
- 0-100 km/h 5 sekundēs
- 2’200 – 15’800 kg vilktspēja
- 453 – 2’200 kg kravas slodze
- 30 – 38 cm pacēlums no zemes
Ford
Tas bija tikai laika jautājums, bet Bollinger un Rivian ir licis Ford saņemties un izziņot to, ka būs elektrisks F-150. Arī Tesla plāni pievērsties pikapiem noteikti lika Ford nodrebēt par savu nākotni. Pirmīt Ford paziņoja, ka savā dzimtajā zemē ASV koncentrēsies tikai uz krosoveriem un pikapiem, kā arī to, ka nākotnē visi modeļi būs elektrificēti. Ford paziņoja, ka visa F-sērija būs vai nu pilnībā elektriska vai lādējamie hibrīdi.
Esošā Ford F-150 specifikācija:
- 669 – 921 km liela autonomija
- 325-450 Zs
- 542 – 691 Nm griezes moments
- 0-100 km/h 5.3 – 6.6 sekundēs
- 3’600 – 6’000 kg vilktspēja
- 544 – 1465 kg kravas slodze
- 342 – 1470 l kravas ietilpība
- 22.3 – 23.8 cm pacēlums no zemes
- 76.2 – 81.3 cm ūdens brišana
Uzlādēts viedoklis
No jaunuzņēmumiem visreālākais liekas Rivian, kas ir sev nodrošinājis nepieciešamo finansējumu un ražotni. Bollinger ar vairākiem tūkstošiem rezervāciju arī liekas ticams projekts, kam jau drīzumā vajadzētu nonākt pie pirmajiem klientiem. Pēdējā laikā gan ir maz dzirdēts par progresu, bet tas varētu būt attaisnojams ar ražošanas uzsākšanu. Atlis liekas visvājākais no šiem trim – nav izstrādāts taustāms prototips un finansējums arī vēl nav nodrošināts.
Zinot to, cik Ford ir nasks uz elektromobiļu ieviešanu, pilnīgi elektrisku F-150 tuvākajos gados neredzēsim. Drīzāk kādu hibrīda variantu. Iespējams Bollinger, Rivian un Tesla pikapi beidzot sapurinās šo iesnaudušos begimotu. Ford nenoliedz, ka lielākie ieņēmumi nāk tieši no šī segmenta. Tas arī izskaidro to, cik vieglu sirdi Ford atteicās no citu automobiļu ražošanas, lai naudu novirzītu pikapiem un elektriskajām platformām. Redzot to, ka no elektrības neaizmukt, Ford ir apņēmies izlaist 40 elektrificētus modeļus līdz 2022. gadam. Pirms lēkšanas ārā no biksēm, ir jāsaprot, ka tas cipars lielākoties sastāvēs no hibrīdiem. Tikai 16 būs pilnīgi elektriski transportlīdzekļi, kas visdrīzāk būs kā vēl viena opcija blakus hibrīda un iekšdedzes modeļiem.
Lūdzu, cieniet latviešu valodu un izlabojiet virsrakstu: “Elektromobiļi īstiem vīriem”.
Vārds “priekš” ir rusicisms un latviešu valodā tādu neizmanto.
Ar cieņu,
Aivars
Paldies, par komentāru, Aivar!