Tā sistēma jau eksistē - kā degvielas akcīzes nodoklis, ok vajag - palielina to - tas arī būs tikai taisnīgi pret visiem.
Un jā šāda sistēma būs daudz godīgāka par jebko citu, tad gan EV pirmpircējs, gan otrais, gan trešais ir vienādās pozīcijās, gan arī lielākie "piedirsēji" maksā vairāk.
Un OIK sistēma arī ir jāpārveido - nestrādā tā ekoloģijai ne velna uz šo brīdi.
Nu un paralēli - jādomā kā nepiebiegt ekonomiku un ierobežot izmešus kuģniecībā, lidojumos, sauszemes kravu transportā utml.P.S. un vēl nedrīkst aizmirst ka potenciāli strauja pāreja uz EV, vilcienu elektrifikācija utml. aktivitātes palielina vēl šobrīd neapjaustus riskus enerģijas tīklam. Tāpēc ir dubultā dranķīgi ka valstis ir "marinējušas" izmaiņas līdz pēdējam brīdim un tad garasās kaut ko sasteigti "izpūst" lai provētu glābt situāciju - tas pavisam noteikti nenovedīs pie laba rezultāta ! Un es personīgi atkarībā no "100 gudro galvu iniciatīvām" pamazām sāku domāt par "privāto" enerģētisko neatkarību, tad jau redzēs vai dīzeļgenerators vai saules paneļi, vai kāds cits, jo pagaidām politiķi spējuši nākt klajā ar vienām vienīgām stulbībām...
Akcīze, OIK u.c. burkānpātagas un valsts ekonomikas bremzēšanai nav nekāda sakara ar šo topiku, kaut arī tēma interesanta, bet off topic papļāpāšanas piesārņo tēmu. Līdz potenciāli straujau pārejai uz EV mums vēl tāls ceļš, pašlaik ir 0,2% EV Latvijā un kādi 2% pasaulē. Kad sasniegsim 10%, tad varēs domāt par nodokļu politikas izmaiņām, bet pašlaik pat koncepcijā Latvijai 2030.gadā ir 7% AER transportā, un tur ir iekšā arī biodegvielas. Par kādām muļķībām no kuriem politiķiem ir runa? Pilnīga bezzobaina ir tā politika un nav vēlmes skatīties elektrotransporta kā progresa virzienā. Kurš nodoklis un kam ir pacelts saistībā ar fosilu dedzināšanu?
Uztaisi sev off grid sistēmu uz plastmasas dedzināšanas principu - pseido zaļais.
Un visa plātīšanās par EV nezaļumu pārvērtās vienkāršā faktā ka EV tev ir par dārgu. Un gandrīz visiem tas ir par dārgu, arī man gribās lētāk, bet nevajag to maskēt ar bļaušanu par EV nezaļumu. Es neesmu zaļš, bet melus piesegt arī negribu.
par patērētājsbiedrības kultu pilnīga taisnība, bet es neesmu gatavs atteikties no ērtībām, tāpēc neuzskatu sevi par zaļu, bet atkal jau off topic. Kaut arī EV ir prognozēts ilgāks mūžs (līdz 1 milj km) kā fosilauto, jo mazāk dilstošu komponenšu - mazināsies patērētājsabiedrības kults.
1) ej nu sazina par to patikšanu, bet Teslu gan es principa pēc nepirkšu - tās pasaciņas gan man aknās sēž. Un tas ka es tomēr gribu braukt uz saviem vai sievas laukiem bez prāta sipšanas ar tizlu uzlādes infrastruktūru. (viens virziens - 86km otrs 190km - abas lauku mājas). Un protams cena.
2)es uz to skatos savādāk, tā kā aktīvais sports pamazām tiek partraukts, tad uz Rīgu jau esmu sācis braukt ar velo pa vasaru. Attiecīgi aprīkojoties sezona tiks pagarināta un ir aizdomas ka tad tas elektro man vispār vairs nav ekonomiski jēdzīgs.
3) ekoloģiskie ieguvumi būs vēl lielāki, ja lieki ar nebraukāsim ar saviem auto, kaut vai tie būtu elektro.
1. jebkurš EV ar 60kWh bateriju tev der pilnībā. Vasarā turp atpakaļ bez uzlādes, ziemā vai nu katrā virzienā pa vienai reizei palādē 10 min un ar rezevi pietiks turp atpakaļ, vai arī galā palādē no rozetes pa nakti un būs vairāk kā vajag.
2.3. negodīgs off topic. Protams pret velo nekādi argumenti neder, es esmu par velo visur!
2.3. negodīgs off topic. Protams pret velo nekādi argumenti neder, es esmu par velo visur!
Un kas negodīgs? Varbūt ir laiks sākt domāt par to, ka par daudz braukājam ikdienā? Pārvietošanās brīvība ir tad, kad auto vienmēr ir brīvi pieejams un dod iespēju nokļūt dažādos galamērķos, nevis pienākums pavadīt ikdienu korķos. Vajadzētu domāt par urbanizācijas un guļamrajonu apkarošanu, nevis ierobežot pārvietošanās brīvību, lai apkarotu šo nevēkamo procesu sekas!
Un visa plātīšanās par EV nezaļumu pārvērtās vienkāršā faktā ka EV tev ir par dārgu. Un gandrīz visiem tas ir par dārgu, arī man gribās lētāk, bet nevajag to maskēt ar bļaušanu par EV nezaļumu. Es neesmu zaļš, bet melus piesegt arī negribu.
Kā jau teicu - par tām izmaksām tas ir relatīvi, ja būtu ekonomiskais pamatojums - tad būtu pofig par sākotnējo kapitālieguldījumu. Es gaidu nevis parastu EV bet gan H2 bāzētu, tā tehnoloģija kurai ticu daudz vairāk. Bet fakts ir tiešām tāds ka tas ir ticības jautājums nevis kas vairāk.
P.S. neviens nebļauj - bet arī otrā virzienā melus neciešu, nav tas EV tik zaļš kā visi te grib mālēt, un politiķu muļķības kā reiz arī balstās uz "pseido faktiem" ka EV ir zaļš pēc definīcijas, bet tā taču nav ! Par kaut kādu apjaustu Ev zālumu varētu runāt tad kad mēs zinātu ko nozīmē EV baterijas pārstrādāt, vai izmantot otrreizēji citās iekārtās un to derīgo darbības laiku. Tici man neviena EV baterija tev nenokalpos 1 miljonu km, lai kā tev to gribētos, tāpat kā tie meli par "mazāk kustīgajām daļām kontekstā ar retākiem remontiem".
Un te jautājums - kur tā prognozētā ilgmūžība rodas? Vismaz Latvijas apstākļos vecie auto beidz dzīvi, kad paliek par dārgu metināt sālī sapuvušo virsbūvi, nevis dzinēja problēmu dēļ. Manam pašreizējam auto, kuru arī laiks izvērtēt rezerves daļās, tieši dzinējs un ātrumkārba ir vislabāk saglabājušās komponentes.
2.3. negodīgs off topic. Protams pret velo nekādi argumenti neder, es esmu par velo visur!
Un kas negodīgs? Varbūt ir laiks sākt domāt par to, ka par daudz braukājam ikdienā? Pārvietošanās brīvība ir tad, kad auto vienmēr ir brīvi pieejams un dod iespēju nokļūt dažādos galamērķos, nevis pienākums pavadīt ikdienu korķos. Vajadzētu domāt par urbanizācijas un guļamrajonu apkarošanu, nevis ierobežot pārvietošanās brīvību, lai apkarotu šo nevēkamo procesu sekas!
off topic! un tas ir kā sarunā par to kura bulciņa ir mazāk kaitīga, tad pēkšņi pie argumentu trūkuma viens paziņo ka labāk ir neēst. Jā, piekrītu, bet tam nav nekāda sakara salīdzinot plusus un mīnusus EV ar iekšdedzes auto.
off topic! un tas ir kā sarunā par to kura bulciņa ir mazāk kaitīga, tad pēkšņi pie argumentu trūkuma viens paziņo ka labāk ir neēst. Jā, piekrītu, bet tam nav nekāda sakara salīdzinot plusus un mīnusus EV ar iekšdedzes auto.
Nē, tas nepavisam nav OFF. EV plusi ir balstīti pieņēmumā, ka auto pamata pielietojums ir ikdienas braukāšana uz darbu - t.i. par normu tiek uzskatīta ikdienas rutīnas braukāšana apvienojumā ar zemām prasībām pret mobilitāti pārējā dzīvē. Atsakoties no šīs paradigmas, zūd elektroauto un šīs diskusijas jēga.
par patērētājsbiedrības kultu pilnīga taisnība, bet es neesmu gatavs atteikties no ērtībām, tāpēc neuzskatu sevi par zaļu, bet atkal jau off topic. Kaut arī EV ir prognozēts ilgāks mūžs (līdz 1 milj km) kā fosilauto, jo mazāk dilstošu komponenšu - mazināsies patērētājsabiedrības kults.
Definē "ilgāks mūžs" - kāpēc "ilgāks mūžs" tev automātiski saistās ar "lielāks nobraukums"? Vai tu būsi nodzīvojis garāku mūžu ja nodzīvosi vairāk gadus, vai tad, ja būsi vairāk izdarījis mazākā gadu skaitā? Tu, acīmredzot, savu diž-nobraukumu dēļ neredzi galveno EV problēmu - akumulatora īsmūžība. Tu ar saviem 50k gadā, ļoti iespējams, esi spējīgs nobraukt to sava i3 akumulatoru dēļ uzlādes cikliem un kilometrāžas. Man ar saviem 20 tūkstošiem gadā tas nebūtu iespējams - vecums dēļ vecuma iestātos pirmais. Un te iestājas nākamā problēma, ko tu pārmet tutanhamonam - ka elektromobīlis par dārgu - precīzi - ja man rastos vēlme uztaisīt kapitālo remontu manas mašīnas esošajam motoram, es gan jau kaut kā sakasītu ~1 paku, cik izmaksātu +/- visas dilstošās detaļas, kas tajā motorā atrodas, un pēc kuru sakrāmēšanas tas motors būtu spējīgs nobraukt vismaz 300k, kas priekš maniem nobraukumiem būtu 15 gadi. 60 kWh akumulators nemaksās vienu paku...
Un te jautājums - kur tā prognozētā ilgmūžība rodas? Vismaz Latvijas apstākļos vecie auto beidz dzīvi, kad paliek par dārgu metināt sālī sapuvušo virsbūvi, nevis dzinēja problēmu dēļ. Manam pašreizējam auto, kuru arī laiks izvērtēt rezerves daļās, tieši dzinējs un ātrumkārba ir vislabāk saglabājušās komponentes.
tu vērtē visu Latviju un pasauli balstoties uz savu pieredzi un domājot ka visiem ir tā pat, bet tā nav. Mana iepriekšējā mašīna BMW e60 nerūsēja necik un neticās ka tā ir vienīgā mašīna kas nerūsē, bet atkal jau tā ir mana personīgā pieredze. Mašīna bija ar 250t lm uz odometra, bet realitātē 350t km (logotā informācija detaļās) un pārdevu es to ar 450t km nobraukumu. Kārba izturēja (bet iepriekšējām mašīnām 3x esmu remontējis kārbas), bet kolektori, vārsti, turbīna bija jāremontē, un protams arī tekošās detaļas (kluči, diski, riepas, eļļas (arī kārbā), filtri, gultņi, amortizatori, atsperes, bukses, dažādas elektronikas detaļas, siksnas utt). Un tagad pretī noliekam EV, kuram ir elektromotora un fiksētā pārnesuma "drivetrain" mūžs nosaukts ap 500t.km līdz 1milj, domāju bateriju atsevišķi moduļi būs jāpamaina laiku pa laikam, atkarīgs no auto, bet BMW pie 130tkm degradācija ir 7%, domāju 300t.km nobraukšu.
Es visai pielaidīgi pieņemu, ka auto sarūsē 20 gados. Praksē ļoti daudzi (īpaši lētā gala) auto vēl ātrāk. Un nav jau tā, ka tie paši elektroauto stūmēji runā par vēl ilgākiem termiņiem. Tieši tādēļ jau piesauc bezjēdzīgo miljonu kilometru - kas izklausās skaists sauklis, bet nozīmē 50000 nobraukumu gadā(!), lai šajos divdesmit gados izmantotu to solīto izturības rezervi. Reālajā dzīvē šāda vecuma auto ir ar tevis minēto 350-400kkm nobraukumu, kas arī normāli koptam un uzturētam iekšdedzes dzinējam nav nekas traks.
Bet tu dari tāpat, vērtē balstoties uz savu pieredzi, vienīgi neņem vērā tev nosauktos faktorus kas atšķiras no tavējiem... 😀 Tagad atkal - mašīnas virsbūves nolietojums tiek mērīts - kilometros! - nevis gados - bet tas ir ūdens un ziemas sāls, kas rada šo nolietojumu, un to visprecīzāk izsaka gados, un visneprecīzāk - kilometros. Problēmas ar rūsu šodien pieklājīgākām mašīnām sākas ap 10 gadiem, vai bik ātrāk - lētiem mēsliem jau garantijas laikā. Tā kā tev rocības un nobraukumu dēļ ar vecākām mašīnām nav darīšana, painformēšu ka visādi francūži, itāļi un japāņi lielākoties sapūst pa 15-20 gadiem, vāciešiem tā robeža lielākoties ir pie 20-25 gadiem, pirmais cipars vairāk saistošs šī gadsimta mašīnām, kurām ir gan sataupīts uz apstrādi, gan pārprastas ekoloģijas dēļ ieviestu ekonormu dēļ ieviesti īsmūžīgāki risinājumi, otrais bik vecākām - nu un astoņdesmito beigu - deviņdesmito pirmās puses audī, tiem ir potenciāls vilkt vismaz 30 gadus ja ne vairāk - B3 Audi 80, kurus šur tur pat rīgā var pamanīt, kur nu vēl ārpus tās, ir tāds kliedzošs atgādinājums cik ilgi būtu jākalpo mašīnām - jaunākajam eksemplāram šobrīd ir 28 gadi, un tas par spīti tam, ka audi vēl bija salīdzinoši paviršāk ražota mašīna; volvo tajā laikā rēķināja savas mašīnas [septiņsimto un divsimto] esam labas priekš 18 gadiem, audī deva tikai 10 gadu caurrūsēšanas garantiju.
Nē, tas nepavisam nav OFF. EV plusi ir balstīti pieņēmumā, ka auto pamata pielietojums ir ikdienas braukāšana uz darbu - t.i. par normu tiek uzskatīta ikdienas rutīnas braukāšana apvienojumā ar zemām prasībām pret mobilitāti pārējā dzīvē. Atsakoties no šīs paradigmas, zūd elektroauto un šīs diskusijas jēga.
EV plusi:
1. braukšanas prieks - nu brauc tas i3 tā, ka pašlaik grūti ir pabraukt ar baudu ar citu fosilauto
2. ekonomija - pie noteikta noskrējiena un pie noteikta salīdzinājuma ar citu auto
3. ekoloģija - jau augstāk izdiskutējām, domāju vairs nevienam iebildumu nav
EV mīnusi
1. pašlaik cena
p.s. mans uzskats ka Latvijā EV, ja tas ir vienīgais ģimenes auto ir jābūt 60kWh, mazākas ietilpības baterijas ir izskatāmi kā pilsētas, piepilsētas un entuziastu (braukšanas prieka entuziasti, ekoloģijas fani un tie kuriem tas veido ekonomisku ieguvumu).
1) Kādu baudu rada mašīna bez ātrumkārbas, bez motora skaņas, ar pilnīgi prognozējamu/nemainīgu [lasīt - garlaicīgu] griezes momenta līkni? Jeb tas būtu korķos sēdēšanas prieks, kur tiešām elektromobīlis ir elementā; ne motors darbojas brīvgaitā, ne start/stop sistēma ik pa brīdim motoru šķiļ klāt - ? Nē nu tāds i3 noteikti slikti uz ceļa neturas, bet tas ir nevis tāpēc ka aizmugurē ir iebāzts elektromotrs, bet tāpēc ka tas ir BMW - bet ja gribas baudīt braukšanu ar BMW, tur tāpat vajag kādu huļiganku 🙂
2) šis punkts jāsauc "pirmā pircēja/garantijas laika lietotāja ekonomija". Jā, ekonomija uz tā, ka elektrībai cena vēl nav sākusi nopietni celties, un akcīze elektrībai vēl nav, rēķina pastāv - tam pretī stāv dārgs un īsmūžīgs akumulators [tava aplēse par 300k vispār ir šausmīga]. Vispār būtu interesanti parēķināt cik daudz vairāk jānobrauc ar elektromobīli 20 gadu griezumā, lai elektromobīlis ar savu beznodokļu ekonomiju atsvērtu savu cenu + jaunu akumulatoru procesā.
Spelling error report
The following text will be sent to our editors: