Mazda MX-30

Jauns elektroauto, kas patīk makam – vai neiespējamā misija?

Lai gan Eiropas iedzīvotāji ir aizvien gatavāki pārsēsties elektriskajos auto, daudzus potenciālos pircējus joprojām attur to augstā cena. Taču ražotāji strauji paplašina šo segmentu, un, pārskatot piedāvājumu, tirgū vairākus pieejamus spēkratus var atrast jau tagad.

To apstiprina arī jūnijā Lielbritānijā publicētais pētījums, kuru bija pasūtījis populārā portāla Carbuyer mātesuzņēmums Autovia un kura aptaujā piedalījās desmitiem tūkstoši cilvēku. Kā noskaidrojās pētījumā, liela daļa pircēju jau tagad varētu atļauties elektroauto, kurš pilnībā atbilstu viņu ikdienas vajadzībām, taču cilvēkiem par to vienkārši trūkst informācijas.

Zemāka cena nav vienīgā priekšrocība

Pārdevēji, ikdienā komunicējot ar pircējiem un analizējot tirgu, ir atklājuši psiholoģisko cenas robežu. Baltijas valstīs šī latiņa ir 35 tūkstoši eiro. Vai par šādu summu ir iespējams iegādāties pietiekami ērtu un ikdienas gaitām atbilstošu elektroauto?

Mazda MX-30
Mazda MX-30

Pašlaik Latvijā par šādu vai līdzīgu summu var izvēlēties vairākus modeļus, un tiem piemīt gan kopīgas, gan atšķirīgas iezīmes, līdz ar to tie ir piemēroti dažādiem cilvēkiem. Piemēram, nelielais elektriskais krosovers Mazda MX-30 maksā no 35 990 eiro, mazo hečbeku Honda e un Peugeot e-208 var iegādāties par 38 080 un 34 700 eiro, bet pilsētas auto Fiat 500e maksā no 29 490 eiro.

No citiem elektroauto šī četrotne atšķiras ar mazu akumulatoru. Japāņu Mazda MX-30 un Honda e tas ir 35,5 kWh liels, francūzis e-208 spēj uzkrāt 50 kWh enerģijas. Lētākais Fiat 500e ir aprīkots ar 23,8 kWh akumulatoru, kas tam ļauj nobraukt līdz 185 km (saskaņā ar WLTP). Ražotājs norāda, ka mašīna ar lielāku akumulatoru, respektīvi – 42 kWh, spēj veikt pat 320 km, taču tas maksā no 34 230 eiro. Mazda MX-30 ar vienu uzlādi var nobraukt līdz 200 km, Honda – līdz 222 km, bet Peugeot – 340 km.

  Balso par 2021. gada elektroauto!

Pirmajā brīdī šie skaitļi var šķist pārāk pieticīgi, taču patiesībā ražotāji šādus parametrus izvēlējušies ar nolūku, jo mazam akumulatoram piemīt vairākas priekšrocības.

Galvenās priekšrocības ir mazāka auto masa, labāka vadāmība, zemāks enerģijas patēriņš, kompaktāks akumulators un, protams, pievilcīgāka cena.

Auto apskatnieks Toms Timoško

Domāti pilsētas iedzīvotājiem

Minēto modeļu ražotāji nemaz neslēpj, ka šie spēkrati galvenokārt ir izstrādāti pilsētniekiem. Fiat ir vien 3632 mm garš, un tā riteņu garenbāze ir 2322 mm, un šie rādītāji skaidri liecina arī par salona plašumu. Nākamā pēc izmēra ir Honda: 3894 mm garums un 2530 mm bāze. Peugeot gadījumā izmēri ir attiecīgi 4055 un 2540 mm. Gabarītu ziņā tos visus pārspēj populārais Mazda krosovers, kura garums ir 4395 mm. Tā kā garenbāze šajā gadījumā ir lielākai klasei raksturīgi 2655 mm, šim japānim ir arī visplašākais salons.

Lai kāds būtu izmērs, elektroauto tradicionāli atrodas bagātīgs komforta aprīkojums, daudzi braukšanas asistenti un augsts drošības līmenis. Piemēram, Latvijā nopērkamajiem MX-30 komplektācijas līmenis nav zemāks par Exclusive Line, tāpēc tam ir 18 collu vieglmetāla diski, LED lukturi ar automātisko tālās gaismas pārslēgšanu, projekcijas ekrāns, kā arī apsildāma stūre un priekšējie sēdekļi. Neatkarīgā drošības institūta Euro NCAP testos MX-30 ieguva maksimālās piecas zvaigznes.

  Kāpēc daži elektroauto ir pārāki par citiem?

Šai modeļu četrotnei ir arī visai līdzīga jauda, atpaliek vien itālis. Fiat atkarībā no modifikācijas attīsta 70 vai 87 kW jaudu, Hondai šis rādītājs ir 100 vai 113 kW, bet Peugeot un Mazda attiecīgi 100 un 105 kW. Pēc Toma Timoško teiktā, zināmas atšķirības ir, taču uzskaitītie rādītāji iezīmē vienu stratēģisko virzienu – individuālu bezizmešu transportu pilsētniekiem. Un šādam nolūkam, kā zināms, vispiemērotākās ir kompaktas mašīnas ar atbilstoša izmēra akumulatoru.

Ja ikdienā nobrauc pārdesmit kilometrus, nav lietderīgi vizināt līdzi pustonnu smagu balastu, kurš noder vien pāris reizes gadā. Turklāt mājsaimniecībās, kur ir mazs pilsētas auto, parasti ir vēl viens ar labu ietilpību, paredzēts tāliem gabaliem. Citiem vārdiem – pilsētas mašīnai liels akumulators nav nepieciešams.

Auto apskatnieks Toms Timoško

Ātrāk uzlādējas

Statistika liecina, ka eiropietis dienā nobrauc vidēji 48 kilometrus, un tas ir vēl viens indikators faktiskajām vajadzībām. Toms Timoško piebilst, ka pat salīdzinoši neliels akumulators reāli ļauj veikt 150–200 km, tāpēc šādu elektroauto var pat nelādēt katru dienu.

Mazam akumulatoram ir vēl viens pluss – kā mājās, tā publiskajās stacijās tie uzpildāmi ātrāk.

Auto apskatnieks Toms Timoško

[red. piezīme] Mazākas bākas arī piepildās ātrāk…

Piemēram, pēc šīgada modernizācijas Mazda MX-30 uzlādes jauda pieaugusi līdz 50 kW. Tas nozīmē, ka ātrajā stacijā enerģijas rezerves pilnībā var atjaunot vien 26 minūtēs.

  Par Eiropas gada auto titulu sacenšas tikai uzlādējami auto

Piedevām gandrīz visus mazos akumulatorus var uzlādēt nakts laikā, pieslēdzot pie parastās mājsaimniecības kontaktligzdas. Tā īpašnieks var ietaupīt uz privātās stacijas jeb sienas lādētāja (t.s. wallbox) uzstādīšanas.

Jauns elektroauto, kas patīk makam – vai neiespējamā misija? 1
balsojumi
Raksta novērtējums